Hoi,

Ik heb voor de hobby een b6X43 gekocht op marktplaats.

Het goede nieuws is dat hij nog helemaal origineel is. Geen eerdere reparaties of gekloot in de radio. Er zitten dus nog teerknollen in voor welke waarde moet ik die vervangen? Deze zitten op de kleine trafo`s onderaan het chassis.

Maar nu komt het probleem het linker kanaal doet het slecht of bijna niet. Ik heb de twee eindbuizen EL84 (foutje) al gewisseld. Het probleem verplaatste niet. Het linker kanaal doet het wel HEEL zachtjes en kraakt zo af en toe flink.

Het afstemoog doet niks iemand een idee wat dat kan zijn?

De radio lijkt ook op het rechterkanaal weg te vallen na een 10 tal minuten. Maar voor de tijd klinkt ie goed.

Wat ik zelf ga doen:
Radio schoonmaken van binnen met perslucht kwast en stofzuiger.
Alle schakelaars en potmeters inspuiten met contactspray.

Is het raadzaam om de net keuze naar 245 volt te draaien ipv 220V?

Iemand met sugesties wat de problemen kan veroorzaken die de radio heeft?

Ik beschik over soldeerbout en FLUKE treu rms voltmeter met transistor test en capaciteitsmeter en over de nodige kennis van elektronica.

http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/b6x43a_52686.jpg

http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/b6x43a_156145.jpg

Link naar service handleiding(met schema):

http://elektrotanya.com/philips_b6x43a.pdf/download.html

NIET klakkeloos inspuiten met contactspray.
Philips service mededeling over contactspray: http://84.87.34.146/schemas/Service/Kontaktspray.pdf
Potmeters reinigen doe je zo: http://www.circuitsonline.net/forum/view/82855/1/contactspray+potmeter

Mocht het nodig zijn om het toestel uit de kast te nemen: het chassis, incl schaal, gaat er naar voren uit. Scheelt weer wat gevloek als je het ding naar achteren er uit probeert te halen...

De eindbuizen zijn 2x EL84. Die gebruiken een gemeenschappelijke kathodeweerstand. Splits die uit in één weerstand met elco per buis. Ik weet niet meer precies welke waarde, zoek even op www.gloeidraad.nl - misschien staat het bij de tips en trucs.
Als één van de twee buizen slecht is heeft het andere kanaal er ook last van. Deze fout doet me daar aan denken.
De teerknollen op de uitgangstrafo's zijn in mijn toestel nog prima, die doen het al 2 jaar lang goed bij dagelijks enkele uren gebruik. Meet ze wel effe door, omdat één kanaal het niet doet is het mogelijk dat er eentje defect. Als de teerknol doorslaat, dan is de uitgangstrafo ten dode opgeschreven, omdat er geen zekering in zit die de UGT's beschermt.

Meet de netspanning eens op diverse momenten van de dag. Is het gemiddelde onder de 230v, dan zou ik 'm op 220v zetten. Als het 230v of hoger is, 245v kiezen.
De FM is vrij gevoelig voor een te lage spanning.

"Alle schakelaars en potmeters inspuiten met contactspray "

NIET Doen !!

Zeker contact 60 trekt in het pertinax en vernaggelt het vet in kool potmeters, dus als je iets echt wilt slopen moet je het daarmee aanvallen.

-ik moet sneller typen-

Ik heb de twee eindbuizen EZ81 al gewisseld.

Watblief? Mag het ook EL84 zijn?
Vervang in ieder geval de twee 2n2 teerknollen op de uitgangstrafo's, als die sluiting hebben gaat de eindtrap in rook op.
Meet verder de spanningen of die overeenkomen met die in het schema.
Carrousel beste op 220v laten staan. Stand 245v kan ontvangst problemen geven op FM, als de ECC85 wat minder is...

Voor de potmeters en schakelaars gebruik ik meestal gewone 96% alcohol.
Bij het afstemoog is meestal de 470k weerstand op de buisvoet overleden...

Oke bedankt voor de tips voor zover!

Hier kan ik wat mee.

Ik merk dus net dat ik stom ben geweest en fysiek de EZ81 geruild hem met de el84. Dit is niet zo handig geloof ik. Maar de radio werkt gelukkig nog.

Zijn de onderdelen als buizen voor deze radio nog een beetje te krijgen?

Onderdelen zijn goed te verkrijgen.
Als er 'kraak' in zit, is er soms sluiting in de keramische 150pF c'tjes van de anodes van de ECC83 naar massa.
(In dat geval kraakt het ook als de volumeregelaar dicht staat)

Ik heb wat gevonden de buisvoet van de ecc83 ( voor/laag versterker) lijkt niet oke te zij.n Als hij er flink scheef in zit speelt hij. Zit hij er recht in speelt hij helemaal niet meer. Ik heb op http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/storingen/ ook een aantal oplossingen en modificaties gevonden.

Gewoon buisje een paar keer er in en er uit halen om de oxide van de pootjes en het voetje weg te schuren.

Ik heb al vervangers gehaald voor de teerknollen.

De teerknollen zijn 3300pf 1300V de vervangers 3300pf 1000V is dat een probleem? Zo hoog is die spanning niet over die trafo`s ?

Verder heb ik nog nieuwe lampjes (6,3 volt) en weerstand (470 ohm 1 watt) voor het katteoog. Klopt dit een beetje?

Doe voor het katteoog maar een 470k (kilo) ohm. (geel-violet-geel). Met 470 ohm gaat het laatste restje licht wat er inzit gelijk verloren.

