Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

Woohhooow... dat begint al erg professioneel te worden..!

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

Zitten twee deukjes in...... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Oeeh ... daar heb ik nog even naar staan kijken op marktplaats ..

Mooi bakje Fred !

Je bent niet de enige sine:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

ja ik zag hem ook , ik moest even 5 reden bedenken om hem niet te kopen , grootste probleem was dat het een 19" unit is en die kan ik niet kwijt ( bij fred word dat ook steeds meer een probleem waarschijnlijk )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

D'r zitten geen boeken bij :+ Heeft iemand die voor Fred?

@tidak: ik ben geen uitdeukbedrijf ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
free_electron

Silicon Member

Op 11 april 2010 17:00:04 schreef fred101:
[afbeelding]

Ik heb hem nog niet hier staan. Schimansky heeft hem voor me gehaald en er een mooi geheel van gemaakt. Hij staat nog bij hem maar binnenkort heb ik een echte functiegenerator.
Een R&S AFGU met 50MHz ttl optie.

Ik heb nu ook een Tektronics AC calibrator erbij, die is echter een paar generaties ouder. Gisteren door Woelimaster meegebracht uit het hoge noorden.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1328&p=5266#p5266

DAMN !!!! waar heb je dat op de kop getikt ? dat is heeel duur spul.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Nee hoor, die ac calibrator was maar 35 euro >:-)

Die R&S stond op marktplaats. Zonder kast en aan/uitschakelaar. De verkoper had er alu platen op gemaakt maar Mans heeft met onderdelen die de verkoper nog had iets gefabriceerd, er is dus toch een kast gekomen. Manual heb ik nog niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ach Mans, die deukjes verminderen m'n jalouzie een beetje (vandaar die groene tekst >:) heeft dus niks met jou te maken ;) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

Op 12 april 2010 00:26:38 schreef fred101:
Nee hoor, die ac calibrator was maar 35 euro >:-)

Die R&S stond op marktplaats. Zonder kast en aan/uitschakelaar. De verkoper had er alu platen op gemaakt maar Mans heeft met onderdelen die de verkoper nog had iets gefabriceerd, er is dus toch een kast gekomen. Manual heb ik nog niet.

ik had het niet over die ouwe roestbak van 'TrektopNiks' maar over de rood-zwart. de generator kost een aardige cent ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Oh, dat had ik helemaal niet door ;-)
Ho ho, hold your horses, die roestbak (zonder roest) is wel uit de tijd dat Tektronix nog echte scopen maakte zoals de 5X5A serie en 465. Ik las trouwens laatst over het ontstaan van Tek. Ze maakte in het begin alleen maar scopen, ze waren de uitvinder van de getriggerde scoop (ik meen 1948) en bij HP gebruikte ze Tek scopen (voor ze zelf scopen maakte)

Die rood/zwarte was veel geld vond ik, en ik heb dan ook getwijfeld of ik het zou doen. Het was 400 euro en op mijn HP-SA na, het duurste meetapparaat wat ik tot nu toe heb gekocht. Maar toen ik de specs zag en weer eens ruzie had met mijn krakkemikkige GW instek heb ik de knoop doogehakt. Dat ding had ook FM en AM maar dan tegelijk en niet uitschakelbaar ;-). Voor gewoon audio doeleinden waarschijnlijk een prima ding maar ik had er altijd ruzie mee. De vorige eigenaar had er iets in gerepareerd of bewust veranderd waardoor de DC ofsett niet meer weg ging en met het veranderen van de amplitude ook random mee veranderde. Ik heb hem gerepareerd en afgeregeld wat een hele verbetering was maar het is geen precies apparaat met veel te veel harmonische vervorming.

Maar nu moet ik nog een paar weekjes geduld hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oeh gelukkig, 400 euro. Dat had ik nooit uit willen geven. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Hugo Welther

Moderator

Kijk eens wat een 2e handsje bij Singer kost.
http://www.helmut-singer.de/stock/-1785935995.html

en dat is dan nog maar de 20MHz versie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

heb ook een gw instek gehad en snap je wel fred . dat ding week enorm af bij 2mhz . heb hem toen vervangen door een pm5134 die na een grondige knoppenreiniging weer prima was en is ook 20mhz .

heb ook een rood en zwart dmm en die werkt altijd ( en toch uit 84'), de philipssen krijgen steeds weer vuile knoppen terug .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Welk GW-Instek model hebben we het hier eigenlijk over?

Sine

Moderator

Op 12 april 2010 14:41:18 schreef Hugo Welther:
Kijk eens wat een 2e handsje bij Singer kost.
http://www.helmut-singer.de/stock/-1785935995.html

en dat is dan nog maar de 20MHz versie.

Dan heb je het ook over de firma über Preis. zelfs een plugin voor een prehistorische tek is goud waard als je ome Helmut moet geloven.

guidob

Overleden

Allemaal even erg, dit is ook zo één: http://www.rainer-foertig.de

Allemaal handelaren, allemaal duur.

Bij singer gaan wel eens spulletjes in de aanbieding (ver onder de "normale" prijs te koop en als het niet wordt verkocht, wordt het gesloopt). Daar zit nog wel eens wat bij, wat voor een amateur betaalbaar is.

Singer doet best goede zaken, hij heeft meen ik zo'n man of 10 in dienst die spullen opknappen/calibreren.

Ik heb ooit stage gelopen bij een bedrijf wat pré historische spullen gebruikte. B.v. een chip bond machine uit het jaar toebak. wirewrap en met 1 vijfeneenkwart floppy (waarvan alleen track0 werd gebruikt om data op te slaan, hilarisch). Maar net ff anders als een standaard model. En die ging dus kapot. Geloof dat we toen 500 dollar hebben betaald voor een reworked floppydriveje....

Miss bond (blondje achter de machine) begon minstens 1 keer per uur te vloeken omdat het ding weer naast de chip aan het bonden was (of erger, ergens er boven op). Kon zijn weer met de pincet aan de gang.... Zal maar niet over de pick&place machine beginnen of de lasers.... woeha. Maar ik dwaal af....

Betaalbaar bij singer is tientjes werk; 50 euro voor een 7704A (die gaan op de duitse ebay voor meer weg) betaald, ook zo iets voor een timing analyser etc. Al is er op dit moment niets in de aanbieding. Buiten heeft hij nog wat containers staan met meer zooi. Ook daar staat soms wat bij, als je het net kan gebruiken. PM3632 anyone (zonder probes) en in eh slechte staat :-)

guidob

Overleden

Dit bedoel ik met "aanbieding":

The Model 2445 represents a high standard Portable Four-Channel Oscilloscope. 150 MHz bandwidth at the probe tip

89,25 INKLUSIV MWST

Vind ik meevallen (al heb ik zelf scopes genoeg) :-)

Dat is NIET duur. Ga ik even wat aandacht aan besteden...

edit: Ah, maar dat is natuurlijk spul die ze zelf ook al hebben geprobeerd te repareren. Nouja, dan zal t waarschijnlijk aardig kapot zijn.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op woensdag 14 april 2010 18:12:45 (56%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
guidob

Overleden

Da's de vraag... Garantie tot de deur uiteraard. Maar als er echt iets defect is (als ze zelf echt hebben gekeken), dan staat het er meestal wel bij. Beetje twijfelgeval hier, ding is best goedkoop en dat maakt het verdacht.

De vraag is of ze het commercieel nog aantrekkelijk vonden om zo'n ding nog in orde te maken (en daar valt dus ook calibreren onder) en garantie geven. Je zou het kunnen vragen per mail..

Om een indruk te geven, mijn score so far:
Tek 7704A mainframe voor 50 euro en die was prima in orde. Uit de opruiming van tek7xxx spullen. Net een goede gekregen. Kwam allemaal van de plank, maar niet meer gecontroleerd voor de overdracht.

