Aarding badkamer

benleentje

Golden Member

Hoi allen

Ik heb al eens hier op het forum gelezen dat de aarding van een badkamer volgens de nieuwe NEN1010 anders mag. Als ik het goed begrepen heb mag je aarding nu gewoon met de randaarde van je normale bekabeling meepakken.

Moet nu elk metalen deel met dezelfde ader steeds door verbonden worden en dan naar een aardpunt.
Of mag je elk metalen deel aarden op de dichts bijzijnde voedingspunt waar je ook aarde hebt.

Ik heb nu de RVS lekbak van de wasmachine geaarde via de aansluiting achter de WCD van die wasmachine. En andere delen zijn makkelijker te aarden via een andere weg. Is dit nu volgens de nieuwe regels in orde

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik meen dat de aarde in de badkamer met blanke draad gemaakt moet worden en deze op een centrale doos uit laten komen die bereikbaar is ( onder wasbak bijv ) de voeding mag wel van de centraaldoos komen idd , maar niet alles los via wcd's aansuiten anders kan er bij een losse draad ineens fase op een metalen deel komen staan .

de waterleidingen , radiator , badkuip , evt gasleiding aarden via het centrale aardpunt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Elk vreemdgeleidend deel moet met een eigen draad naar het Centraal AardPunt(CAP) gelegd worden.
Elke wandcontactdoos krijgt Aarde van zijn eigen groep en een vereffeningsdraad naar het CAP.(1x per groep)
Vanaf de centraaldoos van de badkamer gaat een aarddraad naar het CAP.

benleentje

Golden Member

maar niet alles los via wcd's aansuiten

Is niet via de wcd zelf maar met een draad uit de inbouwdoos.

Maar ik heb dus al een fout gemaakt. Ik heb daar geen centrale doos voor gereserveerd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In de woning van mijn broer hadden ze dus alle metalen delen vereffend op een centraal punt, en dit met een 2.5mm2 groengele draad verbonden met de aarde van de centraaldoos van de badkamer met een steeklasdop. Deze centraaldoos ging weer naar een andere centraaldoos (weer een steeklas), en dat nog 4 keer zo (nog 4 extra steeklassen) totdat de groengele draad uiteindelijk uitkwam in de meterkast waar een aardstrip zat.
De kans dat een steeklas slecht wordt of niet goed vastzit is erg groot. Het mooiste is toch weer de nen1010 van vroeger (pre-costreduction tijdperk). Daar moest de potentaalvereffening gebeuren met vertind dikke koperdraad die doorliep via een eigen buis tot in de meterkast waar de aardpin aansluiting zat. Duidelijk en robuust...

Ook wel waar dat het belangrijkste op een badkamer potentiaalvereffening is, en daar heb je geen aardeverbinding voor nodig naar PE, maar toch...

Er ist wieder da...

maar als de aarde loskomt hangt hij via de leidingen nog aan aarde via de aardcentraaldoos . en wat je zegt heb ik ook eens gehad met een keuken die een losse aarde steeklas in de centraaldoos had wat rare bijwerkingen had met de kraan en de magnetron tegelijk aanraken...

bij een vervanging van de badkamer is een losse aarde trekken naar de groepenkast via een loze leiding niet altijd even makkelijk als de groepenkast ver hangt en er geen loze leiding is wat weer extra hakwerk betekent .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 29 juli 2010 22:07:53 schreef hobby-ist:
De kans dat een steeklas slecht wordt of niet goed vastzit is erg groot.

Je kan ook overdrijven.... Miljoenen zijn er alleen al in NL gebruikt, en hoeveel is er afgebrandt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een afgebrande steeklas in de aardedraad wordt niet ontdekt tot het moment dat de betreffende aardedraad aan het werk moet.

Een steeklasklem is een uitstekend goedgekeurd en toegestaan hulpmateriaal.
U hoeft hier niet dramatisch over te doen, als het gevolg waar u het over heeft plaats vind, zult u toch wel de kunde van de monteur ter sprake kunnen brengen,
maar dit ligt nog steeds niet aan de kwaliteit van de steeklasklem.
Dat u ze persoonlijk niet wilt toepassen en liever draailasdoppen toepast, dat mag.

Op 1 augustus 2010 20:22:35 schreef ohm pi:
Een afgebrande steeklas in de aardedraad wordt niet ontdekt tot het moment dat de betreffende aardedraad aan het werk moet.

Een steeklas in de aarde brand nooit uit, de aarde is nl 99,99% van de tijd stroomloos en dus is er geen spanningsval over die lasdop en dus geen vermogen om de las te verbranden.

En dan dit, ik ben genoeg 4 en 5 draads lasdopverbindingen tegen gekomen die dermate slecht gemaakt waren dat ze beter steeklasdoppen hadden kunnen gebruiken.

Als je steeklassen niet vertrouwd is dat reden temeer om het centraal aardpunt te "voeden" nanuit de centraaldoos. De functie van het c.a.p. was vroeger aarding maar tegenwoordig potentiaalvereffening, een wezenlijk verschil.

Zoals hier geopperd word om te "voeden" met Cu6 vanuit de meterkast betekend dat er een potentiaalverschil kan ontstaan tussen metalen delen in de badkamer en de randaarde van elektrische apparaten. Dit kan niet gebeuren indien het c.a.p. "gevoed" word vanuit de centraaldoos, ongeacht slechte lasverbindingen onderweg.

Op 29 juli 2010 22:07:53 schreef hobby-ist:
Het mooiste is toch weer de nen1010 van vroeger (pre-costreduction tijdperk). Daar moest de potentaalvereffening gebeuren met vertind dikke koperdraad die doorliep via een eigen buis tot in de meterkast waar de aardpin aansluiting zat. Duidelijk en robuust...

