Fledjuh,

Ik ben dit topic ook al sinds het begin aan het meelezen maar het is mij toch een raadsel dat je op dit moment al een conclusie trekt. Als ik een aantal posts terug lees dan zie ik bijvoorbeeld dat je meetfrequenties tussen de diverse methodes verschillen. Het lijkt mij om i.i.g. iets zinnigs te kunnen zeggen dat je parameters tussen de verschillende meetmethodes, zoals frequentie, en golfvormen, gelijk probeert te houden. Ten tweede is het zo dat freddy op zijn site beschrijft dat de frequentie voor het vaststellen van C en ESR van de blokgolf, zodanig moet zijn dat de impedantie van je meetobject laaggohmig moet zijn t.o.v. de bron, ik kan ook nergens terugvinden dat je deze voorzorgsmaatregel hebt genomen.

Volgens mij moeten we nog even grondig terugkeren naar het tekenbord ;)

Je zult i.i.g. een aantal verschillende methodes moeten toepassen waarin alle parameters gelijk zijn, dan pas kun je misschien iets zinnigs gaan zeggen. Het is jammer dat ik geen tijd heb anders had ik wel even meegedaan maar ik moet blokken voor examens :(

Hmm, heel precies van 0-50 ohm?
Als er geen vierpuntsmeting plaats vind is in mijn ervaring iedere hindernis een verstoring van de meting. Mijn EBV meter heb ik met zeer korte/dikke banaansnoereindjes uitgerust. En als ik erg lage impedanties wil meten dan soldeer ik die nog vast ook. Het enige dat het ding kan is te "nullen". D.w.z. een R-offset er aftrekken.

Nu kan je VNA een hoop in software corrigeren, maar om zeg 50 mΩ resolutie en naukeurigheid te krijgen op een 1uF condensator bij 1KHz is geen sinecure.
De impedantie van de 1uF is dan al 159 Ω. Ook je 47uF is dan nog 3.4 Ω. Zelf verwacht ik dat de meetlimiet dan al lang bereikt is. Heeft Tom een indicatie afgegeven van wat haalbaar is?

Jojo: De vna heeft op 100KHz gemeten met 12 term error correctie. Tom heeft me verteld hoe en wat. Ik bedoel dat de nauwkeurigheid van 0-50 hoger is dan de andere kant op, en dat je dit soort zaken denk ik, na wat ik gelezen heb, niet veel nauwkeuriger kan meten dan met een VNA

Woeli,

De conclusie is alleen dat de analoge zelfbouw metertjes niet kloppen.
De verschillen daarmee zijn te groot met de rest. Ik denk dat die conclusie wel klopt.

Om mijn, toch al lange teksten niet te lang te maken, heb ik niet alle meetopstellingen gedocumenteerd maar ik heb de meting op de site van Freddy precies zo gedaan als hij beschrijft. De ESR meting klopt ook wel aardig (bij dit soort waarden is de tolerantie van de apparatuur al genoeg om dit soort afwijkingen te krijgen) De capaciteit staat er maar bij voor de compleetheid. Deze wordt meestal gemeten tussen -45 en -60 graden en daarom zal de vna meting op dat punt niet hoeven kloppen aangezien ik niet gekeken heb wat de fase is bij 100KHz. Dat verklaart ook de verschillen bij de rest en is ook niet erg. Maar ik kan als je wilt de capaciteit wel precies meten. De ESR zal daar niet veel van veranderen. Een ohmse weerstand is, als het goed is, niet frequentie afhankelijk.

Maar, hoe heb je dan de reactantie berekent voor de blokgolf?

