hello co'ers
mijn meter haar wasmachine is vreemd beginnen kloppen.
als ik de deur bekijk zijn er krassen binnenin aan de bovenkant
zelfs als de machine volledig of licht gevuld is.
ik denk dat het de dempers zijn onderaan of de veren boven.
is mijn diagnose juist of kan het nog iets anders ?

Trommellagers.

Kijk of je de trommel tov de kuip kan bewegen, zo ja einde trommellagers of een gebroken lagerkruis.

krassen op de deur is niks abnormaals , dit komt vaak door ritsen en knopen die erover schuren met de jaren . de dempers kan idd zijn en de lagers maken een overkomend vliegtuig geluid met centrifugeren .

ook is er kans op roest in de was met erg slechte lagers .

Wat ook kan, is dat het betonblok dat tegen de trommel vastgeschroefd zit, losgekomen is of gebroken is. Heb dat zelf eens van dichtbij zien gebeuren. Het blok was nog op de slang van de afvoerpomp gevallen, met een flinke overstroming tot gevolg :-)

Op 1 maart 2010 22:30:01 schreef subsonik:
het betonblok dat tegen de trommel vastgeschroefd zit,

Dat zal moeilijk draaien... ;)

't Klinkt als een bovenlader, als ik het zo lees...

Betonblok zit tegen de kuip, de trommel is het draaiende gedeelte.
Problemen bij lagering kuip geeft een gegrom, vergelijkbaar met een vliegtuig dat overvliegt, en idd "slag" op de trommel t.o.v. de kuip.
De veren bovenaan gaan zelden uitrekken, de schokdempers verslijten wel vaak. Meestal gaat de kuip dan erg hard slaan bij de aanloop naar het zwieren. Als die schokdempers vast zitten met plastic pinnetjes, pinnetjes mee vervangen (die slijten ook uit).
Als er betonblokken op de kuip gevezen zitten, zeker de schroeven aandraaien en controleren op scheuren.

Hoe lang moet een wasmachine tegenwoordig mee kunnen gaan? Ik weet wel dat die AEG Turnamatjes behoorlijk lang mee konden gaan.

bij c keuze apparatuur is 6 jaar al heel netjes en bij a keuze is 10 a 12 jaar haalbaar . maar de turnamat was ook een ding uit de 70's en toen was alles nog degelijk gemaakt .( op het snaarwiel na van de trommel ).

Ach ja, maar soms moet je een beetje geluk hebben. Mijn ouders hebben een Marynen uit 1985 (Zanussi, dus eigenlijk een A-merk al zal het ook beschouwd kunnen worden als B-merk). Een keer een tweedehandse klok (stom, die begaf het ook snel), een keer een nieuwe klok, en een keer een tweedehandse pressostaat. Verder begint hij een beetje te roesten. Dat is alles.

Overigens "klopte" die ook een keer. Wat bleek: er was iets tussen het manchet doorgesukkeld, dus heb ik dat door de opening van het element eruit moeten vissen (nog een heel gedoe).

Levensduur hangt af van een aantal dingen:
- Aantal wasbeurten. Dit is belangrijker dan het aantal jaren. Slijtage gebeurt immers voornamelijk tijdens het gebruik, niet tijdens het stilstaan. Fabrikanten gaan uit van 5 wasbeurten per week. In een huishouden met kinderen is 10 realistischer, ik heb uitschieters tot 20-25x per week. (Soort wasbeurt speelt ook mee; katoen = meer wasbeweging/harder zwieren tov synthetisch.)
- Onderhoud. Aan een wasmachine is weinig onderhoud nodig maar af en toe de filter eens leegmaken, het toestel eens afwrijven (vooral: zeepresten wegnemen onder de zeepbak), jaarlijks eens op 95° laten wassen met een fles azijn er bij; toestel met de nodige zachtheid behandelen en de zakken goed uitledigen alvorens het wasgoed in het toestel te doen... Je vermijdt er miserie mee.
- De elektricien. Ik heb al vaak toestellen "onherstelbaar" zien verklaren waar er maar een kleinigheid mis was. Soms een mala fide of incompetente hersteller, soms gevallen waar een beetje zoekwerk, een tweedehands onderdeel of een beetje elektronica-kennis een dure herstelling onnodig maken. Als je dus een minder goeie hersteller hebt kan die een toestel misschien al afdanken na 8 jaar terwijl het gerust nog een paar jaar meer had kunnen doen.

En dan natuurlijk de constructie. Vergeet alles wat "10 jaar geleden erg goed was". Door heel wat fusies en afgestoten fabrieken en beknibbeling op productiekosten zijn de goeie merken van vroeger bij lange na niet meer hetzelfde. Sommige merknamen zijn zelfs gewoonweg verkocht aan een andere fabrikant, die dus hoegenaamd niks meer te maken heeft met de vroegere fabrikaties.
Belangrijke punten in de constructie: de meeste merken hebben tegenwoordig een kunststof buitenkuip. Dat kan je aan de buitenkant van het toestel niet zien. Miele en Asko zijn bij mijn weten de enige uitzonderingen die nog in productie zijn.
Kunststof kuip heeft een paar gevolgen:
- alle aanhechtingspunten (voor veren, schokdempers en motor) zijn ook in de kunststof. Daar waar dus alle "geweld" van de machine en zijn kilo's was en water op komt, is plastic van een paar mm dik. De schokdempers (ook meestal plastic met een stukje mousse tussen) worden met plastic pinnetjes vastgezet die op hun beurt ook weer uitslijten. Soms zijn zelfs de aanhechtingspunten op de bodem in plastic (bvb Whirlpool - deze zijn wel te vervangen, gelukkig). Als 1 van die aanhechtingspunten afbreekt op de kuip => nieuwe kuip => €€€€.
- lageringen zitten meestal ingegoten in dat plastic, waardoor een kapot lager meestal ook vervangen van de kuip nodig maakt => €€€€. Helaas gaan die lageringen (en de dichtingen die er voor zitten) niet zo extreem lang mee; bij iets intensiever gebruik is 4 à 6 jaar niet uitzonderlijk op B-kwaliteit machines (tot grofweg €500 aankoopprijs). De andere mikken eerder op 8 à 10 jaar - voor de lagering! Bij sommige merken en modellen zijn er wel uitzonderingen waar de lageringen apart te vervangen zijn of waren (Whirlpool had zo 'n reeks).
- De meeste fabrikanten houden van dingen die ze kunnen "clipsen" of lijmen. Schroeven kost geld. Als je het dan weer uit elkaar moet krijgen zou je 10 handen moeten hebben of breek je pinnetjes af en krijg je 't niet meer fatsoenlijk dicht.

Dan heb je de motor. De meeste merken laten hun motoren door externe fabrikanten maken. De vermogens zijn niet zo heel hoog dus bij zware beladingen krijgen ze 't wel eens lastig. Doorbranden doen ze niet zo gauw, maar het gebeurt wel dat de contactoppervlakken van de rotor loskomen. Ook ontstaat er nogal eens verlies door beschadigde isolatie, ik wijt dat nogal eens aan koolstof dat in de motor komt. De koolborstels zijn tegenwoordig erg snel versleten (zachter koolstof omwille van de zachtere rotor-contactoppervlakken?) en al dat koolstof eindigt dus nogal eens in de motor. De motoren van Bosch/Siemens zijn bij mijn weten niet slecht, met AEG heb ik niet zo veel ervaring (dus ook geen slechte) maar ik hoop dat het geen Zanussi's zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. De motortjes van Whirlpool/Bauknecht zijn ook niet zo stevig maar als die kapot gaan ben je meestal geen fortuin kwijt (ca 100€). Ter info: Miele heeft een eigen motorenfabriek en die motoren zijn goed ;-)

Bijkomend probleem: fabrikanten willen graag dat hun toestellen 1400 of 1600 toeren gaan zwieren, en de lageringen of assen worden vaak niet voldoende aangepast.

En dan heb je ook nog de elektronica: een programmator is erg duur omdat daar een groot deel ontwikkelkosten bij betaald wordt. Vele merken werken ook hier weer met externe fabrikanten (raad eens wie ze zelf maakt ;-)). Die externe fabrikanten moeten vaak zo goedkoop mogelijk werken, met als gevolg soms onbetrouwbare software, onvoldoende stevige schakelaars (relais, triacs, soms nog mechanieken) voor de vermogens.

Dan heb je nog de leverbaarheid van de onderdelen. Bij vele B-merken moet je toestellen afdanken omdat bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn na pakweg 5-6 jaar, of omdat ze dan extreem duur zijn.

En dan heb ik het nog niet over de constructie van het "geraamte" van de machine, de kwaliteit van de lakken en de andere onderdelen, beveiliging (bvb anti-lek), en wasresultaat en dergelijke.

Heel deze uitleg dient maar om duidelijk te maken dat de ene wasmachine de andere niet is.

Grofweg kan je zeggen, bij 7 -10 machines per week:
Goedkope modellen <500€ (Beko Zanussi Friac Haier...) = 4 - 6 jaar
Middenmoters 500-900€ = 6 - 10 jaar
Topklasse (vnl Miele / Asko en vroeger Olympia) = 15 - 20 jaar.

