Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Derde deel van dit Showtopic.

Maak er aub geen chat van en stel technische vragen in een nieuw topic of gebruik de zoekfunctie.

Deel 1, laatste pagina.
Deel 2, laatste pagina.

Free, vertel is ff hoe je dat backlight aan hoort te zetten (als het werkt)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Na ik mag nu ook zeggen dat ik een bijna professionele meet instrument heb :}
Heb net mij DSO Nano binnen best een tof apparaatje.

http://www.seeedstudio.com/depot/images/dsointro.jpg
http://www.antratek.nl/images/DSO-Nano-SFE09625-groot.jpg
http://www.seeedstudio.com/depot/micro-digital-storage-oscilloscopedso…
en gekocht bij sparkfun:
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=9625

GJ_

Moderator

Wat een schattig "skoopje".

Ik heb hem wel eens zien staan, op mp staat ie ook wel. Heb alleen altijd getwijfeld, of er echt iets in zou zitten. 1MHz sample is niet veel natuurlijk maar mogelijk soms wel even handig en heel gek duur is ie niet.
Elektuur heeft eens zo'n ding in een gameboy gestopt, ook leuk.

@free, wel aparte manier om een digitale input op het apparaat te zetten. knopje inlezen, motortje sturen.. wat is het voordeel van de manier van invoeren... Zijn situaties te bedenken maar niet gek veel.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

hij werkt best goed... heb zelf nog nooit echt gewerkt met een echte dus geen idee hoe ze horen te werken. maar werkt veel beter dan mijn multimeter en het is ook van best goede kwaliteit. en hij is net zo groot als een mp3 speler dus je kan hem overal kwijt. oh en je krijgt een bescherm zakje er bij(zo zacht heb ik nog nooit iets eerder gevoeld :} )

Edit: @Tidak Ada

je hebt gelijk, er hoort stofje voor te staan :}
(zo zacht heb ik nog nooit een stofje eerder gevoeld :} )

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuk dingetje in portable achterzak-formaat. Ik heb ernaar zitten kijken, maar hoewel het niet duur is, is het wel een hoop geld. Ik betwijfel namelijk of ik hem ooit zou gebruiken, of toch stiekem toch de Rigol DSO/LA of analoge Philips pak.

If you want to succeed, double your failure rate.

ja ik wilde ook eerst een Rigol scope kopen maar goed om daar 400-500 euro voor te betalen. en daar boven op niet eens weten hoe ze werken, ja dan is het een hoop geld en dit was een goedkope oplossing om te leren hoe het werkt.

fred101

Golden Member

Schattig ding. Maar is 1MHz niet een beetje heel erg weinig ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jeroen

Moderator

Ik heb er een bench multimeter bij, de Philips PM2521 :).

http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_pm2521_1.jpg

En alle bench multimeters samen:

http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_pm2521_2.jpg

Klik voor een grotere versie, foto's zijn helaas niet al te geweldig (komen van een mobieltje).

Hee, een PM2527, die zoek ik ook nog eentje :).

guidob

Overleden

Die stond bij vraag en aanbod. Maar recent weggeven... Was wel een beetje gaar.

vandaag een 50MHz Pulse Function Generator gekocht bij de BACO.
HP8165A

Alle functies getest en zijn goed. Afentoe wat rommel met het Keyboard, maar dat vind ik niet echt probleem.
Service manual al gedownload bij HP. IEEE interface is besteld en daar kan ik hem straks ook mooi mee besturen.

Erg leuke speel functies.

Bijv. een externe trigger kan je hem een burst laten genereren. Bijvoorbeeld 100 sinusen en daarna weer niets.

http://www.used-line.com/img/56/5695844_1.jpg
Even plaatje op internet er bij gezocht.
Bij mij zit er ook nog een sweep optie in.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fred101

Golden Member

Hij is mooi hoor. Dat soort dingen schijn ik met mijn R&S AFGU ook te kunnen maar dat heb ik allemaal nog niet geprobeerd. Wat dat betreft lijkt me PC besturing wel handiger. Is dat zo'n HPIB interface ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ruik ik hier iets van onverhulde jalouzie???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 mei 2010 16:33:12 schreef Jeroen:
Ik heb er een bench multimeter bij, de Philips PM2521 :).

[afbeelding]

Heb ik ook ,maar zie toch verschillen, vooral in de kleuren.
http://webdisk.planet.nl/jan81601/publiek/album/meter.JPG

Wel helemaal in orde nog met Temperatuur probes erbij.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
fred101

Golden Member

Op 28 mei 2010 21:01:01 schreef Tidak Ada:
Ruik ik hier iets van onverhulde jalouzie???

Nee hoor, bijna niet ;-) Dit is natuurlijk wel een echte HP.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

de rode philipssen zijn uit de 80's en de blauwe uit de 70's , en ik heb de pm 2521 , 2519 , 2524a , 2524 , gehad en de 2519 en de 2521 hebben een erg slecht front , een beetje lomp een stekker erin steken en hij heeft er een luchtgat bij , verder meten ze wel goed , de 2524 en aanhangers met losse rand hebben last van vuile knoppen , maar daar is de kast wel beter van . verder is er een verschil in de 2521 en 2519 kwa veiligheidsbussen daar de oudere versie's die nog niet hebben .

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 28 mei 2010 21:44:27 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 mei 2010 20:49:12 schreef fred101:
Hij is mooi hoor. Dat soort dingen schijn ik met mijn R&S AFGU ook te kunnen maar dat heb ik allemaal nog niet geprobeerd. Wat dat betreft lijkt me PC besturing wel handiger. Is dat zo'n HPIB interface ?

Dit is een HPIB interface ja. Ik ben aan het kijken waar ik de USB/HPIB adapter ga bestellen die ik op het oog heb.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fred101

Golden Member

Ik zou zoiets ook wel willen. Ik zag laatst mooie public domain software waarmee je bv een screendump van je SA kunt maken. Een HPIB kabel heb ik al maar verder alleen een laptop. USB is dan niet gek.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Voor dat HPIB heb je toch maar een klein PC'tje nodig?. Ik vermoed zelfs niet eens veel geheugen en een 40GB HD lijkt me meer dan voldoende,
Je kunt dus iedere afgedankte PC waar je XP op kunt draaien gebruiken (zou zelfs met Win2K kunnen, maar dat is een aflopende zaak. Vraag chuckie om zo'n monitortje dat ik aan CO geschonken heb 15" IBM (Nieuw) en er zijn zelfs 2 9"-monitortjes De IBM werkt het beste, maar de andere is moderner doch behoeft een opknapbeurt. Geheuegen en videokaarten zijn ook aanwezig bij Tom.
Alleen een "ouwe roestbak" (P-IV 1GHZ voldoet denk ik) op de kop tikken voor twee tientjes en je hebt eenn systeeem dat je in een netwerk kunt implementeren.

@jovak
Zie ik dat goed ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is een HPIB / IEEE488 interface die je nodig hebt. Verder software.

Die interface met USB die ik wil aanschaffen gedraagt zich voor je eigen software als seriele poort. Morgen avond zal ik de link wel opzoeken, maar ik ga waarschijnlijk bij sparkfun bestellen.
Voor de software wil ik zelf wat in elkaar zetten. Hobby budget laat geen National instruments software toe ;)

@Fred. Baco heeft ook nog 2 Vector Volt meters staan voor 100 Euro.
8405 of 8407 weet ik niet meer. Bereik tot 1000MHz geloof ik.

[Bericht gewijzigd door jovak op vrijdag 28 mei 2010 23:19:31 (15%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
free_electron

Silicon Member

Op 28 mei 2010 22:29:14 schreef jovak:
[...]
Dit is een HPIB interface ja. Ik ben aan het kijken waar ik de USB/HPIB adapter ga bestellen die ik op het oog heb.

blijf weg van dat prologix spul.

zorg dat je een echte GPIB kaart hebt van ofwel HP of wel national instruments of ICS. als er geen GPIB32 driver bij zit : niet kopen !!!

ik heb in deel2 van het topic al eens een en ander gepost daarover.
Voor HP toestellen is er haast altijd gratis BenchLink software te halen bij Agilent. Voorwaarde is dat je een echte GPIB kaart hebt en geen brak namaaksel wat de boel maar half impleemnteert.

op ebay passeren er regelmatig PIC en usb modules maar die dingen kosten $$$, beneden 250 $ ga je niks vinden ( nieuw kosten die kaarten/adapters boven de 500$. )

wat ide GPIB driver doet is een standaard device aanmaken onder windows. Net zoals je COM1 COM2 LPT1 LPT2 hebt krijg je nu een GPIB0 er bij. ( de 0 betekent master. address 0 is gereserveerd voor de master. als je een stuk software zou schrijven waarbij jij de slave bent dan wordt het GPIB1 tot GPIB31 )

devices worden aangesproken door dat device te openen.

die naamak dinges hebben dat allemaal niet. die emuleren een compoort met een ftdi chippie en hebben een of andere kierewiet syntax en wrapper rond de GPIB commandos. ze kunnen ook gene binary transfers doen over GPIb. Firmware update, screendumps en dergelijke gaat allemaal niet.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 29 mei 2010 00:34:15 (28%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Alleen een "ouwe roestbak" (P-IV 1GHZ voldoet denk ik) op de kop tikken voor twee tientjes en je hebt eenn systeeem dat je in een netwerk kunt implementeren.

@tidak dat is of was toch jouw hoofdsysteem ? of heb je een upgrade gehad .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten