Henry: Ik heb de BIT-X ook op gaatjesprint gebouwd en had ook een oscillerende LF-eindtrap. Ik kon dit oplossen door de massa van de speaker direct op de min van de voeding te zetten i.p.v. op de massa aansluiting van de LM386.

Je kan de FT50-43 goed gebruiken. Je moet wel één winding minder doen vanwege de hogere AL waarde.

artikeltje op PI4RAZ forum. Op de foto is het nog in opbouw. LF zit bovenaan, HF is ingeblikt, met nog apart een bakje (boven, en onder de print) om het kristalfilter heen.
Hij is trouwens nog steeds niet af, ik heb ringkerntjes uit een oude netwerkbalun gebruikt, ik dacht dat het ft37 was, maar boven de 1Mhz blijken ze niet veel meer te doen. Ik heb nu wel de juiste ringetjes, maar moet ze er nog steeds een keer inzetten...

Z, ik heb weer eens met oogkleppen op gekeken. Na beter kijken en rekenen, niet dat ik je niet vertrouw op dat punt ;-) , is gewoon een goede oefening. De stroom door die torren is zo klein als bias dat de collector nooit tot 0,6V kan dalen.
Ik was net bezig met een hoofdstuk over schakelen met torren en daardoor vergat ik helemaal naar de waarde van die weerstand te kijken.

Ik heb hem ook even in simetrix gestopt. Met een spanning als ingang is hij stabiel en versterkt bijna 45dB spanning. Hoeveel hij kan hebben weet ik niet want ik weet de uitgangsimpedantie van de bron niet. Maar die impedantie moet wel hoog zijn, een stroombron dus zoals jij schreef anders gaat het bij een mini signaaltje al fout.

Als ik er als test een stroombron aan hang dan wordt het idd feest. 200uAtt gaat nog goed, de versterking is dan ook erg hoog, van de 22mVtt input na de elco wordt 4,2Vtt gemaakt. In spanning ook 45dB. Bij 500uA wordt de vervorming bizar terwijl de uitgangspanning niet veel hoger wordt, hij loopt dan aan de onderkant tegen de voeding en het signaal wordt een soort mix van niet lineaire zaagtand en blokgolf.

Met de noise aan blijft hij zonder input stabiel. Geen neiging tot oscilleren. Maar hij heeft dus aan weinig stroom en wat hoger voltage wel de neiging mega te versterken. Misschien dat een open ingang te veel spanning oppakt.

Het is opgelost, R76 is maar 10Ω, dus waarom maken we daar geen 220Ω van? ;)
Stroom loopt er toch amper en de ontkoppeling is beter.

Nu kan het volume en de micingang open zonder vreemde bijgeluiden, waarom ik dat gisteren niet gedaan heb weet ik niet. Maar ik ga voor de zekerheid de ontkoppeling van de LM386 voeding aanpassen.

Op 7 september 2010 09:27:02 schreef Schimanski:
Henry: Ik heb de BIT-X ook op gaatjesprint gebouwd en had ook een oscillerende LF-eindtrap. Ik kon dit oplossen door de massa van de speaker direct op de min van de voeding te zetten i.p.v. op de massa aansluiting van de LM386.

Ik heb je post gelezen en dat probleem ken ik, dan oscilleert de opamp vanzelf wel. Die massa zat al keihard op de voeding en pin 2 zit via een ander spoortje ook weer direkt op de massa.

Je kan de FT50-43 goed gebruiken. Je moet wel één winding minder doen vanwege de hogere AL waarde.

Volgens de calculator wel, maar ik werk ook 2 MHz lager, ik heb het origineel aantal windingen aangehouden.

Hij is trouwens nog steeds niet af, ik heb ringkerntjes uit een oude netwerkbalun gebruikt, ik dacht dat het ft37 was, maar boven de 1Mhz blijken ze niet veel meer te doen. Ik heb nu wel de juiste ringetjes, maar moet ze er nog steeds een keer inzetten...

