Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

dus het wordt een kas en hobbyhok samen .......

overigens werken ( als je bij je pa ook het hobbyhok bouwt ) grondwaterleidingen die je door de ruimte laat lopen en dan naar de sproeiers ook erg goed als verkoeling en kost niks extra aan stroom .

ik zette ook een pomp aan in de zomer voor een gracht te vullen , en na 1 uur draaien werd het in die ruimte echt koel door de 10 meter 70mm dikke ijzeren buizen waar het water doorliep naar de gracht .

dit word in de mijnen ook gebruikt dan is het met lekwater uit de mijnen wat door de ventilatie wordt gepompt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe komt het dat jullie zo een grote voorraad aan materiaal hebben?
Bestellen jullie dan materiaal zonder dat je het écht nodig hebt?
Wil ook graag een klein voorraadje aan leggen, maar wacht nog op de
ladekastjes van de aldi.

Als je 5 condensatortjes nodig bent koop je direct 20 oid. Of je koopt hoeveelheids aanbiedingen (dick heeft bijvoorbeeld 100 weerstanden een stuk goedkoper dan per stuk)

Leime

Gaandeweg verzamel je vanalles, ook componenten. Wat groter genomen bestellingen (bulk kopen eenmalig waar je jàren mee toekomt kan een stuk goedkoper zijn op termijn), markten, vlooimarkten, beurzen, afbraakshops, gerecycelde onderdelen van printen die het nog waard zijn om eraf te solderen. Soms kan je ook onderdelen in bulk overnemen van een faillisement/faling.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

yep zo gaat het makkelijk , een hele zooi printen van t werk afstoken en een paar dozen van mp plukken en je hebt meer hobbyhok nodig . maakt het ook makkelijker om iets te gaan bouwen , als je niks hoeft te bestellen .

Iedereen bedankt voor de handige reacties op mijn antwoord ( nu hoop ik dat ik niet off-topic ben gegaan, zo ja dan mijn excuses!)

Op 11 juni 2010 20:40:53 schreef testman:
yep zo gaat het makkelijk , een hele zooi printen van t werk afstoken. .

Hihi, ben nog aan het studeren, wel niet in een technische richting, het is eerder een hobby.

Op 11 juni 2010 19:40:41 schreef ledfan:
Hoe komt het dat jullie zo een grote voorraad aan materiaal hebben?
Bestellen jullie dan materiaal zonder dat je het écht nodig hebt?

Bij passieve componenten: de "dure" dingen (spoelen, schakelaars, connectoren, trimpots...): per 10-50. De goedkopere dingen (weerstanden, condensatoren, LEDs, IC voetjes..): per 100, 500 of 1000. En SMD passief: per rol van 2000 of 5000. Een rol van 2000 0602 weerstanden kost maar een paar euro/dollar.

Qua ICs/dure transistoren: je legt families aan van basiscomponenten: poortjes, opamps, spannigsstabilisatoren, N-ch mosfets, RF gain blokjes, microcontrollertjes: 10-100.

En rondhangen op het internet hier en daar met je oren open. Als je iets voorbij ziet komen op ebay en de prijs is juist (zoals behuizingen, draad, litze, transformatoren, connectoren, printplaat, enz.), koop er meteen 5 of 10 of 20. Je hebt die dingen later toch altijd nodig.

Dan heb je voor weinig geld feitelijk alles in huis. En dan ontwerp je gewoon je schakeling rond wat je liggen hebt. Kan je van idee tot uitwerking zonder je hol uit te komen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Of je krijgt ineens weer een mailtje of telefoontje of ze wat bij je mogen dumpen. Gisteren kreeg ik te horen dat ik van de week wat onderdelen kon komen halen van iemand die gaat verhuizen. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk. Of ik een aanhanger had, vroeg hij toen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Niet iedereen koopt zo groots in als bert_mc maar het stapelt gewoon langzaam op. 'Hé, dat is handig' of 'dat mag niet weg want daar wil ik nog wat mee (ooit)'.

@fred: aanhanger? is de 110 niet groot genoeg? Voor zulke gelukjes heb jij geloof ik aantrekkingskracht.. (ik niet)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Thevel

Golden Member

Fred, wat heb jij dan een mazzel, mij bellen ze nooit ;(

Gratis componenten? Daar heb ik ook geen last van :(

Maar toch, kleine passieve SMD componenten zijn zo goedkoop dat ze bijna gratis zijn, dus het is zinvol om daar een aankoop van te doen zodat je de rest van je leven toe komt.

Ik organiseer mijn werkhok ook zo dat de componenten die je het vaakst nodig hebt achter mij liggen, dus dan rol ik mijn bureaustoeltje een meter naar achter en 180 graden om, en alles ligt bij de hand.

Trouwens, 50000 SMD componenten is niet veel qua volume. Stop je in een middelgrote kartonnen doos.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Klopt, 500 buizen nemen meer ruimte in, ik heb alleen al een wasteil vol elco's (boven 200V) Er zijn erbij formaatje verfblik.

