Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 september 2010 23:24:57 schreef fred101:
Tidak, het was maar bij wijze van spreken maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Dit is eigenlijk meer een soort mini CRT. Grid, gloei en oplichtend fosfor. Maar ze zijn wel gaaf

Er zijn er zelfs, die meerder kleuren weergeven (segment), afhankelijk van de gebruikte fosfors. Misschien heb je nog ergens een videorecorder, die zo'n display heeft. je kunt het zelfs checken met een UV-lamp/LED

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Heb weer eens een leuk buisje te pakken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ilm2-12mw-a.jpg

edit:
Nog even een foto'tje met UV licht erbij:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ilm2-12mw-uv.jpg

Wat moet je daar nu weer mee?
Het lijken we 4 giga RGB-pixels op een rijtje.

Typenummer is ILM2-12MW, maar dan in Cyrillisch (???2-12?? ) Lukt dus niet :(

Met een moneychecker licht het middelste (breedste) segment rood op

Wie weet er meer van?

Als je een mooie (vertaalde) datasheet èn een applicatie kunt leveren heb je er een als prijs :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

De twee buitenste op 2. A 3 volt gloei zetten. Links grids, rechts anodes ;-) het lijkt tenminste op een VFD
Nog meer vreemde http://en.futaba.co.jp/display/vfd/vfd_multi.html

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 27 september 2010 22:05:23 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

De aansluitingen, zoals ik ze heb uitgevogeld:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ilm2-12mw_aansluitingen.jpg

  • De twee grijze links en rechts zijn inderdaad de gloei;
  • De grijze zijn, denk ik, de roosters;
  • De rgb's de anodes.

De groene en de blauwe delen de anodeaansluiting, waarbij groen van de pixel links midden aan de uiterst linkse pixel zit en de blauwe van de rechter middenpixel aan de meest echtse pixel.
van de twee middelste pixels zitte de groene en blauwe dan weer onderling tussen die pixels verbonden.
De rode zijn echter wel echt links-rechts verbonden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

De roosters zijn makkelijk te herkennen. Dat zie je als een soort "raampje" boven het fosfor zitten. Gloei is meestal iets van 2 a 3 volt. Begin gewoon met 2. Dan zet je de min van de tweede voeding bij de min van de gloei. Dan splits je de plus met twee draadjes. Een op een van de grids en een op een van de anodes. Zo zie je in een minuutje alle aansluitingen. Ik heb er vanavond nog mee zitten spelen. Ik had er een met 4 karakters waar ik letters mee kon maken. Daarop wilde ik TIM zetten maar ik was even vergeten dat je ze moet multiplexen en niet drie letters te gelijk kan maken. Dat zou ik dan met een AVR moeten doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 september 2010 23:56:27 schreef fred101: [....] Daarop wilde ik TIM zetten maar ik was even vergeten dat je ze moet multiplexen en niet drie letters te gelijk kan maken. Dat zou ik dan met een AVR moeten doen.

OT:
Dat kan je ook doen met gewone TTL OF CMOS hoor. Dat kost een stuk minder tijd om voor te bereiden. Ter slit heb je maar drie letters nodig. Die maak je met een diodes in een matrix of misschein wel direct bedraad. Het scannen gaat met een ringtellerje, terwijl je de 50Hz van het net deelt naar pulsen met een interval van een paar seconden om die ringteller aan te sturen.
/OT

Maar nu weet ik nog niet waar die dingen voor gemaakt werden, heb ik nog geen datsheet en nog geen leuke applicatie ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien hoort er een diffuser en/of een lensje voor? Het lijkt te toevallig dat het RGB is.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het zijn denk ik pixels voor een reuze scherm, ik heb er een liggen in CRT vorm. Een kleine Sony CRT met maarliefst twee RGB pixels. Elk vlakje is ongeveer 1 bij 2 cm. Een pixel is dus 3x2cm.

EDIT: Vraagje, zijn er nog meer van te koop ergens? Ik vind dat soort dingen erg leuk voor de verzameling. :)

Hier vind je wat over de ILM1-12MW, misschien de voorloper, maar ik kon geen foto's vinden, dus het zou wel eens over een heel ander buisje kunnen gaan. Gebruik google vertalen als je geen russisch kan lezen! Dan nog wordt het puzzelen.

