Ik ben op zoek naar een transistor uit een Lucas 4cu Control unit.
Model 4CU. Deze is van een Range Rover.

http://lh5.ggpht.com/_mNJYgcJOhwY/TH0Xg4PA4iI/AAAAAAAALNo/3MmsowMmYG8/s800/IMG_3242.JPG

zie hier de datasheet

Het gaat om deze transistor (NPN volgens schema):

http://lh5.ggpht.com/_mNJYgcJOhwY/TH0XavmdoNI/AAAAAAAALNk/2-KlUF6pmnk/s640/IMG_3245.JPG

De Print

Hebben jullie een idee waar ik de datasheet van deze transistor kan vinden en waar ik de transistor eventueel kan kopen?

Alvast bedankt.

Normaal gebruikte ik daar een BUX18 voor, hoewel een gewone 2N3055 het ook wel zal doen. BUX18 kan een hogere spanning hebben ivm de flyback puls van de injectoren.

De vervanger is de BDY27, zoals je hier ziet staat daar 184T2 dus geen xxxB3.

RCA transistoren hebben (hadden) de eigenschap van een hogere versterkingsfactor dan de andere fabrikanten met hetzelfde typenummer.
Een beroemder exemplaar was de 2N3055, deze van RCA was veel beter dan de andere fabrikaten.

EDIT: telaat, maar toch zou ik gaan voor een BDY27 omdat deze een hfe= 90, terwijl een BUX18 maar +10 heeft.
Paul zal wel meer ervaring hebben, aan u om te kiezen.

[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]

BDY en de BUX werden door elkaar gebruikt in de "good old day's".
Wat ook goed werkt is een BDX65, is weliswaar een darlington maar toch.

Bedankt voor jullie reacties.

Met mijn kennis en jullie antwoorden begrijp ik dat het belangrijk is dat de transistor een grote spanning kan hebben in verband met pieken die veroorzaakt worden door de injectoren. Daarnaast moet de transistor groot vermogen hebben en moet de Hfe groot genoeg zijn zodat de transistor meer als schakelaar werkt dan dat hij als versterker werkt.

Nu weet ik alleen niet wat de eigenschappen van de oude transistor (18483) zijn? En waarop ik dus bij aanschaf van een nieuwe moet letten.
Ook een probleem is dat de pinlayout van de voorgestelde types niet overeenkomt. En ik zie het niet zo zitten om de print aan te passen .

Ik hoor graag of mijn bevindingen kloppen en adviezen zijn welkom!

...mijn nieuwe bril eens opgezet, je hebt gelijk 18483... :(

Zijn dat geen TO3 behuizingen?

[Bericht gewijzigd door MGP op (24%)]

@MGP Dan zou ik nog en brilletje er bij opzetten. Kijk eens naar de foto in de OP.

@B van Dam. Datasheets van RCA transistoren zijn schaars. Dit is bijna altijd custom made, of een standaard RCA transistor die is omgenummerd naar een intern nummer van Lucas. De datasheet vind je dan nooit.

In de diverse posts worden vervangers aangegeven.
Hoezo is de aansluiting anders?

De exacte eigenschappen ken ik ook niet van de oude tor maar de schakeling zoals in het schema is gebruikelijk. Bosch gebruikte de BDX65c die gestempeld ON785 was.De Hfe daarvan is groot genoeg. Wel zou je dan beide torren moeten doen. Alle torren hier genoemd hebben altijd dezelfde aansluitingen.

Ah mijn broer was me al voor

Ik denk dat je gerust op de expertise van mensen als Paul Welther af kan gaan, tenzij je zeker weet dat er iets niet klopt.

Het zien er TO66 transistoren uit, de afmetingen tussen de 2 bevestigingsgaten en de soldeerpinnen zou al helpen.
Ik weet nu niet of er nog transistoren in die behuizingen nog in de handel te krijgen zijn.

Misschien eens zoeken naar BUX64 BUX67C BDY79

Het lijkt TO3. In geval TO66 is ombouw naar TO220 geen probleem doorgaans. Ik snap niet helemaal waar de discussie nog over gaat eigenlijk?

Beste CO'ers

De behuizing is een TO3. En de aansluitingen zijn inderdaad wel goed.
Had ook mijn bril niet op :p

Als vervanger ga ik de transistor BDX65C gebruiken.
Nu alleen nog even zoeken waar ik deze kan verkrijgen.

Bedankt voor jullie hulp.

Ben even bij de Radiobeurs Breda geweest die heeft voor de BDX65C het vervangende type MJ 4035. Die heb ik nu besteld.

Datasheet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]