Indien ik meerdere µC (PIC16F84) op 8MHz wil laten lopen, is het dan mogelijk de crystal uitgangen onderling te verbinden en maar één 8MHz crystal te gebruiken voor alle microcontrollers?
Of moet je één microcontroller met een 8MHz crystal uitvoeren en de andere via een bepaald schema(??) hieraan vast maken?
Of moet ieder zijn eigen 8MHz crystal krijgen?

mvg,
Arjen

Goede vraag, en om eerlijk te zijn heb ik daar geen duidelijk antwoord op.

Wel denk ik dat het verstandig is om, gezien de stabiliteit die je meestal wel nodig hebt aan de kant van de klok, toch gewoon elke µC met 1 crystal uit te voeren.

In de datasheet van de PIC16F84 staat in figuur 6-2 een schema waarbij je een externe clock kan toevoegen aan OSC1.
Moet het misschien op deze manier, en weet iemand dan wat voor externe clock je moet gebruiken?

kun je het crystal niet laten werken op een ander IC (zeg maar iets een 4060 of zo) en dan kun je toch meerdere maal aftakken van de uitgang.
of met 2 NOT gates. 1 om het crystal te laten werken, en 1 als buffer om genoeg vermogen te kunnen hebben om dat signaal aana meerdere IC's (µC's) te verbinden.

Op ma 29-07-2002 13:23:54 schreef AvM:
In de datasheet van de PIC16F84 staat in figuur 6-2 een schema waarbij je een externe clock kan toevoegen aan OSC1.
Moet het misschien op deze manier, en weet iemand dan wat voor externe clock je moet gebruiken?

Die externe klok moet je zien als een puls die je daarop kan aanbieden. Dus van bijvoorbeeld van een 555 timer-ic, of een simpele druktoets, waardoor je dus zelf de pulsen kunt indrukken om de µC clockcycle voor clockcycle te laten draaien. Dat laatste is niet voor normaal gebruik handig.

Op ma 29-07-2002 23:36:42 schreef Bastiaan:

[...]

Die externe klok moet je zien als een puls die je daarop kan aanbieden. Dus van bijvoorbeeld van een 555 timer-ic, /quote]

maar met een 555 kan je toch nooit de 8MHz halen die AvM bedoelde. :s

Is het misschienmogelijk één van de oscillator poorten van de microcontroller (OSC1 of OSC2) te gebruiken als een externe clock, en deze dan te verbinden via een HC buffer (geen idee wat dat is?) met de OSC1 of OSC2 van de andere microcontrollers. (Zo iets stond geloof ik in de datasheets van de Atmel microcontrollers, maar de vraag is of dat toepasbaar is voor PIC16F84's.

Iemand een idee?

Arjen

Ik zou die oscillator ook bouwern rond een 4060, die heeft ook een uitgang voor het ongedeelde signaal. Ik denk dat je wel de nodige chips kan aansturen met het signaal van die 4060, maar ik weet niet precies hoeveel stroom de PIC nodig heeft op zn klokingang.

Met HC buffer wordt denk ik 74HC.... bedoeld. de uitgang van een inverter of nand gate uit de 74HC serie.