Hallo,
Ik ben op zoek naar een soort van schema waar ik zelf een shift light kan maken voor in mijn auto.
de bedoeling is om denk ik van of de bobine of van het signaal van de ECU toerental af te pakken.
En dan naar een schakeling zodat ik met een potmeter de gewensde toerental kan regelen zodat er bij het toerental wat ik instel dat daar een lampje(led) kan gaan branden in mijn tellerhuis.
Moet allemaal niet te moeilijk gemaakt worden liefst zo simpel mogelijk.
Ik heb de zoek functie hier gebruikt maar kon niet echt veel duidelijkheid uit krijgen vandaar dat ik het nog een keer vraag.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mvg,
Jeroen
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wil je een enkele Led of Lamp hebben of een serie leds die steeds verder oplicht? Als basis kan je de analoge toerenteller gebruiken van deze site. Daar komt toch wel wat soldeer werk aan te pas.
Ja ik wil enkel 1 led aansturen daarvoor..
Gewoon puur alleen op het schakel moment..
Tellerhuis :
En dan bij de toerenteller zitten 4 lampjes..
de eerst 3 ledjes zijn voor de turbo(die werken ook gewoon)
en dat 4de led wil ik dan shift light van maken..(waar LO onder staat)
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Misschien is het ook wel makkelijk om te vermelden wat voor auto je hebt. Merk, type, bouwjaar?
Er zullen dan vast mensen weten of je de ecu kunt uitlezen, of dat je een draadje om wat kabels moet binden.
Paul Welther
Ben ook aan het raden waar die tellerbak van is. Japans of?
Je kan als basis de schakeling van de analoge toerenteller pakken die bij downloads staat. Ik zal vanavond de schakeling waar nu de meter aan zit veranderen voor een LED.
Dit is toch wel de meest simpele schakeling denk ik.
Toyota Glanza '96 (Japanse Starlet) 1.3 Turbo
De auto is een EP91 maar zit een Ep82 ECU in omdat het blok van een EP82 er in zit(wat EP91 is en EP82 kan je googlen
)
ECU Pinout :
oke ik zie even geen makkelijke oplossing.
iets als het signaal van de bobine afplukken die naar ground of naar +12V gaat. vervolgens haal je dit door een filter heen voor de spanningspieken, vervolgens een deler (4017 achtig iets) en dat haal je door een bandpass met een stijle filters, vervolgens ga je dit gelijkrichten en hang je je led aan een comperator die je hieraan hangt.
misschien is er iemand anders met wat simpelers heeft...
misschien dat het signaal van je toerenteller een gewoon analoog signaal is?
Ik zou het signaal voor de RPM af kunnen pakken van het tellerhuis zelf.. heb namelijk ook een pigout(layout) van het tellerhuis 
Een vriend van mij zei dat het zo te maken was met een comperator..
Ik heb wel electrotechnisch maar zo erg nou ook weer niet(heb geen kleine electronica gekozen op school)
Iemand uitleg of ideeen ?
OK
als je vriend zegt dat het met een comperator kan dan is de teller waarschijnlijk een doodsimpele voltmeter.
wat je zou kunnen proberen is een comperator pakken (zoals de LM339)
een potmeter aansluiten met de loper aan de - ingang van de comperator. aan de + ingang doe je de tellerdraad.
Even spelen met het gas en de potmeter en je kunt hem met de potmeter juist afstellen. Maar let wel op dat de LED altijd aan blijft op het moment dat je boven een bepaald toerental blijft.
Wil je dat de led alleen aan gaat tussen bij voorbeeld 5000 en 5500 dan komt er nog een 2e comperator bij en een AND poort.
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Mocht je niet gewoon een comparator kunnen schakelen, neem dan deze schakeling tot het ic dat verschillende leds aanstuurt en zet daar je comparator.
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/1998/oktober/toerenteller.5159…
Paul Welther
Als je vriend wat handig is met solderen etc. kun je het beste de analoge toerenteller nemen en voor IC2 een LM339 en die als comparator schakelen. Met de LM339 kun je via een weerstand direct een led mee sturen. Met alleen een comparator kom je er niet. Je zou de pulsen van de toerenteller direct kunnen gelijkrichten en afvlakken maar denk dat de RC tijd die je dan nodig hebt te lang wordt.
Ik heb nou een printje gevonden via http://www.ej-electronics.nl/
Heet een toerenindicator.
Foto van de print :
Heb hem besteld. en ook geinstalleerd..
Vond het wel raar dat als ik de potmeter helemaal 1 kant op deed dat die led aan ging als de auto alleen al op het contact stond..
Als je dan iets draait aan de potmeter dan gaat die weer uit..
En als de auto aan staat heb ik hem nog echt kunnen testen( nog niet echt hoge toeren gereden)..
Maar rond 3 a 4 duizend toeren kreeg ik niet dat de led al ging branden..
Denk dat ik vanavond maar is ga kijken of ik met wat hogere toeren meer doet (mijn max toeren is 7 a 8 duizend
)..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vond onlangs toeallig een site met een foto van een origineel relais. Daarin zitten een 4069 en een aantal BC337 torren. Mocht je dit na herhaalde pogingen niet aan de praat krijgen, dan is reverse-engineering ook wel een leuk klusje 
zoiets is toch eigenlijk niet moeilijk. je moet alles opsplitsen in blokken.
je moet van een frequentie naar een led geraken. dus eenvoudig gezien
frequentie => volt converter (gewoon chipke)
volt in comparator vergelijken met een ingestelde spanning via een potmeter. en de uitgang van de comparator stuurt de led.
in jouw geval moet het nog makkelijker zijn, de frequentie naar voltmeter zit al in de auto aangezien je een toerenteller hebt. gewoon de stuurspanning van je naald aftakken (eventueel bufferen) en dat in een comparator steken.
volgens mij heeft onderstaande prinje ook een gelijkaardig schema als ik net beschrijf
Ik heb het printje getest..
Ik heb de toeren op 6000 gehouden..
En daarna aan de potmeter gedraait maar het werkt helaas niet 
Dus ik moet voor iets anders zoeken..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Je zou ook eens kunnen kijken naar een 3914 of 3915, heb eens een project gezien waarbij de HDD activity uitlas aan de hand van zo'n ding.
Daarnaast zou je eens rond kunnen snuffelen op http://prosje.be/CO/Schemas/Schemas.html waar ik volgens mij ook wel eens een dergelijke schakeling voorbij heb zien komen.
Een andere mogelijkheid zou een high-pass filter zijn met een elco erachter. De high-pass filter laat pas een signaal door na een bepaalde frequentie, zeg 6000 omwentelingen/minuut ofwel 100Hz. Het doorgelaten signaal zijn nog steeds pulsen, die je af zou moeten vlakken, vandaar de elco.
Een high-pass filter is al te maken met een simpele RC schakeling, kijk maar eens op deze wiki. De elco komt dan parallel over de R. Om het toerental exact af te kunnen regelen zou je de R op kunnen splitsen in een vaste weerstand en een potmeter.