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 28 september 2010 11:22:51 (33%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Als het voor een giga-display is, dan moet het stapelbaar zijn. Maar ik zie de pinnen in de weg zitten voor de volgende rij, of kunnen die makelijk naar achteren gevouwen worden, Tidak?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@Benadsky
Ze komen van uit de Ukraïne via eBay. een kennis van me heef daar een set gekocht en ik heb er een paar (3) overgenomen.
Ik zal hem eens vragen waar hij ze precies vandaan heeft.
eBay nummer enz.
Ik kom de hele string ILM2-12MW niet in het stuk tegen. (natuurlijk met cyrillische letters geprobeerd, die haal ik hier http://www.hts-homepage.de/Suchen.html vandaan.
Doe jij je nicknaam eer aan dat je russisch kan lezen??

@Rew:
Die pinnen zijn zacht en kwetsbaar, maar een keertje buigen gaat prima. Bovendie zit er in iedere pin een soldeer oogje, vlak bij de glassealing.

Het hele display is 142 × 33 mm; de oppervlakte van de lichtvlakjes samen is 120 × 22 mm

De Ruskys hebben meer van dat soort kleurn VFD display's Ik heb er ook nog een liggen met 5 rijen van 7 rode en 7 (vfd)witte vierkantjes
Duidelijk om te gebruiken als een twee kleuren 5 = & dot matrix.

@ Jochem op afstend vloeien de kleuren van die vlakjes dooreen. Het zijn eigenlijk net een soort uitvergrootte Triniton pixels.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Is 'ie fel genoeg als RGB moodlight?
Anders een klokkje:
b.v. blauw voor de uren (binair, 12 uur), de een-na-meest linkse groene als Am/PM
Dan rood voor de minuten (0-15 minuten) en de andere 2 groenen voor de kwartieren (0 t/m 3). Niet af te lezen voor de leek natuurlijk, maar dat maakt er een mooi "interesting looking device" van. Kleuren kunnen uiteraard anders.

En sorry, geen datasheet. Maar ik hoef er ook geen, dan land 'ie toch maar in een laatje naast de NB-18 VFD en de IN-16's waar ik nog 's wat mee wil doen maar voorlopig niet aan toekom.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Dat zou wel een mooi codeer apparaat zijn.

Moodlight? Hangt ervan af in wat voor mood je bent ;)

Hij geeft het gewone vfd-licht: duidelijk, prettig voor de ogen en niet verblindend. Maar om nou te zeggen dat je er een kamer sfeervol kunt maken....? Misschien in het poppenhuis van je dochter.

Ik denk dat wanneer je een soort bill-board van 6 × 8 meter van maakt, het op een behoorlijke afstand goed te zien is, zeker in het donker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een klokkie wilde ik er dan ook van maken. ;)

Ik kan geen Russisch lezen, hooguit een paar woordjes die fonetisch op de onze lijken. Maar Google vertaalt het voor mij.

ILM2-12MW komt trouwens niet in de tekst voor, wel ILM1-12MW, misschien de voorloper?! De tekst heeft het over extra helderheid bij lage stroom, iets wat je verwacht bij grote RGB schermen, dus het zou kunnen. Zitten er ongecoate anodes of andere "onbekende" aansluitingen ergens in/aan het schermpje? Dat kwam in de tekst ook naar voren. Zo niet heb je waarschijnlijk helemaal niets aan die tekst?

EDIT: Het idee wat ik voor het klokje was is trouwens wat algemener afleesbaar. Voor 19:04 bijvoorbeeld het volgende: 1e segment aan, 9e aan, niets aan, 4e aan en dan alles op lage helderheid aan. Zo kan iedereen de tijd aflezen.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 30 september 2010 12:51:51 (17%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Hier volgt wat er op eBay overgezegd werd:

6-PCS ULTRA RARE COLORED VFD DISPLAY SET FOR YOUR PROJECT!
These special colored modular displays can create panels for mapping
of letters, numbers, signs, images, pictures, shapes etc.
Also If You wish You can make your own unique big project
with these show displays.
Made by Reflector Sovtek (today) Plant in 90's Soviet era.
It's no serial product but special limited edition.
We have the limited quantity of the displays you need for your project.
Don't miss your chance to make your own unique project because we have the limited part only!
We offer it in first time for sale.
Unique old technologies, amazing brightness and durability, thick glass.
It was made for export , not available now.

Duidelijk is dat ze van Reflector/Sovtek vandaan zijn gekomen.

