Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja, zover ging mijn kennis ook globaal, maar ik zou graag weten wat die condensator nu precies allemaal doet. Ik kan alleen helaas geen link vinden die dat laat zien.
Gek genoeg nergens schema's, noch van huishoudmagnetrons, nog van magnetrons in radar, noch van magnetfeldröhren of van turbators (beiden Duitse voorgangers van de cavity magnetron split-anode magnetron), en van split-anode magnetrons.
Weet je dat er zelfs kleine magnetrons in TV's gebruikt zijn als oscillator? Gewoon in een 7 pens miniatuur buisje. Het ging in dat geval om een split-anode type Ik heb er hier eentje liggen van GE.
en een artikel er over.
Afijn het gaat mij nu om de werking van die condensator.
Misschien kan 'grotedikken' iets meer vertellen??
Het schema heb ik toch net opgenoemd? Ik snap je vraag niet.
Trafo, condensator, diode. Magnetron over de diode. Da's alles.
Trafo geeft bijv. 2000V, dat is 2800Vp, dat is 5600Vpp.
Over de condensator komt dus 2800V 'vlakke' gelijkspanning.
Dus over de diode staat een sinus die van -5600V tot 0 op en neer hobbelt (namelijk de trafosinus, 2800V naar beneden geduwd).
Het magnetron krijgt dus 5600V piek voeding. Niet afgevlakt uiteraard maar sinusvormig.
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Het is geen speciaal horica magnetron maar een normaal goedkoop huishoud magnetron van real in duitsland.
hoe kan ik eigelijk er achterkomen of de buis kapot is ?
haal de buis eruit, steek nieuwe zekeringen en zet de boel aan en indien de zekeringen het blijven houden dan is de lamp stuk. Als de lamp stuk is kan je die oven naar het containerpark doen en een nieuwe kopen.
@tidak : een service manual met schema :
http://www.eletrodomesticosforum.com/es/descargas/hornos_microondas/di…
Service manuals met schema en uitleg :
http://www.eserviceinfo.com/equipment_mfg/Daewoo_36.html
In de service manual staat perfect uitgelegd hoe ge de componenten moet uitmeten.
Techn. Dok. LG cirquit description Blz 11/35 > p5-4 >>>
• A high voltage of approximately 2100 volts AC is
generated in the secondary of the high voltage
transformer which is increased by the action of the high
voltage diode and charging of the high voltage
capacitor.
• The negative 4,000 Volts DC is applied to the filament
of the magnetron (= cathode )
@ Techno...
De condensator werd doorboord,zat die in kortsluiting? (nagemeten?)
Werd de oven ondanks de defekte condensator, ingeschakeld?
In dit geval komt over de HS-diode de volle 2000V~ te staan!
Meet even de diode door (let op mogelijk gaat dit niet op ohm-of
diode-meting met de DVM)
Meet ook even of de HS-wikkeling niet onderbroken is.(met de ohm-meter)
2000 VAC is niks voor zulke dioden, meestal kunnen ze tegen 7 a 10000 volt wissel. Uitmeten met een diodemeter van een gewone multimeter gaat NIET.
@ Tune
Bekijk even het schema, als de condensator in sluiting zou liggen
komt wel de volle HS rechtstreeks op de diode.Welke stroom zou er dan
vloeien?
Zou dan in het beste geval niet de zekering springen?
Een niet defecte diode zal in doorlaat een paar volt voeren. Je kunt hem testen met een labvoeding en een weerstand.
Als de C kortgesloten was, zal de diode nu ook wel kapot zijn.
Als de diode nu kortgesloten is, loopt er hoofdzakelijk blindstroom; de magnetische shunt in de trafo beperkt de stroom. De zekering zal dan heel blijven, maar er komt geen vermogen.
Als de diode nu open is, zal de buis een klein beetje vermogen leveren.
Als het magnetron (de buis) defect is, zal mogelijk de HV zekering springen; de primaire zekering blijft dan vaak heel.
het springen van een zekering kan verschillende oorzaken hebben en niet alleen de HV diode ! daarom kan je best alle componenten even nameten zoals beschreven in de service manual, dan weet je toch ergens waar je aan toe bent. Zomaar zeggen dit of dat is verder zoeken en zekeringen steken die ook geld kosten, daarom, meten is weten als ge maar weet wat ge meet. Haal alle HV componeten even los en meet eens. Ivm die diodes, je kan ze vergelijken met een 10 tal 1000 volt diodes in serie.
De magnetische shunt beperkt de stroom maar de trafo zal alles geven wat die kan dus, daar is ook geen zekerheid, verre van zelfs.
@ tune
Ik kan je alleen maar bijtreden.Maar gezien het toestel nieuw was(is)
en alleen de C beschadigd werd,werd de magnetronbuis alleen maar beschermd. Vermoedelijk is die nog goed, tenzij men vooraf bij
herhaling de oven zonder belasting heeft ..getest..!
Daar wil een zendbuis (wat een magnetron eigenlijk is)nog weleens
ongelukkig van worden.
Op 3 november 2010 11:51:16 schreef tune:
De magnetische shunt beperkt de stroom maar de trafo zal alles geven wat die kan dus, daar is ook geen zekerheid, verre van zelfs.
Dat zeg ik ook niet; ik wil alleen duidelijk maken waarom bij een diode in kortsluiting de zekering meestal toch heel blijft.
Anders denken de mensen misschien dat als de zekering heel blijft, de diode dus goed zou moeten zijn; dat is niet zo.
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Ik heb niet gemeten of de condensator in kortsluiting staat omdat ik gelijk al wist dat die condensator niet meer 100% was.
En de magnetron is ook in werking geweest met de kapote condensator.
Het is trouwens een magnetron zonder printplaat in het paneel dus simpel 2 draaiknopjes 1 voor warmte en andere voor min.
Het KAN dus best zijn dat alleen de diode nog defect is; dan zou het nog de moeite kunnen zijn die nog te vervangen.
Maar inderdaad; gaten boren in de behuizing is ook een slecht idee. Nu kwamen jullie met dit gat in de voeding uit, maar als er nog meer gaten zijn wordt het toch een eng idee.
Dan zou ik het als een praktijkles beschouwen en een nieuwe oven halen en gewoon op wandhoekbeugeltjes zetten.