Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Van dat OQ spul moet ik ook nog een hoop spul ergens hebben liggen:
OQ121 IC TO-10
OQ122 IC TO-10
OQ203 IC TO-10
OQ204 IC TO-10
OQ102 IC DIL16
OQ105 IC DIL16
OQ108 IC DIL16
OQ111 IC DIL16
OQ124 IC DIL16
OQ204 IC DIL16
Gold plated pinnen, keramisch huisje. Geen idee wat het voor dingen zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dingen die nog eens goed van pas gaan komen voor iemand die exotische (meet-)apparatuur wil opknappen, schat ik zo in. Zuinig op zijn dus ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc3984klein.jpg
Meer foto's op mijn (nieuwe) site:
http://www.pa4tim.nl/?p=139
Even naar onderen scrollen.

Ik heb dit vreemde buisje. Het is in ieder geval een soort lichtgevoelige cel. Het oppervlak aan de voorkant lijkt op dat van een vidicon camerabuis. De draadjes achteraan gaan naar interne electroden en aan de zijkant komt er een soort coaxiaal buisje uit.
De sensor is roodachtig en ondoorzichtig in tegen stelling tot die van Tidak hieronder.

Het merk:
Plessey optoelectronics and microwave
LAC 16 S200/a type no
520 / 8 / 97725 / 000 ref.no
260 serieno

Dat LAC is lastig lezen. De a zou ook een u kunnen zijn en de c een e. Dus
lue, lae, lac, luc
Alles is met de hand in het type plaatje gegraveerd.

Wat zou het zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Goed, met enige voorkennis:

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc_6751.jpg
Het groene voorvlak is eigenlijk een dichroïtish filter en ziet er op de foto heftiger groen uit dan in werkelijkheid

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc_6751-b.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc_6751-c.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc_6751-d.jpg

Dit zijnn de opschriften:

Type number: SBRC 6751
Brand: GOLETA-CALIF
Serial: 022 15335, hand-engraved in a black background

Nog eentje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc20_front.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/sbrc20_side.jpg

Opschrift:
SBRC
STYLE
20

SERIAL - NO: unreadable

Het zou leuk zijn als iemand ze herkende.....
Vermoedelijk militair. Iemand bij de NIKES gewerkt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

http://www.circuitsonline.net/forum/view/89842

Op 20 november 2010 19:13:03 schreef Zoefje:
Hallo,

Ik heb laatst een hele meuk electronica gekregen van iemand, er zaten een hoop onbekende IC's en andere onderdelen.

Nu heb ik wel een hele hoop gevonden (met behulp van logo, crossreference enzo), maar heb nog 2 onbekende onderdelen liggen die ik eigenlijk niet kan vinden:

Geen logo; opdruk T7404Q67-A3-S3
Logo van Texas Instruments; Opdruk 52702L 120 en ook 72702L 7220

Beiden zitten in een TO-99 metal case behuizing (8 pinnen)

Alvast bedankt.

Opdruk 52702L 120 en ook 72702L 7220: Voluit is het de SN52702 (mil spec) en de SN72702 (general spec)

Zoek voor de datasheet naar de µA702 (Fairchild). Het is een opamp uit het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw.

T7404 is een SN7404 een TTL IC. zes inverters in een DIL package

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Let wel dat de 52xxxx serie een militaire versie is met nauwere specificaties en een vergroot temperatuurgebied (-55 - 125 °C)
Leuk voor gebruik in componentoventjes en ook voor onder de motorkap.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 november 2010 20:10:05 schreef Hugo Welther:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/89842

[...]
T7404 is een SN7404 een TTL IC. zes inverters in een DIL package

Sorry, niet helemaal juist geplaatst van mijn kant, ook die T7404-- zit in een TO-99 behuizing (8 pins) wat dus niet werkt met zes inverters.

Ik zag de 52702L en 72702L als hetzelfde (alleen dan wel militaire versie en commerciële versie) dus had die als één geteld.

Op 20 november 2010 20:14:56 schreef Tidak Ada:

Dit was al mijn vermoeden maar toch bedankt.

Ik beschik helaas niet over een fotocamera.

Druk- en typfouten voorbehouden.
Hugo Welther

Moderator

Als die T7404Q67 ook in een TO99 metal can zit is het hoogst waarschijnlijk een custom made IC.
De datasheet vinden wordt dan een onmogelijke opgave.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke, in ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite

Druk- en typfouten voorbehouden.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zie dat het nog keramische behuzingen zijn ook! :9
Zijn het die grijze of zijn het paarse met een verguld dekseltje?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 20 november 2010 22:45:20 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@fred101:
Is dat Plessey buisje een photomultiplier?
Hoe ziet het electrodensysteem eruit en wat zit er in de voet?
Waar komt het uit ?
Het lijkt op een fotomultiplier voor single foton counting, uit een scintillator of zoiets.

@TidakAda : Kan het een snelle fotobuis zijn ?
Op mijn werk zit iets dat er op lijkt (van Hamamatsu) in een laser, om de lichtpulsen te detecteren (150fs op 75MHz).

Kan ook nog een detector voor uv zijn, dan heeft
het een kwartsvenster.

