Goedemiddag allemaal,

Mijn vriendin heeft laatst een fiat punto sx 75 gekocht. Alleen zitten er een aantal defecten in.

1. Het linker remlicht werkt niet, lampje is vervangen, nog niet doorgemeten.
2. Linker richtingaanwijzer knippert te snel.
3. Rechter richtingaanwijzer knippert te langzaam en als je de rem indrukt stopt hij er helemaal mee.

Mijn buurman en ik hadden het erover en dacht dat het misschien aan een ground draad ligt die niet goed bevestigd is. Wat is jullie mening hierover?

* de zekering is overigens al vervangen, het ligt echt alleen aan deze groep

Rechter richtingaanwijzer knippert te langzaam en als je de rem indrukt stopt hij er helemaal mee.

Klinkt als een massa/ground probleem inderdaad.

Groeten, Bram

Op 9 oktober 2010 14:31:40 schreef Arne:
* de zekering is overigens al vervangen, het ligt echt alleen aan deze groep

Zit er een groepenkast in? :)

Ff zonder gekheid: zit er ook een trekhaak onder? Zo ja, kijk dan ff naar de contactdoos. Voor hetzelfde zit die vol modder en troep.

te snel knipperen is omdat er een lamp stuk is / geen lamp aanwezig is , let ook maar eens op ( in het donker of er meer lampen dimmen als je remt of de knipperlichten aanzet . dan is er kans op een losse draad naar de lamphouder in de achterlichten .

Nee, geen trekhaak dus daar kan het niet aan liggen.
Denk inderdaad wat testman zegt dat er ergens kortsluiting is. Vandaag ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de rechter richtingaanwijzers aanzet niet de richtingaanwijzer achter knippert maar het achterlicht!

Ik zal morgen de lamphouders losschroeven en kijken of er ergens kortsluiting is. Morgen meer info!

Ik hou het op een rotte massa (deze zit vermoedelijk aan het koetswerk geschroefd), of heel misschien een combinatie van losse massa en sluiting.

Bijna zeker geen kortsluiting maar een slechte massa verbinding.
Kontroleer de schroef/bout waarmee de achterlichten aan het chassis zitten.
Grote kans dat daar roestvorming tussen zit.
Los maken staalborstel erlangs en klaar is Arne.:-)

Is het niet zo dat bij een slechte massaverbinding in de auto, de stroom via een andere weg gaat proberen vloeien, zijnde de dichtsbijzijnde lamp ?

Zo zie je toch vaak auto's rondrijden die achteraan op een discobar lijken....

Ook sommige aanhangwagens en caravans kunnen dit effect hebben.

Kan goed zijn dat er water tussen de dichting van het lichtblok is geraakt waardoor deze geen goede massaverbinding meer heeft.

Maar als ik me niet vergis wordt er meer en meer gewerkt met volledige plastic blokken die toch wel een echte massadraad hebben...

correct me if I'm wrong...

volledige plastic blokken

Een en ander afhankelijk van het bouwjaar.
Maar dan nog moet er ergens een verbinding naar massa zitten.
En die is waarschijnlijk rot.

Welja, dat bedoel ik ...

Bij mijn 10-jaar oude truck, zit de massa in de kabelboom naar de achterlichten.

Al de rest is volledig plastic, dus moeten ze het zo oplossen.

misschien is het bij de fiat punto ook zo en is de massakabel ergens los...

De bakken zijn inderdaad van plastic. Er zit een witte connector aan met een massa draad en richting, achterlicht etc.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Italianen en electriciteit gaan niet samen ;-)

Ik hou het ook op massa. Dat heeft hele rare problemen omdat stromen dan vaak via andere gebruikers een aardweg gaan zoeken. Dan krijg je dingen als meeknipperende achterlichten.
Mrt een multimeter checken heeft geen zin. Ik deed dat altijd met een testlampje, dat met de klip op de positieve aansluiting en de punt op een goede massa.

Ook zou ik kijken naar de centrale massa kabel, nu heb ik alleen een hoop ervaring met engelse oldtimers en daar zit meestal een dikke draad van dynamo naar chassis. De aansluiting op het chassis moet je dan schoonmaken.

Bij een volvo van een vriend en mijn eigen 90 ook zoiets gehad en daar zat het in beide gevallen in de trekhaak electronica. Bij de volvo in de contactdoos, bij mij in de kabelboom ernaar toe. Ook heb ik het bij een amazone gehad dat de hoofdzekering aansluiting zwaar geoxcideerd was waardoor de algehele bosrdspannimg te laag was. Maar dat weet je zo door op de armaturen de boardspanning te meten.

Italianen en electriciteit gaan niet samen

zeer juist...

Zo heb ik een '93 Moto Guzzi California III die niet liever doet dan op onbewaakte momenten bijvoorbeeld aan 120 km/u tijdens het inhalen van een vrachtwagen of zo, op het derde rijvak gewoon plots alle electrische power te laten uitvallen.... inclusief onsteking...

Heel goed middel tegen constipatie, zoiets....

Valt wel mee hoor, was een grapje, ik heb een stuk of tien Guzzi's gehad, van cali 1100 met zijspan tot quota en nooit electrische problemen.

Zo, vanavond even de lichtblokken los gehaald. Ben erachter gekomen dat de lampjes niet goed verbinding maken met de houders waar ze in zitten. Na deze grondig schoongemaakt te hebben doen de lampjes het goed. Nadat ik de kasten weer terug heb gezet stopte een van de remlichten er weer mee. Die zal ik morgen weer even opnieuw controleren.

Wat ook nog niet werkt zijn de mist achterlichten. Hoogstwaarschijnlijk is het knopje in het bedieningspaneel kapot, deze zal ik binnenkort even vervangen.

De knipperlichten knipperen gelukkig weer normaal. Wordt vervolgt...

De houders en de contacten ander heel voorzichtig wat bijbuigen.

Groeten, Bram

Valt wel mee hoor, was een grapje, ik heb een stuk of tien Guzzi's gehad, van cali 1100 met zijspan tot quota en nooit electrische problemen.

Ik heb toevallig die éne waarvan de electrische installatie op een maandagmorgen is in elkaar gezet door een Italiaan met een kater....

mistlicht is er meestal maar 1 , en zit apart in 1 van de achterlichten , dus is er 1 houder met een lampje meer dan is dat het mistlicht , zo niet zou er een lampje kunnen missen ( wel meer draden aan 1 houder ) ook wil contactspray wel helpen met slechte lamphouders die wat geoxideerd zijn .

Op 11 oktober 2010 10:57:05 schreef testman:
mistlicht is er meestal maar 1 , en zit apart in 1 van de achterlichten , dus is er 1 houder met een lampje meer dan is dat het mistlicht , zo niet zou er een lampje kunnen missen ( wel meer draden aan 1 houder ) ook wil contactspray wel helpen met slechte lamphouders die wat geoxideerd zijn .

Mist achterlijk zijn hier toch echt twee stuks ;)

Zo'n spanningzoeker is in die gevallen goud waard :

https://www.trailerplus.nl/picdb/v5/250/42370.jpg

Groeten, Bram