Hallo iedereen,
Genoeg topics en schema's voor het maken van een toerenteller, maar ik heb toch nog niet gevonden wat ik zoek. De schema's die ik tot nu toe ben tegengekomen, nemen de ontstekingspulsen rechtstreeks op(fysieke verbinding aan de contactpunten ed). Ik ben op zoek naar een schema waarbij de pulsen opgenomen worden dmv een draadje dat rond de bobijn/bougiekabel (of in mijn geval rond de primaire kring) wordt gewikkeld. Dus dmv inductie.
Deze toerenteller zou ik willen gebruiken om het stationair toerental van mijn crossmotor(4 takt) af te stellen.
Ik heb een kleine basiskennis van elektronica maar zeker niet genoeg om zelf een pick up te ontwerpen.
Ik was eerst van plan het kitje van Velleman te kopen maar omdat dit ook aangesloten moet worden aan de onderderbreker en ik een meetnauwkeurigheid van 100 tr/min iets te grof vind ben ik op zoek naar een andere oplossing.
De output had ik graag dmv 7-segmenten displays of eventueel mbv een voltmeter.
Alvast bedankt.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Je kan deze bouwen.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/61/meten-en-testen/analoge-….
Het zal me niks verwonderen als deze schakeling gewoon werkt als je een draadje rond de bougiekabel wikkelt en aansluit op "in R1". Verander R3 van 10kΩ wel naar 100kΩ.
De schakeling is gegarandeerd stuk als er doorslag op de bobinekabel optreedt. Door het wikkelen van een (geaarde) draad om de bougiekabel verhoog je de kans op doorslag aanzienlijk.
PS:
Het signaal is geen inductief, maar een capacitief signaal ondanks dat er gewikkeld draad wordt gebruikt.
@ Jokohoko: Dat is zeker niet onmogelijk, maar dit is door de stekkerverbindingen niet zo gemakkelijk. Je moet dan eigenlijk al met een "prikker" door je isolatie achteraan je stekker tot bij je contact zien te geraken. En omdat de crossmotor constant met zand en water in aanraking komt wil ik de afdichtingen in een zo goed mogelijke staat houden.
@Ohm pi: Dat lijkt mij het proberen waard. Weet je soms ook iets over de nauwkeurigheid van zo een schakeling?
Bedankt voor de snelle reacties en de verbetering. Zo leer ik nog iets bij.