Kode timing analyser voor iets meer en die was niet in orde: potmetertjes van de monitor maakten slecht contact. Beetje draaien en nu werkt het ding prima. Daar zijn ze zelf niet eens aan begonnen, commericieel niet interessant.

7A13 plugin, paar tientjes of zo: defect (meerdere relays) en daar was achteraf niets mee te beginnen (speciale tek relais met rare kleine footprint). Was een opruiming van veel tek 7xxx plugins. Net de pech gehad om een kapotte te krijgen. Kat in de zak.

7B53 en een probe geruild tegen een tek sampling plugin en die waren prima. Waren ook spullen uit de normale verkoop en niet de opruiming. Dus ook gecontroleerd voordat ik het in handen kreeg.

Conclusie: net als MP/ebay moet je geluk hebben. Daar heb ik zelf ook mixed ervaringen mee.

free_electron

Silicon Member

allez vooruit.
vandaag 3 aanwinstjes.

een USBee Sx. Vorige week was het ESC (Embedded sysems Conference) hier in San jose. Er sonden allerhande makers van meetgadgets waaronder de USBee. Ik was sterk onder de indryuk van de meegelverde software. vooral voor het debuggen van seriele protocols.
Ze hadden een promo. 79$ als je ter plaatse kocht en je kreeg er de 'deluxe' software gratis bij ( kost normaal 250 dollar extra). Het is die 'deluxe' software die het beestje zo krachtig maakt.

De hardware stelt niet veel voor (standaard 68013 met wat weerstanden errond. Tis de software die het ding slim maakt.

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/usbee.jpg

Ik heb ene paar van mijn overbodige machienes verpatst op craigslist en ebay. Sommige tegen geld, sommige tegen ruil

E3610A voedingen van Agilent
http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/e3610.jpg
Rotsvast en onverwoestbaar. Mooie 15 slagen potmeters en stroom spanning aflezing ( en echte stroominstelling zonder dat gefoefel waar ze botweg de uitgang kortsluiten en dan aflezen wat er loopt )

Ik heb er zo 3 op de kop getikt. 0..8 volt 3 ampere en op 0..15 volt bereik 2 ampere.

Een fluke/philips PM6666 met 1.3 GHz optie universlee counter.
http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/pm6666_2.jpg
hier zie je hem stomweg frequentie meten
http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/pm6666_1.jpg

maar hier meet hij Vp en Vn van het binnekomende signaal !
Er zijn maar weinig toestellen die dat kunnen.

Der is nog een en ander onderweg. ( waaronder een PM2534 lab multimeter, een grote counter / timer van HP , een 8116 generator met optie (burst mode). die heb ik geruild tegen een TDS220 scoop )

Het mooiste komt van;t werk... wat het is verklap ik nog niet. je zal wel zien...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ah gadverdamme wat een prachtige spulletjes weer!

Had je niet even een handeltje voor die USBee op kunnen zetten? Lijkt me voor dat geld een verdomd aardig apparaatje als de software inderdaad zo krachtig is als beschreven.

If you want to succeed, double your failure rate.
guidob

Overleden

Die USBee heb ik ook, maar dan wel met de standaard sw. Voor mij al voldoende als amateur voor I2S, I2C etc.

Ik heb dat ding overigens in duitsland besteld (gsh-Systemelectronic GmbH). Hint: privéaankoop , btw, mogelijkheden :-)

Edit, nog wat meer info:

Shipping costs to Netherlands would sum up to EUR 5.00 inside Germany EUR 4.00 (Registered Letter) P.S.Payment by prepay to our accout: deduct 5% off total sum. :-):-):-)

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 4 mei 2010 19:22:45 (30%)

free_electron

Silicon Member

en kheb net email gehad van Cwav ( de makers van de USBee ) dat ik er nog ene gewonnen heb op de beurs ook ..
jip jip jip hoi. ene als generator en ene als meetkop....
tkan niet op.
en deze morgen nog een an ander op de kop getikt ook. ( FFT en extended measurement / rs232/ gpib module voor mijn scoop 54645D) en nog wat ander spul

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten