Hallo beste forumleden,

Ik heb hier een instrumenten cluster van een Audi A3 waarbij de snelheidsmeter het helemaal niet meer doet en de benzinemeter maar wat heen en weer staat te "rommelen"
Ik heb begrepen dat dit een veel voorkomend euvel is
De actuators die de wijzers doen bewegen worden zo te zien rechtstreeks uit een processor aangestuurd.
Heeft iemand een reparatie tip?

Vriendelijke groet,

Trevor

Garages doen doorgaans niet aan electronicareparaties. Als je nou niet weet wat je eens zal adviseren lijkt het me veel verstandiger om de sloop voor te stellen, daar is zo'n paneel misschien betaalbaarder.

Mijn tip in elk geval om de voedingen binnen het paneel eens na te lopen en eventuele elco's te controleren.

Meestal komt dat door een defecte spannings regelaar op de print.
ook kunnen het slechte kontakten zijn tussen de meters zelf en de print, deze zitten in een soort voeten gestoken.
De meters worden via een H-brug gestuurd deze gaan ook wel eens stuk.

Met een modern dashbord heb je vaak niets meer aan sloop onderdelen.

mits je de beschikking en kennis hebt om allle beveligingen te omzeilen. gewoon omzetten is er niet meer bij.'Grote kans zelf dat de auto niet wil starten en onbruikbaar word !!!

Bedankt voor de reacties,

Aangezien de toerenteller en temp. meter wel goed werken ligt het denk ik niet aan de voeding.
Ga nog even verder zoeken op de print.
meters zitten in dit geval niet in connectors maar zijn direct vastgesoldeerd op de print.

Vriendelijke groet,

Trevor.

Toerenteller en temp meter komen via Can vanaf de motor ecu. De tank en snelheids meter komen of van de can gateway of direct aan op het dashboard. Overigens er zitten meerdere spanningsregelaars op.
Kan ook een simpel massa probleem zijn.

bij mij waren het de toerenteller en temp-meter die gekke dingen doen. Nu de vrieskou voorbij is, lijkt het euver hersteld, maar weet dat dit van korte duur gaat zijn.
De toerenteller bleef op 0 staan, en ooit kwam deze tot 1000tr/min als je plankgas gaf.
de temperatuurmeter schommelt tussen 60en 110°C, waarbij je dan ook nog een melding krijgt als deze boven de 110° is (zeer irritant), maar met een slag op het dashboard zag je de meter ook meteen terug zakken dan.

Als het euvel terug komt, was ik ook eens van plan het panelbord te demonteren, ik vermoed een hoop slechte contacten of zoals al gezegt, slechte elko's.

Hoe alles aangestuurd wordt, weet ik niet, als iemand er schema's van zou hebben; wil ik die ook graag ontvangen.
Bij mij gaat het oven er audi A3 van 2000

alles eens goed bekijken inder een loep, evt. verdachte contacten na solderen.

Bij IC's kun je de data-sheet proberen op te zoeken, zolang ze niet custom zijn, adhv. de data sheets kun je voedings spanning ed. nameten.

Ik ken hetzelfde probleem bij Chevrolet Astro Van en de digitale dashboard bij Chevy Vans. Kwestie van doorsolderen. ;)

Aangezien ik nog steeds met het probleem van m'n toerenteller en temperatuurmeter zat te sukkelen, heb ik enkele weken geleden mijn dashboard eens gedemonteerd.

De print eens grondig gecontroleerd op slechte verbindingen en preventief alle contacten nagesoldeert.
De toerenteller en snelheidsmeter zijn een soort stappenmotor, deze draait terug tot einde slag en wanneer de stroom hoger word dan een bepaalde waarde, gaan ze ervan uit dat dit het 0-punt is. x aantal stappen verder is dan 0 op de wijzerplaat.

Nu was bij mijn toerenteller blijkbaar een asje inwendig afgebroken.
Met wat sukkelen toch de actuator kunnen demonteren en met een klein schroevendraaiertje de lipjes ervan kunnen ombuigen.
Het was allemaal vrij moeilijk te zien, omdat dit grotendeels uit transparante kunststof bestaat. (en dan met zo'n textuur erin dat je er moeilijk doorheen kunt kijken)

Let wel, er zit een veertje voor het laatste tandwiel, zorg dat je weet hoe deze hoort te zitten.
Het asje dat afgebroken was (met bij mij een groen tandwieltje erop) heb ik met secondelijm terug geplakt.
Goed laten drogen en alles mooi terug ingeolieëd.

Op 21 maart 2010 12:24:10 schreef trevor:
meters zitten in dit geval niet in connectors maar zijn direct vastgesoldeerd op de print.

De meters zitten wel vast met een soort connector, maar er zitten een soort vergrendelpennetjes naast, heel voorzichtig wringen en dan komen ze los. Aan de voorzijde trek je de wijzer van het asje af en aan de achterzijde kun je dan het actuatorgedeelte van de print aftrekken.

Verder heb ik alle elko's vervangen 2 smd's van 47µ16V waren zeker al slecht.
Voorlopig rij in nu al 2,5 week rond zonder terug een melding gehad te hebben.
De toerenteller werkt tot nu toe ook terug normaal.
Hopen dat dit ook zo blijft.

Op 21 maart 2010 02:20:09 schreef maartenbakker:
Garages doen doorgaans niet aan electronicareparaties. Als je nou niet weet wat je eens zal adviseren lijkt het me veel verstandiger om de sloop voor te stellen, daar is zo'n paneel misschien betaalbaarder.

Zo'n paneel kun je niet zomaar omwisselen, 't schijnt dat er een code inzit versleuteld die moet overeenstemmen met de code van je sleutel. zo niet, zal de wagen niet meer starten.
Deze code kun je blijkbaar alleen bij een erkend Audidealer laten omzetten. Dit gebeurt dan ook samen met de kilometerstand.
Alleen heb ik eens prijs nagevraagd, en dit zou ongeveer 360€ excl. werkuren kosten.
Lijkt me wel de moeite om als hobbyist even zelf wat te proberen.

[Bericht gewijzigd door hobbyelektro op (17%)]

Als dat al 360 euro kost, wat zal een nieuw paneel dan wel niet kosten :(

Maargoed, het schijnt dat het voor beunhazen wel een leuke business is. Of ze ook die codes kunnen omzetten, weet ik niet. Ik heb gelukkig alleen oudere auto's gereden en onderhouden.

Codes overzetten is software voor oa vagcom, vagcommander etc.

Jouw audi is waarschijnlijk op golf basis en heeft nog niet al te veel can bus. Ik weet niet of je zelf vagcom hebt, maar voor enkele tientjes kun je een kabel kopen en kun je je audi zelf uitlezen.

De temperatuur meter is een veel voorkomend kwaaltje die vaker stuk gaat bij diesels. Als je hem kunt uitlezen kun je 2 temperaturen zien (komen 2 signalen uit dezelfde sensor), 1 bedoeld voor het dashbord en 1 voor de motor ecu. Wijken die van elkaar af dan is die sensor niet lekker meer. Het verspringen van je temperatuurnaald kan dus ook daar door komen (hoewel dat met een klap op het dashbord niet zou moeten wijzigen :-) ).

Je kunt bv via marktplaats nieuwe tellerunits kopen. De teller is dan vaak gereset en dan kun je zelf met vagcom nieuwe sleutels inleren. Zolang de teller nog onder de 100 km staat kun je dan ook de kilometerstand aanpassen.

Alleen bij een nieuwe unit heb je eenmaal de mogelijkheid deze aan te passen aan de auto, hierbij heb je ook het VIN van de auto nodig.

Trevor