'k heb een Telefunken TV van het type PALColor S 440, terwijl deze aanstond viel opeens alles uit, alsof de stekker uit het stopcontact werd getrokken. Alles (beeld/geluid) waren weg en de TV was helemaal uit.
Daarna heb ik de TV opnieuw aangezet, dan probeert deze aan te gaan maar valt na 1 sec weer uit, dit herhaalt zich drie keer en dan gebeurt er niets meer. Opnieuw uit/aan zitten laat deze cyclus zich weer herhalen.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Er is een overbelasting op de voeding. Het is normaal dat de voeding 3x probeert op te starten en daarna stopt. Om dit proces te kunnen herhalen moet de primaire elco leeg. Dat gebeurt na iets langere tijd vanzelf. Als je mij het typenummer van de chassis geeft dan zal ik meer info geven.Kijk in ieder geval eerst naar slechte contacten.
Ik kan op dit moment dat heel even niet controleren, maar de TV stond gewoon al een avond aan en ging toen kapot. Denk je dat dit door een slecht contact gekomen kan zijn? Dat gebeurt toch niet zomaar ineens als de TV al een tijd aanstaat? Of is het misschien warm geworden ofzo?
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Door warmte en koude wisselingen kan het soldeer tin gaan uitzetten en krimpen.Hierdoor ontstaat er in de loop van tijd scheurtjes in de soldeering. het onderdeel raakt dan los van de print of vertinning.
Je kunt dit als je goed kijkt herkennen door een zwarte rand om je vertinning heen of soms ziet het eruit als een doffe plek op je soldeering.
Dit wordt ook wel eens slechte kontakten genoemt.
Greets
Remi
Het chassis nummer staat op de achterzijde van het chassis. Het kan zoiets zijn zoals ch 418. Overigens , hoe oud is hij?
Ik heb zojuist de TV eens opengeschroeft en alles nagekeken. Alles zag er prima uit, alle printsporen (ook in het hoogspanningsgedeelte) waren prima in orde. Ook geen sporen van iets dat verbrand was of iets dat warm is geweest.
Verder kwam ik het volgende nog tegen ergens op de achterkant: Chassis 618 A1
Met een scope moet je de puls op de collector van de lijntor nakijken. Als je een mooie puls hebt moet je de fout elders zoeken. Maar je zal misschien een uitslingering zien. Dan is de transfo kapot. Je kan ook de vertikale eindtrap eens losmaken. Deze gooit ook roet in het eten.
Dat zal sowieso een beetje lastig gaan aangezien ik geen scoop thuis heb. Dus ik denk dat de TV richting kringloop gaat omdat ik toch niet in staat ben zover fout te zoeken. Hartelijk bedankt voor de reacties.
[Bericht gewijzigd door S@nder op ]
Bruyninx
knommelen is mijn motto
soldeer gewoon die hoogspanningstransfo (en rondliggende komponeten) gewoon even opnieuw, die haarscheurtjes zie je niet, en kan je nog minder meten????
Valt natuurlijk altijd een keer te proberen.
'k weet dat de beeldbuis en sommigen condensatoren in TV's en monitoren geladen kunnen zijn. Iemand nog tips hoe het beste de beeldbuis/condensatoren te ontladen? Zelf dacht ik voor de beeldbuis een schroevendraaier onder de zuignap te steken en dan met een weerstand van 1k contact te maken met het zwarte vlak van de buis.
De + en - van de elco's wou ik ook dmv een weerstand met elkaar verbinden.
@sander het idee van de schroevendraaier is goed, alleen moet je het even anders uitvoeren..
Neem een weerstand van een paar MegaOhm, verbonden aan aarde (bijvoorbeeld die klips/ijzerdraden die om de beeldbuis heen zitten). Isoleer zoveelmogelijk.. stop andere uiteinde (klein stukje ongeisoleerd laten) van de weerstand onder de zuignap.
Evarist weet vast en zeker nog een betere maniet

PaWoN