Normaal gebruik je smoorspoelen boven hun resonantiefrequentie; ze zijn dus capacitief op de werkfrequentie. Dat klopt dus.

Geeft een elektreet niet ongeveer evenveel spanning af als een laagohmige dynamische microfoon? Er zit al een versterker in.
Als ik op de PC de dynamische mike van de HF set aansluit in de plaats van de Skype headset, dan is er nauwelijks niveauverschil.

Maar met een elektret kan je (volgens mij tenminste) een soort AGC maken door de voorspanning omlaag te brengen. Of werkt dat niet?

Overigens is de versterking het probleem niet. Je hebt eerst een trapje impedantie-aanpassing nodig. Dan zit je ondertussen al op wat hogere signaalniveaus, en kan je net zo goed het filter nog een klein beetje versterking meegeven. Wordt waarschijnlijk een 6 polig filter op basis van een 10432 opampje. Lekker simpel.

edit: Mooi, ik had ooit een mathematica-bestandje gemaakt om filters uit te rekenen, en ik hebt het weer gevonden. Het wordt een 3e orde chebyshev filter met sallen-key topologie filters. Ik kies zo'n 3dB rimpel in de doorlaat-frequenties. Als kantelfrequentie neem ik 2.5kHz, zodat je op 4kHz ruim onder de -40dB zit.
Moet goed genoeg zijn lijkt me.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (28%)]

Ik heb dat voor een vriend andersom gedaan. Een computermicrofoontje van trust op een yaesu FT897D. Pas met een apart voorversterkertje werkte het. Maar er zitten nogal verschillen in microfoons en ook in gevoeligheid van sets. Bij een FTdx ter reparatie hier kreeg ik er met mijn microfoon veel meer vermogen uit terwijl de alc toch netjes in de hoek bleef. Met de andere microfoon en de mic-gain vol open was er nog steeds mindere vermogen.

http://www.sm0vpo.com/rx/tba120-1.htm

Ook een leuk ontwerp. Een wideband ontvanger. van 100KHz tot 120MHz.

Update: de audio amp (TBA800) is ook af. Zit best een dik geluid in zo'n klein chippie. Nu nog een pre-amp en bandfiltertje. Dan de modules op elkaar aansluiten.

update2: Alles zit op elkaar,ik ontvang mijn meetzender maar de vco is dood. Met solderen van diverse diodes als varicap viel er een spettertje soldeer in en dat vonden die smd dingen niet zo tof. Er ligt waarschijnlijk nog een korreltje/schilfertje want nu draait ie op 28MHz.Hij had echter een te groot bereik. Een paar pf er bij was genoeg voor heel veel erg MHz. Als sweepgenerator is hij gelukt als vco voor 2m niet. Dan toch maar een klassiek ontwerpje nemen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (46%)]

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2297&mode=view

Hij is gevoelig genoeg lijkt het. Alleen is er veel te veel filtering. Om de meetzender te ontvangen moet ik 4 trimmers verstemmen en ze zijn zo scherp dat het een naald in een hooiberg is. De vfo gaat dus straks via een lpf direct via een aperiodische koppeling op de mixer. De varicap afstemming moet via een 10 slags en nog verder "gepadderd" worden

Edit: Het wil niet lukken. Ik heb het nu systematisch aangepakt. De audiotrap is perfect. De NE604 sloeg af en toe aan het oscilleren maar dat is ook verholpen en een FM gemoduleerd signaal vanaf een -40dBm en 455KHz op de ingang levert een mooi audio signaal op. Ik heb nu maar eens twee meetzenders op de mixer aangesloten en daar gaat het dus fout. Hij heeft het echter wel gedaan in het begin. Het was al een enorm oud ICtje. Wat voor gewone analoge mixer kan ik voor FM maken ?
Ik had mijn laatste oscillator met een bsx20. Hij swingde als een gek maar is nu ook ineens zijn fut kwijt en wil ook zo hoog niet meer(60-113MHz). Ook losgekoppelt wil hij niet meer dan 800mV. Er lekt iets naar massa.

