*Zucht* Het is ook altijd weer feest met de led's.
Wat ik nu weer heb: Ik heb ba15s led lampjes aangeschaft voor het knipperlicht van mijn scooter. De achter knipperlichten waren al van leds.
Ik zet dus de lampjes voor erin want ja, ik wil natuurlijk wel weten hoe het eruit ziet. Nou, heel leuk,maar links en rechts branden tegelijk. En de achter knipperlichten gaan niet volledig uit met knipperen(fel-zwak-fel-zwak zeg maar). Hoe kan dit nou weer?
Als ik de gewone gloei lampjes er weer in zet doen ze het gewoon weer normaal.
Zet eens parallel aan de ledlampjes (ballast)weerstanden zodat het totaal opgenomen vermogen in de nieuwe situatie (met ledlampjes) hetzelfde is als in de oude situatie (met gloeilampen). Volgens mij gaat dat gewoon werken.
Is het ook mogelijk met 1 weerstand allebei de knipperlichten te schakelen op een of andere manier? Zo ja, hoe?
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Hmm, net zei iemand tegen mij dat dat kon met een common anode. Die jongen moet dus ook even z'n mond gaan houden.
Maar, die dikke weerstanden zijn zo duur joh, 6 euro stuk!
Als de lampen van de richtingaanwijzer één gemeenschappelijk punt heeft (bijv. de massa) dan kan het met één (dure) weerstand en twee dioden. Één kant van de weerstand knoop je aan het gemeenschappelijke punt van beide lampen. Aan de andere kant van de weerstand soldeer je de (hoogstwaarschijnlijke anoden van de) dioden. De overgebleven kant van de ene diode soldeer je dan aan de ene led en de overgebleven kant van de andere diode soldeer je dan aan de andere led. Veel beter is om gewoon twee weerstanden te gebruiken.