Hallo allemaal,

Voor een kennis ben ik buizen aan het zoeken, omdat de huidige in z'n amp overleden zijn.
Opschrift van de huidige buizen:
Shuguang EL34S/6CA7S

Nu kan ik wel overal de EL34 vinden, maar EL34S valt niet mee! Ik heb gezocht, maar kan niks vinden waar de S voor zou staan. Is dit gewoon te vervangen door een EL34? Ben namelijk niet zo thuis in het buizenwereldje.

Alvast bedankt!

De glazen ballon van de EL34S is dikker, en de constructie van de anode en het schermrooster is anders. De inwendige weerstand van de EL34S is iets hoger, en zijn maximale belastbaarheid is iets lager.

Er zijn blijkbaar 'hoorbare verschillen tussen de twee typen.. bas zachter en minder bonkig.. hoge tonen zijde-achtiger..' (vd. Veen).

Ah, het is dus wel een echt andere buis. Heb je toevallig enig idee waar deze te verkrijgen zijn?

Aha, ik lees nog in hetzelfde boek (vd. Veen: Moderne High-end buizenversterkers met ringkerntransformatoren, net uit de bieb geleend) dat de EL34 een pentode is, terwijl de EL34S een bundeltetrode is.

Er staat niet bij waar ze vandaan zouden moeten komen. Mij staat bij dat Philips ze maakte, maar daar heb je nu niet veel aan..
Maar er zijn hier audiokenners genoeg, dat komt zo wel.

Dat zijn de gewone pentodes. Nou zullen die het vast ook prima doen, maar als je bundeltetrodes ("beam power tetrodes") wilt hebben zou je ook kunnen kijken of er Amerikaanse buizen te vinden zijn die passen, of KT types.

Een beam penthode kan nimmer een echte EL34 zijn.
Het patent op de penthode berust bij Valvo = Philips en dochters.
De US-buizen fabrikanten wilde iets soortgelijks maken zonder te betalen voor het patent en hebben de beam penthode bedacht.
Het zal een 6L6 zijn in een EL34 jasje.

De EL34 story http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-Story/EL34-Story.htm

Even rggespraak gehouden met de TCA groep [ http://www.tubecollectors.org ]
Eric Barbour is een expert op het gebied van buizen audio. HIj gaf het volgende antwoord:

Both crap. The "S" designation started out as a common typographical error, from the plural of "EL34". Then some tube rebrander started to use it. I believe that New Sensor might have marketed an "EL34S" at one time, many years ago.

"E34L" was a Tesla/JJ invention. We tested them for VTV long ago and
could detect no difference between "E34L" and "EL34". JJ Electronic is still selling the "two types" today.

(JJ also make a "KT77", which does appear to be a true beam tetrode with aligned grids.)

Go right ahead and tell those forum guys that they are idiots.
--
E. A. Barbour
METASONIX
www.metasonix.com

Begrijpelijk dat de buis niet te vinden is !!

Dus het is in feite een gewone EL34?

Op 25 februari 2010 12:28:49 schreef Don_Antoin:
Dus het is in feite een gewone EL34?

Jep, en hoedt u voor Ting-Wah meuk

We hebben dus nu 2 verhalen, dat van van Veen en dat van Metasonix. Een beetje hetzelfde verwarrende verhaal dat speelt met de 2N2955 en Chinezen die maar raak stempelen zal ik maar zeggen. Ik weet niet zeker voor welk verhaal ik in dit geval zou gaan, maar als een gewone EL34 goed klinkt en de meetwaarden zijn binnen de specificaties, weet je vermoedelijk genoeg!

Mmm, denk dat ze dan toch vervangen gaan worden door de EL34.
Iemand enig idee welk merk het beste is?

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Als je nieuwe wilt, kun je o.a. die van JJ/Tesla nemen...
http://www.drtube.nl/tubeshop.htm#JJ (EL34L, 35 euro per paar)

Kijk eens hier:
http://www.askjanfirst.com/eindex.htm
of hier:
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm,
heeft ook E34L = long life versie

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

Op 25 februari 2010 10:59:54 schreef Tidak Ada:
"Go right ahead and tell those forum guys that they are idiots."

Goed, dat weten we dan.
TS is een idioot, en die buizen waar EL34S op staat, bestaan helemaal niet?
En ik ben een idioot omdat ik er toevallig iets over lees in een boek, en dat citeer?