Er gebeurd ook wat heel vreemds. Als ik de oscillator op 87MHz zet dan wordt de luidspreker stil, stukje verder begint hij te hissen en dan loopt de stroom en voltmeter van de voeding op. Terugwerking op de voeding ?

Edit:
Hebben jullie allemaal al opgegeven ;-)
De mixer was defect. Een andere en hij doet het weer. De oscillator doet het met een andere tor nu ook zoals ik wil, 80-166MHz zonder af te slaan en hij blijft stabiel genoeg. Ik koppel nu niet inductief meer in maar cia condensators. Als ik de meetzender aansluit op de ingang dan hoor ik een -50dBm signaal nog net. Je zou denken dat ik op een flinke buiten antenne dan toch iets zou moeten horen in de omroepband. Ik hoor echter helemaal niet ??? Zelfs niet als ik het antenne signaal via een versterker leidt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Zaterdag is er weer een uitzending van de bekende machine zender uit Zweden. Om 10:00 NL tijd als ik het goed heb. Ik ga dan naar Adri en dan gaan we samen luisteren. Daarna even naar de beurs in Driebergen om de R&S over te nemen van Mans (en een kort beurs rondje te doen natuurlijk)

Alleen woont Adri in de stad en heeft alleen een 5 meter draad en een aperiodisch raam dus ik denk niet dat dat hard genoeg boven de qrm uitkomt. Nu heb ik van de week een versterkertje getekend en vanmiddag even gebouwd. Daarna op mijn identieke aperiodisch raam aangesloten (ik had er toen 2 gemaakt). Dat viel niet tegen. Ik kon zelfs de verzwakker van de racal gebruiken en met de RF gain open moest ik die zelfs gebruiken. Hij doet meer dan 26dB op 100KHz en nog steeds 15dB op 10MHz . Dat is echter niet reel want bij meer dan 10mVtt ingangspanning wordt het een blokgolf en de VNA doet iets van -15dBm dus bijna 40mVrms. In ieder geval is de versterking in de praktijk prima. Een optie is nog om tussen antenne en versterker wat bandfiltertjes te plaatsen.

Het mooie is dat de uitgang met de antenne eraan een SWR < 2 laat zien tot 10MHz. Ik heb dus niet eens een impedantie aanpassing hoeven maken.

Als het even lukt zal ik met de Telefunken ook proberen te luisteren.

Wij gaan ook met een telefunken luisteren :-) (en tegelijk met een Murphy B41)

Op 20 april 2010 23:09:19 schreef fred101:
Wij gaan ook met een telefunken luisteren :-) (en tegelijk met een Murphy B41)

Hij heeft toch ook een ELK 639?

Het nummer weet ik zo niet maar het is "de" telefunken.

Ik ben nu weer van de partij. Ik kreeg een tak in mijn oog, en was daardoor even uitgeschakeld.

Werkt het nu al, fred?

Ik heb net mijn bestelling bij Kent gedaan, als het goed is komen binnenkort onderdelen om het af te maken...

Jim, klopt

(Z) een tak in je ook? Dat risico loop je wel op de fiets, de vliegen en muggen zijn nu de lente komt, weer nestjes aan het bouwen ;-)

Het werkt in zo verre dat ik een -50dBm meetzender signaal nog net hoor. Nu hoorde we bij die ruisvloermeting nog signalen onder de -100dBm dus er moet nog een dot voorversterking voor de mixer.

Het zou best goed kunnen zijn op deze manier.
Maar ik had eigenlijk verwacht dat het chipje zelf wel voor de nodige versterking zou zorgen. Je hebt toch externe filters erbij? Werken die ook goed?
Krijg je de verwachte hoeveelheid signaal uit de mixer?

(je hebt toch een SA, dus het is allemaal vrij makkelijk te meten...)

(of zoek even in de datasheet op of er nog extra versterking nodig is bij het ding)

IC is erg oud en het enige wat ik vond was een wat beknopt datasheet

Ah, vandaar. Ik dacht dat je met hetzelfde IC'tje bezig was als mans...

