Eventjes een korte beschrijving om het wat te verduidelijken:

Ik ben een Amsterdamse taxiondernemer die is aangesloten bij de taxicentrale Amsterdam. In onze taxi zit een kastje waar we de ritten op krijgen aangeboden. Je staat in een digitale wachtij binnen een digitale sector
Waar je je op dat moment bevind. Zodra je 1e staat krijg je de eerst volgende rit binnen die sector aangeboden. Dit gaat door middel van een straatnaam en tegelijkertijd allemaal piepjes. En dan heb je 30sec om te reageren.

Omdat ik ook wel eens vanuit huis werk heb ik een apparaatje gemaakt van een gesloopt raceautotje van vroeger. Werkt als volgt:

In de auto heb ik een walkytalky met babyfoon functie, zodra een rit wordt aangeboden gaat de walkytalky af en doe ik met een grootte afstandsbediening het apparaat bewegen zodat hij op de accepteer knop drukt.

Aangezien het apparaatje en alles er omheen veel ruimte in beslag neemt en het er niet uitzit wil ik nu een wat handzamer model bouwen. Huidige werking kun je zien via : http://www.youtube.com/watch?v=2CJGniCRdIg&feature=youtube_gdata_p…

Graag tips hoe ik iets kan fabriceren wat vele male kleiner is en beter werkt. Heb maar beperkte kennis van elektronica.

Mvg,

Dave @taxiamsterdam

let maar op met de taxameters , die worden bij de jaarlijkse keuring voor taxi's ook in de gaten gehouden .

je kunt een veertje haken onder de toets erboven die over de acceptatietoets ligt waar je dan een solenoid aankoppelt . die kan in een ventilatierooster van de taxi gebouwd worden .

zolang je de meter niet openmaakt is het niet erg . een platte schoenveter over de hele rij toetsen spannen met een kleine verhoging langs de toetsen die niet hoeven ingedrukt worden , daar zet je dan de solenoid overheen , achter het dashboard . de toetsen kun je gewoon bedienen door op de veter te drukken , evt de tekst op de toets op de veter schrijven .

Dat armpje drukt gewoon die knop in?
optocoupler of relais eraan en je bent klaar.

-----------
----------------|-         -|----------
                | |       / |
van RC ontv.    | |      /  | naar knop
                | |       | |
----------------|-        --|----------
                 -----------
                  Relais (of optocoupler)

voorwaarde is wel dat je het bakje moet openen, ik weet niet of dat mag van de centrale

mvg

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (2%)]

Apparaat staat los van de taxi meter. Daar heeft het niks mee te maken ;)

dan zou je ook een extra relais aan je deursloten kunnen toevoegen . gaat de piep , dan druk je op de autovergrendeling en komt het relais in wat de toets bedient . let wel dat het ook maar 2 seconden hoeft te zijn voor te accepteren .

hieronder vindt je een simpel schema. Je kan het relais ev. veranderen door een optocoupler (eronder getekend)

http://img181.imageshack.us/img181/9995/relais.png

Misschien moet je wel een 1n4148 met daarachter een condensator aan de ingang zetten, zodat het servo signaal omgezet wordt in een stabiel signaal

mvg

Het servosignaal ga je niet kunnen gebruiken om een relais of optocoupler mee aan te sturen.

Dat signaal zou eers gestabiliseerd moeten worden. Maar kan dat niet met een elco? of een monostabiele multivibrator.NE555

Kastje mag/kan absoluut niet geopend worden. Tevens maakt het armpje een slag beweging en werkt dat nu niet altijd even goed. Mooiste zou zijn van een drukker van bovenaf die er helemaal op drukt zeg maar...

Op 4 november 2010 17:51:02 schreef gamesbond:
Dat signaal zou eers gestabiliseerd moeten worden. Maar kan dat niet met een elco? of een monostabiele multivibrator.NE555

Nee, dat is een signaal dat amper veranderd tijdens het draaien van de servo.

post even een foto, van boven, zijkant en onderkant.

dat maakt het wat duidelijker.

mvg,
noone.

[Bericht gewijzigd door noone op (19%)]

Op 4 november 2010 22:45:52 schreef noone:
post even een foto

http://gallery.me.com/taxiamsterdam#100013

Hierop staan de foto's... Apparaat is ongeveer 4cm dik.

De aansturing gebeurt van ongeveer 20 meter afstand van mijn huis tot aan de auto. Met de sleutel van de auto zelf wil ik niet kloten dus liefst een kleine afstandsbediening en ontvanger. Hoeft maar 1 knop te zijn...

Kan je dat apparaatje niet gewoon mee naar binnen nemen?

Was het maar zo een feest... Zit aan een kabeltje vast die weer is verbonden met het Gpssysteem.

Kun je geen alternatieve GPS in je huis gebruiken dan?

of je GPS draadloos maken

Dit apparaat is maar het bedieningspaneel. De rest zit ingebouwd in de auto incl antenne op het dak dus ander gps gaat niet werken. Zal toch echt iets nieuws moeten verzinnen voor op afstand.

Ik vind het gaaf om te zien hoe je het gemaakt hebt met de servo.

Je wilt het kleiner hebben, maar mag niet in het kastje komen. Dan moet je toch een mechanische bediening van dat knopje zien te regelen. Kan je niet een servo onder het kastje monteren, die tegen een stangetje duwt die dan op zijn beurt via een wipje op het knopje drukt.... Duidelijk of moet ik het tekenen?

Gewoon een kleine solenoid nemen. Eventueel onder het kastje monteren om esthetische redenen.

knop    
         ____ /                     | /
beugel  | ,-==---------------------.|/
      \ | |  kastje                || /
    /\  | |________________________||/
   /||\ |_________                  | /
    ||      ||                      |/
   \||/    _||_                     | /
    \/    | || |                    |/
          | || |                    | /
          |    | solenoid           |/
          |_  _|                    | /
              ======================|/

De behuizing van de solenoid blijft, net als het kastje, op z'n plek (vast aan het dashboard ofzo). De pin in de solenoid zit aan een beugel en die gaan samen op en neer, zodat de knop ingedrukt wordt. Zelf kun je ook nog op de beugel drukken als je toch in de auto zit en handmatig de knop wilt bedienen.

Een solenoid kun je op conrad denk ik wel vinden, of anders bij de flipperwinkel ofzo.

Tweede deel is de bediening op afstand. Hier zou je je bestaande zender voor kunnen gebruiken (die heeft zich immers al bewezen). Daarvoor zul je wel de ontvanger moeten modificeren, of het servosignaal interpreteren en omzetten in een geschikte puls voor die solenoid.

Een andere oplossing kan iets van een 433MHz module zijn, maar je zult wel moeten testen of je daarmee ver genoeg komt.

Moet je door veel muren/gebouwen? Of is het bijvoorbeeld 1 muur en verder lucht?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (13%)]

Dit is wat ik had gedacht:
http://prive.bitwizard.nl/kastjeknopje.jpg
(links een servo (zo'n 9g ding) rechts het kastje. Het gedeelte met de servo kan je dan ombouwen met een mooi behuizingkje.

Mocht je de servo gebruiken, kun je je huidige bediening gebruiken.

als je een solenoid gaat gebruiken, of iets dat een puls nodig hebt, kun je met wat simpele onderdelen een geluidspuls maken (1000Hz oid) die stuur je dan door je walkie talkie terug naar de auto, waar je met een filter,comparator en tor een motortje of spoel kan bekrachtigen.

scheelt je weer een apparaat :)

Ik heb nog wat meer foto's gemaakt en nu ook het knutselwerkje uit elkaar gehaald :D

http://gallery.me.com/taxiamsterdam#100013
http://www.youtube.com/watch?v=gr-2Wor5mk4
http://www.youtube.com/watch?v=dVsTpB3ujRc

Aan de achterkant van het het systeem zit een schuifje waar ik het apparaat zeg maar in vast klem. Dus het te maken kastje kan of er voor of er naast liggen maar niet erachter...

Ik ga toch eens kijken hoe ik met een simpele zender en ontvanger het kan maken, omdat er een paar collega's het apparaatje gezien hebben en er wel intresse in hebben :)Dus moet ik er mogelijk wat meer gaan maken.

Jochem en Rew bedankt voor de tekeningen. Als ik het goed begrijp is een solenoid een soort van magneet die intrekt zodra er stroom opgezet wordt ? zoek het lieftst iets zonder magneten om het systeem niet te ontregelen.

Afstand bij mij thuis is misschien 10 meter totaal. enigste wat er tussen mij en de taxi zit is een verdieping en 1 raam. Dus hoeft niet heel lange afstandsontvanger te zijn.

Tot nu toe alvast bedankt voor de tips, Ga me nu beetje inlezen in zenders/ontvangers want daar heb ik ook de ballen verstand van.

Op 10 november 2010 21:16:04 schreef daveku:
Jochem en Rew bedankt voor de tekeningen. Als ik het goed begrijp is een solenoid een soort van magneet die intrekt zodra er stroom opgezet wordt ? zoek het lieftst iets zonder magneten om het systeem niet te ontregelen.

Die magneet ga je geen last van hebben hoor. Zo groot is dat veld niet; dat apparaatje kan daar gewoon tegen als je 't mij vraagt.

Misschien moet je wel een keer je fototoestel vervangen; die foto's zijn geen drol waard (onscherp, ruis, etc). Zal wel zo'n wegwerpcameraatje uit een telefoon zijn...

Afstand bij mij thuis is misschien 10 meter totaal. enigste wat er tussen mij en de taxi zit is een verdieping en 1 raam. Dus hoeft niet heel lange afstandsontvanger te zijn.

Oh, dan komt het wel goed. Je kunt ook het servosignaal door een laagdoorlaatfilter gooien, vervolgens een comparator en die aan een 555 als one-shot hangen. Dan kun je met de bestaande zender/ontvanger ook die solenoid aansturen.

Maar als je meer van die dingen moet maken dan wil je natuurlijk af van je RC-zender. In dat geval moet je eens kijken naar die 433MHz modules, die kun je gemakkelijk aan je eigen brouwsel hangen zonder dat je je over HF zorgen hoeft te maken.

daveku, kijk eens op samenkopen.net naar de "433 MHz zenders en ontvangers". De zendertjes daar zien er leuk profi uit.