plantrekker
True story bro!
Idd, ik had de 2 ic's omgewisseld (nu aangepast).
Je hebt voor de tests maar 8 weerstandjes nodig.
Neen die basisweerstand zit in de UDN.. en ULN.. al ingebakken.
Dus op de PIC sluit je 2 ic's aan, zo zal het ook zijn bij de echte kubus. Je sluit er een shiftregister op aan en de ULN2803. Het enige verschil met de uiteindelijke kubus is dat er nog meerdere shiftregisters in cascade aan het eerste komt, maar dat merk je niet in de PIC... De uitgangen van het shiftregister sluit je rechtstreeks zonder weerstanden aan op de UDN2981A, aan elk van die 8 uitgangen sluit je een weerstand van 150Ω met een led (de anode). Knoop dan alle kathodes van die leds aan elkaar en sluit ze aan op de eerste uitgang van de ULN2803.
Je kan dan al je volledige programma schrijven, ookal kan je nog maar 8 van de 125 ledjes zien oplichten. Je kan al de routine schrijven die om beurt 1 uitgang van de ULN2803 laag maakt en dan alle 25 bits van de overeenkomstige kolom in het shiftregister schiet.
[edit] het belangrijkste is dat je bij de testopstelling de volledige routine schrijft die elke kolom (vlak) op zijn beurt actief maakt en de overeenkomstige bits in de shiftregisters shift, ookal is er op 4/5 kolommen niets aangesloten. Eens die routine werkt kan je die gebruiken bij de echte kubus om effecten te gaan schrijven.
Heb ik voor het testen alleen een udn2981A (I.P.V. ULN2803) nodig, en voor de Led kubus een ULN2803.
Als ik 120Ω en 150Ω en 180Ω bestel, zou een van deze verstanden goed zijn voor de led kubus.
plantrekker
True story bro!
Je hebt ze beide nodig bij zowel de test als bij de uiteindelijke kubus. Je hoeft gewoon bij de test niet alle ledjes en shift registers aan te sluiten.
Heb ik mijn schema verkeert getekent dan, ik heb alleen maar ULN2803 gebruikt.
Wat is het verschil tussen die twee dan: NPN (= ULN2803), PNP?
Moet U3 soms een UDN2981A zijn?
plantrekker
True story bro!
Sorry Brandon, ik heb dat idd over het hoofd gezien. U5, U8 en U9 moet een UDN2981A zijn. Komt er nog eens bij dat ik in de laatste post op de vorige pagina en de eerste op deze pagina, UDN2981A en ULN2803 heb omgewisseld. Ik zat te denken aan het sinken van de rijen en sourcen van de kolommen. Het is aangepast in die posts, dus je kan die nog eens nalezen
.
ULN2803 -> uitgangen trekken naar massa. (gebruik je om de kolommen te selecteren)
UDN2981A -> uitgangen trekken naar Vcc. (gebruik je bij je shift registers)
Je kan het ook omgekeerd (hoe ik in die 2 laatste posts aan het denken was) maar dan moet je je leds omdraaien.
Sorry dat ik zo laat rageer
Ik heb even een nieuwe schema getekent. (ik heb de ULN2803 gebruikt voor de UDN2981A, want de UND2981A staat niet in mij teken programa) Deze is volgens mij wel goed. De UDN2981A is wel bijna 4x zo duur als ULN2803 
Brandon
plantrekker
True story bro!
Geen probleem, je kan de uln en udn dan gewoon omwisselen. Voor de rijen gebruik je dan een ULN en voor de kolommen een UDN.
Ik ben niet echt thuis in de PIC's omdat ik met AVR's werk. De meeste die met picbasic werken gebruiken sofware SPI om de shiftregisters aan te sturen (lees dit voor wat uitleg over SPI). De 16F628 heeft ook een USART module die geconfigureerd kan worden als (half duplex) SPI. Nu heb je willekeurige pinnen van de PIC gebruikt, daardoor zal je software SPI moeten doen. Het is beter van de ingebouwde module te gebruiken zodat je hardware SPI kan doen. Dan moet je de DT-pin van de PIC aan de datalijn hangen en de CK-pin aan de clocklijn. Als je de overige pinnen niet van plan bent te gebruiken, kan je daar direct je UDN op aansluiten om de kolommen te sturen. Er vervalt dan 1 shift-register en het zal sneller gaan.
oke, dus U5 en U8 en U9 kan een ULN en U3 een UDN.
Zat te denken om aan de andere pinnen een lcd te hangen voor de progama's, maar dat hoeft niet per zee.
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
(url=http://grootplaatje)(img)http://kleinplaatje(/img)(/url) .
En dan alle ('s vervangen door [. etc
plantrekker
True story bro!
Op 20 januari 2010 21:18:34 schreef plantrekker:
Als ik het goed zie, dan hangen de anodes per verdiep aan elkaar.
Dacht even dat ik het verkeert gesoldeert heb.
Op de bovenste afbeelding is de onderkant de min en de linkerkant de plus.
Ik heb de leds bijna af met solderen, ik moet zeker de verbindingen met elkaar verbinden (ik bedoel horizontaal niet verticaal)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03177.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03178.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03183.jpg
Ik weet dat ze een beetje krom zijn.
plantrekker
True story bro!
Zo het is al weer een tijdje geleden.
Ik heb gisteren mijn IC's gekregen 
Ik heb om mijn breadboard mijn 3e schema gemaakt.
Ik probeer even ene porgramma te maken, als het niet lukt horen jullie het wel 
edit
heeft iemand mischien een voorbeelt programma?
Ik heb een code geschreven, maar hij doet het niet:(
Weet iemand mischien wat ik verkeert doe??
Het moet bij de schuifregister liggen want als ik 5 Volt op de IC's zet dan brand de leds wel.
Bedoeling is van deze porgramma dat al mijn lets aan gaan, ik gebruik maaar 1 kolum van mijn ledkubus.
DEVICE 16F648A ;Gebruik een 16F648A type
CONFIG HS_OSC, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
XTAL = 20 ;Gebruik een kristal van 20MHz
SYMBOL ShiftLatch = PORTA.1
SYMBOL ShiftCLK = PORTA.2
SYMBOL ShiftData = PORTA.0
DIM waarde AS BYTE
waarde = 255
SHOUT ShiftData, ShiftCLK, MSBFIRST,[waarde, waarde, waarde, waarde]
HIGH ShiftLatch
DELAYMS 5
LOW ShiftLatch
HIGH PORTA.3plantrekker
True story bro!
Beginnen bij het begin. Eerst 1 shiftregister aansluiten met 1 losse led en weerstand op een uitgang, zonder de ULN er aan. Maak je opstelling minimaal, dan kan je het maximum uitsluiten... Testen, werkt het? -> met 1 stap je opstelling uitbreiden, enz. Op die manier kan je al veel zelf vinden.
(in je laatste schema moet je de udn en de uln nog veriwisselen!)
zet eens een heel simpel progje in je ic die niet naar knoppen luistert dus net zoiets als high portA.1 dan weet je zeker dat het ic werkt.
Is die ULN echt nodig? kun je de weerstanden niet rechtstreeks op de uitgang van de multiplexer sluiten? Scheelt een hoop soldeerwerk...
Ik zie namelijk schema's waar het ook zonder kan... dan zou je er in de software alleen rekening mee moeten houden dat het signaal geinverteerd is... 0 betekend led aan, 1 = led uit...
Gewoon een vraagje over dit onderwerp, want ik wil hetzelfde bouwen namelijk..
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Een tip, gebruik een 18F4550.
Meer IO en wanneer je deze op 20MHZ laat lopen kan je gebruik maken van software pwm.
Suc6