ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ja foutje idd. Evil Aedelon. Watt had VA moeten zijn.
In ieder geval, de kortsluitstroom wordt beperkt tot 722 mA. Als je in de kring nog een ohmse belasting opneemt bijv. magnetron of een vonkbrug, wordt de cos phi trouwens weer een stuk normaler.
Ik zei niet dat 1 van de secondaire perse aan de kern moet hangen, maar bij veel MOT's is dat zo. Blijkbaar niet bij allemaal. Bij de twee verschillende MOT's die ik heb gevonden was dat zo, ook bij veel andere waar ik over gelezen heb is dat zo.
Die dikke winding met 3/15AC er op dient om het filament van de magnetron te verwarmen (zoiets als een bij een buis). Meestal 3 V bij veel ampere. 15 A in jouw geval lijkt me.
Die verdubbelaar om vonken te trekken gaat niet werken denk ik. Zodra de vonk brand is de diode praktisch kortgesloten en wordt er toch niet meer verdubbelt tot de vonk dooft. Als je het toch wil proberen moet dat zoals je al zei,"rechts van de diode". Als de vonk vroegtijdig dooft kan er even een hele grote stroom door de diode lopen om de condensator weer op teladen. Waarschijnlijk overleeft hij dat niet.
Het verdubbelde voltage ziet er onbelast uit als een gewone sinus, alleen de dalen zijn 0 en de toppen 2Vout
Behalve een diode zat er bij mij nog een "zwart blokje" in over de condensator. Dat is volgens mij een TVS die de condensator tegen hoog voltage pieken beschermt.
ik wil liever niks opblazen...
Kan ik wel gewoon vonken trekken als ik de diode weglaat en de condensator aan 1 kant aan sluit op de trafo en de andere kant van de voeding hou ik bij het losse contact van de condensator? Oftewel gewoon serie schakelen met condensator en sparkgap? Dan kan ik het voltage alleen niet verdubbelen helaas.
Anoniem
Op 23 mei 2004 16:05:50 schreef ·°*teslaman*°·:
Hallo mensen!Ik laat ook weer eens wat van me horen!:) Ik heb vanmorgen met kranten lopen een magnetron gevonden. Die heb ik net helemaal uit elkaar gesloopt. Er zat een prachtige MOT in. Met aansluitingen erop aangegeven enz.
Input = 230V
Output = 2300V
Schitterend dus. Er zat ook nog een mooi condensatortje in, 1µF 2,5KV. Ik heb trouwens ook het geval eruit gesloopt waar de straling uit komt. Iemand enig idee of ik daar nog wat leuks mee kan doen?
Verder zat er niet veel boeiends in. Het was vooral veel metaal en ik heb alles open moeten breken met grote schroeven draaiers omdat alles vast zat gedraait met torx schroeven met in het midden een uitstekend puntje. Dus daar kon ik weer nie bij met me normale torx schroeven draaiers. Leuke mannetjes die japanners...Ik wil me MOT alleen niet mollen dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een stroom begrenzer moet maken voor zo'n ding?
Jeroen
Ai, tis zover! 't ventje heeft zijn eigen dood gevonden op de vuilbak.
Ik weet het ik ben een ouwe zeur geworden, maar blijf er aljeblieft voorlopig met je fikken af!
Dat je heftig interesse vertoont is mooi, maar niet genoeg!
Afgaande op je bijdragen aan dit forum moet ik vaststelen dat je vandaag nog niet de nodige technische kennis, noch de nodige maturiteit hebt om met zulke dodelijk gevaarlijke dingen te experimenteren. Als je persé met hoogspanning aan de slag wilt, doe dan wat met een autobobine of een neontransfo.
Daar ga je heel veel van bijleren, en kun je later alsnog
met MOTs werken.
Trouwens met 1 MOT heb je toch onvoldoende spanning voor een coil.
Weten je ouders wel waarmee jij je bezig houdt?
Een goede raad, ga obussen uit WW2 ontmantelen, das een stuk minder gevaarlijk 
Thanks voor het advies grotedikken.
Ik vind het allemaal even prachtig. Eigenlijk hoe gevaarlijker hoe beter. Nou is het wel zo dat ik bij gevaarlijkere dingen ook meer voorzorgs maatregelen tref. Ik heb in iedergeval altijd mijn stoppen kastje er tussen staan, een veiligheids bril op en ik ga een flink end uit de buurt staan voor ik de stekker in het stopcontact doe en ik ben nog nooit vergeten een condensator te ontladen (ik durf niet te zeggen dat ik dit nooit zal vergeten).
Ik heb de condensator in serie gezet met de MOT en nog eens geprobeert een vonk te trekken. Je hoort een zoem, je ziet een wit vonkje tussen de contacten (0,5cm) maar mijn stop springt er meteen weer uit.
Ik zal hem nog even aan de kant zetten en er wat meer informatie over zoeken.
ArjanEmm
Heb je hem zo aangesloten ?
-----) (--| |------|
) ( vonkbrug
) ( |
_____) (___________|
Hoeveel ampere stop zit er in dat stoppen kastje van je ?
Als er meer als 10 Ampere in zit is er toch wat mis.
Of de MOT sluitkort intern (via een vonk waarschijnlijk), of de condensator sluit kort. Je kan proberen de weestand van de condensator te meten. 9 van de 10 keer zit er een weerstand van rond de 10 Mohm in om het te ontladen. Als de weerstand erg laag is is hij zeker stuk. Het kan natuurlijk ook dat tie alleen maar kortsluit bij hoge voltages.
Je hebt toch ook nog een 1uF 10kV condesator ? Probeer die eens...
Wat ook nog mogelijk is, is dat de trafo en de condensator in resonatie zijn bij 50 Hz. Dat schijnt heel soms zo te zijn bij MOT's en bij behorende condensator. Dan werkt het limiteren niet meer en kunnen de voltages ook veel hoger worden.
Begint de vonk echt bij 0,5 cm ? Dat is nogal veel voor een MOT en dat zou duiden op resonantie.
Dan moet je anders limiteren. Bijv door een lamp/tosti ijzer/waterkoker in serie met de primaire. Het nadeel van limiteren met een weerstand is dat de voltages lager worden en dat veel energie verloren gaat in de balast. Het beste zou een variac geschakelt als variabele inductor zijn.
Grotedikken heeft wel gelijk in dat een MOT veel gevaarlijker is als een NST dus oppassen idd.
En meer als een jacobs ladder kun je er niet mee maken. En dat is al lastig door het lage voltage. Als het lukt is hij wel erg fel door het grote amperage.
Met meerdere kun je wel een tesla voeding maken maar dat is lastig en verschrikkelijk gevaarlijk. Jouw NST is dik genoeg voor een goeie tesla.
Thanks voor de info Fry! Ik meet door mijn condensator geen weerstand. En ook niet door mijn 10KV / 1µF condensatoren. Ik had die 10KV condensatoren ff geprobeert op mijn NST maar dat geeft eigenlijk helemaal geen effect... Dat vind ik nogal vreemd. Op de condensator staat wel 10000 VDCW, wil dat zeggen dat ze alleen op gelijk spanning werken? Lijkt me vreemd.
De stop is 16A en het was echt 0,5cm. Ik zal het eens proberen met een sparkgap van 1mm. En idd, het lijkt me zo zonde om wat anders is serie te zetten met die primaire. Dan gaat er een hoop verloren.
Ik meet tussen de secundaire aansluitingen een weerstand van 96Ohm en tussen kern en 1 van de secundaire aansluitingen meet ik niks. Dus hij is bij mij echt niet aangesloten op de kern.
Ik ben niet van plan om spectaculaire dingen met die MOT te doen. Maybe als ik er ooit 6 heb gespaard. Nu is mijn doel alleen maar om hem aan de praat te krijgen.
ArjanEmm
Als er alleen maar een DC rating op staat betekent dat de condensator alleen daarvoor ontworpen is.
Laag frequent wisselstroom zal geen probleem zijn (50 Hz). Hoog frequent zal hij te warm worden en stuk gaan/opblazen. Dus NIET in een tesla gebruiken.
Je kan er ook vanuit gaan dat het geen puls condensator is. Dus door een vonkbrug laten kortsluiten is ook geen goed iedee. (parallel met de vonkbrug).
In serie met de vonkbrug en trafo moet wel goed gaan.
De maximale spanning AC is meestal 1/3de van de DC rating, dus 3,5 kV in jouw geval.
Let er wel op dat hij niet warm wordt.
ArjanEmm
Weer lekker bezig geweest met de tesla gister !
Dit keer was er iemand met een digitale camara die de sluitertijd tot 2 seconden kon zetten.
