Een vriend van me heeft het een defect waterlot op zijn wasmachine.

het betreft een 220V wasmachine, echter is het waterslot 110 volt.

Op de sloop wat van die dingen gezocht, maar allen zijn 220Volt.

nou dacht ik, als ik zo'n slot meeneem,

als ik dan die 110 volt gelijk richt met een 4tal diodes, en 220 Ac laat schakelen voor het 2e hands waterslot

gaat dit werken?

moet er eventueel nog een elco achter die brug om het signaal at 'mooier te maken'

Vreemd dat dat slot maar 110V is. Als er een voorschakelweerstand of -condensator voor zit, is het simpeler om die weg te laten. Dan krijg je gewoon 220V. Anders een relais gebruiken met een 110V AC spoel, dan kan je de gelijkrichting en afvlakking weglaten. Wel even nameten of er dan bij inschakeling ook nog steeds netjes 110V over staat.

Bij twijfel kan het vermelden van merk en type machine helpen.

Dat zal wel een miele wezen met van die tiptoetsen in het front.

110 volt ventielen zijn wel te krijgen even goed zoeken op de site van beekman of europart.

Is het wel degelijk het slot? Op sommige merken staat dat slot in serie met de afvoerpomp zodat je bij een defecte afvoerpomp geen watertoevoer krijgt.

Dat zou dan bovendien die 110V kunnen verklaren.

Zo ziet de TS maar weer hoe waardevol het vermelden van merk en type kan zijn.

Tenandere, als je die spanning gaat gelijkrichten heb je veel kans om de spoel op te branden, die dingen zijn gewoonlijk voor AC gemaakt.

En je zou bvb ook - hoe gek het ook klinkt - gewoon bij de onderdelendienst van de fabrikant of bij een lokale onderdelenhandel kunnen horen wat dat onderdeel kost.
De wereld is groter dan het internet alleen, de lokale verdeler is geen boeman en niet alle fabrikanten zijn dieven als je er een onderdeel bestelt. Dat zou eigenlijk in de witgoed-faq mogen komen ;-)

het betreft de machine Miele w733

het lijkt erop dat de watertoevoer in serie staat met een andere klep die het waspoeder bakje bedient, beide lopen tegelijk. Wanneer het waterslot is ingeschakeld, komt er een heel klein straaltje water uit de slang... alsof het slot niet goed opengaat

Zou het werken om de serie schakeling eruit te halen en een 220 model aan te sluiten, hierop parallel die andere spoel met een dikke weerstand om die spanning te delen?

220 min --------waterslot---------zeepbakkie---------220 plus

naar

220 -----+---waterslot(220model)--------+------------- 220plus
0000000+----weerstand-----zeepbakkie-+

(die 00'en zijn voor het correct instpringen)

hoop dat de tekening mijn verhaal wat verduidelijkt

welke weerstands waarde zou ik dan moeten nemen? dezelfde als die spoel doorgemeten?

Vraag misschien eerst bij Miele eens na wat dat spoeltje kost; hoeft geen fortuin te zijn. Kijk of je ergens een T-Nr ziet staan en bel even met Miele.

ik begreep dat dat zo rond de 200,= moest gaan opbrengen.... dat is beetje teveel van het goede, vandaar deze post om een 220 modelletje o.i.d aan te kunnen sluiten die je voor nop bij de Dar (gemeentelijke inzamelings dienst) van een oude machine af kan halen.

Yes dat kan geen probleem!

draad doorlussen en dan een 220V ventiel scoren voor op je zeepbak!

je moet dan wel even een nieuwe aanvoerslang gebruiken.

Suc6 ermee!

Als er toch nog een beetje water door kan komen, lijkt mij het spoeltje niet defect.Mss valt het 110v spoeltje over te zetten naar een andere klep.Als die klep open kan zoe ik eerst proberen deze te reinigen in een badje van kokend azijn. Bijzondere aandacht voor de 2 kleine gaatjes in de membraan.

Als het goed is, is dit een machine met ook een dikke aanvoerslang met een waterlot er in. Meestal is die kapot, niet de driewegklep. Meestal zet ik er een 220 V versie in en lus de draad van externe waterslot door. Alles werkt weer

Bij miele is de spoel van het waterslot bijna altijd 110 volt, als het een ouder type machine is en het ventiel niet in is ingegoten kan je de spoel verwijderen in eventueel vervangen door wel een 110 volt exemplaar maar meestal is het membraam stuk heeft dan vaak een scheurtje.
Loopt er bij het begin wel water maar erg langzaam de machine in dan is zeker het membraan stuk ik haal ze vaak uit een simpel willekerig inlaat ventiel welk demontabel is