Hoi
Heb laast de binaire klok gemaakt die te vinden is op de site van Fripster.Heb gezien dat hij hier ook regelmatig vertoeft op het forum.
Het probleem met de klok is dat die te traag loopt.
Ongeveer 0.5 sec per uur.
Heb al vanalles geprobeerdt maar vindt de oplossing niet.Heb al ander captiors geplaatst bij het kristal maar het blijft hetzelfde.Iemand een oplossing.Fripster misschien?
alvast bedankt voor de eventuele reacties
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Geef eens een link naar het schema? Zonder schema kunnen we weinig zinnigs zeggen.
Mogelijk is je kristal wat traag of loopt de klok waarmee je hem vergelijkt niet goed
Hangt de behuizing van je kristal ook aan 0v of aardschermpje eronder?
Als hij gebaseerd is op 50Hz van het net zou hij over de dag heen wel goed moeten lopen. Soms kan het ook aan je trafo liggen. Maar dit zijn zomaar wat gokken..
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Voor de geïnteresseerden: de link van de site van fripster.
http://www.machma.nl/binclock.html
Ik zie een kristal staan van 4.4 Mhz. Weet je zeker dat jij deze ook gebruikt. Of het is een type fout van Fripster
edit: nu met link 
[Bericht gewijzigd door marcob op (15%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Quote van de site:
Als je vragen hebt, kun je natuurlijk altijd contact met me opnemen....
Op de homepage staat t emailadres.
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Voor zover ik kan zien geeft de wisselspanning een interrupt op RB0, dus heeft niks te maken met het kristal. Het kristal zorgt alleen voor een stabiele clock voor de PIC (de interne clock is nl niet zo stabiel).
Zoals al eerder gezegd, de frequentie van het net is over een grotere periode altijd constant. Ooit een topic over geweest, als er veel verbruikers op het net zitten kan het best zo zijn dat de frequentie 49,75Hz is, wat bijvoorbeeld 's nachts wordt opgeschroefd naar 50,25Hz. Als het net een frequentie heeft van 49,75 mis je dus 1 seconde op elke 200 seconde (ongeveer een half uur).
allen bedankt voor de reactie.
Heb al geprobeerdt om fripster te contacteren maar dit lukt niet.
ben al blij te weten dat het niet aan het kristal ligt.heb het kristal gebruikt volgens schema.
heb ook al een 4 mhz kristal geprobeerd met als hetzelfde resultaat.
Het zal inderdaad aan het netfrq. liggen want het tijds verschil varieert soms. Dit kan ii zien op de omvormer van mijn zonnepanelen.Heb ook al geprobeerd met twee verschillende transfos maar dit lost ook niets op.
het verschil is ongeveer 0.3 sec/uur.kan inderdaad te wijten zijn aan het net als je een berekeing maakt met de gegevens die Nixk-89 geeft
Zou het eventueel niet helpen om een ontkoppelings condens te plaatsen over de pin waar het signaal toekomt.
[Bericht gewijzigd door stefstef op (11%)]
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
De frequentie blijft 49,75Hz of je nou een condensator erover plaatst of niet. Je zou het verschil eigenlijk over een langere periode moeten meten, 2 dagen of een week. Waarschijnlijk zul je merken dat je dan nog steeds maximaal 0,5s achter/voor loopt.
inderdaad in een week tijd blijft het verschil op ongeveer 0.5 sec dat ze achterloopt.
Als ik het goed begrijpt is er niet veel aan te doen.
aan ieder bedankt voor de reactie.
hoi,
leuk om over mijn eigen klokje te lezen. Is inderdaad interruptgestuurd. Daarom hangt de klok ook af van het net en niet van een interne tijdbasis.
Ik heb zelf nooit gemerkt dat hij er naast zou lopen. Heb je het pulssignaal op de telingang wel eens bekeken met eens scoop? En met hoeveel volt AC voed je deze?
ik hoor het wel.
fripster
hoi fripster,
leuk je te treffen hier op het forum.heb al geprobeerd via mail zonder succes.
alvast vindt ik het fijn dat er nog mensen zijn zoals u die hun werk willen delen met andere.
nu wat betreft de klok.deze wordt gevoed met een transfo van 9 volt.
een scoop heb ik niet voor handen.wel kan ik overweg met een multimeter.Ja ,ben niet goed uitgerust wat betreft materiaal elektronica daar ik van beroep eigenlijk meubelmaker ben maar in de vrije uurtjes hou ik mij bezig met elektronica.vindt het gewoon facinerend.Met mensen zoals hier op hetforum kan ik veel bijleren en fijn te weten dat ze bereidt zijn om hulp te bieden.
ik weet niet of het voltage van de transfo een verschil maakt.
Het rare is dat die eerst te snel liep maar na een tiijd was het omgekeerd.
Klok loopt nu al weer een 10 tal uren na een volledige reset.
zal zien wat die doet.Ik hou u op de hoogte.
mvgr stef
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Port B is een TTL poort. Die is gevoelig voor stoorpulsen. (> 0.8v is al genoeg om een extra puls te veroorzaken.)
Port A is veel geschikter voor dit doel. (S/T CMOS poort)
Als je toch Port B wilt gebruiken, verlaag dan R10 tot 1K, en hang een 10k pull-down aan RB0.
(Desnoods met een extra klein C'tje erover)
En zet de WPU's op Port B uit...
klok loopt nu van 19.00 gisterenavond.nu loopt de klok te snel.
wat arco aangeeft zal ik eens proberen. heb me eens verdiept in de theorie van de pull down weerstand.als ik het goed begrijp moet dit het signaal stabiliseren.
zal de aanpassing doen en zien wat er gebeurd.
ik hou jullie op de hoogte.
thanks voor de reacties.
[Bericht gewijzigd door stefstef op (15%)]
aanpassingen zijn aangebracht zoals arco aangaf.
de klok loopt nu stabieler.Het verschil over 24 uuur is maar één seconde meer.Kan het zijn dat de snelheid van de klok in een tijdsspanne van 24 uur lichtjes varieerd afhankelijk van de netfreqentie maar uiteindelijk toch redelijk juist loopt?
alvast iedereen bedankt voor de reacties bij het oplossen van het probleem.
mvgr stef
Progger
GMT+1
Dat klopt, vroeg liepen alle stationsklokken van de NS op de 50Hz. dus als de frequentie even varieert, dan mag dat, als ie aan het eind van de dag maar weer is ingelopen.
weet iemand of zijn solar-inverter hier ook invloed op kan hebben? dat lijkt me ook nog een mogelijkheid.
Ik vraag me direct af waar je mee vergelijkt. Een seconde op 24 uur is niet zo heel erg veel, en als je een goedkope stopwatch hebt heeft die ook wel dat soort afwijkingen.
joopv
Golden Member
1 sec op 24 uur is een afwijking van 10ppm. Dat is volkomen binnen het verwachtingspatroon van de netfrekwentie of een gewone kristal oscillator.
Als je daar niet tevreden mee bent moet je aan de tcxo (temperature compensated crystal oscillator) of ocxo (oven controlled crystal oscillator), of je gebruikt een DCF of GPS module.
ik vergelijk het met een digitale dcf klok.
deze morgen liep die 10 sec voor.
zal de klok eens een week laten lopen en zien wat resultaten zijn.
of de solar omvormer een rol speelt weet ik niet .wel heb ik gezien dat freq. tijdens de dag lager is dan 50hz.gemiddeld 49.97 hz.
heb ook de klok gemaakt van stynus,loopt nu al meer dan een maand en houdt goed zijn tijd.
ik jullie op de hoogte.
[Bericht gewijzigd door stefstef op (13%)]
Als je het vorige allemaal leest was er eerst een probleem dat het klokje niet juist liep.Wilde gewoon eens meedelen dat de klok juist loopt gedurende een lange tijd.Thanks voor het schema destijds.
Hoi,,
Ik verzamel dcf77 , en dat geeft ook niet altijd de juiste tijd aan.
Van mijn 20 dcf77 dingen zijn er 2 die exact 1 sec achterlopen .
Dit is gewoon een software foutje van de programmeur en krijg je er dan gratis bij.
Als het dus echt precies moet , zul je verschillende dcf77 klokken met elkaar moeten vergelijken , om de echte tijd te weten .
bert