Samsung decoder DCB-9401R voeding probleem / defect.

Hallo,

Ik heb een decoder van samsung DCB-9401R en nu werkt deze niet meer.
ik heb hem al tweede kastje gekocht van marktplaats en 1,5 week plezier van gehad. de voeding wordt niet meer doorgegeven in de decoder. ik heb hem open gehaald en als eerste de zekering gecontroleerd maar die is nog heel. mogelijk dat er een klein trafootje defect is maar weet niet goed wat ik moet meten.

misschien heeft iemand een idee, alvast bedankt.

Michiel

Maak er effe een goede en duidelijke foto van. Zowel de boven als de onderkant.

Heb je wat verstand van elektronica? Op zo'n voeding staat een piekspanning van zo'n 700V (in werkende toestand), voorzichtig dus! Aandachtspuntjes zijn uitgangsdiode, PWM controller of elco die de hulpspanning van het ic verzorgt. Wat is het type van dat zwarte IC met 8 pootjes wat rechts halverwege in de voeding staat?

Lijkt erop dat op foto img7059fn.jpg een elco bol staat, helemaal rechts bovenin. Als je een ESR meter hebt, controleer alle elco's in de voeding en die allemaal rechts boven zitten.

Ik zou eerst beginnen met de elco's te controleren die in de voeding zelf zit (als die rechts boven niet bol staat).

@ red_arrow;

type IC: ICE 2B0565 G0533LOP XK545053K01,

Ik ben niet helemaal thuis in electronica, maar kom een heel eind met logisch verstand. ik heb zelf al een beetje gemeten, het trafootje maakt 100 volt en 18/19 volt. alleen waar heen en hoe en wat?? geen ID.

@ Diamon;

Welke elco bedoel je? er zit er een helemaal rechts boven in maar op de aansluitpootjes zit een rubber dopje, (tussen print en elco).
helaas heb ik geen ESR meter, weet eigenlijk niet eens wat het is......sorry.

Misschien kan ik de foto's mailen, mogelijk kunnen jullie het wat beter zien.

[Bericht gewijzigd door Chicken_georgee op (37%)]

Ik vind het merkwaardig dat dat trafootje 100V geeft. Ik zou eerder 5V en 12V verwachten. Meet je achter de secundaire diodes?

ik meet voor 230 volt en daarna ook.....alleen na de diodes....als dit de secundaire zijn ok....100 volt
hierna weet ik niet wat ik moet meten en zelfs hoe ik moet meten. ik heb wel een meter met diode stand erop.
fluke 73III of een fluke 87....nogwat

Ik denk dat je de verkeerde massa gebruikt, 100V secundair = einde oefening:)
Meet eens over de secundaire elco's in de voeding daar staat ( als ik mer herinner ) maximaal 15 volt en lager op.

Meten is overbodig. de wat grotere elco's rechtsboven vervangen is 9 van de 10 keer genoeg. De 10e keer moeten er nog een paar elco's meer vervangen worden, en pas de 11e keer is er wat anders stuk.

Overigens is controle mogelijk door de voeding met een haardroger lekker warm te stoken. Als de condensatoren nog niet te ver heen zijn, zal hij vaak weer even werken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Dat rubber tussen de elco en de print is de afdichting van de elco, dus als dit zichtbaar is dan is de huls omhoog gekomen. Is ook te zien, het ding staat bol. Gewoon vervangen en het zal weer werken. Let wel op de + en - van de elco en controleer eerst ook de aanduiding op de print voordat de elco er uit gaat. Soms staat het verkeerd aangegeven.

Groetjes Hans.

Idd de condensatoren vervangen. Is in 90% vd gevallen het probleem bij deze decoders.

Wel low-ESR exemplaren gebruiken, en allemaal vervangen (Dus niet alleen degene die op het oog bol staan)

ik heb de vier elco's vervangen, ( volgens de winkel onzin omdat er maar 1 zichtbaar stuk) maar goed het werkt nog niet. het kan natuurlijk vanalles zijn, ok een diode of wat anders. helaas heb ik geen schema dus heb ook geen id wat ik moet meten.

Als je voor de diodes 230V meet, en daarna ook, is je primaire elco kapot. Daar moet 310V staan. Vervangen, die elco.

