Hallo,

ik zit met een paar vraagjes.
ik heb een brommer, een gilera citta met elektronische ontsteking.

maar nu brand telkens mijn licht door, ik gebruik 12V 15W lampjes.

nu heb ik de lichtspoel eens doorgemeten, en komt er stationair al 6/7 Volt uit.
stationair branden de lampjes dus al aardig vel, en zodra ik weg rijd branden de lampjes door.

nu wil ik graag een spanningsregelaar maken.
maar hoe moet ik dat doen? ik heb op het forum al gezocht maar kon eigenlijk niet echt iets vinden.

ik wil graag mijn wisselspanning, omzetten naar stabiele 12V gelijkstroom.

is dit mogelijk? zoja. hebben jullie dan een schema'tje?

Alvast bedankt.

Vaak gaan je lampjes kapot omdat de generator / dynamo onvoldoende belast wordt. Heb je toevallig je achterlicht vervangen door LED verlichting?

Wat ook vaak wordt gedacht is dat het plaatsen van een zwaardere lamp er voor zal zorgen dat deze niet doorbrandt. Dat is echter niet waar. Als je de originele lampen plaatst zullen ze niet doorbranden.

nee, ik heb gewoon de originele lampen in zitten.

maar ik zou het opzich wel handig vinden als er 12V gelijk stroom uit zou komen, zodat er neon op aangesloten kan.

of is dit niet mogelijk?

brommer is trouwens wel opgevoerd, heeft dat er niks mee te maken?

Als het goed is zit er al een spanningsregelaar in, er zit toch ook een accu in?

nope, gilera citta is zonder accu. bedrading komt gelijk vanuit blok naar de verlichting

brommer is trouwens wel opgevoerd, heeft dat er niks mee te maken?

motor kan meer toeren maken, dynamo meer spanning, lampen kapot?

het opvoeren is misschien mede oorzaak. De motor draait dan een stuk harder dan 'gespecificeerd' en de dynamo dus ook. deze wekt daarop veel meer vermogen op. Dan zou een probleem kunnen zijn.

Ik ga er van uit dat die 6/7v wisselspanning is.
Dat is niet in een keer om te zetten naar 12v gelijk. na gelijkrichten heb je zo ongeveer 9.5v gelijkspanning tot je beschikking.
wil je daaruit 12v dan moet je kijken naar een dc-dc converter of een extra trafo.

maar hoe veel veranderd de spanning als je gas geeft?

edit: te laat

Misschien dan een regelaar van een Runner erin bouwen? Hou je ieder geval 12v over.

timberleek, jou verhaal is een beetje onzin... Als de 12V lampen doorbranden is er ZEKER ergens meer dan 12V beschikbaar. DCDC converters om te boosten is dan echt niet nodig.

ja klopt.
Maar dan zullen ze niet doorbranden als hij stationair loopt. dan levert hij maar 7v (wissel?).

hij moet een schakeling hebben om de spanning te beperken tot 12v. en als hij er neon op aan wil sluiten lijkt het me dat dat ook met werken als hij stationair loopt. gezien het tijdens het rijden helemaal niet mag;-).

en die 9.5v is waars te weinig voor de neon. dus dan moet je wel boosten

Wisselspanning????? volgens mij is het gewoon het zelfde principe als een fietsdynamo.Zodra deze draaid wekt ie spanning op maar is dit gewoon gelijkspanning.En als je orgineel bv 9000rpm maakt en de lampen zijn daar op berekend en je hebt ineens 10500 rpm dan wek je ook meer spanning op.Dit kan wel eens funest zijn voor je lampjes idd.
Ja kan ook een 7812 tussen je stroomlijn zetten hoor.Ik heb bij mijn quad dit ook gedaan bij de koelvin bij de radiateur.Deze kreeg bijna 16volt te verduren bij volgas 200cc quad.Daar door brande de koelvin door.Nu heb ik een 7812 geplaatst en het werkt ook nog een stuk beter dan orgineel.De stroom voor de koelvin komt ook van de stroomspoel in de ontsteking.Dus het zelfde als bij jou gillera.

Mvg:
Martijn

dan moet hij wel een flinke 7812 hebben voor 2x15w. Dan heb je meer dan 2A. dan moet je of 2x2A nemen. voor elke lamp 1. of een 5a geval. Maar een 7812 werkt pas stabiel bij iets van 3v overspanning. dus daaronder branden je lampen dus minder fel.

Kun je denk ik beter een low drop regelaar nemen.

wat doet een 7812 precies met de uitgangsspanning als je 12v of minder erin stopt?