Maar minder veilig dan het huidige systeem.

Op 29 juli 2010 21:29:18 schreef The Headhunter:
Elke wandcontactdoos krijgt Aarde van zijn eigen groep en een vereffeningsdraad naar het CAP.(1x per groep)

Niet juist, alleen wcd's op andere eindgroepen dan de eindgroep van de centraaldoos worden dubbel geaard. Potentiaalvereffening tussen c.a.p. en betreffende wcd.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op zondag 1 augustus 2010 21:21:29 (18%)

Volgens mij staat dat er bij mij ook(hetzij iets ongelukkig getikt)

Op 1 augustus 2010 21:16:03 schreef erik1234:
De functie van het c.a.p. was vroeger aarding maar tegenwoordig potentiaalvereffening, een wezenlijk verschil.

Nee hoor. Hoe heette de doos vroeger dan? Potentiaal vereffenings doos. De naam zegt het al.

Zoals hier geopperd word om te "voeden" met Cu6 vanuit de meterkast betekend dat er een potentiaalverschil kan ontstaan tussen metalen delen in de badkamer en de randaarde van elektrische apparaten.

Kan niet, de Cu6 wordt op de hoofdvereffeningsrail aangesloten die weer verbonden is met de hoofdaardrail van de meterkast. Potentiaalverschil = 0.

Maar minder veilig dan het huidige systeem.

Nee. Puur en alleen om installaties sneller te kunnen aanleggen. Ooit al eens een Cu6 door een buis getrokken?

DW70;

Kon er in de vroegere situatie geen potentiaalverschil ontstaan tussen randaarde centraaldoos en het c.a.p.? Denk eens aan de slechte lasklemmen waar iedereen hier zo bang voor is....

De nen 1010 wil een potentiaalverschil voorkomen tussen metalen delen van de badkamer en metalen delen van elektrische apparatuur (randaarde centraaldoos). In de vroegere situatie kon die ontstaan t.g.v. bijv. slechte lasklemmen elders in de installatie, in de nieuwe situatie is die mogelijkheid uitgesloten.

Aanvullend; Mits beschermd gelegd mag een vereffeningsleiding uitgevoerd worden in VD 2,5 geel/groen.

Gr.

Erik

benleentje

Golden Member

Dan zal ik ze maar volgens de nieuwe en de oude doen. Maar heb er weer niet op tijd aan gedacht dat was even het probleem. Ik heb zelf eigenlijk maar zelden een vereffening doos bij iemand in de badkamer gezien omdat ik niet vaak van die nieuwe huizen tegen kom haha.

Ik heb een droge kelder (geen kruipruimte) onder mijn huis als ik daar nu alle waterleidingen die de badkamer ingaan aard een samen breng naar 1 punt moet dat toch ook goed zijn.

Mijn douche putje is van kunststof en een bad heb ik niet

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@DW70
Is de hoofdaardrail niet hetzelfde als de hoofdvereffeningsrail?
Een van de twee is een aardrail, deze zit in deze situatie in de zekeringkast.
de hoofdaardrail is verbonden met electrode, metalen gestellen en aardrail.

Op 1 augustus 2010 23:17:37 schreef erik1234:
DW70;

Kon er in de vroegere situatie geen potentiaalverschil ontstaan tussen randaarde centraaldoos en het c.a.p.?
Gr.

Erik

Nee, bij fatsoenlijk aangelegde installaties, is dit niet mogelijk.

Op 2 augustus 2010 07:15:53 schreef Hollands licht:
@DW70
Is de hoofdaardrail niet hetzelfde als de hoofdvereffeningsrail?
.

Nee is niet hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 augustus 2010 18:50:16 (26%)

DW70,

Je zegt het goed; Bij fatsoenlijk aangelegde installaties.

De kans dat het misgaat via de oude regels is groter dan de kans dat het misgaat via de nieuwe regels.

Gr.

Erik

de tijden zijn verandert. De apparatuur op badkamers ook. Een paar jaar geleden had men alleen een scheertrafo en een lamp ergens ver weg in de hoek. Tegenwoordig high-tech baderie en douche spul.

Ook stond er vaak een wasmachine en die is nu in woningen definitief verhuisd.

De kans dat het misgaat via de oude regels is groter dan de kans dat het misgaat via de nieuwe regels.

Dat kan met de nieuwe regels net zo goed fout gaan. Als de VD 2,5 naar de meterkast niet goed is. Is het probleem net zo aanwezig als in de oude situatie. Ik zie de CU6 liever.

En hoeveel lasdoppen zijn er nu nodig op een badkamer voor de PE? 1 hele wago van 5 krijg je niet eens vol.

Groetjes,
DW

DW70,

Je snapt er dus werkelijk niets van. Voor de derde keer; potentiaalvereffening is het toverwoord.

Gr.

Erik

@DW70
Quote)En hoeveel lasdoppen zijn er nu nodig op een badkamer voor de PE? 1 hele wago van 5 krijg je niet eens vol.(Quote

We hebben het over vereffening en je hebt het nu weer over beschermleiding?

Als het goed is heb je maar één lasdop nodig voor de PE in de badkamer, want deze bevind zich in de centraaldoos en in de wcd-inbouwdoos, je praat over lasdop en wago in een zin, alsof deze allemaal hetzelfde zijn.

Verder noem je een hoofdvereffeningsrail en een hoofdaardrail,
neen deze zijn idd niet hetzelfde, want een hoofdaardrail bevindt zich bij de aardelectrode.
Een hoofdvereffeningsrail bestaat niet, gezien de kretologie van de nen.
Een vereffeningsrail bestaat wel.
Ik zelf vind het altijd prettig als men de juiste kreten gebruikt,
dat houd het verhaal duidelijk.