Ik heb ook grotere ringkernen van de radiomarkt (de graaizakjes en de kernen met schuine randen, de anderen nog niet gemeten), lijkt op -43 materiaal wat aantal windingen betreft (miniringcalculator heet daar een tooltje voor). Ik hoop die te kunnen gebruiken voor de PA. Maar net wat je zegt, het kan ook wel eens anders worden op hogere frequenties.

Ook vond ik kleine witte kerntjes, ideale maat voor de mixer, helaas >250uH met 10 windingen, ontstoorkernen.

Op 7 september 2010 17:30:17 schreef fred101:
Ik heb hem ook even in simetrix gestopt. Met een spanning als ingang is hij stabiel en versterkt bijna 45dB spanning.

Ze (QRPkits) geven 36dB op, ik zal even voor je meten.

Hoeveel hij kan hebben weet ik niet want ik weet de uitgangsimpedantie van de bron niet.

Jawel:

http://pi4raz.nl/images/stories/tech/bitx20/T_bfomix.jpg

'LF' van de balansmixer komt op het knooppunt van de twee elco's (en vergeet de uitgangsimpedantie van de mic-versterker niet).

Makkelijk, dat scheelt rekenwerk want er zit een weerstand verzwakker.
Ik heb de microfoon amp op 1K gezet.
Met een output van 180uAtt na de verzwakker, dus de input van de audioamp. Dat is ongeveer 30mVtt. De output, dus het signaal wat dan de LM in gaat is dan 5,2Vtt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bitjes.png

ingangsspanning is bij een schakeling als deze niet zo ontzettend belangrijk, want je stuurt hem (als je het goed doet) toch hoogohmig aan, en je meet de stroom, niet spanning. Waarschijnlijk is de ingangsspanning aardig vervormd, terwijl de uitgangspanning dat niet is.

@Henry: Ik heb tot nu toe nog maar een keer goede kerntjes voor een koopje gekregen op zo'n beurs, de rest was allemaal bagger. Die goede kerntjes waren paars, +/-8mm groot, 1mm doorsnee en ik heb er waarschijnlijk meer dan 250. Altijd handig, zo'n voorraadje :)

Voor ons (PI4RAZ) BITX project heb ik alle kernen bij Frans Bakelaar gekocht.
Je kunt ook direct bij Amidon.de kopen, ook leuke andere HF zaken. De levertijd is wel lang, een maand uit eigen ervaring.
http://www.amidon.de/

Ik koop tegenwoordig mijn kerntjes hier: http://www.kitsandparts.com/index.php
Ook andere HF onderdelen en binnen één week in huis.

Bij QRP-kits kan je een BITX kernset bestellen, krijg je het wikkeldraad (in kleuren) er ook nog bij.
http://www.qrpkits.com/toroidkit.html

@(Z)weetvoetje. Kleine 4C65 kerntjes schijnt.

@Fred: Je hebt een klein foutje gemaakt, jouw C5 en R10 komen aan de andere kant van C3 te hangen.

Meten is weten, mijn potmeter is btw 20k (en nog lin...): 10mVtt op de ingang, 1,3Vtt op de top van de potmeter. Dat is 130x, ruim 42dB. Komt met je sim overeen. Mijn torren zijn de BC548B ipv 2N3904.

Op 7 september 2010 23:59:37 schreef (Z)weetvoetje:
ingangsspanning is bij een schakeling als deze niet zo ontzettend belangrijk, want je stuurt hem (als je het goed doet) toch hoogohmig aan, en je meet de stroom, niet spanning. Waarschijnlijk is de ingangsspanning aardig vervormd, terwijl de uitgangspanning dat niet is.

Er zit idd een vreemd piekje op de top van de sinus. Ik heb een functiegenerator op de mic-ingang gezet met de output bijna op 0. Die trap versterkt 20dB, dus 1mVtt in is daarvoor genoeg.

@Henry: Ik heb tot nu toe nog maar een keer goede kerntjes voor een koopje gekregen op zo'n beurs, de rest was allemaal bagger. Die goede kerntjes waren paars, +/-8mm groot, 1mm doorsnee en ik heb er waarschijnlijk meer dan 250. Altijd handig, zo'n voorraadje :)

Handig, ferriet of ijzerpoeder?

Een keer een FT240-43 voor een paar euro gevonden, samen met Rd12tf.

Ferriet.

@Hugo: Nice, 4c65 pakt het hele gebied tot 30MHz precies goed mee. Ideaal :)
@Henry: Eigen moet je dan gewoon een 100k weerstandje tussen generator en ingang zetten.
Heb je al in XY-mode gekeken op de oscilloscoop? Dan zou je als het goed is mooi de exponentiele diode-kromme terug moeten zien. Maar goed, een beetje vervorming maakt natuurlijk heel weinig uit voor HF-spul.

Als je maar één frequentie te versterken hebt niet.
Maar dit is voor SSB geloof ik.

Op 8 september 2010 21:16:13 schreef (Z)weetvoetje:
Heb je al in XY-mode gekeken op de oscilloscoop? Dan zou je als het goed is mooi de exponentiele diode-kromme terug moeten zien.

Elipse met twee kleine 'bumps', maar het is minimaal.

Maar goed, een beetje vervorming maakt natuurlijk heel weinig uit voor HF-spul.

Het is voor SSB.

Voor alle Friese HF-geinteresseerden:

De FRAG houdt morgen een open dag van 09:30 tot 16:00

Avondsterweg 14, 8938AK, Leeuwarden
Op de Hemrik, richting de Froskepolle.

Cursusinformatie, demonstraties en onderdelenverkoop!

Dames, opgelet! Hier is de Grote Hellehond zelve weer eens even terug. Ik heb namelijk net een projectje afgesloten dat typisch "Jongensradio" was. In elk geval heeft het me in gedachten teruggevoerd naar de jaren Vijftig. Voor degenen die de Slag bij Waterloo niet zelf hebben meegemaakt eerst even een historische inleiding.

In de Tweede Wereldoorlog werd voor de vliegtuigen van de U.S. Navy en de Army Air Force (de luchtmacht van de VS was toen nog niet zelfstandig) een radiocommunicatiesysteem gebruikt dat de aanduiding ARC5 had en ook bekend is geworden als de "Command Sets". Dat bestond uit een half dozijn ontvangers voor verschillende bereiken en idem ditto zenders. Die sets werden allemaal verbonden en bediend via een onwaarschijnlijk assortiment Control Boxes, flexibele afstemkabels en pluggen, die altijd moeilijk verkrijgbaar zijn geweest en op dit moment astronomische prijzen opbrengen als je ze ooit ziet. Een aardig plaatje van het hele systeem is te vinden op de site aafradio.org, onder "flight deck". Ruwweg diende het systeem voor twee zaken: onderlinge communicatie in de formatie vliegtuigen en peiling/homing (met name voor het terugvliegen naar de carrier voor de piloten in de Pacific, anders kwam je nooit meer "thuis"). De grote vliegtuigen zoals de B17, B24 etc. hadden daarnaast ook een zwaardere zender en ontvanger, de kleinere zoals de Mustang, Lightning, Dauntless, Wildcat etc. deden het met Command Set eenheden.

De setjes waren technische hoogstandjes, onderdelen van hoge kwaliteit en uiterst compacte bouw, en werden na de oorlog door talloze amateurs gebruikt. De beroemdste is de BC453 (Army) resp. R23 (Navy), een ontvanger voor de lange golf (190-550 kHz) met een MF van 85kHz, waarvan er duizenden zijn gefabriceerd. Omdat op dit afstembereik de normale middenfrequenties van 450 tot 460 kHz zitten, werd die set bij amateurs geliefd als zeer selectieve achterzetontvanger ("Q5-er"). De drie MF trafo's hebben een variabele koppeling en de doorlaat is messcherp, prima ook voor SSB. Ik verwierf een jaar of twee geleden weer een R23A (iets betere uitvoering) en Fred maakte voor mij een busje voor het afstemasje. Dat is voorzien van karteltjes en de originele knop of flexibele kabel kun je vergeten.

