Hallo,

Mijn naam is BJ en ik ben bijna klaar met de restauratie van een mercedes G-klasse uit 1980.
Nou heb ik een probleempje dat voor mij ingewikkeld is maar voor jullie misschien niet.
Ik heb 2 stoelen uit een mercedes w210 uit 2001 gekocht. Deze worden door can bus aangestuurd.
De stoelen zijn geheel elektrisch verstelbaar, verwarmd, ventialtie en nog iets met lucht wat ik nog moet uit zoeken.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aansluiten zodat het werkzaam is?

Alvast bedankt.

hoewel het misschien simpel leek, is het eigenlijk heel complex om een CAN bus signaal te maken.
Het handigste is om te kijken naar kant en klare oplossing. Ik ken echter weinig apparaten die CAN signalen maken (ken er wel, maar niet voor hobbysien prijzen)

En als je de hardware dan op orde hebt, moet je nog gaan puzzelen naar welke signalen je erheen moet sturen?

best lastig.

zeker als geen complete mercedes W210 uit 2001 hebt meet dezelfde sturing in de stoelen om aan de CAN bus te meten en eindeloos data te willen vlooien en hardware te manipuleren.

OFWEL:

Can module eraf slopen en gaan met die banaan.

Als ik het goed snap is de can module de grote zwarte box op de foto. Deze verwijderen en nieuwe stekker bekabeling maken op alles direct aan te sturen. Is dit direct aan te sturen of moeten er nog verschillende relais er tussen?
Zoals jullie begrijpen kan ik wel tips gebruiken...

http://www.postimage.org/image.php?v=Pqmr4p9
http://www.postimage.org/image.php?v=gxP5Cmi
http://www.postimage.org/image.php?v=aV6chyi

Je foto's mogen waarschijnlijk niet gehotlinkt worden. En ze zijn onscherp en/of te klein om wat te zien. Ik zie wel behoorlijk dikke pennen/draden. Weet je zeker dat de CAN-bus tot aan de stoel gaat?

Waar het om gaat is dat je gewoon de motoren e.d. met een eigen schakeling aan zou moeten sturen. Het zou eigenlijk mooi zijn als je het driver-circuit kan pakken en op dat punt gewoon een stuursignaaltje erop, dat zal vanuit het CAN-deel toch ook ergens zo werken.

Haal die box eens los en maak eens wat scherpe foto's.

Of heb je een w210 uit 2001 waarin je kunt gaan meten met een digiscope of can-analyser?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (11%)]

ik zeg: gewoon relais op die motoren of EVT king size schakelaars en je bent klaar.

CAN zal TS echt een brug of 10 te ver gaan.... kant en klare kastjes die CAN sturen zijn niet echt dik bezaaid. luisteren naar CAN is al lastig.

enfin dan nog het probleem: hoe weet ik welk signaal ik moet sturen? daar heb je dus een andere gelijke auto voor nodig en dan ben je nog wel zeker een halve dag aan het turen naar je CAN data op je CANalyser.

in die tijd dat jij data stuurt, ben ik al klaar met mijn relais en schakelaars hoor!!!

Dit zijn toch stoelen die voor meerdere gebruikers ingesteld kunnen worden? Deze functionaliteit zal je natuurlijk verliezen, dit zal wel in de boordcomputer staan. Toch vind ik dat er wel veel aansluitingen op zitten om alleen maar op can te werken. Nu ben ik geen autoexpert maar toch..

ik kon de foto;s niet zien, maar vindt het aantal aansluitingen wel meevallen. heb wel gekkere dingen gezien: hier zullen namelijk ook de gordelspanners, airbag en stoelverwarming in zitten.

Op 19 mei 2010 19:12:22 schreef High met Henk:
ik kon de foto;s niet zien

Nee wij ook niet, kost wat kunst-en-vliegwerk:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

had ze inmiddels gevond :) maar FF laat afbeeldingen die hij niet kan zien helemaal niet zien: dus ook geen kruisje.