(P.S. Deze uitleg komt mettertijd ook op een website voor mijn elektrozaak ;-))

bericht aan headhunter. ik vindt wel inderdaad dat ik de kuip nogal kan manueel doen schudden. dus zou het de kogellager(s) kunnen zijn .
bedankt voor de info
ps het gaat hier over een miele novotronic W810

wasbeurten is niet alleen bepalend , maar eerder wanneer je zegt ik ga nu een nieuwe kopen . en drie klokken is meestal 2 klokken te veel al .

mijn gekregen aeg wasmachine van 6 jaar oud had alleen versleten koolborstels . ondertussen heb ik de pomp vervangen en is de motor opnieuw gelagerd .valt mee in 5 jaar gebruikstijd .

ik heb 45+ vaatwassers onderhouden die gemiddeld 7 jaar meegegaan zijn , bauknecht , siemens , bosch . en de machines draaiden 3x daags voor de hele tijd en dat zijn 7665 wasbeurten . in die tijd was bij de bauknecht wel vrijwel alles vervangen en de bosch en siemens alleen de zeepbak en filterzeef . dus het merk is bepalend hoeveel delen slecht zijn .

en het gebruik kwa lompheid scheelt ook , vooral bij wasmachines hoeveel gewicht aan was erin gaat per keer .

Kijk goed of de aandrijfsnaar nog goed is.
Het komt voor dat deze breuken bevat of zelfs een stukje mist.
Hij kan zo wel draaien , maar geeft wel bonkende geluiden.

Tokko's tip is ook het nakijken waard; je zou het geklop dan moeten horen als je de trommel met de hand laat ronddraaien. Klinkt een beetje als zweepslagen.

@ jumper: voorkant van toestel losmaken (3x sleuteltje 10 achter de deur + 3 vijsjes achter de zeepbak) en opendraaien (pinnetje linksonder wat wegduwen met schroevendraaier en leeglaatdarmpje in filter losklikken uit filterdeurtje).
Links- en rechtsonder zie je de schokdempers. Die schroef je los met een stevige sleutel 13. Voel eens of die nog weerstand bieden als je ze met de hand in- en uitschuift. Indien ze heel vlot in- en uitschuiven: vervangen en klaar is kees. Originele zijn best, alternatieven goedkoper en in sommige gevallen ook vrij betrouwbaar - zolang het maar geen plastic gevallen zijn maar metalen omhulsels. Je moet schokdempers van 100N hebben met 8mm gaatjes.

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op (10%)]

Stefaan, wat een pracht overzicht hierboven en het is me nu helemaal duidelijk waarom de oude Zanussi zo lang mee wil gaan en je dat patroon niet mag doortrekken naar de nieuwere modellen. Bovendien nooit meer dan 5 wasbeurten per week gedraaid (ik was een heel net kind/nette puber), en de machine is nog voorzien van stalen buitenkuip en bovendien een lekker zware motor zonder koolborstels.

P.S. Voor de TS dus nog wel duidelijk de tip om in geval van kloppen te zoeken naar kledingstukjes of metaalwerk dat uit de was is geraakt en tussen binnen- en buitentrommel zwerft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Op 2 maart 2010 17:45:42 schreef Stefaan Van Slycken:

Grofweg kan je zeggen, bij 7 -10 machines per week:

(P.S. Deze uitleg komt mettertijd ook op een website voor mijn elektrozaak ;-))

Mooie duidelijke uitleg, al bedoel je waarschijnlijk wasbeurten i.p.v. machines ;)

Op 3 maart 2010 00:03:50 schreef maartenbakker:
P.S. Voor de TS dus nog wel duidelijk de tip om in geval van kloppen te zoeken naar kledingstukjes of metaalwerk dat uit de was is geraakt en tussen binnen- en buitentrommel zwerft.

Bij Miele is er weinig plaats tussen deurrubber en trommel. De kans is dus zo goed als onbestaand dat er kledingsstukken tussen trommel en kuip geraken, en deze zorgen vnl voor blokkering.
Nagels, schroeven, dat soort dingen vinden hun weg naar de filter. Als ze tot in de pomp geraken geeft dat een krakend geluid.
Beugels van bh's zetten zich soms wel vast onder het verwarmingselement. Dit geeft een schrapend geluid "metaal op metaal".
Bemerk dat er bij Zanussi en Whirlpool wel veel plaats is tussen deurrubber en trommel en daar haal ik dan ook af en toe eens kousen en ondergoed vantussen...

@knapestaart: in ons dialect wordt er gesproken van "een machine was insteken", maar ik moet het inderdaad naar 't AN vertalen :-)

@Stefaan Van Slycken:

En dan heb je ook nog de elektronica: een programmator is erg duur omdat daar een groot deel ontwikkelkosten bij betaald wordt. Vele merken werken ook hier weer met externe fabrikanten (raad eens wie ze zelf maakt ). Die externe fabrikanten moeten vaak zo goedkoop mogelijk werken, met als gevolg soms onbetrouwbare software, onvoldoende stevige schakelaars (relais, triacs, soms nog mechanieken) voor de vermogens.

