hallo allemaal,

ik ben bezig om een soort tijdschakelaar te bouwen met een motortje die een m4 schroefdraad laat draaien, hierop zit een moer met een stukje blik wat telkens als hij aan het eind van zijn schroefdraad is een schakelaar omzet die het motortje de andere kant op laat draaien.

ik heb het al bijna klaar alleen moet ik er nog een motortje op aan sluiten ik heb het al geprobeert met een 2 dradig motortje op 3v maar dit was niet sterk genoeg om de schakelaar om te zetten.

ik heb hier drie stappen motortjes waarschijnlijk uit een printer maar omdat ik nog niets van het aansluiten van stappen motoren af weet ik weet niet welke het meest geschikt is en hoe ik deze moet aansluiten (liefst op 12v maar mag ook op minder v. en moet zo langzaam mogelijk draaien)

dit zijn de namen van mijn motortjes:

1. mitsumi M35SP-9T 4 draden (geen kleur)
2. NMB PM55L-048-HP07 02277-60100 TA1430J 6 draden
3. brotherBP48351809 00831 6 draden

alvast bedankt,

marco

bedankt voor de snelle reactie ik neem denk ik de 6 dradige omdat dat me de beste lijkt maar ik weet niet goed hoe ik de andere 4 draden moet aansluiten met een transistor toch? maar hoe maak ik dat? ik heb hier thuis wel wat onderdelen enz. maar weet jij mischien ook een schema om het te maken?

alvast bedankt.

Hier staan verschillende voorbeelden in.
http://www.thouters.be/downloads/thesis.pdf

De motor met zes draden is een unipolaire stappen motor, als je op twee draden (midden aftakking van de spoelen) bv 5VDC zet en, en de andere vier draden om en om naar de GND trekt zal de motor draaien.

Dit kan je doen met bv een ULN2004, ULN2803, of met vier mosfets.

Als je een bipolaire motor hebt (een met vier draden) dan kan je bv de LD293D of L298 gebruiken.
http://www.jvmbots.com/pafiledb/uploads/2094d75f6b33202ecab8d50ccbc2c6…

http://www.disam.upm.es/~cybertech/Nacional/Documentos/Componentes/L29…

Dit is allemaal voor een simpele aansturing van de motoren, wil je een stroom geregelde aan sturing maken dan wordt het een stuk ingewikkelder. Maar met de voorbeelden kan je leuk experimenteren.

bedankt maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat een ULN2004, ULN2803, of mosfets zijn. kan ik dit zelf maken of zijn dit componenten ofzoiets?

want van die site's snap ik ook vrij weinig...

zoals mijn naam al zegt ik weet nog vrij weinig. ik ben overigens ook nog maar 14.

mvg marco

Die ULN dingen zijn eigenlijk een aantal transistoren in 1 verpakking. Het bespaart ruimte, omdat je niet (bijvoorbeeld) 8 transistoren met 3 pootjes nodig hebt: dat wordt allemaal in dat IC geregeld.

Kwa sturing zou ik ook voor de unipolaire gaan (6 draden): een bipolaire heeft opzich ook een logische aanstuurvolgorde, maar die is wel minder makkelijk te realiseren.

Met een simpele looplichtschakeling van 4 uitgangen krijg je de unipolaire motor al aan het draaien: met een speciaal register kan je 'm dan ook nog om laten keren, maar probeer eerst het ene maar ;)

Ik heb ooit dit schema wel eens getekend (en gebruikt): http://www.m-voorloop.nl/experimenten/exp39-experiment39.gif

oké hardstikke bedankt,

van dit schema snap ik ook nog vrij weinig maar ik ga eerst wel eens wat expirimenteren met een looplicht schakeling ik heb er zoiezo wel een paar met 3 lampjes op 3v van een fiets zou ik hier iets mee kunnen?? ik wil het het liefst op 12v doen kan dit hiermee??

mvg marco

Mijn advies is om eerst de schakeling rond het 555 IC aan de gang te krijgen: op die manier heb je minder kans dat je je een ongeluk zoekt naar de fout als het meteen met het tweede IC erbij niet werkt.

