ombouwen van een Rigol DS1052E

fred101

Golden Member

Mooie meting, goed hoor. Dat dansen heb ik ook last van.

Ik heb meer punten gemeten dan in de grafiek staan, iedere 10MHz tot 500MHz. Maar anders werden de sheets zo groot. Hij triggert in ieder geval bij mij ook nog goed.
Ik heb laatst toevallig even een test gedaan met een 100MHz analoge scoop. Met een 2Vrms signaal lag die scoop zijn -3dB punt ongeveer 10MHz lager dan met de mVtjes.

Wat me ook opvalt is dat de meetwaarden in het scherm niet altijd overeenkomen met de trace. Er zit daar ook verschil in tussen verschillende V/div standen. Als je de golfvorm bijna schermvullend maakt is de waarde anders dan wanneer het signaal bv 3 divisies beslaat. Maar uiteindelijk is het ook geen duur lab-instrument maar een snel makkelijk servicscoopje waar ik nog steeds blij mee ben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar die verschillen kunnen ook ontstaan doordat de toleranties van de toegepaste componenten variëren. Dat bedoel ik m.b.t. de verschillen in de grafieken van fred en wartos.

@Fred,
Hoe meer je signaal het beeld vult, des te beter wordt de nauwkeurigheid!
De resolutie wordt steeds beter.

Dat dansende beeld ken ik ook van mijn DS1202CA, misschien een uitdaging voor de importeur, moet naar zijn zeggen een eitje zijn om daar een oplossing voor te vinden ...

Verder heb ik het sterke vermoeden dat dit hele hack-verhaal ook van toepassing is op de 1202 (-> 1302) maar na bovenstaande gelezen te hebben, concludeer ik dat ik het maar zo laat.

Op 4 april 2010 10:01:32 schreef Rd12tf:
Verder heb ik het sterke vermoeden dat dit hele hack-verhaal ook van toepassing is op de 1202 (-> 1302) maar na bovenstaande gelezen te hebben, concludeer ik dat ik het maar zo laat.

? wat houdt je tegen dat je het zo laat?

De tijdbasis zou dan van minimaal 2ns naar 1ns per divisie gaan, de stijgtijd van 1,7ns naar 1.1ns en de bandbreedte van 200MHz naar 300MHz.

Hoewel niet marginaal heeft dat voor mijn toepassingen weinig zin. Een voorbeeld:
TDR metingen kan ik nu doen met een nauwkeurigheid van 2cm, dat is met kabel met een Kv=0.66, na de hack zou dat 1cm worden, zeker winst, maar praktisch niet echt nodig.

De firmware van de scope is ronduit buggy *), er valt wel mee te leven maar van een scope met een dergelijke aanschafwaarde verwacht ik iets beters!

Daarom hecht ik meer waarde aan goede firmware update, een update die de hack waarschijnlijk buiten spel zet ...

*) Als ik wat meer tijd heb zal ik een lijst maken.

[Edit]

Let wel, ik heb vreselijk veel plezier van deze scope, nog geen dag spijt gehad van de aanschaf.

Op 3 april 2010 23:04:00 schreef jojo:
Ik heb in ieder geval vast de v02.02.02 firmware even van het net geplukt.

Heb je hiervan nog een linkje voor ons?

Let wel, ik heb vreselijk veel plezier van deze scope, nog geen dag spijt gehad van de aanschaf.

Dat was me in andere topics ook al opgevallen ;)

Op 4 april 2010 11:44:28 schreef 2N3055:
[...]
Heb je hiervan nog een linkje voor ons?

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2866736
Omschrijving:

Contains firmware updates from July'09 for the 1000D and 1000E Rigol scopes. Along with an instructional PDF from 2008. To avoid problems, please check with Rigol to ensure your scope S/N is compatible, before updating. (files courtesy of 'dimlow')

Voor de bezitters met een wat ouder model 1052E een stukje discussie in dezelfde groep over mogelijke upgrade paden (bij andere Rigol modellen kon niet elke revisie de laatste firmware hebben...)

Feb 24, 2010, 12:23 AM #816
Mark_O: Wmacky,
that's good to hear about Chris getting you an answer. As I recall, you were wondering about noise levels and upgrading 1.05 to 2.02 on your DS1052E. What was the resolution on all that?

Feb 24, 2010, 08:24 AM #817
Wmacky:
I was cleared for full upgrade from 1.05 to 2.02. Mine appears to be an early model, so there must not yet be any HW revision limits for firmware upgrade on the "E" models.

Net als 2N3055 heb ik ook een email gekregen van DX, waarin ze aangeven niet via EMS te kunnen versturen. Nu lijkt me dat raar, omdat TNT Post in Nederland EMS vertegenwoordigt, maar goed.

Versturen via luchtpost lijkt me wel riskant, wat gebeurt er als de zending kwijt raakt? Wie draait er dan voor de kosten op?

Even over het upgraden van de scoop, ik denk dat de type versies allemaal gelijk van de band rollen en dat er nadat ze getest zijn bepaalde functies uitgeschakeld worden omdat ze de specificaties van het top model niet halen, blijkt ook wel uit de metingen die jullie gedaan hebben.

Dit komt onder andere door tolerantie in de komponenten en daardoor afwijking in oa de maximale frequentie.
Ze zouden dit kunnen repareren, maar waarschijnlijk is het eenvoudiger en of goedkoper om er een lager model van te maken, word ook wel gedaan bij computer processoren allemaal dezelfde layout maar toch verschillende kloksnelheden of bepaalde stukjes uitgeschakeld.

Doen wij ook bij de producten in ons bedrijf, haalt het model de specificaties niet en is reparatie niet lonend, wordt het als een lager (goedkoper)product verkocht onder een ander type nummer terwijl het misschien wel net zo goed goed werkt als het top product maar net niet de top of stabiliteit haalt die het topmodel wel doet.
Zelfde als met automotoren na de fabriekstest word er beslist welk vermogen er veilig uit kan komen zonder dat het blok te snel kapot gaat.

Zo moet je het ook zien met deze scoops, door ze in de fabriek software matig te downgraden, alle functies zitten er in maar als die ingeschakeld staan haalt de scoop de maximale specificaties niet en kunnen dus niet als zodanig verkocht worden.
Dan maar bepaalde functies uitschakelen en hem als een goedkoper product verkopen, maar dan wel als een stabiel en bruikbaar model.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
succes met jullie scoopjes ook met de uitgebreide functies.

groet jan

Ik heb de indruk dat het best in het begin zo kan werken, maar dat vooral bijvoorbeeld processorfabrikanten na een tijdje het spelletje zo goed onder controle krijgen dat ze deze truuk misschien alleen maar op het allerhoogste trapje hoeven toe te passen. Dus als ze 2.2, 2.4, 2.6 en 2.8 GHz processoren verkopen, dat ze dan de 2.8 nog specifiek er tussenuit moeten halen, maar dat de rest allemaal wel 2.6 haalt. Intel doet ZEKER dan nog een lulligere fan bij de 2.2GHz processoren, zodat je die niet ongestraft op 2.6 kan laten draaien, maar als je er toch zelf al een zalmann op gaat zetten die ook voor 2.6 ok is, gaat het vaak gewoon goed....

In het onderhavige geval lijkt het me stug dat de analoge bandbreedte door componentwaardes beinvloed wordt. Maar goed, Als ie de 100 volgens spec niet haalt is minder dan 90 zeer onwaarschijnlijk, en kan je best je 50Mhz naar "bijna 100" upgraden. Altijd meegenomen.

(je ziet ook dat de risetime niet precies een factor twee beter wordt, dus exact 2x beter wordt het niet).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 april 2010 11:26:55 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij zijn de verschillen in de metingen van fred en wartos niet anders te duiden dan dat het voortvloeit uit tollerantieverschillen tussen componenten. Een tweede factor kan natuurlijk zitten in de meetopstelling, d.w.z. hoe is de meetapparatuur aangesloten en gescheiden van elkaar. Als de apparatuur bij de meting niet galvanisch gescheiden is dan bestaat natuurlijk het risico op ground loops die op zich ook weer verschillen kunnen veroorzaken in de meetresultaten.

als ik deze "upgrade" doe kan de scope dan meer functies (math enzo) of enkel meer bandbreedte?

Enkel meer bandbreedte.

Dave heeft een waarschuwing bij zijn video gezet. Er zijn een aantal gebruikers die problemen ondervinden met de scope tijdens/na de hack.
http://www.eevblog.com/2010/03/

NOTE: There have been a couple of reports of units failing when this mod is attempted. The cause is unknown at this stage, but the exact sequence of serial commands keys appears to be IMPORTANT. You CAN’T hit backspace or ENTER etc, follow the instructions precisely, key-by-key. The vast majority have had success though.
As with all hacks, do this mod at your own risk.

@TheJelle, heb je DX kunnen overtuigen van het bestaan van EMS in Nederland of heb je de scope zonder EMS laten versturen?

Joosty,

Nee, mijn overtuigingskracht in het Chinees was niet voldoende...
Uiteindelijk maar dichter bij huus besteld. Maar de beschreven ombouwmethode werkte prima!

Overigens was DX erg netjes met het terugstorten van het (al afgeschreven) bedrag.

Ik heb de scoop vooralsnog zonder EMS laten versturen... 31 maart.

Heb ze nog gemailt of ze het konden veranderen naar wel EMS maar heb ik geen antwoord meer op gehad. Wat me eigenlijk verbaast gezien de goede berichten over DX.

Dus ik ben wachtende/hopende...

Prijs is overigens gezakt, nu $ 389. Rigol rekent blijkbaar minder voor de 'geupdate' scoops ;)

e: DX: "Ships on 5/1/2010 (18 days)", dus mogelijk zijn het idd nieuw bestelde van Rigol.

[Bericht gewijzigd door knifter op dinsdag 13 april 2010 13:04:14 (11%)

Sine

Moderator

Waarschijnlijk wel, DE zal niet veel eigen voorraad hebben.

Mochten mensen die een tikje nerveus zijn dat de nieuwste lichting DS1052E niet te updaten zou zijn naar 100MHz is hier een video die laat zien dat (tijdelijk) even downgraden een werkende route lijkt te zijn.

Sorry dat ik dit topic een beetje weer oprakel met wat offtopic gepraat.

Ik heb op 3 april bericht gekregen van dealextreme dat de oscilloscoop is verzonden. Hoe lang duurde het voor de meesten tot het bij hun was aangekomen? Ik heb helaas geen EMS gekozen voor het verzenden (erg stom, ik weet het).

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Same here. Maar denk idd dat het iets met de vluchten van TNT te maken heeft. Heb DealExtreme gemeld dat ik het nog niet had en zij adviseerde om nog 2 weken geduld te hebben..

@2N3055

Natuurlijk! Stom dat ik daar niet aan heb gedacht. Zeker de komende tijd zullen ze prioriteit geven aan personen vervoer.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Maar dan nog. Normaliter duurt het een week of twee. Soms 1 week, soms drie. Met de huidige zooi in de lucht kan het best wel wat langer duren. Ik zat me er net over te verbazen dat een pakketje van mij op 13 april naar de Hong Kong Post is gebracht en nog niet is verwerkt. Soms/vaak (als er niks als kerst of chinees feest aan de hand is) gooien ze hem binnen een dag (of twee) op het vliegtuig naar NL....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb eind vorig jaar ook deze scoop gekocht en toen had ik hem van het moment van verzenden tot bij mij thuis op 9 dagen.

Iemand hem al binnen van DE? Alles vliegt toch al weer een tijdje zeg maar..

[Bericht gewijzigd door knifter op donderdag 29 april 2010 11:38:55 (46%)