Dit was de eBay verkoper: polivoks-russia Hij heeft nu een paar mooie Gigia (8,5 cm) vfd-displays staan. Zowel 7segment als 7×9 dot matrix ( = 7×4 dots plus colon!)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Ik heb vele malen (2005-2006) bij Evgeny Lomovskoi (Polyvoks-Russia) gekocht, ook buiten Ebay om.
Hij kent redelijk goed Engels dus communicatie verloopt soepel.
Hij is daarbij amateur/verzamelaar van analoge synthesizers (vanwaar zijn nick).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Tidak Ada, ik heb er ook een paar gescoord, alleen met 3 RGB "pixels". Zin om er 1 te ruilen? Mail me dan even. Of heb je ze zelf al voor projecten gereserveerd?

https://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/temp/cd4.jpg

En als je 4 pixels voor 3 ruilen te weinig vind wil ik er wel een losse pixel bij doen (RGB power LED)! ;)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Heb je ze al binnen?.
Die van mij stonden net zoals de jouwe met 3 pixels op eBay.... Maar als ze echt verschillend zijn: Ja graag!! :)

P.S. Ik weet niet hoeveel je er hebt, maar mijn kennis zal misschien ook geïnteresseerd zijn in de 3 pixel uitvoering. Daaar kunje misschien ook nog wat ritselen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb hier een soort transformator/trafo met opschrift:

KASCHKE 28/02
155 805 600

heeft iemand meer info over dit onderdeel, kan op internet niets vinden.

print komt vermoedelijk uit AEG Wasmachine

Hallo mensen,

Ik heb een defecte diode met kleurcode Zwart-geel-wit (of andersom?) en heb geen houvast om te achterhalen wat het is. Weet iemand dit of kan iemand me op weg helpen?

Enige wat ik weet is dat het geen zenerdiode is, en dat hij parrallel zit met de andere diode op de foto die ipv wit een paarse streep heeft. Het zit in een digitale input module van Siemens.

http://www.uploadarchief.net/files/download/minimelf.jpg

maartenbakker

Golden Member

@Luckyboy: als die andere onderdelen in je advertentie ook uit een AEG-wasmachine komen, dan is het inderdaad een zonder extra moeite practisch onverkoopbare geprogrammeerde controller en wil ik je bovendien op het hart drukken dat complete printplaten of modules in dat geval meer opbrengen en beter verkoopbaar zijn dan de losse onderdelen ervan!

Dat trafo'tje van Kaschke zou een netfilter kunnen zijn, maar ook nog wat anders. Doe eens een scherpe foto, misschien is er dan wat van te zeggen?

28/02 is trouwens de datumcode, en het andere getal dat je noemt is geen Kaschke-nummer maar een nummer van de fabrikant die het ding besteld heeft, AEG dus. Als die in 2002 nog zelf hun wasmachines maakten tenminste.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 oktober 2010 11:56:13 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op veel harddisks zit het omcircelde onderdeel. Weet iemand wat dat is?

http://prive.bitwizard.nl/seagate1.5T_printje_c_small.jpg

Op veel harddisks zit de footprint er ook, maar is ie niet bestuckt. Deze disk is "raar" dat ie drie plekjes heeft voor deze onderdelen.

Ze zitten altijd onder 45 graden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En allen omgeven door een spoortje (gnd?)

Iets sensor-achtigs? Waar komt het t.o.v. de rest van de HD?

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 11 oktober 2010 15:11:26 (44%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb ooit zo'n ding gehad in een laptop; Toen was het een smd fuse.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
maartenbakker

Golden Member

Ik heb hier helaas even geen schijven bij de hand, maar gezien de diagonale plaatsing zou ik ook richting een sensor denken. Mogelijk een versnellingssensor?

Ik pak er van de week wel even wat schijven bij, of misschien kan je er eens een close-up van nemen?

Qua uiterlijk kan ik me opzich ook nog wel vinden in een SMD-zekering, vandaar dat ik hem toch eens beter wil bekijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 oktober 2010 16:17:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zeg BmB ,zie ik dat nou goed op die foto? het lijkt een SO8 maar aan een kant zitten 4 pootjes en aan de andere 3?
een SO7 dan zogezegd.
Het zal wel gezichtsbedrog zijn.Ik denk dat het een mosfet is

Dit topic is gesloten