Proxxon cirkelzaag - aardlek

Onze Proxxon FET doet regelmatig de aardlek afslaan. Ik heb de aardlek zelf getest door hem aan een andercircuit op een andere aardlek te hangen - zelfde resultaat.

De zaag staat in de garage waardoor ik vermoed dat vocht er mee te maken kan hebben (hij gaat vandaag naar binnen dan kan ik morgen als hij zeker droog is verder testen). Het lijkt er op dat s'avonds of s'morgens met vochtig weer het erger is dan overdag. De schuur is geïsoleerd en er staan nog een koelkast en vriezer die probleemloos werken. Het is er dus kil maar niet zo vochtig dat er condensatie is.

Bizar is dat als de zaag een tijd stil gestaan heeft hij bij de eerste maal starten altijd vlekkeloos start en probleemloos alle materiaal zaagt. Wanneer hij dan (zeer) korte tijd stilgestaan heeft slaat bij herstarten in pakweg 20% van de gevallen de aardlek uit.

Ik heb al het elektronica compartiment schoongemaakt en de motor zelf schoongeblazen maar dit heeft geen effect. Met de multimeter kan ik ook niets meten, echter of deze gevoelig genoeg is (Voltcraft VC820, max 40 MOhm) en of ik die 20% waar het fout gaat getroffen heb is moeilijk te zeggen.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Shiptronic

Overleden

Dat kunnen lastige klussen zijn.

De Isolatie waarde kan zakken als de motor bv. warm word, dit is bijna aleen te controleren met een Megger.

Toeval ? of eigenlijk, alles op het randje.
Als de koelkast een kleine lek heeft, en de vriezer ook, kan het zijn dat deze niet de aardlek doen trippen, maar met de zaag erbij word het net iets te veel.

Gezien je het op een andere groep ook getest hebt, lijkt laatste niet voor de hand liggend.

zit er een Net-ontstoorfilter in de machine, je zou kunnen proberen om die tijdelijk eruit te halen en wat dan het effect is.

heb je al geprobeerd de weerstand te meten tussen de pennen van de stekker en de aarde ? (ondaks dat je geen megger hebt, zijn dit toch handige waarden om te weten) niet vergeten tijdens het meten de aan/uitknop te bedienen, kun je gelijk zien of evt fout in de kabel of in de nmachine zit.
Suces

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 12 mei 2010 08:46:30 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat alles op het randje zit lijkt mij inderdaad wat er aan de hand is. Ik heb alle weerstanden die ik me kan bedenken getest maar meet steeds boven het meetbereik van mijn multimeter.

Het warm worden van de motor lijkt mij niet wat er gebeurt. Zelfs al heeft de motor de eerste keer slechts enkele seconden onbelast gedraaid gaat de aardlekschakelaar er daarna uit (of het moet wel heel kritisch zijn).

In de machine zit inderdaad een stukje electronica waar als ik me de print zo voor de geest haal enkele ontstoor en piekfilters (varistors denk ik) op zitten. Die zouden kunnen lekken. Ben straks weer thuis en zal dit printje fotograferen en posten. Verder probeer ik op het werk een megger te vinden misschien kom ik dan verder.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
DE OLDE

Overleden

Onstoorfilters zijn in deze vaak stoorfilters.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb de electronica uit de zaag gehaald en het schema gemaakt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/proxxon%20zaag.png

De motordriver is van motordriver http://www.motordriver.com.tw/EN/index2.htm links onderaan de APS477. De versie die ik heb is de APS477A deze heeft nog een extra varistor (R1 in het schema) tussen + en - van de motor.

http://www.uploadarchief.net/files/download/proxxon%20controller.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/proxxon%20controller%20top.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/proxxon%20controller%20gespiegeld.jpg

Op de onderzijde van de print valt mij op dat de ruimte tussen de printbanen voor 220V en aan de gelijkstroomkant zelfs 310V wel erg krap zijn (opngeveer 2 mm). Bij het rode rondje zelfs maar 1 mm. Dit is de - van de gelijkstroomkant en de aarde.
Ik heb de onderkant ook gedraaid en gespiegeld erbij gezet dan zie je makkelijker wat wat is.

Ik weet niet zeker of ik de spoelen goed getekend heb. Ik ga er van uit dat dit gekoppelde chockes zijn. Er staat geen enkele markering op.

De ontstoorcondensator zit tussen beide fasen dus zelfs als deze lekt geeft dit geen aardlek dacht ik.