Maar er was ook een setje voor de middengolf (520-1500 kHz), de R24, en dat is UITERST zeldzaam. Ik heb hem al meer dan een halve eeuw willen hebben maar ben er nooit een tegengekomen. Totdat 3 maanden geleden een vriend in de VS er een voor me vond. Er was nogal in gerommeld en een paar onderdelen ontbraken, maar de essentiële onderdelen (spoelen, MF trafo's voor 239 kHz) waren OK. Ook was er het originele afstemknopje bij, dat op Ebay drie keer zoveel kost als ik (als vriendenprijs) voor het setje betaalde. Het grootste probleem was de bedrading: die had rubber isolatie en was volkomen gaar. Ik besloot daarom alles van de grond af aan weer op te bouwen, nadat ik uit mijn eigen junkbox en via een andere vriend in de VS een paar ontbrekende originele onderdelen had verzameld. Buizen: 12SK7 RF en eerste MF, 12K8 mixer, 12SF7 tweede MF en AVC, 12SR7 BFO, AVC en detector, 12A6 eindtrap. Net als bij de R23 is de koppeling van de MF trafo's variabel. De BFO spoel ontbrak, ik had die wel kunnen vervangen maar op de MG is een BFO niet echt zinvol en ik heb de 12SR7 triode dan ook als AF voorversterker geschakeld. Er is nu dus zowel een RF als een AF volumeregelaar, verder een paar kleine modificaties uit de R23A (LG peiluitvoering) gebruikt, o.a. voor hogere output op luidspreker en nog vlakkere AVC. Wat me opviel: de compositie weerstanden (die vaak een slechte naam hebben) vielen na al die jaren nog EXACT binnen hun originele 5% spreiding! Alle ontkoppel-C's (in hermetisch afgesloten potjes) waren OK. Er zitten 3 elco's in de set, die na meer dan 60 jaar altijd lek zijn, en daarvoor bestaat geen andere oplossing dan moderne exemplaren.
Het was een forse klus, het verwijderen van de bedrading is al niet makkelijk en het opbouwen moet je in étages doen omdat het zo compact is. Ik had nooit zelf iets zo compact durven te bouwen (de frontplaat meet 12 x 15 cm). Foto's van het eindresultaat gaan hierbij:

http://www.uploadarchief.net/files/download/r24.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/r24%20detail.jpg

Toen voorzichtig opwarmen via de Variac en al bij 120V input kwam glashelder de BBC overdag uit de luidspreker rollen. Zeer zorgvuldig getrimd, het is absoluut nodig bij het trimmen van een wikkeling van de MF trafo's de andere te dempen met een weerstand van 1,5 kOhm, anders krijg je een asymmetrische doorlaat. De schaal klopt nu op de kHz. Het eindresultaat is verbazingwekkend en komt er eigenlijk op neer dat 's avonds domweg op elke 9 kHz een zender is te ontvangen, ver superieur aan een dure moderne consumer ontvanger. Een draadantenne is hier onbruikbaar vanwege de storing, gelukkig heeft deze peilontvanger een ingang voor een laag-impedante loop. Ik gebruikte eerst een raam van ongeveer 60 cm diameter maar het blijkt dat een grote ferrietstaaf met 12 windingen ook uitstekend werkt. Dat is dus GEEN gewone, afgestemde, ferrietantenne, maar een aperiodische.
Een jongensdroom is in vervulling gegaan!

P.S.: De prijzen voor de enkele R24 setjes die sinds 2004 op Ebay zijn verkocht lagen tussen de 350 en 620 dollar, er staat er nu een op waarvan de prijs de $ 300 nadert, maar dat wordt nog meer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Dag Frithjof,
wel gefeliciteerd, leuk dat je iets gevonden hebt dat je al zo lang graag wilde hebben. En weer bijna helemaal werkend gemaakt!

Wat was eigenlijk het oorspronkelijke doel van deze variant? Peilingen nemen op omroepstations?