ESR is de inwendige weerstand van de verbindingen (soldeer, draden, enzovoort...) binnen de elko.
Dat kan dus gewoonlijk niet veranderen gedurende de leeftijd van de condensator.
Het is een karakteristiek van fabricatie.
Dus is ESR te meten van weinig belang voor diagnose, onderhoud en herstelling.
In dit geval, wat defect veroorzaakt, is vermindering van capaciteit. (gedroogde elko)
Men moet dan capaciteit (en niet ESR) meten.
Men moet ook herinneren dat ESR is maar belangrijk met hoge frequenties.
Voor afvlakcondensatoren met 100 of 300Hz ripple, is ESR van weinig belang.
Lage ESR elkos zijn geontwikkeld geweest voor geschakelde voedingen.
Wanneer een heel hoge ripple stroom bestaat, beter een lage ESR elko kiezen om verwarming en verliezen van de elko te verminderen.

Hoe verklaar je dan dat de slijtage van een elco prima is af te lezen uit de ESR? Of is dat de impedantie en niet de ESR?

Op 25 april 2010 14:08:21 schreef maartenbakker:
Hoe verklaar je dan dat de slijtage van een elco prima is af te lezen uit de ESR? Of is dat de impedantie en niet de ESR?

Dat klopt niet: Buiten enige zeldzaam gevallen van inwendige slechte soldeer, kan men niet slijtage van een elko kennen door ESR te meten.
Wat gebeurt is dat meestal van de low cost ESR meetapparatuur meet niet alleen de ESR maar:
Z= wortel van [(1/2xPIxfxC)² + R²]
Waar R = ESR + weerstand van verliezen
Deze apparatuur werkt op hoge frequentie, zodat 1/2xPIxfxC blijft heel klein.
Maar als C vermindert, dan klopt dat niet meer en men meet een hogere waarde van Z.
Dat betekent niet dat ESR hoger geworden is.
Ik heb bij de na verkoop dienst van grote geschakelde voedingen bedrijf gewerkt, en ik kan getuigen dat men geen ESR meettoestellen gebruikten.
Ripple te meten is genoeg om diagnose te doen.
Wat betreft de elcos die in de slechste omstandigheden werkten (dichtbij hete koelfin), waren we ze aan te vervangen systematisch, zonder niets te meten.

Systematisch vervangen deed ik ook altijd, en doe ik nog steeds wel, tot zover ben ik het helemaal met je eens.

Toch kom ik in schakelende voedingen elco's tegen die aan de capaciteitsmeter de goede of bijna de goede capaciteit meten, terwijl op de spanning een grote rimpel aanwezig is en de Z (gemeten op een goedkope meter, ontwerp van Bob Parker) zeker een factor 10 hoger meet dan van een goed exemplaar. Ik kan dat nog niet verklaren met de gegevens die jij geeft. Ik ben benieuwd hoe dat dan zit.

Slechte inwendige soldeer of contact: dat zijn zeldzame gevallen.

Wat ik in consumentenapparatuur tegenkom zijn structurele gevallen, dus er moet nog een (aanvullend) faalmechanisme zijn.

Op 25 april 2010 14:41:41 schreef Emilien:
[...]
1) Buiten enige zeldzaam gevallen van inwendige slechte soldeer, kan men niet slijtage van een elko kennen door ESR te meten.

2) Ripple te meten is genoeg om diagnose te doen.

3) ESR is de inwendige weerstand van de verbindingen (soldeer, draden, enzovoort...) binnen de elko.

4) Dat kan dus gewoonlijk niet veranderen gedurende de leeftijd van de
condensator.

5) In dit geval, wat defect veroorzaakt, is vermindering van capaciteit. (gedroogde elko)

6) Men moet ook herinneren dat ESR is maar belangrijk met hoge frequenties. Voor afvlakcondensatoren met 100 of 300Hz ripple, is ESR van weinig belang.

7) Wanneer een heel hoge ripple stroom bestaat, beter een lage ESR elko kiezen om verwarming en verliezen van de

aiaiai...

