hallo,
we zijn op school bezig met een project. genaamd The learning polyp.
Dit is een kermis attractie met in ons geval vier armen met daaronder bakjes die rond draaien en het geheel ook.
dit is de opdracht omschrijving
De attractie krijgt 3 verschillende standen:
1: Demonstratie
2: Interactiviteit
3: Leer demonstratie
Demonstratiestand:
Er wordt een programma geschreven waarbij het volgende automatisch bediend wordt:
- Attractie (draait + de stoeltjes)
- Licht
- geluid
Interactieve stand:
Hierbij kunnen mensen met de attractie spelen, er komt bijvoorbeeld een klapschakelaar in of een toonschakelaar. Op deze manier kan de attractie starten als er in de handen wordt geklapt of dat er gefloten wordt.
Leerdemonstratie:
Ook komt er een leer demonstratie. Als de demonstratie gestart wordt gaat alles in werking. Doormiddel van een LCD scherm en belichting van bepaalde besturing eenheden word er uitgelegd hoe bepaalde onderdelen werken. En wordt dit aangegeven op het LCD scherm.
Technieken:
- Microcontroller: Bestuurt de hele attractie
- Audio versterker: Je kan er muziek op aansluiten wat d.m.v. luidsprekers ten horen wordt gebracht.
- Voeding: deze moet de attractie van stroom voorzien.
- Licht besturing: Er komen lichteffecten die door de micro controller aangestuurd worden.
- Interactiviteit:
Klapschakelaar: Als er iemand in de handen klapt gaat de attractie in werking.
VU meter: Hoe harder het geluid, hoe meer LED’s er gaan oplichten op de achtergrond.
Fluitmeter: Hoe harder het geluid des te harder de attractie draait.
Leerdemonstratie: Via een LCD scherm word er uitgelegd waar dit model attractie uit bestaat, door middel van LED’s worden de bepaalde besturings eenheden belicht.
nu zijn we net begonnen met ontwerpen. en hebben alles al vast gelegd in een blokdiagram etc.
nu zijn we als volgende stap begonnen met het ontwerpen van een motor aansturing , maar nu lopen we tegen een aantal dingen aan.
We willen gebruik maken van een kant en klaar h-brug ic zoals de L298. maar bij dit ic zitten helaas niet de diodes in verwerkt. het liefst hebben we een ic die dat al wel heeft. iemand een idee?
We krijgen dus 4 bakjes die elk aangestuurd worden door een uC deze hoeven niet apart van elkaar te draaien. de motors hebben we nog niet maar wat voor h-brug zou hiervoor geschikt zijn?
verder hebben we dan nog 1 zwaardere motor die het geheel rond laat draaien. ook hiervoor hebben we nog geen motor. maar de h-brug moet dan wel wat zwaarder zijn. zelf 1 bouwen dan of zijn er ic die wel veel vermogen kunnen leveren?
dan zitten we ook nog met een goede manier om sleepcontacten te maken. ook hiervoor hebben we veel informatie over opgezocht en konden aan het eind nog geen duidelijke dingen stellen.
mijn vraag is aan jullie om ons enig sinds te helpen met wat ontwerpen in de juiste richting, of suggesties.
alvast bedankt!
benleentje
Golden Member
Eerst je motoren goed uitzoeken inclusief vertraging. Al eens gedacht aan een stappen motor is makkelijker als het echt langzaam moet kunnen draaien.
Pas als je motoren bekend zijn is het zinvol om de motor sturingen te gaan bedenken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Van de L298 is er ook een variant waar de diodes al in zitten (de L298D, geloof ik). Waarom is het zo'n groot probleem om dat extern te doen?
Voor de zwaardere motor zou je kunnen bekijken of de L6203 genoeg is. Zo niet, dat blijven er weinig andere opties over dan zelf iets te maken, denk ik. Je zou dan ook nog kunnen overwegen om een relais te gebruiken voor de draairichting en een enkele MOSFET voor de snelheidsregeling.
Bij mijn weten heb je geen L298 met diode's, wel de L293D maar die is maar 1.2A.
Voor meer stroom kan je eventueel ook de L298 parallel zetten. Er zitten twee H_bruggen in.
En als dat niet genoeg is wordt het zelfbouw.
Voor dat je een H-brug uitzoekt zou ik ook eerst gaan kijken naar wat voor motoren je gaat gebruiken.
Ik heb namelijk ook heel veel naar motoren gezocht en om een goede keuze te maken moet je precies weten wat je wil.
Zoals benleentje al zegt zou je een stappenmotor kunnen gebruiken. Maar de vraag is wat je nodig hebt. Je kan dan kiezen uit koppel, snelheid, nauwkeurigheid, energie zuinig, onderhouds gevoelig/levensduur, prijs, sensoren nodig?, Makkelijke/moeilijke motor aansturing, Grote/kleine motor afmetingen?
Zoals je ziet zijn er zat keuzes.
En wanneer je dit weet kan je gaan kiezen uit:
AC/DC motoren, Brushless motoren, Stappen motoren, AC/DC servo motoren.
En als je dit hebt weet je pas wat voor aansturing je moet kiezen.
Tot kort.
Als de prijs het probleem is kan je het beste een DC motor kiezen.
Als je veel koppel nodig hebt, is een stappen motor het beste.
Wil je veel snelheid hebben kun je voor een servo motor of een brushless motor kiezen. Let bij de brushless motor wel op dat de electrische sturingen niet eenvoudig en goedkoop is.
Alle bedankt voor de reacties dit verhelderd een boel.
Even wat punten op een rij.
Budget is €150,- voor de gehele attractie.
De 4 motoren die de bakjes moeten laten draaien hoeven niet zwaar te zijn, zat zelf te denken aan simpele kleinen dc motoren, mag met borstels.
dus dat valt denk ik wel mee. het grote probleem is de motor die de boel draait. met deze motor moeten we gaan werken tandwielen, en daar heb ik nog geen kaas van gegeten. dat dus eerst maar uitzoeken. maar kan al wel vertellen dat de attractie van langzaam naar snel moet kunnen draaien. een stappen motor is mooi voor koppel maar niet echt voor snelheid. dus kom zelf weer op een DC motor alleen dan wat zwaarder.
Het ligt er aan hoe groot/zwaar je het product wil maken.
En ik neem aan dat je alleen de snelheid wil variëren?
En dus niks met positie wil doen. Want dan heb je ook nog encoders nodig voor een DC motor en dan wordt het wel een stuk duurder.
Als je het voor de snelheid doet zou ik ook gewoon DC motoren kiezen. Je hebt wel stappen motoren die ook die snelheid kunnen halen, kost je alleen wat geld.
Hoe groot wordt het totale project en wat gaat het ongeveer wegen?
Positie hoeft niet nee. hij loopt altijd een programma af en word niet zomaar geinterrupt. dus ik hoef niet de positie van de motor te weten. waarschijnlijk gaan we de armen en de draaicirkel van metaal maken omdat je dit in mooie vorm kan buigen. erg groot word het niet 60x80cm totaal. de draaicirkel 8cm + de armen van 11cm breed. dus en dan 10 hoog. dus word het 30cm bij 10cm hoog.
we hebben nu hier wel een motor liggen met tandwielkast van een ruitenwisser van een vrachtwagen. werkt op 24v en trekt ongeveer 1,1A toch gaat dit niet snel genoeg voor ons, het kan er wel mee door, maar liever sneller.
hier een schets van de attractie
http://www.alibaba.com/product-gs/305855289/Auto_door_mechanism_motor_…
Zo'n motor hebben we nu. na wat test hebben we besloten dat deze hard zat draaien. volgende test opstelling is te kijken hoe die reageert op een PWM signaal.
Kent iemand deze motoren? en weet die de benaming? we hebben namelijk geen info over deze motor. alleen wat op de sticker staat.( en dat is Electro-parts Cod. 213.1668 24V SX 26-99 ( al gegoogled maar niks gevonden))
Toch krijgen we zo een probleem met sleepcontacten. iemand daar tips voor of manieren?
[Bericht gewijzigd door gforse op (27%)]
Motor heb ik geen idee van. Wat wil je dan weten over de motor?
Ik zelf heb ook ooit sleepcontacten gebruikt voor een project.
We hebben dit toen opgelost met een telefoon plugje die rond kan draaien. Eerlijk gezegd was dit niet echt een goede oplossing en dan bedoel ik qua slijtage.
Nu heb ik even zitten kijken en je kan een soort collector maken zoals in een motor. Dus je doet een paar kopere ring om een asje gescheiden door kustof. Daarop zet je, je koolborstels en deze druk je aan met een veer arm. Dan heb je dus sleep contacten. Als je dit kan maken is dat natuurlijk een leuke oplossing. succes
dat is inderdaad een mooie oplossing. zelf zaten we te denken aan een print plaat te etsen met ronde ringen erop die daarna nog is te vertinnen. en dan een stukje blik vast maken op het draaiende deel en dan een veer ertussen die de boel aandrukt ?
weet ondertussen wel meer van de motor, hij word namelijk veel gebruikt in elec. ramen van auto's en deze komt uit een elec. raam van een vrachtwagen. ik zou wel willen weten wat de overbrenging is en toeren tal. zo kan ik uitrekenen hoe snel de attractie draait in verhouden met een echte attractie.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk; 24V erop en gedurende een bepaalde tijd het aantal omwentelingen tellen; zo heel erg hoog zal het niet zijn.
Zo'n motor lijkt me wel een beetje lomp voor de toepassing. Hij is zo sterk dat je alles kapot trekt als er een keer iets vastloopt, en je zult de elektronica voor de aansturing ook behoorlijk zwaar moeten maken, om te voorkomen dat het stuk gaat. Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een kleiner motortje met vertraging.
Wat die sleepcontacten betreft: is het niet handiger om die gewoon in te kopen, of uit een bestaand apparaat (zoals een stofzuigermotor) te slopen? Universeelmotoren hebben 2 doorlopende sleepringen, dus niet van die losse vlakjes zoals je bij DC motoren ziet. Sommige wasmachinemotoren werken ook op die manier (maar niet allemaal).
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sleepcontacten maken van fosforbrons. Laat dit slepen tegen stukjes fosforbrons buis die je geïsoleerd van elkaar op de as monteert. Aan de binnenzijde de draden monteren en door een gleufje naar boven leiden. Heel de website.
Hier vind je ook zeer kleine schroefjes, draadtappen en lagers mocht je deze nodig hebben.
Na wat tellen, zijn we erachter gekomen dat de motor op 24v 100 omwentelingen per minuut maakt. dus dat is zat.
vervolgens een kleine schekeling gemaakt met een FET en een toongenerator op een PWM signaal te creeren. dit liep goed. vervolgens schakeling gemaakt met een NE555. dit ging ook goed en konden de motor mooi regelen. volgende stap is om nu de motor aan te sturen met een Atmega 16. eerst nog even kijken hoe je een programma schrijft waarin een PWM signaal word gecreëerd.
verder hebben we er voor gekozen om bij deze motor te blijven om de boel te laten draaien. aangezien die sterk genoeg is en het en minder uitgave is in ons budget. ben zelf niet bang dat ie de boel kapot drukt. hij is er wel sterk genoeg voor maar komt een piek indicator op, dus als ie vastloopt slaat ie uit.
Wat betreft de sleep contacten. gaat het om de contacten die naar het draaiende gedeelte gaat die de motoren voed die de bakjes laten rond draaien. zelf hadden we in gedachten om de X aantal banen te etsen op een print. en dan aan de boven kant een kabel pakken met losse aderen. die voor de helft vertinnen zodat je aan het uiteinden een soort "kwastje" krijgt die dan op de aan drukt. idee ?
Zoiets als dit ( onderaan de pagina)