Hallo,
Ik heb als eindopdracht voor mijn stage, de opdracht gekregen om een wasmachine aan te sturen met een plc. Ik heb een plc met een analoge uitgang die 10Volt dc uitstuurt. Maar de motor moet met 70Vac tot 230Vac worden aangestuurd. Nu ben ik dus op zoek naar een aparte motor aansturing die de spanning langzaam op kan laten komen, wanneer deze word aangestuurd.
Kan iemand mij helpen door te zeggen waar ik zo'n aansturing kan bestellen?
Hieronder staat een simpel schema.
(Het relais K1 is voor het centrifugeren)

Je moet de motor sturen d.m.v. een triacschakeling(dimmer) die gestuurd wordt door de 0-10v plc uitgang.
Oke, ik heb daar verder weinig verstand van.
Wat moet ik daarvoor precies voor hebben en waar moet ik opletten?
Freaky
Meten is weten
En zal je enkel de motor aansturen? of ook de ventielen, vullen, aflaten, warmen, zwieren? kortom een volledig programma, 30°, 60°, 90°... toch een andere benadering van het project dan enkel de motor aansturen.
ivm de 0-10V dimmer, zoek hier eens op het forum - info zat.
Nee echt alleen de motor, de rest dat doe ik met de plc.
Ik ben nu ook op het forum aan het zoeken maar er staat zoveel op wat er op lijkt.
Freaky
Meten is weten
Dus toch alles met de PLC, en je zoekt enkel een dimmer om je motor te regelen. Velleman heeft - (had?) zo'n kitje P8003'1 die perfect doet wat jij wil.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Ik ben bang dat je met dat type motor ook terugkoppeling van het motor toerental nodig hebt, snelheid is bij die motortjes helaas nogal afhankelijk van de belasting.
Ik heb m gevonden, het was K8003.
Bedankt!!
Ja die terugkoppeling is een tacho generator, die ik via een transformator op de analoge ingang op de plc heb aangesloten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]
beste krijger,
ik heb voor mijn eindwerk een gelijkaardige op dracht gekregen.
ik heb nu de vraag of je de motor dan hebt kunnen aansturen met die k8003.
en zou je daar nog de schema's van liggen dat ik zou mogen gebruiken?
mvg
Raf D.
krijger heeft geen post meer geplaatst sinds juni 2010.. dus die zal niet meer reageren.
verder is het niet een enorme moeite om even de k8003 te googlen, en op de velleman site de handleiding met schema's en componentwaarden te downloaden
zou je daar nog de schema's van liggen dat ik zou mogen gebruiken?
Daar leer je niet zoveel van natuurlijk, plus dat het leuker is om zelf iets te bedenken.
ik weet dat het toffer is om het zelf te vinden maar ik vond niet hoe ik de motor voor moest aan sluiten. en kun je met die k8003 je motor ook links rechts laten draaien?
raf D, welkom op CO. In de schoolvragen sectie is het toch echt de bedoeling dat je wat eigen inzet toont, en dat zie ik nog niet helemaal.
Dit topic is intussen flink bejaard en je voegt niks aan het topic zelf toe.
Lees aub eerst even de FAQ door, en open dat eventueel een nieuw topic met je vraag. Maar denk er om: we verwachten wel eigen inzet, wij hoeven jouw diploma niet te halen.