Heb je wel low-ESR elco's gebruikt?

ik zal even gaan meten, is je primaire elco die hele grote?

ik ben met print en al naar radio elco gewees in Alkmaar. ik neem aan dat ik daar geen rommel mee krijg. dus ik weet niet wat voor een type elco's het zijn. (low-esr???)
ik heb nu 4 grote elco's vervangen.

Ik vrees dat het geen low-ESR elco's zijn. Kan je een foto plaatsen, of het complete opschrift van de elco's hier neerzetten?

De primaire elco is de grootste die er in zit. 350V of zo.

type die er uit komen;

SAM YOUNG 105 graden KXL 10V 1000µF vervangen door KSC 105 graden 16V 1000µF.

Capxon GL105 graden C503 VENT 1000µF 10V vervangen door KSC 105 graden 16V 1000µF.

Capxon KM105 graden C530 VENT 330µF 50V vervangen door J.D.CD11T 105 graden 63V 470µF.

Capxon KM105 graden C536 VENT 330µF 25V vervangen door N.A.105 graden 35V 470µF.

deze elco's moesten volgens hen goed de werking overnemen van de bestaande.

type van de grote die er nog in zit = Capxon 82µF-400V LP VENT 85°C

Op 17 juli 2010 15:13:35 schreef Chicken_georgee:
ik heb de vier elco's vervangen, ( volgens de winkel onzin omdat er maar 1 zichtbaar stuk) maar goed het werkt nog niet. het kan natuurlijk vanalles zijn, ok een diode of wat anders. helaas heb ik geen schema dus heb ook geen id wat ik moet meten.

Zonder ESR meter kun je dat niet zomaar stellen dat het onzin is om die andere elco's niet te vervangen.

Een defecte condensator kan prima nog (voor het oog) in prima staat zijn, ze hoeven niet verplicht bol te staan. (Al is dat wel vaak het geval).

ik heb geen ESR meter, dus kan het niet controleren, helaas. ik vindt het wel jammer dat ik het (nog) niet kan oplossen.

Van de nieuwe elco's kan je die N.A. er zonder meer meteen weer uitgooien, die is niet goed genoeg en zal het maar kort uithouden. De Jd is op het randje. De KSC types ken ik niet. Gebruik liever Yageo low ESR of Panasonic FC of FM reeks.

Opzich _denk_ ik dat hij er normaal wel mee zou moeten kunnen opstarten, dus mogelijk is er in het primaire deel van de voeding nog wat aan de hand. De grote elco is doorgaans nog goed, maar er zitten ook een paar kleintjes in meen ik.

Heb je de haardroger er als test al eens opgezet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

ja die test heb ik geprobeerd. geen reactie van de print, ja ok wordt heet. ik zie geen sporen van defecten dat is het rare. (op die ene echt kapotte elco).

ik vindt het raar dat radio elco dan een N.A. elco geeft als het geen goeie is. maar goed dat is dus K***e als ik er zelf niet veel kaas van gegeten heb. ik kan die kleintjes ook nog wel vervangen maar is dat het dan? tuurlijk ben ik blij als het wel zo is... maar zonder esr meter vindt ik klakkeloos vervangen een beetje overbodig.

Zeker omdat het warmstoken niet helpt, is er een kans dat er meer stuk is dan alleen elco's. Klakkeloos verder vervangen heeft dan waarschijnlijk geen direct nut. Je zal je een beetje thuis moeten maken in de principes van kleine schakelende voedingen, zodat je metingen kan doen en de resultaten hier bespreken.

P.S. Ik vind het niet vreemd dat je slecht geschikte elco's meekrijgt, dat is al jaren een plaag in de losse onderdelenhandel. Dergelijke elco's zijn geschikt voor kleine signalen en buffering onder normale omstandigheden. Schakelende voedingen stellen hoge eisen aan elco's, en daar is de handel grotendeels niet in meegegaan.

ja ik denk ook dat er meer aan de hand is dan alleen die elco's maar goed ik vindt het wel leuk om te onderzoeken. ik wil ook meer te weten komen over dit soort principes.

jammer dat de onderdelen handel zo laks doet met onderdelen. het is juist een uitdaging om voor een redelijk prijs weer onderdelen aan de praat te krijgen, met de goeie onderdelen. het is lijkt wel op geld verdienen en de rest interesseert niet.

ik heb een fluke 87 III deze heeft een µF stand voor condensatoren. de elco's dit ik eruit heb gehaald geven geen waarde aan als ik die meet.....beetje vreemd.