Ook een aardlek aan de gelijkstroomkant levert geen onbalans op die de aardlekveiligheid kan doen trippen (of is dit fout?).

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Shiptronic

Overleden

R2 of R3 zou een probleem kunnen zijn, C1 is ook verdacht , die kan je tijdelijk wel verwijderen en zien of dat het probleem oplost.

opmerking die hier stond was niet terecht , weggehaald om verwarring te voorkomen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 15 mei 2010 19:19:45 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb na de pagina over veilig 230V op electuur doorgelezen te hebben het idee dat de wel erg krappe afstand tussen de printbanen en de aardprintbaan wel eens de oorzaak kan zijn (in combinatie met vochtige lucht). Als ik de print goed in het licht houd zie ik een soort waas over de print liggen. Dit zou kunnen duiden op vonkoverslag.

Daarom heb ik de onderzijde van de print met 2 lagen SK10 Lötlack ingespoten en het probleem lijkt verholpen. Vraag blijft of het met het iets minder vochtige weer nu ook niet sowieso goed zou gaan.

Even afwachten tot het weer eens lekker vochtig is.

Als dit het probleem blijkt te zijn maak ik zelf wel eens een print die wel fatsoenlijke afstanden tussen de banen laat er is immers plaats op overschot in de behuizing van de proxxon.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Henry S.

Moderator

Op 16 mei 2010 17:30:10 schreef duffel:
Daarom heb ik de onderzijde van de print met 2 lagen SK10 Lötlack ingespoten en het probleem lijkt verholpen. Vraag blijft of het met het iets minder vochtige weer nu ook niet sowieso goed zou gaan.

Haal er maar weer af, die lak is hygroscopisch. Meer succes met plasticlak, of een dremel die een stukje print wegsnijdt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, ik zou om te beginnen de print afwassen met IPA (isopropylalcohol) of met een deftiege defluxer kan ook.
Ziet er zo uit: flux remover en IPA.
Busjes kosten niet zoveel, kan je ook verwerken in de elektronica en voor andere apparaten.

IPA reinigt en verdringt vocht bij het verdampen. Je kan er allerhande printen en elektrische toestanden mee spoelen, hele printen in onderdompelen, wel ALTIJD dingen die spanningsloos zijn. Laten verdampen en/of droogblazen met heteluchtblazer.
IPA kan je ook mixen met demiwater, en zo gebruiken voor grotere hoeveelheden in bvb een schaal of potje.
Defluxer is eigenlijk bedoeld voor het verwijderen van soldeerflux na het solderen, het is een solvent die ook andere zaken zoals vettigheid, plakstof e.d. verwijdert, zelfs sommige beschermlagen zoals ook SK10 soldeerlak. Op die manier krijg je die SK10 er terug af, zoals Henry al opperde.
Daarna altijd spoelen met IPA en drogen.

Plastik coating kan je gebruiken als beschermlaag, het kan ook wel hogere spanningen aan. plastik coating. Ik gebruik ook veel deze: DCA coating Het is een zeer goede coating, lost ook niet op onder solventen en heeft een doorslagvastheid van 90kV/mm. Het is alleen wat lastig achteraf om rework: je moet er op voldoende temperatuur op stoken met je bout om er kunnen doorheen te solderen. Het verschil in prijs is er ook.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Shiptronic

Overleden

ook goede ervaring met deze : http://www.hod-electronics.nl/shop/details.aspx?p=KC URETH-2&g=814100^10741

Kontact chemie urthaan 71

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Indien je plekken hebt op een pcb waarvan je verdenkt dat er een lekstroom loopt devolgende oplossing:
Met dremel en cirkelzaagje een sleuf maken in de pcb tussen de sporen, (natuurlijk niet in het koper).
Hierdoor creeer je een grotere afstand tussen de geleiders.
Deze methode is "makkelijk" te doen, en vergt geen verdere kennis.
Het is risicoloos voor een leek.

