Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een bootje, en nu wil ik daar natuurlijk wat muziek, koffie, internet en andere primaire levensbehoeften op kunnen hebben. En dus heb ik stroom nodig.
Nou is een accu snel geregeld, en ook heb ik al een beveiliging geregeld tegen het diepontladen van de accu. So far so good.
Probleem zit 'm in het laden van de accu. Ik heb een kleine buitenboordmotor met dynamo, die een kleine laadstroom kan leveren. Maar als ik aan wal lig, wil ik natuurlijk gewoon op 220V mijn accu opladen. Als de boot tenslotte langere tijd stilligt, wil ik met een zonnecel de accu in conditie houden. Ook een combinatie van deze bronnen moet mogelijk zijn.
Ik heb dus drie laadbronnen en nu zou ik daar ook 3 laders voor kunnen regelen. Maar dat loopt, als je een beetje goede laders wil hebben, al snel in de papieren. En dus ben ik gaan denken over een andere oplossing.
CTEK heeft een goede DC/DC lader (D250S), die iedere DC bron (12.8 - 22V) accepteert en daar de accu netjes mee laadt. In de gebruiksaanwijzing staat, dat je 'm kan gebruiken als zonnecelregulator, of om een dynamo of conventionele lader aan te sluiten. Maar ik wil dus alledrie!
De walstroomvoeding levert 19.5V DC, de dynamo 16.2V en het zonnepaneel 20.8V.
Mijn vraag is nu, of het voldoende is om (volgens onderstaand schema) een diode (D1-D3) voor elke bron te schakelen, of dat er meer voor nodig is om dit aan te sluiten. Dus kun je meerdere soorten DC bronnen met verschillende voltages zomaar parallel schakelen?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Groeten,
Dick
-- sorry vraag verkeerd gelezen --
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (96%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is zo dat de voeding die het meeste spanning levert uiteindelijk ook de laadstroom levert , ik had dit gemaakt met een vaste voeding voor ledverlichting en via een diode noodaccu's toegevoegd , zogouw de voeding uitvalt neemt de accuvoeding over omdat deze spanning 5 volt lager ligt .
overigens scheelt het wel verlies als je de zonnepaneel met een schottkey diode aansluit , daar valt 0,3v over ipv de 0,7v van een silucium diode .
om de juiste lader te kiezen zou ik een stevige 3 standen schakelaar toevoegen in de + van elke voeding . let wel dat laden van een loodaccu in de winter niet erg goed is als de temperatuur onder 5 graden komt , dus langzaam opladen is beter dan . en evt isolatie om de accu heen maken met een kistje , wel een gat erin voor beluchting .
Hoi Testman,
De D250S beschikt over een temperatuursensor die je op de accu plakt, en regelt de laadstroom overeenkomstig. Inderdaad zou een beetje isolatie voor de winter wel handig zijn!
Wat je zegt over de spanning, zou betekenen dat de accu alleen maar zou bijladen op -zeg- 1A uit de zonnecel, terwijl 15A walstroom niks staat te doen - simpelweg omdat het voltage hoger is?! Is dat echt waar?
Ik gebruik liever geen schakelaar omdat ik er dan steeds aan moet denken om die om te zetten. Bij de walstroom is dat simpelweg op te lossen met een relais, maar bij de dynamo en zonnecel zou dat wellicht teveel stroom vreten. Bovendien zou het fijn zijn als die elkaar aanvullen...
Overigens zullen D1 en D2 waarschijnlijk overbodig zijn als gevolg van de gelijkrichters?
Er ontstaat een balans tussen de walstroom en de zonnepaneelstroom.
Het paneel kan maar een bepaald vermogen leveren bij 19.5V.
Als de accu/verbruikers meer nodig hebben wordt dat uit de walstroom gehaald.
Is die 20.8V de open klemspanning of de spanning onder normale belasting?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou zeggen: simpel antwoord; Ja dat gaat werken.
Wat ik wel zou aanraden is een dikke, low-ESR condensator achter alle diodes te zetten. (voor dat leuke chippie).
Degene die lager-dan-de-hoogste spanning levert, kan geen stroom leveren. Dus als de walstroom 19.5 levert, en de zonnebank 20, dan komt dus alle stroom dus uit de zonnepanelen. Prima toch?
In de praktijk, als er echt bijgeladen moet worden, zal het zonnepaneel dat niet kunnen leveren, en zakt z'n uitgangs spanning in totdat de walstroom het verschil moet "bijpassen"....
Verder schijnt het zo te zijn dat je redelijk dicht bij de maximum voltage al een forse stroom uit zo'n paneel kan halen, zodat je paneel waarschijnlijk rond de 18-19V z'n maximale vermogen gaat leveren.
hoi rew,
Dankje voor het uitgebreide antwoord, blij dat het zo gaat lukken!
Nou ben ik (ook al) niet heel handig met condensatoren;
Ik neem aan dat die de spanning iets moet afvlakken? Wat voor condensator denk je dan aan en waar te plaatsen? In tussen bron en diode, maar dan in serie met de diode of tussen + en massa (en dan dus een elco)?
Thanks!
Van de ingang van de D250S naar massa.
Waarom dat alweer een ESR-type zou moeten zijn is mij niet duidelijk, zelf zou ik bv. 100µF/35V gebruiken met parallel zo'n blauwe stibatit van 100nF (worden die dingen nog gemaakt? 'k Heb er hier nog een hele voorraad die ik te pas en te onpas parallel zet aan elco's. De krengen durven wel flink wat DC trekken)
Zoals je zelf al vermoedde zijn D1 en D2 overbodig, D3 is best een Schottky-type en zit mogelijk al in het zonnepaneel ingebouwd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
BFM heeft de plaatsing van de condensator al uitgelegd.
Een condensator is wiskundig een ding waarvoor geldt: I = C dv/dt . Maar praktische condensatoren moet je dan nog een serie-weerstand er mee in serie denken (Equivalent Series Resistor). Als je nu op 500kHz 1A in en uit die condensator gaat pompen, kan het heel goed zijn dat er 1V over die serie-weerstand gaat staan. Die wordt dan voor 1W warm, verwarmt je conedensator boven het punt dat ie gegarandeert blijft werken, en dan net zo lang verder dat ie ook in de praktijk ophoudt met werken!
Wat je er achter zet is hier een schakelende voeding. Die zit dus inderdaad op 500kHz (of 100 of wat ddan ook) stroom te zuipen en even later weer niet. Omdat het ook nog om grote stromen gaat, kan een condensator hier inderdaad snel warm van worden.
Een low-ESR condensator werkt dus ook op de hogere frequenties nog steeds als condensator en wordt minder warm.
Het idee is dat de korte stroompieken niet "plotseling" uit de diverse bronnen genomen kunnen worden. Zeker niet met wat langere kabels er tussen. Dus de korte pieken komen hoofdzakelijk uit die condensator, en dan heeft de bron dus een paar microseconden (op 500kHz dus letterlijk twee) de tijd om "rustig" de boel weer aan te vullen.