Morgen krijg ik als het goed is mn 2n3866 binnen :)

heb mn saa1057 bij mn oscillator gezet. Nu moet ik nog een nieuwe bestellen zodat ik zeker weet dat hij het doet.

Ook moet er nog een aansturing komen. Ik heb al een beetje zitten stoeien met picbasic en de datasheet, maar ik kwam er nog niet helemaal uit. Moet het nou Least significant bit eerst of andersom? Wie o wie kan me helpen?

;begin
dlen = 1
DelayUS 5
SHOut dat, clb, 1, [latchb\15]
SHIn dat, clb, 0, [bbuffer\15]
SHOut dat, clb, 1, [latcha\15]

ik doe nu msb first en clock idles low (dat is die 1)

We kunnen het ook met de parallelle poort doen, dan kunnen ook mensen zonder progger het nabouwen. We kunnen ook beide opties openhouden en dat je zelf mag kiezen wat je doet. Maar ik ben niet thuis in het programmeren met de parallelle of seriële poort.

hij is af, maar hij doet nog niet wat hij moet doen. Ik heb als aansturing nu een of ander ding van internet geplukt. Het werkt dus nog niet goed, het één en ander wordt hopelijk duidelijk in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=R8VkvU3otjQ

Wat je ziet is dat de pll alle kanten op schiet en ongeveer 0,5Mhz boven de ingestelde frequentie staat. Deze "ofsett" blijft gelijk als ik de pll anders instel, de oscillator gaat dus keurig mee.

Het schema is van de saa1057 is een 1:1 kopie vanuit de datsheet. De aansturing eromheen komt hiervandaan:
http://freddospage.n10.nl/f628/fm_1057.gif

Ik heb nog geen scoopplaatjes kunnen maken omdat mijn scoop enorm spaced. Op mijn werk(elektroboer) heb ik wel gekeken. Er staat een soort vreemde zaagtand op, maar de zaagtand bestaat uit een soort sinus. Als ik mn nieuwe scoop heb zal ik plaatjes maken.

Oei, mijn oscillator zonder PLL verloopt een paar tientallen in hertz. Dit is wel bizar.

Geen grimeton gehoord helaas. De versterker deed het prima, we ontvingen nu ook plasma tv's, wasdrogers en liften van twee blokken ver ipv alleen uit dit blok.

Storingsdienst, zat bijna de hele zaterdag in de auto. :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]

Zonder pll werkt hij wel goed.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (28%)]

Waarschijnlijk is het PLL-filter dan niet goed genoeg. Hoe zit dat nu in elkaar? Dit is namelijk heel belangrijk. Denk ook om extra ontstoringscondensatortjes + weerstandjes die bij de oscillator zitten en daardoor ook een deel van het filter uitmaken.

Ik gebruik meestal hetzelfde filter als hier: http://www.wetnet.net/rf_design/pll_filter.main.cgi
(ik gok meestal wat voor de onderdelen, al zal de wizard op de site ook wel werken)

Heb je nog geexperimenteerd met verschillende waarden voor de stroom? Want dat kon die chip toch?

@fred: Enkele tientallen hertz in hoeveel tijd?

Inmiddels een beetje off topic, maar ik heb het schema van het "paalpratertje" gevonden. Zenden op relais ingangsfrequentie, oscillator ook gebruiken in ontvanger, MF dus 600 kHz.
Het is al bijna 30 jaar oud, dus duurde even tot ik 't tegenkwam.

e: @Hugo Welther heeft het schema dat ik postte mooi opgefrist, dit is het resultaat (het oude kun je nog vinden door "_rev..." van de URL af te knabbelen),.
http://www.uploadarchief.net/files/download/paalpratertje_schema_20100427_rev_pa2hw.png

Het hele artikel vind je hier (klik op het plaatje):       http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/paalpratertje_artikel_20100427.png

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]

en toen was er een scoop:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fm_pll.png

Wat een heerlijk ding zeg...

Sweet... gefeliciteerd, dat zal een hoop proeven leuker en gemakkelijker maken.