Lekker kort door de bocht, die Barbour.
Of... eh... wat heb je 'm eigenlijk over ons verteld?

Persoonlijk houd ik het erop dat er beamtetrode EL34 vervangers gemaakt zijn. En hoewel vd. Veen ze juist mooi vind klinken (ook hij heeft dus buizen waar EL34S op staat gestempeld, hoewel die volgens Barbour niet bestaan!), zijn het volgens de puristen dus juist mindere buizen dan de echte pentode-constructies.

Exact hetzelfde verhaal heb je immers bij de EL84.

e: de 6CA7 (zonder S) loopt als bundeltetrode te boek.

FET, Als je de mail van Eric leest kom je er misschien achter dat dat EL34s is afgeleid van EL34's (meervoud dus).
Dat er Ting-Wah Chinezen zijn die daargebruik van maken en (KT66's??) rebranden tot EL34-S is slim van die jongens.

Het is net zoiets als de prijzen van WE 211's ($1.500 per paar) en degelijke buizen.
Probeer maar eens EL34S te googelen.

TCA is een club, die is opgericht door mensen uit de buizenwereld, die veel buizen hebben (helpen)ontwerpen. Jongens uit het lab van GE, RCA, Eimac Taylor, enz. Geen kleintjes dus. Ik ben geneiegd veel waarde aan hun visie te hechten.
Nu, gepensioneerd, trachten ze de historie van hun gesteskinderen voor de vergetelhied en vernietiging te behoeden......

IK heb niet gezegd dat jij een idioot bent.
Ik heb niets over jullie verteld; alleen dat ik iets over het bestaan van een EL34S wilde weten voor een forum hier in Nederland.

Het verhaal geldt niet alleen voor die twee buisjes, maar voor veel audioverhalen. Netsnoertjes van massief zilverdraad met stekers met gouden pennen voor Eur 1.500,- en dergelijke, die dan een 'hoorbaar' |:( sterke verbetering van het hoog en een verdieping van het laag bewerkstelligen :r

Ik lees altijd alles.

Punt is, er liggen bij @TS dus een paar buizen met 'EL34S' erop. Inwendig zijn het bundelaars.
En vd. Veen beschrijft hetzelfde. Verzint hij dat, die buizen?

Dan kan zo'n oude gek ons wel voor idioten uitmaken, maar toch liggen die buizen daar.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

@Tidak ada: Klopt, maar achter zoiets als dit zit gewoon een historisch verhaal, in tegenstelling tot een $1500-snoer dat gewoon oplichting is.

Ik ben opzich geneigd te geloven dat het misverstand op die manier is ontstaan en dat die EL34S een hersenspinsel is, maar types als ECC803S hebben bijvoorbeeld wel echt bestaan. En fabrikanten gaan inderdaad net zo makkelijk met onjuiste dingen aan de haal, als het maar verkoopt.

@FET: zijn het wel bundelaars? Ooit opengehaald of aan gemeten voor zover dat uitsluitsel geeft? Ik vind het ook vreemd dat een 6CA7 een bundeltetrode zou zijn, want dat is het Amerikaanse nummer dat aan de EL34 is toegewezen. Zou dus identiek moeten zijn! De KT77 zou de dichtstbijzijnde bundeltetrode moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

Qua werking is er niet gek veel verschil tussen de pentode en de beam tetrode. In beide gevallen is de bedoeling dat de secundaire elektronen die uit de anode loskomen, weer op de anode terugkomen, en niet op het scherm. En bij beide soorten lukt dat.

Nu kan het remrooster soms een aparte aansluitpen hebben, maar dat hebben de bundelplaatjes soms ook.

Ik heb zelf geen buizen stukgeslagen, ik citeerde alleen uit het boek van vd. Veen, die de betreffende buis daarin op twee plaatsen noemt.

Op vacuumtubes.com vind je een pagina waar ze de EL34/6CA7 aanbieden. Maar ook een pagina waarop te lezen staat:

6CA7--a beam tetrode for guitar amps and hi-fi amps. It is a plug-in replacement for the EL34, but is more rugged. (It sounds quite different from the EL34 and some people prefer the 6CA7.).

Op stereo.net wordt het al iets duidelijker: beiden kunnen allebei zijn.

