Hallo iedereen
Ben bezig met een ombouw van een oldtimer met een modernere motor. De ecu van de motor heeft echter origineel een snelheidsignaal via het differentieel nodig; anders gaat de motor in "limp mode" en geeft ie niet het volle vermogen. Ik zou een fictief signaal kunnen geven met een soort van timer circuit. Is er iemand in de regio Limburg de me dit kan bouwen?
Heb t volgende nodig:
-R1 12k
-R2 12k
-R3 4,7k
-C1 330nF
-C2 100nF
-NE555P
-Transistor BC 547C
Next to R3 is a npn Transistor. The colector "C" goes to EML Speedpulse.
This thing is build for <5 euro.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
ik heb niet het idee dat de transistor zo niet gaat werken,
stroom moet lopen van C -> E, lukt niet, want E = GND.
mvg,
noone.
Volgens een andere oldtimerfreak werkte dit perfect en maakte hij alles volgens dit schema. Heb er persoonlijk helaas geen verstand van..
noone
er moet dus een blokgolf van 12V naar de ECU komen,
er moet nog een weerstand komen tussen C van de transistor en +12V , 10kOhm.
mvg,
noone.
[Bericht gewijzigd door noone op (21%)]
c van de transistor zou aangesloten moeten worden met de pin van de ecu die het snelheidssignaal detecteert volgens de andere bouwer.
noone
klopt, het een sluit het ander niet uit, punt C wordt ook verbonden met de ECU.
als pin 3 'hoog' gaat, wordt punt C omlaaggetrokken (0V) door de transistor, als pin 3 'laag' gaat, wordt punt C omhooggetrokken (12V) door weerstand R4.
zonder weerstand gaat punt C niet omhoog.
mvg,
noone.
Bedankt! Ik heb mijn andere collega de suggestie even voorgelegd. Eventueel heeft ie dit over het hoofd gezien toen hij me het schema overmaakte.
Is er iemad die me eventueel zo iets kan fabriceren? Ik ben van regiio Hasselt.
antwoord van de persoon die het bord reeds succesvol gebruikte:
I double-checked the printboard and this is how it works for me.
I thought i may have interchanged emitter and collector but i didn´t. Also checked some datasheets from different manufacturer but it´s always the same.
I also added a missing connection.
Remember: You get a Voltage from the ECU side and you have to put it to ground!
But i have to say that those small voltages and "pull-up"- and "pull-down"-resistors isn´t my world
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
noone
O.K., ik dacht vanwege het pijltje aan c dat er voltage aan de ECU geleverd moest worden. als het de andere kant op moet kan het wel, zonder R4.
mvg,
noone.
Dan moet dus de E naar ground en moet het een NPN transistor zijn op deze tekening. Dan zou het kloppen. Wel een beetje krom getekend dan, maar wel basaal kloppend...
fripster
noone
ik was ook eerst op het verkeerde been gezet door de omgekeerde transistor.
ik wil hem wel bouwen, maar ik woon in Gelderland.
mvg,
noone.
Is er iemand in de buurt die dit kan bouwen?
Of Noone kan je eventueel verzenden. Kan je me even laten weten wat ongeveer de kostprijs is? Alvast bedankt!
Op 15 augustus 2010 10:17:09 schreef fripster:
Dan moet dus de E naar ground en moet het een NPN transistor zijn op deze tekening.
fripster
NPN transistor werd inderdaad bevestigd, zie eerste post.
Dit board zou een frequentie moeten leveren van ongeveer 180hz.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]
noone
ik wil het wel verzenden,
mail me even prive.
hmm, ik kom met de gegevens niet verder dan 121hz.
link calculator.
mvg,
noone.
[Bericht gewijzigd door noone op (12%)]
c1 = 330 nF
c2 = 100 nF
Als je de waarde van c1 neemt idd 121 hz, c2 400 hz ?
Ik ken hier echt niets van hoor
( Als je zeker bent dat c2 geen invloed heeft wil ik het nog wel eens nachecken hoor.
Dus met r1 en r2 = 8 k ohms zit ik dan rond de 180 hz? Ik heb het nog even nagevraagd bij de andere persoon.
Mvg en alvast bedankt!
121hz zou dus voldoende zijn. Zijn motor loopt perfect op vollast met een dergelijk board.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
juist, VDO pulsgever tussen bak en kilometertellerkabel.
-kabel losnemen van bak
-pulsgever op bak
-kabel terug op pulsgever
klaar
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Heb ook eens ooit zoiets gemaakt, zelfde reden, gewoon via open collector uitgang, maar nooit getest (shame on me!).
Laat ons weten of dit werkt, en of je die pull-up weerstand naar de voeding ook kan weglaten. (meen dat het contactje in diff gewoon naar massa schakelt?)