Probeer met de 555 bijvoorbeeld eerst eens een LED te laten knipperen, en ga daarna uitbreiden met het tweede IC in het schema: eerst met LED's daarna de transistoren met de stappenmotor.

Een stappenmotor sturing, met een stappenmotor, draadeind, schakelaar, etc. is uiteindelijk weinig anders dan een bijzonder ingewikkelde manier om een kloksignaal te delen.

Als je alleen een tijdschakelaar wilt maken, kun je die motor en draadeind beter weg doen, en het helemaal met een 555je of een andere teller schakeling oplossen. Als de motor ook nog iets nuttigs aandrijft, is het natuurlijk een ander verhaal.

ik weet niet precies wat jullie bedoelen met een 555 maar inderdaad de motor heeft voor de rest niet zoveel nut maar ik kon nergens een geschikte tijdschakelaar vinden die om de 15 / 20 min. even een toeter (12v auto toeter) kan af laten gaan en dat steeds opnieuw. voor een 12v (auto accu) en niet te duur...

daarom kwam ik op het idee om het met het motertje te doen, maar omdat mijn ene motertje niet sterk genoeg was of te snel draaide (ook met vertragingen) wil ik het met mijn stappen motortje doen.

denken jullie dat ik met mijn 3v lichtschakelaar (die om de beurt een ledje laat branden) mijn stappenmotor (liefts op 12v)kan aansturen

of zou dat 555je (wat het ook is) geschikt zijn als tijd schakelaar voor de toeter? en hoe kom ik er aan of kan ik dit zelf maken?

(nogmaals ik ben nog een noob)

Oooooh! ;) Dan alleen het linker-gedeelte uit (bijvoorbeeld) mijn schema nemen, en er een FET of iets dergelijks aan de uitgang hangen: de 555 is prima in staat om dergelijk lange timer-tijden te genereren.

Hoi Marco.

Hier heb je een site met allerlei schakelingen rond de NE555.

Als je nu eens wat componenten koopt, en een breaboard dan kan je wat experimenteren.

http://www.sentex.ca/~mec1995/gadgets/555/555.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Breadboard

Op 16 augustus 2010 19:10:24 schreef weardguy:
Oooooh! ;) Dan alleen het linker-gedeelte uit (bijvoorbeeld) mijn schema nemen, en er een FET of iets dergelijks aan de uitgang hangen: de 555 is prima in staat om dergelijk lange timer-tijden te genereren.

het linker gedeelte.. tot en met waar dan?? ik heb hier een aantal IC'tjes (uit een computer) maar die die IC1 van jou schema heeft geloof ik 8 uitgangen toch? ik heb niet zo'n zelfde maar kan ik er ook een van bijv 14 uitgangen voor 12v gebruiken??

en geld dit ook voor IC2 maar dan een met bijv 20 uitgangen (12v)?

En hoe ziet zo'n fet eruit en hoe hang ik die aan jou schema?
ook staan er cijfertjes bij iedere uitgang die staan niet op mijn IC maar maakt het uit op welke uitgang ik iets aansluit.?

alvast bedankt,

misschien eerst eens wat meer lezen over elektronica.
Wikipedia is je vriend.

Op 17 augustus 2010 09:59:16 schreef ikweetnogweinig:
ik heb hier een aantal IC'tjes (uit een computer) maar die die IC1 van jou schema heeft geloof ik 8 uitgangen toch? ik heb niet zo'n zelfde maar

ik heb eens ooit bij een machine fabriek gewerkt waar ze onder andere gebruik maakte van een printje om een gelijkstroom motortje te sturen. bij een klant (bakerij) was er een IC daarop stuk gegaan duidelijk te zien omdat deze zwart was gebrand. de klant was gaan rommelen in diverse bakjes en kwam een IC tegen met precies evenveel pootjes deze erin gestopt..............en je raad het nooit de print werkte niet.............hoe kan dat nou ????????
de klant vertelt dat er mischien wel duizenden verschilende van zijn, toen kwam hij tot de conclusie dat hij wellicht een verkeerde te pakken had.