Only the Mullard and Philip's made 6CA7's are Pentodes and the RCA are Beam. RCA owned the rights (patents) to focusing the electrons in to beams, so Philip's and Mullard (Europe) made the 6ca7 as a pentode, and Sylvania, RCA, Philips ECG (USA, Canada) are actually beam tetrodes. The Electro-Harmonix are a copy of the Sylvania 6CA7 Beam Tetrode.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (21%)]

Kijk eens aan, weer wat bijgeleerd. Dat maakt overigens het verhaal dat een EL34S gewoon een kopie is van een willekeurige Amerikaanse 6CA7 wel wat groter. Van Veen zou er dan half naastzitten, in die zin dat het wel een bundeltetrode is, maar dat dat niet door die letter S komt.

Om het nog verwarrender te maken, volgens de originele TungSol datasheet uit 1960 is het weer een echte pentode ipv beam tetrode :9
http://frank.pocnet.net/sheets/127/6/6CA7.pdf

Er is in de VS in oorlogstijd nogal wat gescharreld vanwege tekorten in de voorraden. Soms met oprechte bedoelingen, soms met minder eruditie. "Rebranding" schijnt veel voor te zijn gekomen, evenals ellenlange patentprocessen.

Ik snap FET's fanatieke verdediging van van Veen niet. Ik ben toch echt eerder geneigd om de ontwerpers/constructeurs van een buis en degenen, die zich dagelijks met de historie daarven bezig houden, eerder te geloven dan een audio man, die uit een wereld spreekt waar magie eerder regel dan uitzondering is en waar de psychofysica en de psychologie een prominentere plaats innemen dan de theorie. (Ik heb er vroeger ooit ook aan meegedaan :o). Wat is er 'mooier' dan, uitgaande van een bestaand bekend type, een 'verbeterde' versie met een toevoeging op de markt te brengen; de wasmiddelenreklame staat er bol van!
Het is net zoiets dat je meer geloof hecht aan het verhaal van een piepjonge journalist en de mening van historici en degenen, die de gescheidenis gemaakt hebben, als belachelijk ter zijde schuift.

FET, zou jij ook zo gereageerd hebben, als ik die laatste zin, die ik er eerlijkheidshalve bij gelaten heb, weggelaten had?
Waarom trek je het je zo persoonlijk aan?

Overigens is, voor zover ik weet, de EL34 nooit erg geliefd geweest bij 'hi-fanaten'. Het was meer een buis uit de wereld van de PA, waar vervorming mider van belang was dan veel output.
De Hi-Fi jongens dachten meer aan 6L6 en KT66/88. EL84 was een 'armeluis buis' voor 'armeluis versterkers'.
Ik praat over de tijd dat aoudio iets was voor zelfbouwers; er bestond nog geen stereo en 'pseudo-stereo' was net in opgang. Rijken hadden een QUAD of Leak in huis staan.

Er is in de VS in oorlogstijd nogal wat gescharreld vanwege tekorten in de voorraden. Soms met oprechte bedoelingen, soms met minder eruditie. "Rebranding" schijnt veel voor te zijn gekomen, evenals ellenlange patentprocessen.

Ik snap FET's fanatieke verdediging van van der Veen niet. Ik ben toch echt eerder geneigd om de ontwerpers/constructeurs van een buis en degenen, die zich dagelijks met de historie daarven bezig houden, eerder te geloven dan een audio man, die uit een wereld spreekt waar magie eerder regel dan uitzondering is en waar de psychofysica en de psychologie een prominentere plaats innemen dan de theorie. (Ik heb er vroeger ooit ook aan meegedaan :o). Wat is er 'mooier' dan, uitgaande van een bestaand bekend type, een 'verbeterde' versie met een toevoeging op de markt te brengen; de wasmiddelenreklame staat er bol van!
Het is net zoiets dat je meer geloof hecht aan het verhaal van een piepjonge journalist en de mening van historici en degenen, die de gescheidenis gemaakt hebben, als belachelijk ter zijde schuift.

FET, zou jij ook zo gereageerd hebben, als ik die laatste zin, die ik er eerlijkheidshalve bij gelaten heb, weggelaten had?
Waarom trek je het je zo persoonlijk aan?