De print ziet er op sommige punten idd griezelig uit.
Ik had het anders gedaan, laat ik het daar op houden.
Mijn vermoeden is trouwens ook dat het probleem enigszins "opgelost" kan worden door de stekker er andersom in te duwen in het stopkontakt. Tja.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op zondag 16 mei 2010 19:38:23 (26%)

Er ist wieder da...

vocht in printen is bij epoxy veel minder erg als pertinax , dus als het epoxy is dan is dit niet erg . als je motortje met het huis aan aarde zit kan ook koolstof in de motor het probleem zijn , ik heb het gehad en dan tripte soms de aardlek en dan weken niet door de koelschoep die dan alle stof wegblies .een keer met de compressor erdoor zou dan de oplossing kunnen zijn .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals al gezegd, als je geen isolatiemeter hebt gewoon verdanchte dingen afkoppelen en dan de spanning erop en zien of het nog gebeurd. Bvb. als je de motor verdenkt, koppel deze af en sluit de schakeling alleen aan op het net en kijk of er wat misgaat.

@Shiptornic: je linkje doet het niet, je bedoeld wss deze: urethan 71 . Selecteer Urethaan 71 in het lijstje pag 4.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 16 mei 2010 17:39:04 schreef Henry S.:
[SK10]
Haal er maar weer af, die lak is hygroscopisch.

Als ik een tikkeltje offtopic mag gaan in verband met SK10: ik gebruikte het spul vroeger ook, maar ben al enkele jaren overgeschakeld op flux-in-een-potje.

Nu had ik nog twee bussen SK10 staan, eentje dat zogoed als leeg was en een volle. Ondertussen zijn beide bussen gaan lekken. Eerst bovenaan, waarna de druk in de bussen verdwenen was. Vervolgens onderaan, aan de rand van de bodem. Er komt een zwart-bruine smurrie te voorschijn. Ook zonder druk blijft het goedje zijn weg naar de buitenwereld vinden.
En dan gaat een mens zich afvragen wat raar spul dat is. Heel wat minder gezond dan we denken, vrees ik...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 16 mei 2010 17:39:04 schreef Henry S.:
[...]
Haal er maar weer af, die lak is hygroscopisch. Meer succes met plasticlak, of een dremel die een stukje print wegsnijdt.

Helemaal niet bij stilgestaan. De oplossing zal dus wel erg tijdelijk zijn vrees ik....

Zal volgend weekend (als ik terug ben van mijn dienstreis) maar eens aan de slag moeten en iets beters maken.

@pros: Ik gebruik hem inderdaad ook al een tijd niet meer als flux.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Die varistors naar aarde (aan de gelijkspanningskant) leveren volgens mij altijd een effectieve aardlek op. Maar ik ken die componenten niet goed, dus ik weet niet wat de effectieve impedantie van die dingen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 16 mei 2010 21:18:31 schreef pros:
Nu had ik nog twee bussen SK10 staan, eentje dat zogoed als leeg was en een volle. Ondertussen zijn beide bussen gaan lekken. Eerst bovenaan, waarna de druk in de bussen verdwenen was. Vervolgens onderaan, aan de rand van de bodem. Er komt een zwart-bruine smurrie te voorschijn. Ook zonder druk blijft het goedje zijn weg naar de buitenwereld vinden.

Hetzelfde gehad met een busje Pausklar van Kontakt.

Op 18 mei 2010 00:52:53 schreef rew:
Die varistors naar aarde (aan de gelijkspanningskant) leveren volgens mij altijd een effectieve aardlek op. Maar ik ken die componenten niet goed, dus ik weet niet wat de effectieve impedantie van die dingen is.

≥10M in normale toestand.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Even naast het eigenlijke probleem (of misschien toch niet helemaal). Die varistors dienen om piekspanningen af te leiden. Worden deze hier dan als een soort "vrijloopdioden" gebruikt?

Gezien deze aan de geleikspanningskant zitten zou ik verwachten dat die geen verschil in stroom op de beide wisselspannigsleidingen kunnen doen ontstaan en de differentieelschakelaar doen trippen. De differentieelschakelaar meet immers alleen maar een verschilstroom tussen beide fasen. Of is het zo dat de fasen afwisselend aan de ene en dan de andere kant van het gelijkstroomcircuit hangen en er dus effectief wel een stroomverschil tussen beide zeiden kan ontstaan?

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Die tweee varistoren zijn zeker verdacht. Door herhaalde piekspanningen degenereert zo'n varistor, waardoor die steeds meer gaat geleiden. Op een geven moment is de weerstand zo laag dat de varistor een kortsluiting gaat vormen.

En juist in werkplaatsen kunnen zich herhaaldelijk piekspanningen op het lichtnet voordoen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Zojuist een nieuw controllerbordje gemaakt. Gepost in het showtopic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/84852/5

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl