Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Alles is met kleine letters zover ik het kan zien?!

Ik zat te denken, als je nu op het schema de bovenste twee violet aansluit op de netspanning, op geel de schakelaar, maar dan naar onder doorverbindend, en de onderste twee naar het apparaat dan klopt het als netfilter wel enigzins! Alleen dan zit de weerstand weer raar... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Na 5 kg onderdelen gekocht te hebben op MP, zit ik toch met een aantal onderdelen die mij onbekend zijn.
Weet er iemand wat deze groene "bolletjes" zijn?

http://www.uploadarchief.net/files/download/groen.jpg

ze zitten er zoals je ziet in verchillende formaten in

Henry S.

Moderator

Beginnen met meten, weerstand, capaciteit, inductiviteit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb bij de radiomarkt bij de punt (al weer even geleden) een paar bakjes IC's gekocht, zaten veel ram en eprom chips in, maar ook een hoop ic's / microcontrollers.

De vraag is eigenlijk niet "wat is het?" maar meer "wat kan ik er nog mee?". Aangezien het vrij oude rommel is spullen zijn.

Het gaat om de volgende chips:
TDA8361 (Integrated PAL and PAL/NTSC TV processors) datasheet

S87C752 (80C51 8-bit microcontroller family 2K/64 OTP/ROM, 5 channel 8 bit A/D, I2C, PWM, low pin count) datasheet (deze is zonder intern rom geheugen, dus dat rom telt niet)

GAL18V10 datasheet

SAA5246AP (Integrated VIP and Teletext IVT1.0) datasheet

P-80C32-16 (CMOS 0 to 44 MHz Single Chip 8bit Microntroller) datasheet

En nog een paar waar ik niets van weet:
------------------------
16AS25QBC 9327
ST MALAYSIA
------------------------
20 pins dip

EN:

------------------------
MWS51(of I)0 (of O) IEL2
RCA Z 940
------------------------

[Bericht gewijzigd door Iemand op woensdag 20 januari 2010 16:04:55 (12%)

De blauwe kraaltjes lijken op zekeringen.
Maar dat is lastig testen als het eenmalige zijn...

Ik ben er klaar mee voor

Tenzij je 5 kilo hebt, dan maakt die ene niet uit :D

If you want to succeed, double your failure rate.

8051 met OTP rom, heb je denk ik weinig aan. (*) Zonder ROM betekent dat ie een databus aan de buitenkant heeft. Dan kan je met een 27512 (of 2732 of daar tussenin) een microcontroller systeempje bouwen. Maar het is allemaal veel minder praktisch dan met een moderne AVR of zo... Maar het kan wel....

(*) Enerzijds is er de kans dat ie al geprogrammeerd is geweest voor iets wat JIJ er niet mee wilt doen. Anderzijds als je een chipje verklooid per iteratie van je software wordt je ook niet blij....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er moet dus een Eprom aanvast. (heb ik ook een hele bult van, kun je zo'n eprom ook met een uv-led e.d. wissen i.p.v. direct een dure eprom wisser te kopen (ze hebben een doorzichtig plaatje).

Ja, ze moeten onder de UV wisser. Aangezien de UV leds nu ook gebruikt worden om printjes mee te belichten heb ik de indruk dat 't het zelfde UV licht is. Een 27512 heeft echter wel gewoon een hele adresbus (pak 'm beet 16 draadjes) en dan nog een databus (8 draadjes). Dat zijn er zomaar 24! Volgens mij zit je CPU met iets van 40 pins. Volgens mij moet je een 74HC244 of zo gebruiken op het "ALE" lijntje om het adres te snaaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar kun je dan weer die gal voor gebruiken !
PS ik heb ook nog een 68000 liggen, wilde ik ooit een systeem mee maken maar is mij ook teveel soldeerwerk ten opzichte van een modernere computer. Weggooien is ook zonde....
Wel leuk om zelf een bootloader te schrijven voor zoiets.

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op woensdag 20 januari 2010 16:13:45 (72%)

Ik ben er klaar mee voor

Je sluit dan toch gewoon de hoogste adreslijnen aan de gnd?

Hoe Programmeer je zo'n GAL dan?

[Bericht gewijzigd door Iemand op woensdag 20 januari 2010 16:12:21 (23%)

Met een PAL/GAL programmer. Wellicht kan een uitgebreide eprom programmer dat ook.

Ik ben er klaar mee voor

Ik weet niet beter dan: "Dure gal programmer kopen".

Je had vroeger van die progammers die gals, pals en eproms konden programmeren. Als je chipje niet in de manual stond, moest je een nieuwe kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke, maar wat kan ik met de andere chips?

Tja, wat kan je ermee... Misschien dat je die TDA8361 ooit nog stomtoevallig kapot hebt in een TV, en misschien win je de loterij. Kan allemaal. Of je moet je eigen TV rond die TDA8361 willen bouwen. Komen wel een paar componentjes bij.

Om eerlijk te zijn zou ik dit soort chips allemaal in de vuilbak gooien, neemt meer ruimte in beslag dan dat ze nog nuttig zijn. Maar zoals hierboven al opgemerkt is: het is maar net hoeveel je wilt hobby'en. Als jij het leuk vindt om oude chips te gebruiken in een nieuw ontwerp dan houdt niks je natuurlijk tegen! Maar meestal zijn de bijkomende kosten (componenten) groter dan wat je juist bespaarde omdat je zo'n oude chip had liggen, maar voor de hobby levert het je misschien wel veel voldoening als jouw eigen computertje z'n eerste instructie heeft uitgevoerd.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Je weet niet eens wat een paar van die andere chips doen! Dan zou ik die toch in elk geval niet in de vuilbak gooien (de andere ook niet, maar ik ben niet zo weggooierig en bovendien rommel ik met TV's dus dat kan aan mij liggen).

Voor de vraagsteller: maak eens een scherpe foto van die twee onbekende IC's, misschien dat het iemand wat zegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 januari 2010 11:48:45 schreef maartenbakker:
Je weet niet eens wat een paar van die andere chips doen!

Heb je gelijk in, het ging me meer om de al beschreven chips

de andere ook niet, maar ik ben niet zo weggooierig en bovendien rommel ik met TV's dus dat kan aan mij liggen

Ik ben ook niet zo weggooierig, maar ik beschreef puur wat IK ermee zou doen, en dat is 'niets', dus kan het beter weg: meer ruimte voor overige componenten :D
Voor de TV-rommelaars gaat die TDA meteen in een laatje natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

EPROMs zijn niet te wissen met "gewone" UV-LEDs. Wellicht wel met speciale UV-LEDs in het 200-300nm bereik. Maar die zijn veel duurder dan UV buisjes!

Ik ken nog iemand die EPROMs zoekt, mocht je er vanaf willen, moet je even mailen...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2010 12:12:26 schreef Jochem:
Voor de TV-rommelaars gaat die TDA meteen in een laatje natuurlijk.

Ik heb een halve 'halve breedte lade' vol met die dingen, maar die gaan binnenkort weg. Allemaal beeldbuisperiode en die loopt op z'n eind.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Als je ze wegdondert, denk eerst nog even aan mij... Waarschijnlijk ga ik op een gegegeven moment wel meer hebben dan ik ooit voor mijn eigen collectie kan gebruiken, maar dat zien we dan wel weer. Je ziet nu toch al dat mensen geregeld echt oud spul zoeken, en met IC's en andere specifieke onderdelen zal het over een aantal jaar alleen maar erger worden.

Overigens @kombucha met die bolletjes: Het zouden ook wel eens condensatortjes kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten: ondertussen al tijd gehad om mijn mail te doorspitten? :+
ondertussen is er ook nog een deel bijgekomen, heb dan toch maar potjes bij gaan halen

maartenbakker

Golden Member

Hoi Watchout! Ik dacht dat ik teruggemaild had dat ik potjes niet persee handig vond (kon me niet helemaal voorstellen hoe of wat), maar ik vond dat mailtje (samen met nog wat andere mailtjes) terug in m'n "concepten"... Foutje! Ik mail je vandaag even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ iemand,

Die SAA5246AP en TDA8361 kan ik nog wel wat mee. Mocht je ze weg willen doen mail mij dan even ?

Dominic

Oke, hier komt een volgende lading zijn nog een paar ic's, zeg maar wat je er mee kunt / wat het doet en of het nog bruikbaar is: Wat kan ik er mee?

CA741CE
LM386N
CE555DP
NE555P
2741DC
LM311DP
TL072CN
LM1881N

16AS25HB1

en een leuke:
MC68010P10

En, heel erg bedankt voor de info over mijn vorige lijstje. Ik heb dominic een mailtje gestuurd.

Henry S.

Moderator

Op 25 januari 2010 19:43:18 schreef Iemand:
Oke, hier komt een volgende lading, zeg maar wat je er mee kunt / wat het doet en of het nog bruikbaar is:

Bekende IC's, daar is dit topic niet voor bedoeld.

Behalve de 16AS25HB1.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten