Hallo,

ik heb een vraagje wat betreft een natuurkunde PO.
we willen zoals de titel al aangeeft, het rendement van een gloeilamp bepalen.

rendement = Enuttig / Etotaal x 100%

Etotaal kunnen we berekenen met E = P x t waarbij het vermogen en tijd gegeven zijn. maar het probleem komt bij het bepalen van Enuttig.

Hoe kunnen we deze op een zo nauweurig mogelijke manier bepalen?
ik was van plan om, een gloeilamp, te laten branden voor 10min in een zon goedmogelijk geïsoleerd kastje. in dit kastje meet je dan de temperatuurstijging, en zo kun je berekenen hoeveel energie er nodig is om lucht zoveel in graden te laten stijgen. Enuttig kun je dan berekenen door Etotaal - Ew (waarbij Ew de warmte die nodig was om de lucht in temp te laten stijgen)
Nu weet ik echter niet of dit mogelijk is? en hoe we aan zo'n geïsoleerd kastje kunnen komen?

En misschien zit ik er wel helemaal naast en kun je het zo niet berekenen, en moet dit met water (wat ik ook op internet vond).. maar ik zou niet weten hoe ik een gloeilamp in water kan dompelen zonder dat deze kapot gaat..

Ik hoop dat jullie me de goede richting in kunnen helpen..

Bvd,

Guido

Hint:
Kijk eens in een (ouderwets) natuurkunde boek, zoek op calorie meter ...
/E
Iets te snel gelezen ... :-)
Waarom zou een lamp kapot gaan onder water, ut ding wordt toch goed gekoeld?

maar is dit in water doen ook nauwkeuriger? en tot waar moet ik de lamp dan onderdompelen?

tot het punt dat de elektronen niet uit je koperdraad kunnen zwemmen

maar wat voor fitting moet ik dan zeg maar gebruiken?

Een waar de gloeilamp inpast

ja maar kan ik deze ook onderdompelen dan ?

Lees je eerst maar in over de calorie meter.
Je moet nog iets van de lamp bepalen namelijk ...

(BTW een lamp op b.v. 12V kan je wel volledig in een vloeistof onderdompelen)

Ik zou het niet doen ;). Maar waarom zou je dat willen? Zolang het grootste deel van het glas maar in het water hangt is het goed lijkt mij.

Zolang je zorgt dat je geen metalen delen van de lamp in het water hangt, kan een lamp wel tegen water.

lees eerste reactie

Als je dit niet weet,zou ik er maar niet aan beginnen om met water en elktro te spelen.

Vreemd dat iedereen het over water heeft, een calorie meter kan je ook met iets anders vullen hoor! :-)

Maar het is een schoolvraag ... Dus laat TS ook denken ajb.

Als de elektronen eenmaal het water in duiken word het overal donker in huis (of waar je ook bent).

oke, ik heb een stuk gelezen over de calorimeter. als ik het goed begrijp moet deze dus met water (kamertemp) vullen en daar een thermometer in doen. dan de gloeilamp erin zodat bijna al het glaswerk in het water zit. dan de lamp 10 min bijvoorbeeld laten branden en dan de temperatuur weer aflezen. zo kun je de energie uitrekenen die nodig was om het water tot deze temp te laten stijgen en kun je Enuttig uitrekenen (zoals ik in de eerste post heb beschreven)

@Rd12tf: wat bedoel je dat ik nog iets moet uitrekenen? de warmtecapaciteit van water??

Even een vraag aan de TS: Wat straalt een gloeilamp eigenlijk allemaal uit?

Licht....maar wat voor licht?

Hint;het heeft met het lichtspectrum te maken

Nee, (in antwoord op je eerdere post) van het water hoef je de warmte capaciteit niet te bepalen, die haal je uit Binas.

Water is trouwens geen probleem, het zijn de opgeloste zouten die geleiden ;)

Als TS Demi water gebruikt kunnen ook de metalen delen onder water.

Dan nog beter,gezien de kennis van de TS omtrend de elktronen en hun zwemkunsten,erg toepasselijk,lampenolie

Op 12 april 2010 18:08:11 schreef Akino:
Licht....maar wat voor licht?

Hint;het heeft met het lichtspectrum te maken

ja dat begreep ik al :P, maar ik weet dat het licht van de gloeilamp meet aan de rode kant in het spectrum zit. verder zou ik het eigenlijk niet weten?

Wellicht heeft gewaardeerd forumlid Pros nog wat op stenen vaten gerijpte Askarel liggen ... :-)

Zoek het zelf op,en leer in plaats van te verwachten dat het antwoord op een zilveren al dan niet gouden dienblaadje word voorgeschoteld.

Met dat rood zit je al héél erg warm ;)

Op 12 april 2010 18:16:24 schreef Akino:
Zoek het zelf op,en leer in plaats van te verwachten dat het antwoord op een zilveren al dan niet gouden dienblaadje word voorgeschoteld.

Met dat rood zit je al héél erg warm ;)

infrarood licht, vandaar de warmte.