Geweldige foto's !!
Grote versie
Streamers en veel ontladingen naar een geaarde koperen staaf. 40 cm
De ontladingen zijn die richting opgedwongen door een naald in de donut.
Je kan heel mooi zien hoe ontladingen steeds het vorige geinoniseerde pad volgen die door stroming in de lucht langzaam verplaatst. (De waaiers van vonken vlak naast elkaar).
Wat ook mooi tezien is, is dat onder in bij de donut veel paars licht is. Dat zijn streamers zoals in de volgende foto tezien is.
Je ziet dat eerst een streamer onstaat en dat bij de opvolgende ontading de vonk verlengt naar de koperen buis en vervolgens een aantal keer dat pad blijft volgen.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Ja dat is de sparkgap ja. Komt altijd een ongelovelijk fel licht vanaf. Moet je niet te lang in kijken.
Bobbyb
hallo
Is het mogelijk om een tesla te maken met een 4Kv 27mA nst te maken?
Ik kan namelijk een trafo lenen met deze eigenschappen.
en dacht om er een mini tesla mee te maken(mijn eerste)
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
Das wel erg weinig hoor. Kzou het niet doen. Kzou gewoon op zoek gaan naar een iets hogere. Je stroom is nog wel te doen maar je spanning is wel erg laag. Kzou naar iets met een spanning die 2x zo hoog ligt kijken.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
http://www.wiseguysynth.com/larry/day.htm
^^ is nog maar een kleine 
filmpje: http://oldcrows.net/~oldcrow/Lugo_SWR.mpg
Ja die heb ik ook al een keer gezien maar toen ik hem hier wou plaatsen konk m nergens meer vinden!:-( Ik had hem toen gekregen van een gast die ik ken met de vraag of het echt was.
Kzat steeds met de vraag of daar nou wat ongelovelijk fout ging of dat dat de bedoeling was. En kben der ook nog steeds niet uit of die gasten aan het einde nou roepen:
"Woew!" of "Fuck!" 
Ma kzie dat er nu ook info bij staat. Kzal die ook eens lezen.
Thanks Gerwin!
@ teslaman die vonken krijg je bij opening altijd wij hebben oooit een demo gehad bij electrabel(energiemaatschappij) meet belasting liep er 12000v met 3000A en dan kortsluiting maken als die scheiders opengaan krijg je ook zoeen vonk 
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Dat de vonk bij dat filmpje steeds meer omhoog gaat, komt dat doordat de lucht geioniseerd word, of door de hoogspanningskabels die erboven hangen? Ik neem aan het eerste?
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 9 juni 2004 08:33:15 schreef ·°*teslaman*°·:
Ja die heb ik ook al een keer gezien maar toen ik hem hier wou plaatsen konk m nergens meer vinden!:-( Ik had hem toen gekregen van een gast die ik ken met de vraag of het echt was.Kzat steeds met de vraag of daar nou wat ongelovelijk fout ging of dat dat de bedoeling was. En kben der ook nog steeds niet uit of die gasten aan het einde nou roepen:
"Woew!" of "Fuck!"Ma kzie dat er nu ook info bij staat. Kzal die ook eens lezen.
Thanks Gerwin!
ik de dat het wel woew! was
de monteurs op de voorgrond staat niet voor niets zover weg
als je een hoogspannings net moet afkoppelen met dit type schieder en je weet dat er nog vermogen getrokken word
dan weet je wat je kunt verwachten en als hoogspanningsmonteur is er niets leuker dan onder belasting afkoppelen een een schiterende vlamboog trekken
dat geeft toch een kick. dus WOEW!
ArjanEmm
De lucht in de vonk is geioniseerd en super heet.
En hetelucht stijgt.
Dat videotje kende ik ook al een tijdje.
Door de vonk loopt 115 ampere bij 289 KV
Een betere jacobs ladder krijg je nergens 
@high met henk, mijn "beest" gebruikt ongeveer 20.000 keer zoweinig vermogen als in dat vonkje loopt
Zijn jullie er eigenlijk al uit bij HEB ???
@bobbyb, 4kv 27 mA is echt het minimum. Het kan wel maar verwacht er niet teveel van.
PS de eerste link van gerwin verwijst naar een uitgebreide omschrijving in het engels van wat er precies gebeurt..
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
tijdje geen stroom enzo geeft niet