Ik doel bij deze op een accu pakket t.b.v. een fiets met hulpmotor:

Ik kan er ernstig naast zitten, maar ik dacht altijd dat de laadmethode voor NiCD en NimH nagenoeg hetzelfde zijn, nu op zoek naar een nieuw accupakket, las ik het volgende....

LEES DIT EERST!

Momenteel wordt de productie van NikkelCadmium (NiCD) batterijen steeds verder verlaagd. Wereldwijd is een enorm tekort ontstaan aan hoge-stroom NiCD batterijen, bijv. voor electrische fietsen. Doordat ook wíj nu geen voorraad van deze accucellen meer hebben, kunnen wij uw fietsaccu niet meer op professionele wijze voorzien van NiCD-batterijen.

Toch kunnen wij u een oplossing bieden.

Wij bouwen uw fietsaccu om van NiCD naar NiMH (NikkelMetaalHydride). Dit heeft voordelen:

•NiMH is een moderner systeem en
•is minder milieubelastend;
•het is in ruime mate voorhanden
•het zgn. geheugenheffect van NiMH is veel minder dan bij NiCD. Hierdoor is de refresh-functie bij het laden niet meer zo belangrijk is.
•de energie-inhoud van een NiMH-batterij is ook veel groter dan bij NiCD. Uw accucapaciteit gaat van 5000mAh naar 9000mAh.
•uw fiets-actieradius belangrijk vergroot.
en nadelen:

•mogelijk vervangen van uw oplader
NiCD batterijen moet u nl. opladen met een NICD-geschikte lader. NiMH batterijen kunt u slechts opladen met een NiMH-oplader. Staat op de oude generatie oplader (Yamaha) niets vermeld (NiCD of NiMH), dan is dit een NiCD lader. Wilt u toch overstappen naar een NiMH fietsaccu? dan zult u tevens een nieuwe NiMH-oplader moeten kopen.xxxxxxxxxxxxx verkoopt hiervoor professionele laders.

Beschikt u over een oplader van Yamaha waarop wél NiCD/NiMH is vermeld dan kunt u deze lader gerust voor een NiMH fietsaccu gebruiken. Bedenk wel dat hiermee niet is gezegd dat deze lader nog in goede conditie verkeert.

Wij kunnen u een aanbieding doen. Als u besluit uw accu om te bouwen naar NiMH dan kost u dit € xxx. Hebt u daarbij ook een nieuwe oplader nodig, dan komt daar nog € xxx bij. Bestelt u beide in één keer dan kunnen wij u de ombouw aanbieden voor € xxx,00. Dit is inclusief 19% BTW, behandelings- en verzendkosten en het overzetten van de oplader-steker.

Meld u even bij uw bestelling wat uw wensen zijn en anders kunt u hierover met ons contact opnemen.

Worden we hier (a)besodemieterd of ben ik (b)abuis.....

"Bedenk wel dat hiermee niet is gezegd dat deze lader nog in goede conditie verkeert."

Ja zo'n zin geeft mij wel bedenkingen......

Je kan een NiMH best wel laden met een NiCd lader, maar niet veel keer.

Wil je je dure accupack afpeigeren? NiCd lader gebruiken. Het verschil in batterijchemie is voldoende om je cycli van 500-ish naar pak-m-beet 30 terug te brengen.

Binnen NiMH zijn de laadstrategieën zelfs verschillend genoeg om grote verschillen qua levensduur te krijgen - bij mobilofoons en nog meer bij hybride auto's wordt lang niet alle capaciteit en laad/ontlaadmogelijkheid van het pack benut, puur om de levensduur te rekken.

Toyota geeft 7 jaar garantie op het NiMH pack van een Prius, en de meeste halen dat netjes. Je kan in geval van de auto's een zwakke analogie maken met motormanagementsystemen: "chippen" is eenvoudig mogelijk door "beperkingen" qua ingaand koppel bij een automaatbak, emissievereisten, turbinetemperatuur, katalysatorlevensduur, en verbruik in de wind te slaan.

Dus het kan, maar het heeft een prijs.

Ik zou overstappen naar Ion, bv 9Ah/38,4 Volt Li-Fe-Po4, weegt slechts 3,5Kg. Dan moet je ook een andere lader idd.

Vanuit mijn optiek: laden op 1/10C gaat precies hetzelfde, maar snelladen kent een heel ander afschakelpatroon. Je kan je accu's dus inderdaad behoorlijk vernielen met een verkeerde snellader.

OK, snelladen....

Tja daar kan ik me in vinden, maar dit staat nergens vermeld.
Overigens, ik heb hier tal van laders voor accuboormachines liggen die zowel voor NICD als NIMH geschikt zijn en dit zijn allemaal snelladers.
Hoe "zien" de laders wat je er nu insteekt ???
word de detectie gedaan middels een stroom-meting gedurende een bepaalde periode o.i.d. ?

Veel van die (goedkopere) boormachine laders zijn gewoon lompe continu laders. Die laden net zo lang als de accu er in zit. Staat vaak waarschuwing op "max. 5 uur laden" o.i.d.

Ik heb het niet over goedkope prul.
Laders van o.a. makita, metabo, DeWalt.
Die laders zijn allemaal redelijk intelligent, was echter zeer nieuwsgierig hoe ze zoiets dan regelen....

Die werken met een temperatuursensor in het accupack.

Hmmm.....

Ergens verbaasd (d of t....ik zal het nooit leren...)mij dat een beetje.
Ik bedoel ik heb hier i.d.d. een stel accu's met 3 contacten waar een NTC ingebouwd zit. (en uiteraard dus ook laders met 3 contacten)
Maar als ik b.v. de accu's en laders bekijk van mijn (helaas) DeWalt gereedschap, die hebben dat niet...
Vandaar mijn vraag....

Je kan ook afschakelen op het verloop van de spannings- en stroomcurves... Maar dat luistert zo nauw dat een temperatuursensor eigenlijk wel als noodzakelijk wordt beschouwd.

Neemt niet weg dat je de Walt met een "kliko"(thermostaat ook is verzekert tegen te grootte warmte.

Je zult dus een weerstand tussen de "kliko moeten doen"van een 10K
wil je de oude lader gebruiken.

Neemt niet weg dat het bericht inderdaad niet geheel klopt.
een NiCd batterij is niet beter voor het milieu
(maar aangezien het geen speelgoed) is dat niet zo een probleem.
Wat in het bericht niet wordt vermeld is dat de Ni-Cd wel beter is
en sterker in de praktijk ,zeker voor deze doeleinden .

vriendelijke groet
Jaap B