Beste forum leden.
Wij hebben een Bosch 2451 6Kg electronic wasautomaat.
Als deze gaat centrifugeren dan maakt hij een rammelend/tikkend geluid.
Dit heeft hij al eerder gedaan maar nadat in de machine van zijn plaats gehaald had.
En de achterplaat verwijderd, en een beetje aan de trommel zitten rommelen ( ik dacht dat er iets tussen zat of dat hij de zijkant raakte dit was dus niet zo )
Heeft hij weer een paar weken probleemloos gedraaid.
Kunnen het de dempers zijn?
Of heeft iemand een idee wat het is.

Toch geen sliertje van de snaar ???

Voor zover ik me kan herinneren was de snaar in goede staat.
Maar het is de moeite van een onderzoekje waard.
En dat moet weer even wachten.
Ik wil de machine pas weer openmaken als ik iets meer weet over de mogelijke oorzaak.

rammelen is erg afhankelijk van de wasbalancering , het kan zo weer weken wegblijven .

de mijne had onlangs ook last van een bijgeluid , ik weet al dat de trommel lagers beginnen te komen . onlangs de motorlagers ook al vervangen maar je hebt soms geen geluk .....

soms komt de bedrading bij een bepaald toerental tegen de kast aan en rammelt , maar als het apparaat niet waterpas staat kan er ook erg veel rammelen komen

@testman
Dat mag allemaal duidelijk zijn.
De was ligt niet altijd in onbalans. :-)
Bedrading heb uiteraard gecontroleerd.
En ik ga ervan uit dat bij een machine van ongeveer 6 jaar oud de lagers er nog niet uitgelopen zijn.
De machine draaid overigens een keer of drie per week.
Het vreemde is dat nadat ik de machine open gehad heb en hem daarbij voorover gekanteld had en aan de trommel heb staan schudden.
Hij een week of 6 weer prima gelopen heeft vandaar dat ik aan de dempers dacht.

Weet iemand waar ik de schokdempers goedkoop kan bekomen.
Het zijn vanwege de kunststof kuip nogal dure rakkers.

hallo.
doet hij dat ook met een lege trommel.
Zo ja dan is het vast en zeker de lagers of eventueel de schokdemper.
Maar ik denk eerder de lagers.
Mvg danny

Helaas pinda kaas.
Het zijn de schokbrekers.

onderdelen via het internet zijn duur , beter halen bij de lokale witgoed onderdelenboer . overigens is de lagers na 6 jaar niks bijzonders heb het bij diverse merken gezien ook aeg . het is meestal wel een bepaalde serie die het dan erg heeft .

schokbrekers gaan eerder stuk bij een veelal hoge wasbelading , dan willen ze met centrifugeren de schokken opvangen en doen dat niet goed waardoor de machine kan gaan lopen .

lagers hoor je wel overigens , haal de snaar los en draai aan de lege trommel . kunnen ook de motorlagers zijn die maken eerder herrie door het hogere toerental als de trommel .

De trommel draait probleemloos.
als de machine gaat centrifugeren dan hoor je bij het opstarten een paar stotende geluiden.
Net of de trommel ergens tegenaan klapt.
Als hij eenmaal op toeren is dan is dat geluid weg en hoor je hem als het ware schuden.
De machine heeft in het begin met redelijk volle trommel gedraaid omdat ook de was van schoonmamma meeging.
Vandaar ook een 6 Kg machine dat gebeurd nu niet meer maar er zitten ook nogal eens een paar slaapzakken in.
En bij navraag bij de locale witgoed boer zei ook de technische man aldaar dat het waarschijnlijk de dempers zijn.
Maar bij hem en ook nog een andere in de stad komen die krengen op 71,00 euri per stuk ex de btw.
En op internet heb ik ze gezien voor 72,00 euri incl btw. per stuk.

als ge denkt dat het dat is dan haal je ze maar bij de lokale witgoed boer.
Want als ge ze neemt op internet heb ge nog eens de verzendkosten erbij.
en zal zeker duurder uitvallen.
mvg danny.

Voor dat bedrag zitten er geen verzend kosten op.
Maar dan nog een setje standaard dempers kost per twee stuks om en nabij de 60,00 euro.

ik denk als ge ze moest kunnen kopen aan de fadrieksdeur dat het no eens de helft van de prijs minder zouw zijn.
Maar ja ierereen moet leven he en dat is een beetje het probleem in onze maatschapij.
Hoe meer tussenpersonen hoe duurder.
Het is aan u om de goedkoopste en vooral de beste in kwaliteit te kiezen.
Mvg danny

slaapzakken zijn wasmachineslopers , net als hoofdkussens . die zuigen helemaal vol en geven een erg onrustige balans met centrifugeren . ik heb meegemaakt dat de waterklep gewoon eraf was geslagen door de trommel met een dekbed in het apparaat . beter dan een lager toerental kiezen .

overigens staat een wasmachine steeds de was te balanceren om de verhouding goed te krijgen om de ingestelde toeren te halen . daarom heb je soms nattere was als deze klaar is , dan is het toerental niet haalbaar geweest en dus de was natter . vooral het bonken bij verhogen van het toerental is een teken van slechte balans .

dit wordt gemeten door de motorstroom te meten in de stuurmodule icm de tachometer , daarom is een volle machine slecht te balanceren omdat er geen ruimte is om de was te laten verschuiven .

Even een update.
Dempers vervangen en de machine loopt weer als een zonnetje.
Hij is weer net zo stil als toen we hem net in huis hadden.:-p
De goedkoopste die ik kon vinden voor de dempers is http://www.onderdelenexpert.nl/html/ netjes en snel geregeld.

mooi , dan werkt hij weer en kun je weer wassen....

Ikke niet dat doet vrouw lief.:-)