1) wanneer het electroliet begint te verdampen of chemisch onstabiel wordt stijgt de ESR. heriiner je de problemen met computer moederborden een aantal jaar terug ? dat werdt veroorzaakt door electroliet problemen. De scheikundige formule voor een nieuw electroliet van nichicon werdt gestolen. Een of ander chinese fabriek heeft dat spul nagemaakt en verjast aan condensatorfabrikanten. Er was ene klein probleem : de formule was niet compleet en er ontbrak een element om het electroliet stabiel te houden. De gestolen formule was niet ocmpleet en het electroliet ging kaopt (chemish) na een duizend tal uren onder spanning. Gevolg : gasontwikkeling en barstende condensatoren.
Elco's kunnen dus wel effectief verouderen (het electroliet) en dan kan de ESR stijgen. )

2) juist. aan de ripple zie je dat er iets niet juist meer is.

3) Draden hebben daar haast niks mee te maken. het puur elektroliet in een elco. bij keramsiche zijn het de 'draden' en de metaalfilm.

4) zie punt 1

5) Klopt niet. bij een uitdrogende elco (25 tot 50% electroliet vermindering) vermindert de capaciteit niet. Als je er lang genoeg spanning op laat zal je er nog steeds de volle lading in krijgen.
Je R-c tjd wordt langer omdat ESR ene rol gaat spelen. Het gaat ook langer duren om hem te ontladen. Als je een geladen elco met gedeeltelijke verdamping kortsluit (1 seconde) en daarnaa terug opent zal er na verloop van tijd terug een restspannig op komen. de electronen herverdelen zich. De delen met slechte electrolietverbinding hebben meer tijd nodig om hun lading te lossen. Nu de kortsluiting wes is lekken die in andere gebieden en krijg je terug spanning.

6) growl. Dat heeft daar niets maar dan ook niets mee te maken.
Ook op lage frequenties is ESr belangrijk. Het is Di/Dt die van belang is. Het is niet omdat je op lage frequentie (50 hertz) werkt dat je pulsstroom niet groot kan zijn. Een zwaar belastte voeding kan serieuze ripple trekken over een condensator. Telkens als de cap bijgeladen wordt door de gelijkrichter zijn dat ook flinke stromen.
De wet van ohm blijft gelden. En het vermogen wat je wegstookt in de esr is puur warmte wat dan weer nefast is voor de stabiliteit van het electroliet..

7) klopt dan weer wel. zie ook punt 6

@maartenbakker : je gaat inderdaad de juiste condensatorwaarde meten , maar je ESR is snot geworden .zie punt 6.

Het structureel probleem is hitte. De condensatoren draaien veel te warm , hetzij door hun omgeving, hetzij door de pulsstromen (en pulsstromen zijn een zelfvernietigend gegeven. Electroliet breekt af , esr stijgt , power dissipatie stijgt in de condensator en elektroliet breekt nog sneller af. tis ene vicieuze cirkel.

De pulsstroom gevoeligheid kan je ten dele oplossen door de mechanische constructie van de cap, maar die dingen zijn duurder, en tmoet goedkoop. Hitte los je gedeeltelijk op door caps te kiezen met hogere werktemperatur. Maar het grote punt is de toepassing waarin ze landen en de opbouw daarvan. elcos naast koelplaten , tussen hete gelijkrichters geperst. of soms stomweg te dicht tegen een (magnetisch) lekkende transfo. Het zou niet de eerste keer zijn dat een elco heet wordt door wervelstromen...

Hou er rekening mee dat bij een 105 graden cap de levensduur nog steeds maar gegeven is als 1000 tot 2000 UUR ! als je TV 5 uur per dag speelt is het na pakweg anderhalf jaar afgelopen met die condensatoren !

het probleem is dat vele van die switching power supplies veeel en veel te heet draaien.

Een switcher moet in princiepe koud kunnen blijven. Het zou me niet verwonderen dat al die hete supplies in tv nauwelijks 70% efficientie halen. Dat zou eigenlijk 95 a 98 % moeten zijn.

Ik heb switchers gezien waar stomweg het koper te dun is voor alle stromen die lopen. maarja tmoet goedkoop. de ontwikkeling had gerekend met 35 micron koper en de productiemanager koopt printen met 17 micron koper erop. baf.