Overigens is, voor zover ik weet, de EL34 nooit erg geliefd geweest bij 'hi-fanaten'. Het was meer een buis uit de wereld van de PA en gitaren, waar vervorming minder van belang (en soms zelfs wenselijker) was dan veel output.
De echte Hi-Fi jongens dachten meer aan 6L6 en KT66/88. EL84 was een 'armeluis buis' voor 'armeluis versterkers'.
Ik praat over de tijd dat aoudio iets was voor zelfbouwers; er bestond nog geen stereo en 'pseudo-stereo' was net in opgang. Rijken hadden een QUAD of Leak in huis staan......

Lees nog eens even terug, en vertel me wat mijn "fanatieke verdediging" inhoudt.
Ik merk alleen op, dat vd Veen in zijn boekje schrijft dat hij twee stuks EL34S in een versterker heeft geprobeerd.

En nu vind ik het gewoon waarschijnlijker dat dat echt zo is, dan dat hij dat gewoon bij elkaar liegt om zo twee extra regels in zijn boek te kunnen schrijven.

Jij daarentegen neemt op gezag van een Amerikaanse knorrepot zomaar aan, dat vd Veen gewoon zit te liegen.
En niet alleen dat, maar ook dat onze vriendelijke topicstarter spoken ziet, en in werkelijkheid helemáál geen buizen met een "S" erop heeft.
Zeg nu zelf, dat is toch niet logisch?

Voor de duidelijkheid: TS zegt dat hij buizen heeft waar EL34S op staat. vd. Veen zegt dat hij buizen had waar EL34S op staat.
Ergens ver in Amerika zegt iemand: Crap, impossible, tell them they are idiots.
Natuurlijk is die laatste zin belangrijk: hij diskwalificeert Eric Barbour als volwaardige gesprekspartner. Exit Barbour, wat mij betreft - laat hem lekker gaan vissen, of zo.

Los daarvan lopen nu de volgende vragen:

- ALS op een buis EL34S zou staan (volgens Barbour kan dat dus niet, en liegen hier zowel Don als vd Veen :)), wat zit er dan in die buis?

- Is de EL34 een pentode of een bundeltetrode?
- Is de 6CA7 een pentode of een bundeltetrode?

Wat dat laatste betreft, geloof ik nu dat beide typenummers voor beide constructies zijn gebruikt.

In dat verband is het grappig, dat de helft van de audiominnende wereld schrijft: Bah, dat is een pentode! Voor een ECHTE bundeltetrode, die immers veel beter klinkt, moet je een EL34/6CA7 (doorhalen wat niet gewenst wordt) hebben.
Terwijl de andere helft schrijft: Bah, dat is een bundeltetrode! Voor een ECHTE pentode, die immers veel beter klinkt, moet je een EL34/6CA7 (d.w.n.g.w.) hebben.
Zoek er maar eens op op het web. Je lacht je slap.

6L6 en KT66 en -88 zijn in ieder geval bundelaars; EL84 is een pentode.
In de VS werd de EL84 beschouwd als een dure importbuis en dus beter. De 6L6 was een dubbeltjesbuis die ook in iedere amateurzender zat.

Ik en Eric Barbour (die noch oud, noch een knorrepot is. Kijk maar naar z'n site) beweren niet dat er geen buizen bestaan waar EL34S op staat.
Hij wordt overigens als een autoriteit op het gebied van 'no humbug' audio beschouwd. Overigens heb ik gelijkwaardige antwoorden van anderen gehad.
Wat er op een buis staat, wil nog niet zeggen dat de originele producent het er op heeft gezet. Er werd en wordt heel veel geknoeid met buizen. Vroeger, maar ook zeker nu, sinds ze in een met satijn bekleed kistje op eBay en door sommige handelaren worden aangeboden (liefst met de vermelding 'cryogeen behandeld').
Het gaat om de verklring waar die 'S' van daan komt.
Kijk eens bij Frank Philipse in de database en probeer een EL34S te vinden....
En vooral ook de links op deze pagina:
http://www.vacuumtubesinc.com/VacuumTubesHallofShame.aspx

Echt ik bestrijd niet dat vd Veen en TS buizen hebben waar die S op staat, maar die kun je overal op stempelen. Het woord 'liegen' heb ik evenmin gebruikt!! Vergissen of ergens instinken komt meer overeen met de realitiet, maar ook die woorden heb ik niet gebezigd.
Die S ergens bij JEDEC en consorten wordt vermeld en dát is niet het geval. Ze kunnen er wat mij betreft net zo goed "VERNIEUWD!!!" opzetten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 26 februari 2010 11:36:56 (22%)]