Hallo,
Ik had even een vraag over mijn autoversterker.
Mijn radio speelt een cd wel gewoon af, maar ik krijg geen geluid uit de speakers.
Als de versterker uit is meet ik gewoon me acuu spanning over de +/- en over de +/remote. Als ik nou me radio aanzet dan is de spanning over de +/- maar 6,3v en over de +/remote maar 0,8v..?
Ik denk dat hier het probleem ligt dat hij geen geluid geeft. Maar wat zou dit kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Kun je aangeven hoe je de boel hebt aangesloten, en welke apparatuur je hebt? Zo blijft het vreselijk gissen voor ons.
Wat voor bekabeling gebruik je bijvoorbeeld?
excuses voor de beperkte info.
spec versterker:
-Max. vermogen: 4 x 550 Watt
-RMS vermogen: 4 x 275 Watt
-RMS vermogen: 2 x 550 Watt
-Frequentiebereik : 10-40.000Hz ± 1 dB
-LPF-instelbaar: 40Hz – 300Hz
-HPF-instelbaar: 80Hz – 1,2KHz
-Gezekerd tegen overbelasting, kortsluiting en overhitting
-Maten: (lxhxb) 320 x 60 x 250 mm
gewoon de + van de accu naar de versterker met 50mm kabel, en de massa aangesloten op massapunt van de achterbank.
De speakers heb ik gewoon alle 4 op aan aparte kanaal zitten. En met een tulpkabel 2male naar 2 male en die gesplits naar 4.
Hoop dat je hier wat mee kan? Denk dat ik het meeste wel heb zo.
Alvast bedankt!
Hoor net op het autoforum deze conclusie;
Spanning zakt alleen in als er teveel stroom loopt, en er loopt alleen teveel stroom bij een kortsluiting, nu is dit geen volle sluiting anders zouden de zekeringen er direct uitvliegen, dus denk ik dat er iets kapot is in het voedingsgedeelte van de versterker.
Conclusie.. de versterker is RIP..
Maar hoe kan een versterker van 8 maanden oud het zomaar begeven dan?
Want heb het probleem eerder is gehad en toen deed ik het frontje van me radio eruit en weer erin, en als hij dan afspeelde deed hij het wel weer. Heb dit een paar keer gehad, en toen het hele tijd gewoon prima gedaan. Totdat opeens onder het rijden het geluid stopte en de radio gewoon nog speelde..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
Heb je niet ergens gewoon een hoge overgangs weerstand in de voedingskabel.
Ik had een keer een rotte glas zekering de niet goed contacht maakte intern maar er wel gewoon goed uitzag.
Maar dan zou ik ook een slechte spanning moeten meten als de versterker niet is ingeschakeld of dat niet?
Probleem zat hem gewoon in de massa.!
Heb op aanraden van een maat de massa verlegt naar een beter punt en voila. Nooit aan gedacht, en verbaast dat, dat zo'n verschil maakt.
In iedergeval super bedankt voor de reacties en de hulp!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had onlangs een geval waar de zekering van 40amp hoogohmig was geworden , maar niet stuk alleen de soldering in het dopje was los .
raar genoeg gaf de amp wel nog groen licht op die 4 volt voeding .
En dat je 0,8 VDC meet tussen +12 en een werkende remote is natuurlijk helemaal niet raar.
Spanningen meet je tov massa bij dit soort zaken.
Niet alle chassis punten in een auto hebben een goede massa verbinding, probeer altijd een goede M8 bout voor je massa.
Ik heb ze in mijn 4 auto's altijs kunnen vinden.
Het beste is een return leiding naar de accu, maar dat is niet altijd nodig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en mensen vinden vaak een parker met een 50mm2 eraan al een goede massa , maar de verf van het chassis schuren op die plek is al een verbetering en een m8 bout en moertje met tandringen ook al die niet midden op een dunne bodemplaat zitten maar op of bij een draagbalk voor betere geleiding .ook een detail is dat de startmotor wel een 25mm2 massa heeft aan het motorblok maar is hangend in rubbers . en de massa naar het chassis is niet gemaakt voor die hoge stromen , beter een extra draad naar het chassis maken van 50mm2 of die bestaande draad vervangen voor een 50mm2 .
Op 30 augustus 2010 23:14:54 schreef nijhuisr:
Niet alle chassis punten in een auto hebben een goede massa verbinding, probeer altijd een goede M8 bout voor je massa.
Er is altijd wel een bevestiging van de gordel.
Kijk dat maakt een hoop duidelijk.
Ik heb wel zitten denken om de massa door te trekken naar de - van de accu, maar als het zo ook prima werkt dan ben ik tevreden.
Voorlopig doet hij het weer op en top en ben ik weer blij als een kind 
Super bedankt voor de duidelijke uitleg!