Kijk, ik heb natuurlijk een officieel opvangtehuis voor verweesde buizenbakken maar omdat je niet mag discrimineren staat het ook open voor verweesde meetapparatuur en onderdelen. En dat helemaal zonder subsidie :-)
Dit jaar zijn de volgende apparaten met liefde opgenomen, een 75MHz philips PM3256, een Tek 465B, een PM6670 nixie countertje, een Tek 545B, een nestje probes/adapter en gisteren een PM3410 (1968) met oa 1GHz sampling plugins en documentatie, alleen doet hij het nog niet helemaal zoals het moet.

Maar als ik zelf iets weg doe wat ik zelf gehad heb vraag ik er ook niets voor. Er is alleen niet veel animo voor oud spul en ik moet zeker zijn dat het goed terecht komt. Verder ruil ik liever. Dat hoeft niet eens gelijke waarde te hebben als beide partijen maar blij zijn. Ik heb zo een zeldzame murphy tegen een multimeter geruild.
Ik heb bv nog een Nordmende wobbulator, antieke philips GM5959 scoop, 50MHz pulsgenerator en nog wel wat meer staan ter ruil.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

De afgelopen drie dagen mijn opslagplaats een beetje "uitgebreid".

http://lh5.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBz6SO40iGI/AAAAAAAABFM/k2_NLkJAiow/s640/19062010.JPG
groter

De zwarte bureau moet nog weg. In de plaats komt er een kast op de twee meeste linkse dragers onder het grootste werkblad. En een stopcontact voor de TBM zou ook nog handig zijn, maar dat is voor met een paar weken.
De speakerkabel in de midelste rail dient voor het voeden van ledverlichting, ook nog iets voor de toekomst. Deze wordt gemonteerd zoals ik bij mijn bureau gedaan heb.

wel een erg net hoekje op de zolder..... moet je dat zo houden :)

let wel met die f rails dat met 50 cm planken als bureau ze erg gaan doorhangen als de muur zwak is , tevens gaan die steunen van links naar rechts met bewegen , daar zijn de dubbele versie's beter voor . of een oud kantoor bureau met metalen poten van mp . dan haal je de steunen er gewoon af en niks aan de hand .

Ik mag zeker niet klagen, ik heb 24m² ruimte die ik kan en mag gebruiken. Enige voorwaarde is dat ik het een beetje proper moet houden. De foto is dan ook weer genomen net na alles netjes "opgepoetst" was. Zo was het voorheen:
http://lh3.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBpjG2TxbVI/AAAAAAAABEA/2Ba_dXA9Y-o/s640/16062010.JPG
groter

De gyproc zit vast op houten kepers, deze heb ik opgezocht met een magneetje en op de kepers zitten de rails vast met lange vijzen.

Als het heen en weer wiegen erg moest zijn, heb ik hier nog wel een mooie oplossing voor. Maar het is enkel voor opslag en net binnengekomen spullen heen te leggen en ook voor projecten. De soldeertafel is veel steviger.

Nein, nein! Dat is helemaal fout!
Zelfs de "rommelige" toestand is veel en veel te proper. Hoe kan je daar nu werken? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De gyproc zit vast op houten kepers, deze heb ik opgezocht met een magneetje

Waar kan je die houtmagneetjes kopen?

Ken je ze niet? :D Ze zijn wel redelijk duur maar werken perfect.
Nu serieus, de gyproc platen zullen niet uit zichzelf tegen die kepers blijven staan he :p, een nagel doet wonderen. De nagels kan ik dan terugvinden met een magneet, als ik een stuk of drie onder elkaar heb kan ik al zeker zijn dat daar een keper achter zit.

hier is dan mijn knutsel tafel:
http://i49.tinypic.com/f57xns.jpg
http://i48.tinypic.com/29potnn.jpg
http://i50.tinypic.com/2ypg2eu.jpg

bestaand uit: troep, 2 afzuigers (grote en een kleine), 1 snelsoldeerbout, 1 gewone soldeerbout van E 3.00, schroevendraaiers, 1 tang, S 39 en nog meer troep. ;)
p.s. sorry voor de nodige ongemakken!

[Bericht gewijzigd door wezz op zaterdag 19 juni 2010 22:05:42 (13%)

meten is weten. gissen is missen.

die links werken niet vanaf je pc , eerst oploaden op een fotosite en de link hier plaatsen .

Op 19 juni 2010 21:53:39 schreef testman:
die links werken niet vanaf je pc , eerst oploaden op een fotosite en de link hier plaatsen .

weet je misschien de naam van zo'n site?

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

s-39 lekker voor je soldeerbout...

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Op 19 juni 2010 22:06:52 schreef DeKemp:
s-39 lekker voor je soldeerbout...

ja weetik maar ik doe dat alleen bij mijn snelsoldeerbout daar maak ik ook zelf de punten voor :P

Dit topic is gesloten