hallo ik ben arjan, nieuw hier.
mijn vraag hangt een beetje tussen auto electronika en witgoed in, maar ik stel hem toch maar even hier.
ik ben bezig een compressor in mijn 4x4 te maken.
hier voor heb ik een oude compressor uit een koelkast gesloopt, die trekken meestal maar 150 watt ofzo (dacht ik) dus ik een tankje in elkaar gelast, afslag erop zodat hij op 10 bar af slaat. alles werkt prima op het gewone stopkontakt.
ik heb in mijn auto een omvormer zitten van 300 watt (naar 230volt) continu met een piek van 600 watt, dat zou ruim voldoende zijn.
dus ik hoppa stekker erin en iedere keer in zijn beveiliging met opstarten, maar zo heel af en toe wil hij wel.
nu dacht ik dus als ik eens een condensator op de compressor aansluit, hoe zat hij dat dan doen? we hebben op het werk nog wat condensatrs liggen van waterpompen, +- 1500 watt.
zou ik die kunnen gebruiken voor deze motor, haalt dat ook uit, en hoe moet ik dat aansluiten?
kan iemand mij helpen?
Nee. Compressor werkt op wisselspanning, de condensator doet niet wat je wilt op wisselspanning.
Idee: 2e tank, vullen, bij het inschakelen de druk daarvan als 'aanloophulpje' gebruiken zodat de motor niet veel kracht hoeft te leveren.
Als hij dan wel makkelijk aanloopt, maar alsnog de beveiliging er uitklapt, dan kan je er wat dikke weerstanden mee in serie zetten die je overbrugt als de motor loopt, om de inschakelpiek mee te verkleinen.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Dikke NTC ertussen?
Ik zie dat bij forse ringkerntransformatoren ook nogal eens.
Mijn 500VA ringkern in mijn versterker heb ik er ook een gegeven, omdat de inschakelpiek in mijn huidige woning steenvast de automaat deed trippen als ik hem inschakelde...
Mijn vorige woning had nog van die schroefpatronen, die dat wel konen hebben.
Neovo.
Ik zit me af te vragen: Kan zo'n omvormer goed overweg met blindstroom?
Je zou kunnen proberen om tegelijk met de koelkastmotor een gloeilamp van 100W te laten branden. De gloeilamp slobbert het blindvermogen op wat niet terug kan in de omvormer.
Het is een kleine moeite en niet geschoten is altijd mis.
Wat voor omvormer is het? merk? type? prijsindicatie? waar gehaald?
goedkope omvormers genereren namelijk eerder een blokgolf dan een sinus. misschien dat de motor dat niet kan/wil hebben.
en veel motoren vragen bij opstart heel veel vermogen. misschien trekt de omvormer dat niet. dan moet je hem rustig laten starten. bijvoorbeeld met een ntc.
het kan ook zijn dat de omvormer eerst wil opstarten voordat bij zulke vermogens wil leveren. dan zou je de inschakelvertraging van de site kunnen gebruiken met een seconde vertraging bijvoorbeeld.
anders kun je ook gewoon een compressor kopen die gemaakt is voor in auto's. die kun je zo aansluiten en is denk ik wat robuuster met nog op schokken. daar is de koelkastcompressor niet echt voor gemaakt denk ik
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik gok erop dat de compressor wel wil aanslaan met losgekoppelde tank , dwz drukloos starten . daarom wil een koelkast ook niet starten na even de stekker eruit te hebben gehad , dan is de druk in het systeem nog te hoog . zorg wel voor een goede overdrukbeveiliging daar een koelkastmotor vlot 70bar kan leveren weliswaar langzaam maar een tank houdt dat niet.....
je kunt een ventiel tussen de motor en tank zetten wat ook in grote koelinstallaties wordt gebruikt in supermarkten om 1 vitrine mee te schakelen op een groot koelsysteem . dat ventiel laat je opkomen na 6 seconden als de motor draait .
overigens is een auto ook een compressor , even een bougie eruit en je kunt er banden mee oppompen .de motor loopt op de 3 overige cylinders verder .( dit werd naar vertellen in de 70's gedaan )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wel een interessant mengsel in de band dan
Overigens heb ik wel eens een motor met lekke koppakking gehad die je kon gebruiken als waterspuit als je er 1 bougie uitschroefde...
testman
jongens , nu word het te moeilijk hoor!
nog ff voor de duidelijkheid, de koelkast compressor draaid op 230volt 50 hz
de voeding geeft maximaal 600 watt aan 230 volt, continu gebruik 300 watt ook aan die 50 hertz.
de voeding start zichzelf op dmv een vertraging, je bekrachtigt hem met 12 volt, dan wacht hij ongeveer 30 sec. en dan gaat er een relais over wat de secundaire kant aan schakeld.
maar wat ik niet begrijp over de condensator, mijn compressor in de garage is ook op wisselstroom, ook op 230volt, dus volgens mij een vergelijkbare motor. dan moet het toch mogelijk zijn hier een condensator op te zetten? of hebben ze die compressor dan terug gebouwd van 3 fasen naar gewoon 230 met die condensater? (sterschakeling/y-schakeling?)
de onvormer is van hitachi, wat hij nieuw gekost heeft weet ik niet. k heb hem zelf van marktplaats.
maar het gekke is dat als hij draait dat hij dan ook makkelijk blijft draaien tot 10 bar, dus het gaat echt over het starten.
ook word her gesproken over een ntc, wat is dat??
dat hele gedoe op de motor heb ik niks aan, tuurlijk mijn motor loopt makkelijk verder op 5 cilinders dan een benziene mengsel in mijn banden lijkt me ook niks, en als ik de luchthoorn wil gebruiken eerst uit moeten stappen, slang aansluiten en dan toeteren is ook net niks
nouja ik ga zo nog ff proberen, en ik hoop dat iemand mij nog verder kan helpen.
testman
je garage compressor is een losse motor met losse zuigers , en is een heel ander systeem. en ook trekt deze 2200watt weg ( meestal ) zo'n compressor wordt ook drukloos gestart , meer vanwege lekkage via de kop en dan loopt de tank leeg .
een koelkastmotor is vrijwel niet in inschakelpiek onder druk te begrenzen , anders gaat hij verbranden omdat hij niet door de aanloop komt . zonder druk aanlopen is dan de optie of een omvormer van 1000watt gebruiken die kan een hogere piek aan . je zult de aanloopproblemen hebben bij aanlopen op de top van de sinus , wat 1 keer in de 10 keer starten voorkomt .
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Een NTC (OOK een PTC) weerstand is een component waarvan de weerstandswaarde door temperatuur veranderd.
Stook je een NTC heet, dan daalt de weerstand.
Stook je een PTC heet, dan stijgt de weerstand.
De NTC heeft in koude toestand een bepaalde weerstand.
Wanneer je de spanning erop zet, dan zorgt dit voor een stroombegrenzing.
Wanneer de stroom eenmaal loopt, dan wordt de NTC warm, waardoor er meer stroom kan lopen. (Effectieve piekstroombescherming)
Dat word dus bij forse transformatoren toegepast, om de inschakelpiek in te dammen, welke bij 600+ VA ongeveer kortsluiting is.
Je kan heel makkelijk meten en berekenen hoeveel piekstroom een trafo, motor, spoel, ... zal nemen door er een Ohm meter aan te hangen.
De weerstand die je dan meet is ook de veroorzaker van de hoeveelheid stroom die er gaat lopen op het moment van inschakelen.
(DC weerstand / Koperweerstand)
I = 230/(Weerstand)
Alle waardes beneden de ~14 Ohm zal dus een standaard automaat doen trippen, omdat je over de 16 Ampére heen gaat.
Kortstondig zou je omvormer ongeveer 2.6 Ampére kunnen leveren.
Wat zal dat wel niet uit je 12 trekken?
Nu ga ik uit van het slechtste scenario, waarbij de compressor ook weerkelijk kortstondig die 600 Va trekt...
I = P/u
I = 600/230
I = 2.6 Ampere.
Nu naar de andere kant (De 12 Volt) , met in rekening houdend de verliezen... (Meestal is zo'n ding 80%)
U = 12V
P = 600 VA, + verlies. (120 VA)
Pt = 720 VA
I = Pt/U
I = 720/12
I = 60 Ampére (YIKES!!)
