500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Mijn eerste ontvanger werkt
Geen moderne rare electronica die niemand begrijpt maar degelijke techniek, een BC453B uit 1942 afkomstig uit een bommenwerper ;)
Nu ja die is iig groot signaal vast.
Voor de antenne heb ik een mooie raamantenne in gedachten.
Ik was iets moois aan het bouwen voor 136kHz maar daar is momenteel echt niet veel meer te doen. dus de antenne maar aanpassen voor 500kHz.
Ook heb ik net even zitten overwegen om ivm de toch wel enorme storing alhier die oude ontvanger op mijn (net iets minder oude) jeep te monteren om /M te kunnen luisteren.
(Zenden kan ik toch niet daar ik geen verenigingslid ben)
Antenne van de jeep is een standaard spriet van 4.50M lengte

Ik heb net op een stuk coax als antenne geluisterd naar locale NDB stations, ik hoor ze wel maar het is heel heeeeeel moeizaam ivm de QRM dus ik vrees dat het niet veel bijzonders gaat worden hier.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
JoWi

Special Member

Op 25 januari 2010 20:57:45 schreef Frederick E. Terman:
Fred gaat zijn dipool tot T-antenne omtoveren. Wat voor andere ideeën leven er nog?

Ik heb mijn G5RV-junior even laten modellen (Als T-antenne): bij 100 Watt in 0,0 Watt RF. Alles gaat in de coil- en ground loss. Dat is dus geen goed idee.

Ook nog even gerekend aan mijn langdraad voor de vlieger, maar dat gaat er heel vrolijk uitzien. Afhankelijk van de grond condities 10 tot 30% rendement. Als LaRoche nu eens flink wat zout in de Rijn dumpt heb ik een mooi aardvlak >:) En dan moet het ook nog mooi weer zijn met windkracht 4-5.

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om het uitgezonden vermogen te beoordelen, kun je het gemakkelijkst naar de antennestroom kijken (in het echt, dus).

Voor een verticale antenne geldt: EIRP = (69 heff Ia /λ )2 = (0,115 heff Ia)2       voor f= 502,5 kHz)

De antennegain t.o.v. iso zit hier al in. Het mooie van deze formule is dat je geen rekening hoeft te houden met verliezen. Je meet nl. de stroom en daar gaat het om; heb je verliezen, wel, dan meet je een lagere stroom, maar de formule blijft gelden.

Het product van antennestroom en effectieve antennehoogte moet dus onder de 19,5 blijven om aan de vermogensregel (EIRP<= 5W) te voldoen.

Voor een vertical zonder topload geldt dat de effectieve hoogte ongeveer de helft van de fysieke hoogte is. Mèt topload zit het ergens tussen de helft en de volle hoogte in.
Met programma's als Mmana kom je hier weer snel achter door naar de stralingsweerstand (alle verliezen nul stellen) te kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Net even geluisterd, hoorde ik eindelijk, op 502, een paar stations, was het alleen nog een stuk call en het eind riedeltje. Ik had nog geen papier bij de hand maar het was .G0NB. (denk ik ;-) ) (gewoon op gehoor zonder PC) Is wel mooi stil qua QRM op dat bandje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De schema's van de Oscillatortrap en de mixer:

http://www.uploadarchief.net/files/download/oscibuffer500khztransverter.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/filtermixer.png

De dubbeldioden en "L1" zijn wederom verkrijgbaar bij www.voti.nl
Een L1 is een klein ferrietkraaltje met 6 wdg. draad. met twee extra windingen krijg je een trafo die de 500 ohm collectorimpedantie omzet naar 50ohm.

Het filter aan de ingang van de mixer:
C1=C2=2x120p parallel, L2 14 wdg. 0.3mm CuLak op een T37-6 ringkern.

Trafo's in de mixer:
5 wdg. 0.2mm CuLak trifilair op een L2 van www.voti.nl

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?L-1
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?L-2

Over de waarde van C3 ben ik nog niet uit, wel erg groot! Komt uit schema van Roger. De demping op het 500kHz is dan ook erg groot.

@FET,
Handige formule, bedankt! Nu nog een antenne stroommeter, die eenvoudig geijkt kan worden. Wie? :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het handigst lijkt me een ringkerntje waar je de stroom doorheen laat lopen.
IJken is niet zo moeilijk, want dat kan door de stroom naar je dummy te meten. De spanning daarover is met de scoop nauwkeurig genoeg te bepalen voor het doel.

Toen ik "in het vak zat" deden we àlles met de antennestroom. Zelfs de voorschriften waren erop gebaseerd. Dat ging dan van: "het product van antennestroom en effectieve antennehoogte dient niet minder te bedragen dan.. " etcetera.
Vermogen om dat allemaal mee te doen was je eigen probleem. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
echtepino

Golden Member

@Eat: mooi ontwerp, zat al een beetje te zoeken naar een commerciëel product want tch geen tijd om te maken.. :-(
Maareh is het handig en te doen om er tegelijk een 136 kHz uitgang op te maken? Of kan dat door niet op 14 MHz in te sturen maar op 14,864 MHz?

Word lid van de Benelux DX Club

Op 25 januari 2010 22:25:54 schreef Rd12tf:
http://www.radioatticarchives.com/radio.htm?radio=8196

Deze? Is een goed scherp audiofilter geen oplossing voor die QRM?

Ja, dat is ehm, die voeding is niet origineel, er hoort een dynamotortje op maar ik voed ehm ook gewoon vanuit een netvoeding.
De QRM die ik heb is eigenlijk QRN, troep vanuit het lichtnet,
daar is weinig tegen bestand.
Om die reden wil ik op basis van SDR wat gaan doen.
In dit geval denk ik gewoon aan een soundkaart ontvangertje
Ik heb zo'n ding voor 136kHz (bouwdoosje van box73.de) en overweeg nog zo'n ding te bestellen en aan te passen voor 500kHz. Anderzijds kan ik natuurlijk zelf ook wat knutselen.

Voordeel op 500kHz boven 137kHz is dat je op 500kHz niet zulke absurd sterke commerciele signalen hebt dus met redelijk normale ontvangers kun je aardig uit de voeten komen.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
echtepino

Golden Member

Hier nog een transvertertje met versterkertrapje (5W):
hele lange URL

Word lid van de Benelux DX Club

@FET,
Daar lijkt mij het ferrietje dat om kabels (gegoten) zit ideaal voor. Ik ga er mee aan de slag.

@echtepino,
ALs je transceiver dat haalt gaat dat natuurlijk goed. Met een 817 gaat dat niet ...

/E Die lange URL is de transverter van Roger ... :-)
Zie startpost voor de link naar zijn site.

@Capt501,
Ik heb hier wel een zeer sterke ratelstoring op 500kHz, ach, ik zie wel waar het schip strand! :-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 26 januari 2010 13:03:28 (16%)

echtepino

Golden Member

Aahhhh koop dan eens een keer een echte!! ;-)

[Bericht gewijzigd door echtepino op dinsdag 26 januari 2010 13:03:08 (69%)

Word lid van de Benelux DX Club
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 januari 2010 12:53:16 schreef echtepino:
Hier nog een transvertertje met versterkertrapje (5W):

Leuk hoor, en slim gebruik gemaakt van de splitfunctie.
Wel zit hier de stroommeter aan de hete kant. Dat is niet slim, want daar staan de nodige kilovolts als het goed gaat. De stroommeting wordt dan beïnvloed door de spanning.
Beter kan de stroommeting aan de koude kant; hier kan dat bijvoorbeeld in de aardleiding.

Operationeel: mocht iemand in morse CQ gaan roepen, dan lijkt het me geen gek idee in de aanroep mee te geven dat je (ook) op 80m luistert bijvoorbeeld: QSS 3510 (ik luister op 3510 kHz) of QSS 500 3510 (ik draai over de 500 kHz en luister ook op 3510).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 26 januari 2010 12:56:18 schreef Rd12tf:
@FET,
Daar lijkt mij het ferrietje dat om kabels (gegoten) zit ideaal voor. Ik ga er mee aan de slag.

Zijn die ferrieten niet juist gemaakt om zoveel mogelijk verlies te geven...?

Ik heb aan een dergelijk buiskerntje gemeten:

8 Wdg. 0,3mm bifilair, er een Zp:Zs=1:4 trafo van gemaakt, de primaire op de functiegenerator (50ohm) en de secundaire belast met 200ohm.
Geeft over het bereik van 300kHz tot 2MHz een keurige overdracht te zien. Spanningsverhouding van 1:2.

fred101

Golden Member

Mijn tijdelijke tuner, ivm de aanpassing is af. Antenne, varco in serie en shunt naar aarde. De spoel is iets van 100uH (moet in nog nameten, de varco draait van 300-600pF. Resonantie op 502KHz met de dipool al T antenne. Dat zou equivalent aan 15,6 ohm met 563pF in serie moeten zijn volgens mijn kunst antenne en is 16,49-j536 ohm op de analyser. Daar ergens tussen in dus. Dat valt niet tegen.

Nu eerst eens luisteren of ik Eat hoor en dan bouwen :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred,
Kan nog wel een paar dagen duren hoor!
@FET,
Ik heb het buiskerntje uit de vorige meting voorzien van 10 wdg. bifilair, er een buisje messing doorgestoken waar ik de functiegenerator op kan aansluiten.

Open klemspanning van generator op 5Veff. ingesteld en deze vervolgens op het buisje gezet.
Er loopt dan een stroom van ca. 0.1Aeff door de primaire van deze stroomtrafo.
Want het buisje is vrijwel een kortsluiting voor het 500kHz signaal, de generatorspanning staat dan vrijwel geheel over de inwendige weerstand van de generator dus is de geleverde stroom 5Veff/50ohm=0.1Aeff.
De secundaire is belast met 200ohm, daarover meet ik met de scope 0.948Veff.

