Hallo,

Ik wil een robot gaan bouwen en nu wil ik dus een motor aan gaan sturen.
Hier is een blok diagram van hoe ik het wil maken :

-
   -----------                              |a|
  |    main   |------[voeding met 7805]-----|c|
  |  Met avr  |                             |c|
/  -----------                              |u|
|                                             -
|         /---------draad naar diode brug-----/   
|   [Diode brug]
|        |
|        |
-------[H-brug]
         |
         |
      [motor]

De 'diode-brug' zijn 3 diode's in serie die zorgen voor een spanningsval van 1,5 volt.

ik was van plan om 1 ampere diode's te gebruiken en de motor trek onder belasting 0,4 ampere en als die blokeert ongeveer 1,5 ampere.
1,5 ampere is dus te veel maar de motor is in het ergste geval een halve seconde geblokeerd dus dat maakt me niet uit.

Kan er door de diodes minder stroom lopen ?
dus is het zo dat de motor ng steeds 1,5 ampere door de diode's heen kan trekken of gaat dit gewoon niet ?

voor de H-brug wou ik een 2x BD140 gebruiken en 2x BD137, ik heb al in de datasheet gekeken en ik denk dat deze transistors dit wel trekken maar wat denken jullie ?

en ik wou graag weten hoe het zit met dit schema :

http://mechatronics.mech.northwestern.edu/H-Bridge.GIF

De bovenste transistors moeten NPN zijn en de onderste twee transistors moeten PNP zijn toch ?

[Bericht gewijzigd door avr-linux op (15%)]

In dat schema zijn alle transistors NPN, maar de bovenste zul je nooit kunnen laten sperren, als je de uitgangen van de AVR direct op die weerstanden aansluit. Daarbij zul je er, bij dergelijke constructies, zelf voor moeten zorgen dat je de zogenaamde "fuse test" mode niet activeert.

Als je voor de bovenste transistors PNP types pakt, er een pull-up weerstand naar de + van de voeding bij zet, en de basis dan via een klein NPN transistorje naar de ground trekt om hem open te krijgen, gaat het wel werken.

Waarom zouden die twee bovenste nooit kunnen sperren dan ??

Kun je niet met pwm werken en dan een L293D??
Ik heb alleen het voobeeld met een pic maar je hoeft alleen de pic te vervangen door een avr.
http://img22.imageshack.us/i/schemacursus7fint.gif/ de led kun je weglaten en de toetsen mischien ook, maar die dienen nu voor de richting, daarvoor kun je ook de potmeter voor gebruiken op de helft(linkerhelft gaat naar links en de rechterhelft andersom).

[Bericht gewijzigd door r3dnax op (28%)]

Ja klinkt goed alleen het de uitgang current ligt best wel laag 600mA.
Hoewel dat natuurlijk wel zou moeten kunnen, toch eerst nog maar een paar testjes doen met de motor om te bepalen hoeveel ampere die dingen nou precies trekken.

600mA gaat heel krap worden denk ik omdat een motor minstens 400mA trekt met soms zelfs pieken naar de 2A.

EDIT:

Oke ik wil toch dat IC gaan gebruiken dus ik denk dat ik met weerstanden moet gaan werken om de stroom van de motoren in te perken :(.

Eens kijken of ik iets bak van de berekening

U = 6V
I = 0,6A

R = U / I
R = 6 / 0,6
R = 10 Ohm.

Klopt dit ?
En op 3 volt

U = 3V
I = 0,6A

R = U / i
R = 3 / 0,6
R = 5 Ohm
(logische achteraf :P)

[Bericht gewijzigd door avr-linux op (34%)]

Dat is niet echt handig; je gaat een hoop vermogen opstoken in die weerstanden, en je verliest een groot deel van het beschikbare koppel. Dan kun je beter op zoek gaan naar kleinere motoren.

Maar zo moeilijk is het niet om een goed H-brug te maken hoor, zeker niet bij de bescheiden stromen waar we het hier over hebben.

Het is trouwens niet waar dat je de bovenste tor niet zou kunnen laten sperren, dat zou het geval zijn als het, in deze opstelling, een PNP tor was. Een NPN tor zou je nooit helemaal in geleiding kunnen krijgen, omdat deze nu als emittervolger staat geschakeld.

Door een PNP tor te nemen, met een pull-up weerstand, en een NPN hulptorretje om de uitgang van de AVR open-collector te maken, ben je er ook.

Overigens zou je dit gemakkelijk met een L6203 kunnen doen, als je het simpel wilt houden, maar die is wel vrij kostbaar (~7 euro per stuk, 1 nodig per motor).

Waarom geen pwm, kun je van te voren instellen en je hebt meer koppel terwijl het motertje langzamr draaid, moet je alleen zorgen dat je voedingspanning in orde is(mischien met een 78**, of zo iets)

PWM is leuk, maar dan moet je toch echt eerst een werkende H-brug hebben, denk je niet? Met alleen PWM kun je geen stroom regelen, alleen de effectieve spanning, en tussen die twee zit een verband met nogal wat variabelen die de nare eigenschap hebben nogal, eh, variabel te zijn.

Oke ik denk dat ik eruit ben.
Ik ga de motoren aansturen met 5 volt.
En ik denk dat ik er een vitrohm weerstand voor zet(3watt) van 10 ohm.
Dit zou dan neer komen op :

U = 5V
R = 10Ohm
I = U / R
I = 5 / 10
I = 0,5A

Klopt dit ?
En het wattage wordt dan :

U = 5V
I = 0,5A
P = U * I
P = 5 * 0,5
P = 2,5W

2,5 watt, dus met een vitrohm weerstand die maximaal 3 watt aan kan moet het lukken toch ?

EDIT:

Andere motoren zoeken is echt geen optie :(

Ik zou zelf niet met weerstanden aan de gang gaan omdat een weerstand het verband tussen Volt en Ampére is. Daarom is het mischien verstandiger om bij de voedingen(op deze site, bij 78** voeding) te gaan kijken wat deze doet als voeding. Ik weet niet wat een H-brug(gelijkrichter??) is, dus daarom zeg ik dit.

Mm het gaat in dit geval niet om het voltage maar om het aantal ampere.
Dus met een 78 ga ik niks willen want dat is een spanningsregulator.

Een H-brug is er voor om een motor twee kanten op te laten draaien (ompolen).

Omdat iedereen zeg dat een weerstand geen goed idee is ben ik toch weer van plan een eigen h-brug te bouwen met BD140 transistors.

Dus kan ik dat gewoon doen met het schema hierboven en waarom zou de avr die transistors niet helemaal kunnen speren/openen ?

[Bericht gewijzigd door avr-linux op (38%)]

oow, ik snap het.
de tekening die ik je gaf doet hetzelfde als een h-brug denk ik want als je(op de tekening) pin A.6 en A.7 pakt. Die doen het volgende: als pin A.6 laag(0v) is en A.7(5v) dan gaat je motor de ene kant opdraaien, doe je het andersom dan draait de motor de andere kant op.
Mijn idee was als volgende, je maakt met de 78** je 5v en de motor gaat draaien en er gaat stroom lopen(in jou geval dacht ik 600mA). Doormiddel van Pwm kun je de motor harder of zachter laten draaien.

Veel succes.

Als je mijn idee niets vind hou ik wel op.

Op 7 februari 2010 18:17:18 schreef avr-linux:
Mm het gaat in dit geval niet om het voltage maar om het aantal ampere.
Dus met een 78 ga ik niks willen want dat is een spanningsregulator.

Minder spanning door een onderdeel is minder stroom: dus die spanningsregelaar heeft wel degelijk zin.

Op 7 februari 2010 18:17:18 schreef avr-linux:
Omdat iedereen zeg dat een weerstand geen goed idee is ben ik toch weer van plan een eigen h-brug te bouwen met BD140 transistors.

Ja, maar denk je dat je te hoge spanning dan ineens is opgelost? Je zegt zelf dat de motorspanning wat lager ligt dan de voedingsspanning, en je daarom wat met diodes werkt: diodes zijn een beter alternatief dan weerstanden.

Vergeet alleen niet dat een H-brug al een spanningsval van een enkele Volt genereert.

Ja de motoren zijn gemaakt voor 7,4v maar dan gaan ze heel erg snel.
En met 5 a 4 volt lopen ze op een goeie snelheid.

Maar nu weet ik dus niet hoe ik een goeie hbrug kan bouwen, heeft iemand een schema ?

Nou weet ik nog niet hoe het zit met die H-brug...
Gaat dit schema werken :

http://letsmakerobots.com/files/userpics/u1533/Good_H_bridge_Schematic.jpg

Als ik BD140 en de BD137 ga gebruiken ?
Ik zie wel een fout in het schema, namelijk de verkeerde transistoren zijn aangesloten dus dat zou kortsluiting maken maar is het schema verder goed ?

@ Avr-linux: loop dat eigengetekende schema van je H-brug eens na: niet alleen staan de letters van de weerstanden verkeerd, denk je dat er zo ook maar 1 keer stroom door die motor zal lopen?

En die torren fikken er in no-time uit zonder blusdiodes!

@ Ken536: Het klopt wat je zegt, maar ook met blusdiodes gaan de torren in dat schema er keihard uitfikken.

Als je een paar posten terug kijkt, wil je ook dat ic gebruiken uit de tekenig met de pic en de H-brug. De tekening is eigelijk al iets met ompolen, alleen is dat ic gemaakt voor pwm. De motor kan je aansturen met 7,4 V en de snelheid regel je met pwm.