Hi FET,
Dat is een merkwaardig geval: hij werd geloof ik eigenlijk alleen maar een tijdje als achterzet van een VHF homing receiver gebruikt om de carrier terug te vinden. Dat is maar kort geweest (vandaar de kleine oplage), daarna kwam de ARR-2 Command Set, waarin een VHF ingangsdeel gevolgd werd door een tweede mengtrap naar 6 kiesbare kanalen in het MG gebied. Maar ik kan er inderdaad lekker op MG mee peilen, c.q. zenders wegdraaien. Er zijn nog steeds flink wat frequenties met een aantal zenders erop, het lijkt wel pre-Kopenhagen (dat is voor de oude rotten)...

Grote hellehond, lichtend voorbeeld en almachtige leider, welkom, lieve vriendin, een welkome verademing na de piraten invallen deze week ;-)

Fijn dat het busje bruikbaar was. Hij is mooi geworden.

Ik moet nog steeds aan de R101 beginnen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Die kabelboom is zo ingewikkeld. Ik heb een tijd geleden een paar avonden de schema's bestudeerd maar ik kwam er niet uit. Best complex met die viskomantenne, los bedieningspaneel en die ongeloofelijke hoeveelheid draad aansluitklemmen. Jij hebt of had er ook een als ik het goed onthouden heb, heb je nog wat foto's tekeningen, tips. Dit is toch de ontvanger waar mijn restauratie carrière dank zij jou mee is begonnen ? Die moet dus eigenlijk maar eens er aan geloven

Maar ik moet ook steeds een , CAT-pey, Racal MA79 zender afmaken en ik wil mijn FT250 en FT101 nog afregelen.

Maar tijdens de net afgeronde en wat complexe reparatie van een HP 8601 sweepgenerator begon mijn 7704 scoop raar te doen. De eerste 5 minuten wordt de trace horizontaal samengedrukt. Dus die moet eerst open want dit is mijn favoriete scoop. Die krengen hebben een redelijk complexe voeding. Ik moet ook nog twee plugins repareren, een 535A repareren en een 545B afregelen. Ik zal me voorlopig nog niet vervelen.

Kopenhagen, dat was toch zo'n conventie waar er een kernfusie kwam tussen oude en nieuwe natuurkunde, in ieder geval iets met quantum mechanica dacht ik.

Hi, Fred!

Eerst Kopenhagen: ja, daar waren de kernfysici ook aan het feesten (zoiets als de klimaatconferenties van nu??), maar aftandse radiorotten zoals ik herinneren zich het Kopenhagenplan uit de vroege jaren Vijftig. In de loop van de tijd waren er steeds meer MG zenders bijgekomen en de vermogens waren opgevoerd. Iedereen was zomaar op een frequentie gaan zitten en het resultaat was een enorme chaos van meerdere sterke zenders op één frequentie. Toen zijn de frequenties opnieuw verdeeld, waarbij alleen zenders die geografisch ver van elkaar lagen op dezelfde frequentie gingen werken. Hielp natuurlijk voor de DX-er nog niet veel als je even ver van de ene als van de andere afwoonde, maar men dacht in termen van regionale ontvangst. Het gevolg was echter dat alle schalen met blokjes niet meer klopten en arme techno-analfabeten zoals mijn moeder totaal de weg kwijt waren op hun radio. Er is toen een aardige handel geweest in Kopenhagenschalen voor de meest gangbare typen, maar voor wat zeldzamer ontvangers natuurlijk niet. Daardoor kon ik bijvoorbeeld als arme student voor 25 gulden een Philips tropenontvanger kopen met MG plus 6 KG banden omdat de MG blokjes niet meer klopten. Die had overigens een EF21 als HF versterker.
De R101 lijkt huiveringwekkend maar valt eigenlijk wel mee, al is het een enorme puzzel. Ik heb eventueel wel het COMPLETE manual voor je, dat is een kanjer van een boekwerk om te kopieren....

Hoi Frithjof, leuk je hier weer eens te treffen. Die commandsets zijn leuke dingen en zoals je zegt bestaan er vele varianten. De aansluiting voor een Low-Z loop werdt die gebruikt voor een DF (direction Finding) loop. Je komt de ARC- setjes wel tegen op de diverse verkoopsites, maar de MG versie is zeldzaam. Gefeliciteerd.

Die schalen met Kopenhagen indeling zie je nog wel eens op een oud toestel. Vaak staat het er in een hoekje op "Plan de Copenhague".

Zelf ben ik, sinds een kleine 2 jaar, ook zeer geïnteresseerd geraakt in WW-II Airborne radio en Radar. Zowel Engels als Amerikaans. Ik heb al wat bescheiden GEE spul en een BC348 die ik m.b.v. een donortoestel weer origineel wil maken. Het donortoestel is door een amateur "verbeterd" in de jaren 50. Alle Amerikaanse buizen zijn vervangen door Europese :( Ook bij de BC348 denk ik dat ik niet aan vervanging van de papier C's en compound weerstanden ontkom. Nu nog op zoek naar een zender (b.v. een ART-13 of BC-191)

Hier nog een fototje. Zo zag dat er uit in een B-29 Superfortress. Alles staat erop Command Sets, BC384, ART-13 en natuurlijk de Radio Operator.

http://www.uploadarchief.net/files/download/b29-radio-op.jpgurl]

Hallo Frithjof,

leuk om weer iets te lezen van je.
Dus Kopenhagen kwam na Jutland. ;)

Hoe zit het met de voeding van die ontvanger?

leuke foto mans.
Ik heb eerder wat met marine maar ik heb ook wat luchtmacht. Ik heb een R101 ofwel ARN6 (of 7 daarover zijn de meningen blijkbaar verdeeld), en de T1154/R1155 maar die laatste werkt nog niet en is zwaar verkracht. Nu is die T1154 wel weer marine de uitvoering.

frithjoff, hoeveel blz zijn dat? ik heb wel een scanner maar dat gaat niet snel.

Schimanski:
Die low-Z ingang is inderdaad voor een DF loop. Merkwaardig genoeg was er geen speciale loop voor de Command Sets, de standaard loop voor de kist werd gebruikt, circa 200 microH is wel OK.
De papier-C's kunnen best nog bruikbaar zijn, bij een test jaren geleden vond ik maar circa 10% uitval. De composiet R's blijken dus in mijn Command Set allemaal perfect te zijn, geen idee welk fabrikaat dat was.
Leuk plaatje, in de rechterhoek zie je ook de control box van de R101 van Fred, dat ding met een schaaltje en metertje.
Fijn om weer eens Latijn te lezen!

rbeckers:
alles van het ARC5 systeem werkte met dynamotors op het 24V DC boordnet. Die dynas ontbreken bijna altijd, bij de mijne ook, maar dat is geen probleem. Ik heb hem op mijn universele voeding voor 6,3 , 12,6 en 25V plus 250V draaien.

Fredden:
Je hebt de ARN6, de -7 is veel eenvoudiger. Het boek is 229 pagina's, tweezijdig, waarvan een dozijn of zo uitvouwbaar.

Jullie moeten vooral even naar aafradio.org (flight deck) kijken, je gelooft je ogen niet...

Leuk om weer eens wat van je te lezen, Frithjof.

Ik ben zelf momenteel niet meer bezig met een projectje, maar meer met mijn profielwerkstuk (niet over HF, wel over elektriciteit: biefeld-brown-effect), dus vandaar dat ik een tijd niet meer gepost heb. Ik lees wel nog mee!

Welk Latijn overigens?
/e Gevonden. Het onderschrift van Mans. Ik weet niet of ik het er mee eens ben ;)

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Ja, aafradio.org ken ik (daar kom je vanzelf een keer terecht als je googled op dit soort spul). Ook zijn gereedschap in de "Garaj Mahal" mag er wezen... Maar ja, ik mis de twee ingredienten om het ook zo voor elkaar te hebben, geld en ruimte.;)

Is de R24 met DF loop lang in gebruik geweest? Of ging men al snel over op radar-based DF nadat de Engelsen hun radartechniek en kennis ging delen met US en radar met sprongen vooruit ging.

Ik heb hier nog een stuk techniek waarvan ik tot voor kort niet wist wat het was. Blijkt de 45mHz MF uit de eerste serie British ASV-Radar. Natuurlijk met EF50's. Op zoek naar iets geschikts kwam men bij Pye terecht die net (1939) een 45 mHz MF hadden ontwikkeld voor hun televisie toestellen. Hier nog een mooi online stuk over EF50 ontwikkelingen. http://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html En een uitgebreide over Radar http://www.vectorsite.net/ttwiz.html

http://www.uploadarchief.net/files/download/pye-45mhz-mf.jpg

Leuk weer Frithjof weer eens wat van Frithjoff te zien! Het ziet er allemaal weer erg mooi uit...

Die middengolfband zit inderdaad propvol, maar door je ferrietstaafje te richten kun je natuurlijk vrij makkelijk 1 van de twee zenders die zenders eruit filteren. En je zou ook nog gebruik kunnen maken van meerdere antennes en wat filtering om nog meer zenders uit elkaar te kunnen houden. (probleem is wel dat die antennes redelijk ver uit elkaar moeten staan)

Dat het meer ontvangt dan een omroepdoos verbaasd me niets, een eenrkinger ontvangt al meer.

Nee, die R24 is eigenlijk nauwelijks toegepast, vandaar de zeldzaamheid en de aardige prijs... Die set op Ebay ging op een haartje na voor $ 500.- trouwens. Het alternatief, de ARR2, was simpeler en compacter.
Onderschat de prestaties van de Amerikanen op radargebied niet! De cavity magnetron was een Engelse verrassing (overigens werd dat ding al twee of drie keer onafhankelijk van de Engelsen uitgevonden, veel te weinig bekend) voor de Yanks, maar voor de rest waren ze ongeveer even ver. De cavity magnetron was inderdaad een sprong vooruit, maar de volgende sprongen vooruit kwamen niet zelden uit de VS, met als meest saillante voorbeeld natuurlijk de SCR584. Radar DF was geen optie in de Pacific vanwege o.a. de geringe beschikbare ruimte in kisten als de Hellcat of Corsair. Als ze binnen her bereik van de radar op de carrier waren konden ze wel geloodst worden, uiteraard.
Ha, de Pye TV set, had ik je onmiddellijk mee kunnen helpen, onmiskenbaar. Hij was niet bedoeld als MF versterker, EMI had het "Straight Vision" systeem ontwikkeld. De zender werkte in het 6 meter bereik, dit was gewoon een rechtuit ontvanger voor dat kanaal. Wie zou er nou méér dan één kanaal willen hebben...
Ja, met de loops die ik testte kun je een ongewenste zender aardig wegkrijgen. Het blijkt ook dat het veld niet exact loodrecht invalt, een beetje kantelen van de loop in het verticale vlak kan nog verbetering brengen. Ideaal is natuurlijk een draaibare rhombus voor de middengolf, maar dan zal de bestaande bebouwing in Heiloo moeten worden gesloopt...

Frithjof, bedankt voor het verhaal over "Straight Vision". Ik had natuurlijk direct aan jou moeten denken toen ik met mijn vragen zat.

Nou maak ik meteen gebruik van de gelegenheid. Ik heb nog een UTO (Unidentified Technical Object) hier liggen. Mischien zegt dat jou wel wat. Mijn vermoeden is dat het ook uit een of andere radarontvanger komt, maar dat kan ik helemaal fout hebben. Er staat "Amplifying Unit Type 279" op. Het is in ieder geval "Air Ministry" en WW-II of vlak erna. Er zitten 4 CV1091's (EF50) op. En aan de onderkant nog een CV1092 (EA50) diode. EF5's zitten geborgd met een schroefring. Zo te zien hoort er nog een groter typeplaatje o.i.d. op, maar dat is weg.

p.s. Betreffende de Rhombic. In de Flevopolder staat nog het een en ander ongebruikt aan antenne's ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/amplifier-unit.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/amplifier-unit-onder.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/amplifier-unit-inside.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/type-plaatje.jpg