Het principe lijkt tot zover goed te werken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Leuk dat dat zo goed werkt!
Voor controle kun je nog even 50 ohm in serie zetten met het buisje; de gemeten spanning moet dan halveren.

Fred, staan bij jou nu spoel, varco en antenne in serie? Want 600pF en 100uH resoneren samen op 650 kHz; met de antennecapaciteit in serie zou ik verwachten dat je hoger uitkomt.
Hoe hoog hangt je voedingspunt van de dipool (nu het einde van de verticale straler :)) ook weer?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Die spoel is geen 100uH, dat is hij ongeveer heel ruw geschat. Ik begon met 180 uH en heb steeds wat afgewikkeld. Kan dus best 130 ofzo zijn. Ik had geen tijd meer het te meten. Dat doe ik wel nog voor de definitieve versie. Opstelling: Dipool met 10.60 meter open lijn. De feeders samen op de varco. Andere kant van de varco naar shuntspoel en set. De aarde van de spoel en set zitten aan de HF aarde. De Hf aarde is 5 meter dikke kabel naar de mast en 5 meter mast naar beneden en daar dikke litse naar aardpennen. De dipool hangt op iets van 13 meter hoogte. Het zal wel niet stralen want de kippenladder hangt naast de mast. Helaas is de mast geaard anders gebruikte ik die maar het is een begin. Werkt de apparatuur een beetje dan zie ik wel verder.

Ik moet zeggen, het luisteren scheelt erg veel als je de boel tuned. Ik hoorde wat CW en dat was glashelder, stuuken beter dan op 80 meter tussen alle ruis en herrie. Wat een genot zo'n QRM arm bandje. Je hoort alleen af en toe zacht wat RTTY achtig gereutel (maar dat was om 17:00)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor controle kun je nog even 50 ohm in serie zetten met het buisje; de gemeten spanning moet dan halveren.

Sluit als een bus, klopt als een zwerende vinger ...
Mooi, de stroommeter heeft alleen nog een lief draaispoelmetertje nodig en een kastje!

Brief van VRZA ontvangen en doorgespeeld aan medevenoten ;)
Ik mag zelf wegens genoemde reden niet meedoen.
Heeft ook geen zin, ik kan een non precision baken op 5km afstand niet eens horen. dus met dat kleine ERP dat bij mij mogelijk is, kom ik de straat niet eens uit.
Wel wil ik spul bouwen en dat vanuit Vijlen onder de call PE1BBC testen.

Ik heb overigens begrepen dat nogal wat mensen gewoon een transverter willen bouwen en dat met een standaard tokkelbakkie psk willen gaan maken.
Zo'n FT817 of een vergelijkbaar speel ding heeft wel meer nodig dan de toegestane 100Hz bandbreedte !

Zelf heb ik twee oplossingen in gedachten (weekendwerk)
Gewoon SDR, hetzij direct aan de ADC of middels een soundkaart variant, en de andere oplossing is een PSK zender met discrete componenten (lees een paar IC's) opgebouwd.
Moet ik mijn gedachten nog eens over laten gaan.
CW is optioneel

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
JoWi

Special Member

Zelfs na 3 uur opwarmen blijft mijn IC-735 verlopen:

code:

Timestamp        Call  MHz      SNR Grid   Pwr Reporter Grid   km  az
2010-01-26 21:36 G4JNT 0.503838 -20 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 
2010-01-26 21:26 G4JNT 0.503840 -25 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 
2010-01-26 21:14 G4JNT 0.503841 -21 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 
2010-01-26 21:08 G4JNT 0.503843 -25 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 
2010-01-26 20:54 G4JNT 0.503845 -32 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 
2010-01-26 20:44 G4JNT 0.503846 -27 IO90iv 0.2 PE1GRL   JO21nx 461 72 

En het eerste uur zowat 200 Hz. Wat nogal lastig is met dat 200Hz brede WSPR bandje. Maar vanmorgen viel de SoftRock II-160 kit in een envelop op de mat:

http://www.wb5rvz.com/sdr/sr_lite_ii/sr_lite_ii_schematic.png

In de L.O. vervang ik het Xtal door een 4 Mhz exemplaar en C10/C11 door 560/330 pF exemplaren.

Maar heeft iemand nog suggesties wat ik het beste met T1 kan doen?

Ignorance is bliss

De primaire van T1 heeft een Xl van ongeveer 16 ohm (160m en 80m).
Dus voor 500kHz zou een spoel van 5.1uH volstaan. -> 34wdg. op een T30-2. Of 6wdg. op een T23-43.
C4 wordt dan 19.9nF, C3 en L1 natuurlijk ook aanpassen.

Met een 4MHz xtall zit je met je LO vrijwel midden in de band, lijkt me niet handig, daarom ben ik op zoek naar iets dat er een beetje naast ligt. 4.43 gaat het ook weer niet worden, te ver ernaast
Denk dat ik toch maar eens direct de ADC in duik

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !