Beste mensen,

Op het dashboard van m'n motorfiets heb ik een ledje over dat ik wil gebruiken om laagbenzinepeil aan te geven. Massa is intern doorverbonden (vast) dus ik kan alleen schakelen met 12V +. In m'n benzinetank geeft een sensor met variabele weerstand massa door. Weerstanden zijn: Nat = +/- 0,910 KOhm, droog < 0,800 KOhm. Ik heb een minirelais geprobeerd, maar dat spreekt niet aan. Heb al met een een transistor zitten klooien, maar dan blijft het ledje altijd branden... Erg veel verstand van elektronica heb ik nou ook weer niet en ik kom er niet uit. Het zou me echter leuk lijken als dit zou werken. Op m'n andere motor heb ik dezelfde sensor zitten, maar die werkt met een 12V 1,7 watt lampje en dat gaat prima. Dat kan natuurlijk ook, maar ik wil dat ledje....

Is hier een oplossing voor?

Bij voorbaat dank.....

Ipv het 12V lampje monteer je een weerstand van 150Ω 2W.
Parallel aan deze weerstand van 150Ω monteer je de led met een serieweerstand van 470Ω. Dan zou 't gewoon moeten werken.

Dank Ohm Pi,

Het probleem is nu net dat het ledje opgesloten zit in een blokje en intern aan massa gekoppeld is (zie link). Dat kan ik niet verwijderen. De enige mogelijkheid die ik heb is 12V toevoeren. Maar.... de zender in m'n stalen benzinetank loopt over massa en daar wil ik liever geen 12V in hebben..... Dat massasignaal moet dus iets schakelen. Of doe ik nou te moeilijk?

http://www.motogadget.com/en/motosign_mini.html

heb je al iets na die sensor zitten? of heb je op het moment alleen die weerstand in je tank zitten?

Ik zou een stroombron maken met een LM317 deze stroom door die weerstand in de tank sturen. Vervolgens de spanning meten over de weerstand en deze spanning met een opamp (LM358) vergelijken met een ingestelde waarde. Als je spanning dus te laag wordt zal de LED aan gaan.

Als je hier wat voor voelt laat het even weten maak ik een schema voor je.

Heb je hier wat aan?http://www.uploadarchief.net/files/download/motosign.jpg
De 150Ω weerstand komt ipv de gloeilamp van 12V 1,7W en de collector van de BC557 gaat naar het juiste ledje van de Motosign mini.
Voor de BC557 kan vrijwel iedere kleinsignaal PNP transistor gebruikt worden.

Dank Basher en nee, er zit niks meer achter die zender.

Begrijp ik dan goed dat die LM 317 enkel als proefopstelling dient om achter de spanning te komen? Heb nog wel een zender liggen waar ik buiten de motor mee kan experimenteren. Op de motor wil ik zeker geen 12V door die zender sturen. De tank ligt n.l. aan massa net als de mantel van de zender. Dat zou veel isoleren betekenen (zie de link voor een ontmantelde zender...). Er hoeft maar wat fout te gaan door trillingen en ik ben het bokje. Als de zender i.d.d. aan massa kan blijven ben ik zeker geinteresseerd in jouw oplossing......

http://www.circuitsonline.net/forum/view/79345

Dank Ohm Pi,

Was bezig om m'n antwoord aan Basher te formuleren, vandaar...
Werkt de LED in deze opstelling dan net als de gloeilamp? (gaat aan bij een weerstand < 0,800 KOhm?)

In plaats van de gloeilamp komt de weerstand van 150Ω.
Ik ga wel van uit dat één kant van de gloeilamp aan de +12V zit (al of niet via het contactslot) en de andere kant aan de sensor. Als de gloeilamp brandt (als hij aanwezig zou zijn) dan gaat de transistor BC557 geleiden. Deze voorziet je ledje van je (akelig mooie) Motosign mini van spanning en gaat dat ledje branden. Daarbij ga ik van uit dat één kant van het ledje aan massa ligt.

Als ik het zo zie kan de sensor gewoon zo blijven als hij is.

1 poot hangt aan je tank vast en is dus een soort van geaard via het frame. De andere kant stuur je dus een klein stroompje doorheen. Dat zorgt voor een spanning over dat kleine pootje bij die sensor en de nul, welke je gaat meten en vergelijken.

1 poot hangt aan je tank vast en is dus een soort van geaard via het frame. De andere kant stuur je dus een klein stroompje doorheen. Dat zorgt voor een spanning over dat kleine pootje bij die sensor en de nul, welke je gaat meten en vergelijken.

Eh nee Basher, volgens mij niet. In m'n tank heerst enkel massa. De zender zit eigenlijk tussen een doorgeknipte massadraad. Massa in, massa uit (sorry, ander woord weet ik als leek niet zo snel..). Als massa beneden een bepaalde drempel komt moet ergens vandaan 12V doorgegeven worden.

lijkt me sterk dat ie zo werkt. dan maak je altijd sluiting als je hem probeert aan te sturen. en meet je altijd dezelfde weerstand namelijk 0 ohm

[Bericht gewijzigd door TheBasher op (22%)]

lijkt me sterk dat ie zo werkt

Zo zit het wel bij mijn motor Basher en dat werkt prima (lampje 12V 1,7 Watt gaat heel langzaam aan.....). Voor de motor van m'n vriendin heb ik inmiddels ook maar zo'n lampje op dezelfde manier aangesloten, met hetzelfde resultaat.
Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, dus op die ene motor moet en zal dat ledje werken ('t is cosmetisch..). Volgens mij moet de oplossing van Ohm Pi werken, dus dat ga ik maar proberen deze winter. In ieder geval alletwee hartelijk dank voor jullie moeite. Ik heb er weer e.e.a. van geleerd.

Heb inmiddels ook maar een boek aangeschaft: "Electronica voor Dummies".... ; )