Ik heb een Kadett cabrio met een antiek alarm. Nu deze bolide niet is uitgevoerd met centrale deurvergendeling is het wat lastig om eerst alles op slot te draaien en dan met de afstandbediening het alarm erop te zetten. Heb daarom bij conrad een deurvergrendelingssetje gekocht. Nu komt het probleem: het alarm heeft geen uitgang om het stuurkastje op aan te sluiten. Het enige wat hij aanstuurt is een knipper led, deze heeft 12v als het alarm is ingeschakeld en de deuren dus op slot moeten gaan. Wanneer het alarm eraf gaat valt de stroom hier weg. Ik heb dus een schakeling nodig die een puls geeft ( massa of plus maakt niet uit, kan allebij op stuurkastje) als de led gaat branden. Als de led uitgaat moet hij op een andere poort een puls geven(ook deze mag massa of plus wezen).
Ik had al wat lopen rondneuzen op het forum (wat nog nieuw is voor mij) en had deze schakeling gevonden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/53591/1/impuls
met wat aanpassingen zou hij voor mij moeten kunnen werken.
Alleen ik mag dan wel automonteur zijn, van electronica heb ik niet veel kaas gegeten. Nu heb ik wel wat gerommeld met Crocodile en heb het volgende verzonnen:
Alleen als ik nu boven de 5V kom, komt er rook uit? en wie kan mij vertellen hoeveel standby stroom gebruikt, een lege accu is wel een goede startondebreker maar wel lastig ;P
Thevel
Golden Member

Even een schakelingetje getekend met 4093 NAND smitt-triggers.
C1, C2 R1 en R2 bepalen de pulstijden.
C1 en C2 mogen ook kleine elco's zijn, de plus moet dan aan de uitgang van de poort.
C3 zorgt ervoor dat tijdens het inschakelen van de voedingsspanning er nooit een puls op de uitgang kan komen.
47uF of hoger zal prima werken.
De 4093 kan weliswaar op 12V werken maar het is veiliger om een stabilisator te gebruiken.
Je kunt ook een 7808 of 7809 gebruiken.
Een 100mA uitvoering (78Lxx) mag ook.
De schakeling trekt slechts enkele milliampère, dit wordt hoofdzakelijk gebruikt door de stabilisator.
Edit/
Ik heb de schakeling uit mijn hoofd getekend en is dus niet getest.
Ik kan dus een (teken)foutje hebben gemaakt.
Ik heb hem ff getest in crocodile en die laatste 2 4093's gingen steeds stuk door een negative spannig groter dan 1V? nu heb ik die 2 weerstanden naar massa kleiner gemaakt en nu werkt het. Is dit een probleem van het programma?
Thevel
Golden Member
Bedoel je de 2 weerstanden van 1K?
Ik werk nooit met crocodile, ik kan daar dus geen zinnig antwoord op geven.
Die van 1K ja. Kan een 4093 stukgaan van een negatieve spanning?? Die zal wel van die condensatoren afkomen ofniet?
Thevel
Golden Member
Ik pas dit wel vaker toe en heb er nooit problemen mee gehad, dus geen kapotte 4093.
In de datasheet zie je zelfs een voorbeeld van deze toepassing.

Maak de weerstand van 1K niet kleiner, hierdoor kan de uitgang van de andere poort wel defect gaan.
Ok bedankt voor de info! Ik ga proberen mijn eerste printje te maken. laat wel ff weten of het is gelukt.