Ik zeg ook...aiaiai...;-)

1)

Gevolg : gasontwikkeling en barstende condensatoren.

Niets te zien met ESR.
Dat komt van Leakage current af. Dat kan u gemakkelijk veroorzaken door de elco met omgekeerde polariteit te voeden.
2)...
3) draden = geleiders (niet goed vertaald)...de aluminium bladen bijvoorbeeld
4)...
5)

bij een uitdrogende elco (25 tot 50% electroliet vermindering) vermindert de capaciteit niet.

Dat hangt af als de aluminium electrodes stil wet zijn of niet. Maar we weten allen dat wanneer een elco niet meer waterdicht is, gaat de hele electroliet weg en niet alleen 25 tot 50%....dus een gedroogde elco heeft wel een verminderde capaciteit.
6) Als di/dt belangrijk is, dan zijn we aan hoge frequenties te spreken. (Wet van Fourier)
U vergeet iets in uw redenering: bij lage frequenties (afvlak elcos 50hz) is de waarde van de nodige capaciteit heel groot.
Voor al de elcos, ESR is lager bij grotere capaciteit.
Op lage frequenties, is dus geen zorg met ESR, want capaciteit is heel groot, en dus ESR is heel klein, zelfs met gewone elco's. Niet nodig speciale low ESR elco's te gebruiken.
Bij geschakelde voedingen is het verschillend want nodige afvlag capaciteit is klein.(wegens hoge frequentie van ripple)

Op 25 april 2010 19:55:27 schreef Emilien:
Ik zeg ook...aiaiai...;-)

1)[...]Niets te zien met ESR.
Dat komt van Leakage current af. Dat kan u gemakkelijk veroorzaken door de elco met omgekeerde polariteit te voeden.

5)[...] Dat hangt af als de aluminium electrodes stil wet zijn of niet. Maar we weten allen dat wanneer een elco niet meer waterdicht is, gaat de hele electroliet weg en niet alleen 25 tot 50%....dus een gedroogde elco heeft wel een verminderde capaciteit.
6) Als di/dt belangrijk is, dan zijn we aan hoge frequenties te spreken. (Wet van Fourier)
U vergeet iets in uw redenering: bij lage frequenties (afvlak elcos 50hz) is de waarde van de nodige capaciteit heel groot.
Voor al de elcos, ESR is lager bij grotere capaciteit.
Op lage frequenties, is dus geen zorg met ESR, want capaciteit is heel groot, en dus ESR is heel klein, zelfs met gewone elco's. Niet nodig speciale low ESR elco's te gebruiken.
Bij geschakelde voedingen is het verschillend want nodige afvlag capaciteit is klein.(wegens hoge frequentie van ripple)

1) je kan dat WEL zien aan de ESR. Bij een elco waarvan het elektroliet begint te degenereren stijgt de ESR. De condensator hoeft niet gebarsten te zijn en het electroliet niet verdampt.

5) ja, maar dat gebuert niet in 1 keer. Dat 'uitdrogen' duurt weken tot maanden. Als hij half uitgedroogd is zal je nog steeds de condensator waarde meten met ene stomme capaciteits meter.
pas als je de vector meting gaat doen zal je het zien.

Bij schakelende voedingen zit er ook een grote capaciteit aan de uitgang (veelal 1000uF tot 2200 uF). Al eens bemerkt dat je condensatoren van 1000uF 16 volt kan krijgen in korte stompe maar ook in heel hoge en smalle behuizing ? Het verschil zit hem in de toepassing. De hoge smalle heeft een veel lagere ESR en is gemaakt voor pulsstromen. De reden : de electrodes zijn breder en korter. (daar zitten hoop en al 10 windingen in. als je dat spul afrolt heb je een bredere en kortere plaat) . bij de kleine stompe is de plaat smaller en langer. die met brede plaat kunnen beter tegen pulsstroom omdat er meer ruimte is voor in en uitstromen ( lees mijn 'autobus' verhaal door dan snap je het. )

Der komt heel veel kijken bij het koezen van condensatoren voor ene bepaalde toepassing.