1000V condensatoren zijn prima. Spanning over de trafo is gelukkig laag, dan is die nl. nog in orde.
Op de B+ aansluiting trafo is de spanning op zijn max. een 300V DC.

Zo de radio is helemaal schoon. Alle buisvoetjes schoon gemaakt de teerknollen vervangen, potmeters schoon gemaakt met alleen perslucht. lampjes vervangen, print stereo indicatie doorgeslodeerd en de weerstand van 470K vervangen.

Resultaat de radio speelt weer met vermogen er zit weer power in. De ontvangst is geweldig echt heel goed, maar niet in stereo. Het katteoog oog werkt weer maar het meeste licht is er uit door de slijtage. Maar het vervelendste het linker kanaal blijft zwijgen in alle toonaarde. Ik denk zelf nu dat de ECC83 buis stuk is dit staat ook in de handleiding.

Op 19 mei 2010 22:50:33 schreef -chefke-:
.... De ontvangst is geweldig echt heel goed, maar niet in stereo.

Vervang de uitgedroogde elco'tjes in de stereo decoder.

Zet eens een brommetje op het rooster van de eindbuizen...
En dan op de voorbuizen...
Kan je het probleem lokaliseren.

Op 19 mei 2010 23:16:24 schreef Schimanski:
[...]Vervang de uitgedroogde elco'tjes in de stereo decoder.

Dat is in dat blikje ? of alleen in het printje erboven ?

Ik zou beginnen met C47 en C49 bij de EAA91. Als deze uitgedroogd zijn heb je ook geen FM stereo.
Stereo lampje gaat wel aan?

Lampje gaat niet aan, Lampje is vervangen door nieuwe van juiste type. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ga ik daar mee aan het stoeien als ik weer tijd heb de komende week.

Stereo-decoder zit in het blikje. (5 elco's, allemaal vervangen)
Het losse printje erboven stuurt het stereo (19kHz) lampje.
Zorg bij vervanging voor een 6v, 50mA lampje. Bij een zwaarder lampje gaat de boel kaduuk...

Op 19 mei 2010 23:43:46 schreef Hugo Welther:
Ik zou beginnen met C47 en C49 bij de EAA91. Als deze uitgedroogd zijn heb je ook geen FM stereo.
Stereo lampje gaat wel aan?

Ik heb ze gevonden in het schema 10 uf maar de spanning ik heb ze liggen tot 50V ik vermoed dat die plof gaan zeggen omdat de spanning in de radio overwegend hoger ligt. Kun jij een indicatie geven wat de goede spanning is?

Op 19 mei 2010 23:17:12 schreef Ledlover:
Zet eens een brommetje op het rooster van de eindbuizen...
En dan op de voorbuizen...
Kan je het probleem lokaliseren.

Chefke, heb je dit al eens gedaan?
Je zoekt nu wel een ECC83, maar de kans is niet zo heel groot dat die het probleem veroorzaakt.
Stereo of niet, beide luidsprekers moeten geluid maken als de balansregelaar in het midden staat.
De stereodecoder heeft daar niks mee te maken.

Dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb geen toon generator/scope tot mijn beschikking. Kun jij me ongeveer verstellen hoe ik dit moet aanpakken?

Maar er komt in alle gevallen geen geluid uit de linker speaker mono of stereo. De EL84 buizen heb ik al uitgewisseld hier blijft het probleem bij de linker speaker.

Ik heb dus een dubbel probleem een kapotte ECC 83(waarschijnlijk) en een kapotte stereo decoder.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

Over de elco's bij de EAA91 staat maar zo'n 35v, dus 50v elco is OK...

Op 24 mei 2010 17:25:38 schreef -chefke-:
[...]

Dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb geen toon generator/scope tot mijn beschikking. Kun jij me ongeveer verstellen hoe ik dit moet aanpakken?

.

Radio op stand PU zetten en met je vinger of schroevendraaier het linker en rechter kanaal van de PU-ingang aanraken. Je moet dan een afwisselend uit beide speakers een bromtoon horen.

Hoor je uit een van kanalen geen brom zit het probleem in het LF gedeelte.

En als je geconstateerd hebt dat er geen brom uitkomt, ga je dus je vinger/schroevendraaier (beide raad ik af) of meetpen met snoer (veiliger, geïsoleerd :)) op het rooster van de ecc83's zetten (kijk in het schema voor de juiste pin van de buis)
Wel brom? volume of balanspotmeter defect.
Niet? ECC83 of EL84 defect - meetpen op de roosters van de EL84's zetten. Wel brom? ECC83 of iets daaromheen defect. Niet? EL84, uitgangstrafo of luidsprekerdefect waarbij ik vrees voor de uitgangstrafo omdat je EZ81 en EL84 eens had omgewisseld.

De klacht is niet veranderd of verergerd sinds met buis wissel stunt dus ik hoop dat mijn uitgang trafo nog heel is. Teerknollen al gewisseld. De speaker meet overigens ergens in de buurt van 800 ohm.

Ik sluit komende week wel een pick-up aan op de radio. Dan weet ik meer of het aan het LF of het HF gedeelte ligt. Verder ga ik de speakers nog even wisselen kijken of het hier aan ligt. Ook probeer ik een ECC 83 buis te pakken te krijgen om deze te wisselen.

De E84 buizen heb ik al omgeruild en dit leverde geen verplaatsing van het probleem op dus ik neem even voor het gemak aan dat die nog goed zijn.

Bedankt voor jullie reacties tot zover.