Wat bedoel je met een programmator, Stevan? Is dat een microcontroller met het ingeprogrameerde wasmachinesoftware, of een soort PLC? Eigenlijk zouden wasmachinefabrikanten ook PLC's voor de wasmachinebesturing kunnen gebruiken.

Reken er maar op dat de professionele wasmachines die in wasserettes gebruikt worden, bijv. bij de Koninklijke Marine aan boord van de maribeschepen, echt degelijke machines zijn die wel 20 jaar mee kunnen gaan.

Een "programma", "programmasturing" of "programmator" is tegenwoordig meestal een microcontroller met wat randelektronica waarin de wasprogramma's zitten, en waarmee de hele bediening en besturing wordt uitgevoerd. Soms bestaat zo 'n programmator uit meerdere printplaten, bvb 1 voor de bediening en 1 voor het schakelen van de vermogens.
Programmatoren kosten meestal rond de 300€-400€. Ze zijn natuurlijk véél goedkoper in fabricatiekost, maar je betaalt vooral de onderzoekskosten. Een PLC-sturing in een wasmachine zou de fabrikant (en dus de consument) te veel kosten.

Wat professionele wasmachines betreft: met prijskaartjes tussen de €3000 en €15000 is het maar best dat ze wat jaartjes mee gaan :-p

een beugel van een beugelbeha is ook een mogelijkheid als deze tussen de trommel en kuip zit .

tegenwoordig is zanussi niks meer
en zelfs bauknecht was in de 70's veel beter als nu . mijn exbaas heeft nog een cc1000 van philips ( ong 30 jaar oud ) .mijn moeder heeft een miele en die is ook al 21 jaar oud en heeft 2 kinderen en 3 honden overleefd . m'n zus had een brandt en die was na 5 jaar al voorzien van nieuwe lagers , pomp , koolborstels .en heeft nu dus ook een miele .

Bauknecht is tegenwoordig identiek aan Whirlpool (is ergens voor de Whirlpool-periode overgenomen door Philips bij mijn weten). Geen idee of Whirlpool nog steeds zowel in Duitsland als in Italie produceert.

Bauknecht = Whirlpool = Italiaans. Vroeger hadden ze nog wel eens Bauknechtjes waar een inox kuip in hing (maar voorts was die nagenoeg identiek aan de Whirlpool), nu is 't ook allemaal plastic.

dat is ook zo met bosch en siemens , zelfs de computer heb ik onderling al eens uitgewisseld . en de onderdelen waar je zo bijkon bestelde ik onder hetzelfde typenummer van bosch .

bosch en siemens hebben veel betere rekken erin en geleiders zijn beter . ook het zeepbakje is beter als bij baukn / whirlpool. hier is echt niet over nagedacht , en alle machines die ik kende had een aantal tyrap bypasses in het rek . maar de reden dat die machines steeds slechter gaan afwassen kwam door de afdichting waar de middenmand inschoof en de sproeier opzat . deze lekte al na een jaar en dan is de werkdruk veel te laag en zit er steeds vlugger rommel in gaatjes van de wasarmen . die schroefdopjes zijn los te koop en dat scheelt erg veel in waskracht .

Bosch en Siemens hebben samen een Haushaltgeraete-fabriek dus dat die identiek zijn kan wel kloppen. Idem met Miele-koelkasten die allemaal bij Liebherr vandaan komen.

De laatste keer dat ik naar artikelcodes van Whirlpool keek hadden die in Duitsland nog een fabriek (cijfers op de 3e en 4e positie: 12, voormalig Philips en/of voormalig Bauknecht), maar dat is dan volgens informatie van Stefaan duidelijk te duur gebleken om aan te houden. Italie heeft op de 3e en 4e positie het getal 19 staan en Zweden 31.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]

Bosch/Siemens is een marketingkwestie, het ene gaat meer naar de kleinhandel, het andere naar de ketens. Soms zijn er identieke toestellen. Neff is dan weer het merk voor de keukenbouwers. Daarin heb je soms ook identieke toestellen. Het zijn trouwens allemaal krengen van vaatwassers om aan te werken, je moet ze half uit elkaar gooien om aan iets aan te kunnen en terug monteren om te testen, en herbeginnen als het dan toch nog ergens mis gaat.

Nu we toch bezig zijn: de AEG- en Electrolux-droogkasten komen van bij Zanussi. En Blomberg komt van bij Beko.

Bij Novy komen ovens, vaatwassers en dergelijke van fagorBrandt, de dampkappen en kookplaten maken ze dacht ik zelf.

ATAG maakt bijna niks zelf behalve de kookplaten. En veel dure reclame.

De koeling van Miele komt al vele jaren van bij Liebherr, daar is gelukkig niks mis mee. Behalve de microgolfovens is verder alles bij Miele eigen fabrikaat.