6) Frequentie heeft daar NIETS mee te maken. een 50 Hertz gelijkgerichte spanning kan nog steeds ene hoge Di/Dt veroorzaken door de condensator..

Wat ik zeker weet omdat ik het aan de hand heb gehad. Een elco die doorsloeg voor DC, zijn inhoud zo goed als kwijt was na een flinke poef-sssssssssss en veel rook (de inhoud zat op het chassis)
De ESR volgens mijn metertje met 555 was nog goed en de capaciteit was nog perfect.

Ook bij de reparatie van die tek : De elco van de -8V was rot. ESR oneindig hoog, capaciteit nog maar een paar uF maar sloeg niet door

1) je kan dat WEL zien aan de ESR. Bij een elco waarvan het elektroliet begint te degenereren stijgt de ESR. De condensator hoeft niet gebarsten te zijn en het electroliet niet verdampt.

U vergeet de specificaties van max RMS ripple stroom van de fabricante.
Verhitting van de condensator door verliezen (ESR) is klein (zelfs als ESR zou een beetje verhogen)wanneer de specificaties van max toegelaten RMS ripple stroom gerespecteerd is. Dus zeker niet de oorzaak van "gasontwikkeling en barstende condensatoren."

Bij schakelende voedingen zit er ook een grote capaciteit aan de uitgang (veelal 1000uF tot 2200 uF).

Bij schakelende voedingen, is de afvlag condensator berekent, niet door de nodige capaciteit (die is zeer klein is wegens hoge frequentie) maar door de max ESR toegelaten om de ripple spanning binnen specificaties te hebben.
Men moet dus verschillende elco's in parallel plaatsen. (2 elco's in parallel, dan word totale ESR half van ESR van elke elco, enzovoort...)
Daarom is de capaciteit zó hoog, er zijn veel elco's in parallel.

Frequentie heeft daar NIETS mee te maken. een 50 Hertz gelijkgerichte spanning kan nog steeds ene hoge Di/Dt veroorzaken door de condensator..

Klopt niet....hoge dI/dt is hoge frequenties stroom.(in bestandelen volgens wet van Fourier)

@fred101:

Een elco die doorsloeg voor DC, zijn inhoud zo goed als kwijt was na een flinke poef-sssssssssss en veel rook (de inhoud zat op het chassis)
De ESR volgens mijn metertje met 555 was nog goed en de capaciteit was nog perfect.

De aluminium bladeren waren wet door capilariteit gebleven, daarom was de capaciteit nog perfect.
Dat is niet wat men een gedroogde elco kan noemen.

Op 25 april 2010 20:57:06 schreef Emilien:
[...] U vergeet de specificaties van max RMS ripple stroom van de fabricante.
Verhitting van de condensator door verliezen (ESR) is klein (zelfs als ESR zou een beetje verhogen)wanneer de specificaties van max toegelaten RMS ripple stroom gerespecteerd is. Dus zeker niet de oorzaak van "gasontwikkeling en barstende condensatoren."

[...] Bij schakelende voedingen, is de afvlag condensator berekent, niet door de nodige capaciteit (die is zeer klein is wegens hoge frequentie) maar door de max ESR toegelaten om de ripple spanning binnen specificaties te hebben.
Men moet dus verschillende elco's in parallel plaatsen. (2 elco's in parallel, dan word totale ESR half van ESR van elke elco, enzovoort...)
Daarom is de capaciteit zó hoog, er zijn veel elco's in parallel.

[...] Klopt niet....hoge dI/dt is hoge frequenties stroom.(in bestandelen volgens wet van Fourier)

@fred101: [...] De aluminium bladeren waren wet door capilariteit gebleven, daarom was de capaciteit nog perfect.

je haalt dingen uit zijn context. die gasontwikkeling was bij de gestolen electroliet forule.

waar denk je dat max ripple current specificatie vandaan komt ? net door de vermogenverliezen in de esr.

inderdaad een paar elcos in parallel , maar de vormgeving van de condesator speelt een rol. je kan voor de buisvormige gaan met van hun eigen lage esr en gemaakt voor pulsstroom.

Je verwart frequentie met Di/dt. Als ik je een positieve puls geef van 1 nS gevolg door 19.999999 mS rust dan spreken we nog steeds van 50 Hz ! alleen je duty cycle is 0.00001%.. volts of amperes per seconde is geen hertz !

Juist. die condensator is rijp voor de vuilbak en toch meet hij nog zijn correcte waarde. had je de ESR gemeten met een serieuze meter dan had je gemerkt dat het ding 'rijp' was.

Ik ben dit hier allemaal niet uit mijn duim aan het zuigen hoor. Ik krijg regelmatig uitleg over die dingen van onze leveranciers. (TDK , nichicon , panasonic , murata , taiyo noem maar op.
Wanneer de componenten rond de chip geselecteerd worden wordt daar aandacht aan besteedt. Een van mijn collegas maakt de multphase switchers voor computer moederborden. dat zijn heel speciale elcotjes tegenwoordig ( die elcotjes met blauwe streep in plaats van de klassieke zwarte streep. zien eruit als smd condensatoren maar hebben toch 2 pootjes die door het bord zitten (de reden is de stroomdichtheid in de via. nu zit daar een prop koper en tin in, anders moet dat alleen door de wand naar boven vooraleer het contact maakt met de poot.). Af en toe komen de condensatorboeren langs om een en ander te presenteren en das heel interessante materie.

Ook bij dingen zoals weerstanden komt er veel meer kijken als je denkt... thin-film thick-film r-cut l-cut noem maar op.

Op 25 april 2010 21:40:09 schreef free_electron:
[...]

Ook bij dingen zoals weerstanden komt er veel meer kijken als je denkt... thin-film thick-film r-cut l-cut noem maar op.

Hou je vooral niet in, mij hoor je niet klagen hoor ;-)

En omdat we nu toch de elco aan het ontleden zijn: dan nu voor de hoofdprijs: Waarom bepaalt men de capaciteit bij -45 tot -60 graden ?(fase dan he, niet temperatuur ;-) )

De theorie zoals free_electron hem uitlegt komt vrijwel overeen met mijn bevindingen in de praktijk. Ik zal mijn goedkope ESR-meter nog maar niet met een grote boog het raam uit zwieren ;-)

[...] Klopt niet....hoge dI/dt is hoge frequenties stroom.(in bestandelen volgens wet van Fourier)

Dat is niet juist. Veronderstel even een zuiver sinusvormige stroom:

I(t) = A*sin(w*t)

dan wordt dI/dt gelijk aan:

dI/dt = A * cos(w*t) * w

Met andere woorden dI/dt is proportioneel zowel met de frequentie als met de amplitude. Je kan dus perfect een signaal hebben dat geen hoge frequenties bevat maar toch een zeer hoge dI/dt heeft indien het gaat over grote amplitudes.

Da's een beetje flauw.

Bovendien is de laadstroom in zo'n reservoircondensator nu eenmaal NOOIT sinusvormig; 't is altijd een gemene, hoge, steile puls - vooral bij 50 Hz.
Met een dubbele capaciteit wordt die puls ook dubbel zo hoog (en steil).
(De ontlaadstroom is in verhouding totaal onbelangrijk.)

De sinusvorm was enkel gekozen om de uitleg simpel te houden. Punt is dat je niet zomaar mag stellen dat lage frequentie = lage dI/dt.

juist. frequentie en di/dt staan los van elkaar.
er zijn kwatongen die zouden beweren dat een hoge di/dt gelijk staat aan ene hoge frequentie. probeer maar eens 1 MHz door een spoel van 1 henry te jagen. je di/dt zal bijna nul zijn.

@fred : waarom bij temperatuur ? omdat bij lager dan 45 graden dat elektroliet vervriest ! er zijn speciale condensatoren voor werking op lage temperatuur (space toepassingen).
en bij warm electroliet loopt de capaciteit ook achteruit.

ah , nu snap ik dat 'fase' ding. je spanning loopt altijd achterbij ene condensator. normaal 90 graden.

als je die op -45 to -60 drijft heb je al flink last van de esr en esl in de condensator.
ik vermoed omdat je dan 30% er naast zit ?

over die weeratanden . zeg he. straks heb ik niks meer om in mijn boek te zetten. (groene kaft).

Voor verdere informaties over elco's, general information documentatie (pdf) op deze link downloaden:
http://www.arcotronics.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&…
EDIT: En nu mag ik waarschijnlijk mijne hoge frequentie scoop weggooien want, volgens enigen C-O members, hoge dI/dt (of dV/dt) heeft niets te zien met hoge frequentie...Waartoe dient dan een hoge frequentie scoop? Ik dacht dat het dient om hoge dV/dt (= kleine stijg en afdaling tijden) te meten...????

ESR is de voornaamste reden waarom een elco zichzelf opwarmt als gevolg van een AC stroom. Bij elco's die je tot de nominale bedrijfsspanning gebruikt zijn de lekstromen niet verantwoordelijk voor een significante opwarming.

Klopt niet....hoge dI/dt is hoge frequenties stroom.(in bestandelen volgens wet van Fourier)

di/dt zegt niets over de "herhalingsfrequentie" ;-)

@fred101: [...] De aluminium bladeren waren wet door capilariteit gebleven, daarom was de capaciteit nog perfect.

Ik vraag me af of de capaciteit wel gelijk kan blijven, als het elektroliet degradeert dan kan dit toch ook een invloed hebben op de permittiviteit? Dus ik vermoed dat er zowel een verandering in ESR als in capaciteit waarneembaar is. De vraag is echter hoeveel.

Op 25 april 2010 22:52:35 schreef Emilien:
Waartoe dient dan een hoge frequentie scoop? Ik dacht dat het dient om hoge dV/dt (= kleine stijg en afdaling tijden) te meten...????

Dat is een typische verwarring. dV/dt is afhankelijk van zowel de frequentie als de amplitude. Neem als voorbeeld 2 sinus signalen, om het simpel te houden.

- sinus 1 heeft een frequentie van 100KHz en een amplitude van 1mV.
- sinus 2 heeft een frequentie van 1KHz en een amplitude van 1V.

Het mag duidelijk zijn dat sinus 1 de snelste stijg- en daaltijden heeft. Maar heeft hij ook de grootste dV/dt?

voor sinus1: max dV/dt = 0.001 * 2 * pi * 100000 = 628V/sec
voor sinus 2: max dV/dt = 1 * 2 * pi * 1000 = 6280V/sec

In dit geval heeft het signaal met de lagere frequentie toch de grootste dV/dt!

Het is niet voor niets dat een opamp zowel een bandbreedte als een slew rate in zijn specificaties heeft opgegeven. Het een staat los van het ander.

Ik denk dat de verwarring vooral komt doordat men aan het spectrum van een blokgolf denkt. Het spectrum van een imperfecte blokgolf wordt breder naarmate de flanken steiler worden en hij meer de perfecte blokgolf benaderd. Wil je dus een mooie blok kunnen weergeven dan heb je een scoop nodig met een grote bandbreedte.

Daarnaast heb je het fenomeen van dV/dt of slew rate. Het kan best zijn dat een scoop van 100MHz een sinus van 100MHz met een amplitude van 100mV perfect kan weergeven doch eenzelfde sinus met een 10V amplitude niet! En nochtans heeft hij wel de nodige bandbreedte zou je denken. Simpelweg een gevolg van slew rate beperkingen...