Op 17 september 2010 09:45:05 schreef Tidak Ada:
Hoe meet je ? Wat voor een meter (Inwendige weerstand)?
met een scoop meter
.
of een gewone multi meter.
[inwendige weerstand, in de meter bedoel je?]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Gewoon een multimeter, maar er zijn er bij met een lage Ri, bijvoorbeeld voor garages. Dat beïnvleod de meting als de bron niet veel kan leveren.
En meet de spanning nog eens als je vol gas geeft! Er zal wel een regeling inzitten die de spanning enigzinds begrenst, maar ik verwacht wel een stijging van de spanning.
gemeten vol gas, met de scoop:
max 31. 5, komt dus niet boven de 14.
wel iets ertussen zetten of niet?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
31.5 vind ik toch wel significant boven de 14V.
Als je met een normale mutlimeter 13.5V meet, kan dat na gelijkrichting ongeveer 17.7V worden. Maar dat is als je hem afvlakt. Als je dat niet doet, is de vraag of de hoge spanningen de leds kapot laten gaan....
Kan je de stroom meten door de ledstrips bij diverse voltages?
Had je toen je lichten aan? maw is dit in belaste of onbelaste toestand gemeten.
Toch raad ik je aan om er een 7812 voeding tussen te plaatsen. Afhankelijk van de stroom die de leds opnemen, moet je eventueel een uitgebreide versie ervan maken.
haha, ik bedoel idd 13.5. gemeten na mn spanningsregelaar, met licht uit. onbelast, vrij wiel
mn pa had het over een zenerdiode, om alles boven de 12v weg te werken
.
gaat een zenerdiode werken?
zoja, waarom hebben jullie het dan daar niet over ipv 7812, lijkt me n stuk makkelijker, gewoon ertussen hangen (niet als kritiek bedoeld, maar maybe zijn er nadelen)
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Je zou ook kunnen zoeken op deze site of google. Ik weet zeker dat er een keer een topic geweest is waarin een voeding met zener gemaakt is.
EDIT:
Volgens mij is deze het, maar dat kan ik NIET bevestigen.
[Bericht gewijzigd door r3dnax op (31%)]
ja, heb je gelijk in.
maar als het werkt, dan kom er wel uit hoe ik het moet schakelen.
mijn vraag is alleen:
kan ik een zenerdiode gebruiken om mijn spanning te begrenzen tot 12 volt?
ik meet vamiddag wel hoeveel ampere er door mn strips gaat.