Heb je wel minimaal 6-Kwadraat en zo kort mogelijk tussen je omvormer en je accu liggen??
Heb je de verbindingen echt heel sterk geklemd / geschroefd??
Anders daalt door de dunnere toevoerleidingen onder afgifte van effect "Straalkachel" de spanning aan de onvormer zo ver onder de 12 Volt, dat deze ook in de beveiliging zal gaan.
Neovo.
koelkastmotor zal niet lang leven als je die als compressor gebruikt.
daar zit namelijk een olie in, en een gas. gas drijft boven de olie en gaat rond in de frigo, de olie blijft onderaan en smeert de motor.
als je een frigo kanteld, loopt de olie in de gaskanalen en daarom mag je een frigo bij het kantelen NIET direct weer aanzetten (gewoon dezelfde tijd wachten als die op zen zij heeft gelegen.
nu in je 4x4 heb je dat gas niet maar enkel lucht. geen gesloten circuit meer van gas. je motor zal uiteindelijk al zen olie verliezen doordat die naar je banden of luchthoorn gaat. al rijdend zal het zelf nog sneller gaan doordat de olie heen en weer klutst.
zonder olie gaat de compressor vastlopen en niet meer starten.
een koelkastmotor start ook met een startrelais (dat ding dat op de 3pinnen zit van de motor). die schakeld ff een startwikkeling in om te starten, een de motor draait, valt deze uit. mogelijk is deze startstroom te hoog (of net limiet) met het vermogen van je omvormer.
men laptop heeft een schakelende voeding (95watt), en als deze op de laptop hangt, krijg ik deze niet gestart op een omvormer (300watt). steek ik eerst de lader in de omvormer, en dan als de boel gestart is, de lader in de laptop, heb ik geen problemen. juist ter info wat die omvormers wel en niet graag hebben.
steek maar een goeie drukbegrenzer, als deze niet werkt, dan zijn je leiding eraan (een standaard persluchtleiding, van die oranje gedraaide, springt uit elkaar rond de 35bar (getest
)
ik zou gaan voor een andere compressor, een kleintje van een air ride ofzo, of eentje uit een vrachtwagen (zijn meestal al groter)
testman
zelfs met olie gaat een compressor stuk van bewegen en het rammelen van de motor ( heb ik zat meegemaakt ) .
voor luchthoorn is er toch wel een 12v pompje , bijv zo'n ding waar banden mee gepompt worden . met een tank eraan houdt deze dat wel vol , en heeft meer capaciteit als een koelkastmotor met z'n zuiger groot als een duppie .
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Pomples van luchthoorns hebben maar een hele kleine werkingsgraad 5-10% dutycycle. Anders verbranden ze.
Kijk liever naar een goede pomp van bijvoorbeeld Thomas Kosten rond $100, maar wel geschikt voor continue gebruik.
mijn link werkt helaas niet meer, maar Google is uw dienaar 
heren weel allen dank voor de antwoorden!
ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet verder aan her proberen ben geweest, maar sommige tips doen me wel wat.
over de voeding, die komt via 10mm2 kabels bij mijn versterker vandaan waar binnen de 50cm een condensator van 1 fahrad tussen staat, dus stroom is er zat.
de 3 pinnen op e koekast motor heb ik niet aangesloten!!
dat likte niet helemaal dus ben gaan prikken met de + en - tot hij ging draaien, dat moet ik dus ff proberen.
verder weet ik dat een koelkast compressor eigenlijk stil moet hangen en in de olie moet lopen, maar ach.. ik vind het eigenlijk gweoon leuker om een beetje te knoeien en het werkend te krijgen, gewoon een beetje experimenteren.
er zijn idd hele mooie compressors met tank te koop voor in de auto, maar die kosten minstens 150 euro en dat vind ik weer te duur voor 3x toeteren. t is allemaal meer een beetje rommelen, en er natuurlijk wat van opsteken zoals hier.
maargoed ik ga dan nog eens rommelen metr die 3 pinnen op de motor, daar zou ik dus een soort slow start door moeten kunnen krijgen
testman
testman