Originele regelaars zijn bijna altijd shunt regelaars, die doen dan automatisch niks als de spanning lager wordt, heel simpel.

stationair geeft mijn brommer rond de 6/7 volt, maar zodra ik op top zit schiet hij inderdaad boven de 12 volt uit.

neon hoeft het van mijn niet te doen bij stationair draaien van de brommer.

ik wil er gewoon voorzorgen dat er max 12V uit komt.

zou ik dit kunnen doen met een regelbare weerstand?
of zoiets? http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=443341

Op 12 mei 2010 21:47:55 schreef rockfordbreda:
volgens mij is het gewoon het zelfde principe als een fietsdynamo.Zodra deze draaid wekt ie spanning op maar is dit gewoon gelijkspanning.

Sinds wanneer komt er uit een fietsdynamo gelijkspanning?

Inderdaad een fiets dynamo is niet gelijlgericht.Ik had het fout.Ik ben van mijn quad uit gegaan maar deze heeft een accu aan boord die de lichtspoel oplaad.Maar de 7812 werkt wel op de koelvin bij de quad en deze komt direct uit het onstekingshuis.Vandaar dat ik de link legde naar de lichtspoel van de citta.

Mvg:
Martijn

Op 12 mei 2010 22:06:13 schreef timberleek:
wat doet een 7812 precies met de uitgangsspanning als je 12v of minder erin stopt?

Een 7812 is een simpel chipje. Zolang de uitgang minder dan 12V is, doet ie z'n best om hem hoger te maken. Hij kan echter niet hoger "tillen" dan z'n voeding-2V (3V zoals velen hier zeggen. 2.5V volgens het datasheet, bij volle belasting bij -20C).

Dus stop je er 11V in, komt er 8 - 9V uit....

als ik soms voluit rijd, dan komt die soms met pieken wel tegen de 20/25Volt aan. Als ik er dan een 7812 tussen zet.

blijft het dan 12Volt, of word het dan 17/22 Volt.

Dan blijft hij 12V. vergeet niet te gelijkrichten! ;)

[Bericht gewijzigd door JoShy001 op (73%)]

oké, dus dan zullen mijn lampjes wat zwakker branden.

maar zodra hij stationair loopt is dat niet zo'n probleem.

dus ben ik deze: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=443341
of deze nodig? http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=466646

en hoe sluit ik zoiets dan aan? gewoon tussen de bedrading uit blok, naar het licht toe ?

zou iemand misschien een schema'tje kunnen maken?
ik ben namelijk een leek op elektronica gebied

[Bericht gewijzigd door nielsvanhaag op (13%)]

het zijn toch 2 15w lampjes?

dan moet je uitgaan van een stroom van 30/12 = 2.5A.
dus die 2 regelaars kunnen niet, want die kunnen niet genoeg leveren. Tenzij je elke lamp een eigen spanningsregelaar geeft. Dan heb je 1.25A per lamp nodig. dus 2x die to-3 versie.

maar je kunt ook nog kijken naar een zwaardere (die zijn er ook volgens mij)

edit:
als je 2 7805'jes gebruikt kom je op dit schema uit:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos-9.png

Maar bedenk wel dat je ze goed moet koelen omdat ze het overtollige deel van de spanning simpelweg verstoken. Misschien is het daarom makkelijker/beter om een schakelende regelaar te nemen. Dan is het schema wel wat ingewikkelder, maar het rendement is een stuk hoger, dus je verstookt niet alles nutteloos weg

[Bericht gewijzigd door timberleek op (39%)]

nouja, ik vind dit schema al behoorlijk ingewikkeld, ik weet bijvoorbeeld nu al niet welke onderdelen wat zijn.

maar als die schakeling beter zou zijn. moet ik die maar proberen.

dit is niet perse het beste, maar wel een simpele oplossing.

alleen verstook je nu een stuk van het vermogen weg. en zolang je dynamo minder als 14/15 v levert zullen je lampen minder fel branden als nu. de 7812 trekt namelijk 2-3v weg.

het schema uitgelegd:
links komt je dynamospanning binnen. Dat gaat door een gelijkrichter (het is wisselspanning toch). die maakt er een ruwe gelijkspanning van. Deze wordt een stuk gestabiliseerd door de 2 condensatoren daarna (c1 en c2). dan komen de 2 spanningsregelaars. voor elke lamp 1. na deze spanningsregelaars komt er nog een condensator ter stabilisatie. en dan kun je de lamp aan sluiten

als spanningsregelaar moet je sowieso deze hebben:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=466646

die kan 1.5A leveren ipv 1. 1 is te weinig namelijk.
Maar ik zie net dat de maximum ingangsspanning 20v is. Dat is te krap gezien je vol gas pieken tot 25v krijgt.

ik zal even verder kijken daarvoor.

verder zou ik de 1000uF condensator een voltagestap hoger nemen. dan krijg je iets van 35 of 50 volt. 25 is wel heel krap en misschien zelfs te weinig.

de andere condensator moet 100n(nano)F zijn.

de brugcel is prima volgens mij.

Ik zal even kijken voor een andere regelaar