Kees

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
Tidak Ada

Golden Member

Het is hoogstwaarschijnlijk een vier kwadranten (IR-)sensor.
Er zit alleen een schijfvormig plaatje in, dat in 4 segmenten is verdeeld. Ik kan het alleen niet op de foto krijgen.
Het buisje is hol en dubbelwandig, wat op de foto van de "STYLE 20" goed is te zien.
Verder geen elektroden te zien en het is zeker geen PMT. Misschien wordt het inwendig wel met stikstof gekoeld. Het voorvlak van de SBRC 6751 lijkt een dichroïtisch filter. Aan de kleur te zien voor IR.
Goleta-Californië plaats te zijn in Santa Barbara (CA) die kort geleden als zodanig is geadministreerd. Daarvoor was het "niets" anders dan een woongebied.
SBRC staat voor Santa Barbara Research Centre
Elders is mij verteld dat een en ander "confidential" zou zijn en militair.
Wat het buisje van fred101 betreft, Het lijkt sterk op het mijne en "STYLE 20" (vooral het venster), maar al die afgeknipte draadjes achteraan, zouden ook dynode aansluitingen kunnen zijn van een PMT. Alhoewel,.... 21+ dynodes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

De waarschijnlijk lichtgevoelige laag is ook niet licht doorlatend zoals de jouwe.

KeesD: ik zal daar eens op zoeken. Ik weet niet wat er in zit. Hij is niet doorzichtig. Geen idee wat het is maar het klinkt interessant. Leuk fotonen vast leggen dan kan ik het tweespleten experiment van Young herhalen. Eens kijken of de golftheorie klopt :-)

Het is vast een mini fotonen versneller, via die 21 electroden wordt er een roterend electrisch veld op gezet. Als de electronen dan uit elkaar vallen in quarks laten de fotonen die daarbij vrijkomen het rode schijfje opgloeien. Gewoon een indicatot dus uit het pre-led tijdperk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

fred, bij mij is het target ook niet doorzichtig! Dat lijkt maar op de foto, omdat ik schuin in het lumen kijk. Je ziet het targetplaatje niet eensl je kokt tegen de zijwand aan Het is gewoon een schijfje, dat in 4 kwadranten is ingedeeld.

Ik heb ooit op het lab met iets dergelijks gewerkt, allen het schijfje was veel groter: een paar centineter Ø.
We hadden een stukje glad spierweesel, waardoor glasvezels waren gestoken, die aan het andere einde voor een lichtbron zaten.
De detector vormde een soort camera met een lens er voor. Op die manier konden we bewegingen in het spierweefsel bepalen in grootte en richting.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 november 2010 18:44:27 schreef fred101:
Het is vast een mini fotonen versneller, via die 21 electroden wordt er een roterend electrisch veld op gezet. Als de electronen dan uit elkaar vallen in quarks laten de fotonen die daarbij vrijkomen het rode schijfje opgloeien. Gewoon een indicatot dus uit het pre-led tijdperk.

Dat lijkt me stug. Electronen zitten redelijk stevig in mekaar.

Je kunt electronen redelijk versnellen en andere electronen uit hun atomen knallen. Sterker nog, als je de juiste atomen neemt, krijg je licht als er weer een electron terug dat atoom inwandelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

REW was maar een grapje. Electronen vallen volgens mij inderdaad niet uit elkaar. Een atoom kern bestaat uit protronen en neutronen en die kern valt uit elkaar in Hadronen welke weer uit 3 quarks bestaan ( of zo iets :-) ) ben niet zo thuis in golven, plancken, snaren, integrale paden naar heidelberg of Kopenhagen, waar ik nooit geweest ben en dat maakt me wat onzeker ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hmm. Ik dacht dat ook electronen een setje (3) quarks waren, maar dat schijnt inderdaad niet zo te zijn. Weer wat geleerd. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ben opzoek naar een potmeter van 50K die aan gaat als je het van links naar rechts draait. en het moet een lineaire stereo potmeter zijn. heb heel lang gezocht, maar kan niks vinden iemand enig idee waar wel ? ( potmeter komt uit een oude versterkertje)

Is het geen far-IR sensor? Die worden geloof ik ook met stikstof gekoeld om hun eigen warmte straling teniet te doen...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Zou best kunnen, maar dat van die stikstof was maar een speculatie van mij, vanwege het dubbelwandige van de sensor....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@tidak: mogelijk een enkel-pixel IR sensor. Het dubbelwandige is inderdaad vanwege thermische isolatie. Ik vermoed dat het een aktief gekoelde detector is geweest, met in het 'gat' bijvoorbeeld een Stirling-koeler. Dat verklaart ook de metalen flens die er aan vast zat. Inderdaad erg militair.
Voor een dergelijke sensor heeft een stuk optiek gezeten welk het beeld afscande. Op die manier kun je dus met een enkel-pixel detector toch een beeld opbouwen. Zoiets heeft in een IR camera gezeten, een nachtzichtcamera.

Tidak Ada

Golden Member

Dan zou die van Fred dus mogelijk meer pixels hebben (van wege die 21 draadjes.

Bij mij ziet het target er uit als op de tekening. Je kunt het met goede belichting van onder, waar de basis open is, zien.
Over de binnenste cylinder lopen 8 geleidersporen naar de basis. Ik denk van ieder kwadrant twee. Van uit de basis komet één coax snoertje, waar nog een SMA connector aan zit. Het andere is een afgeschermd twisted pair.

http://www.uploadarchief.net/files/download/target.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb wat rondgezocht:
@tidakada: dat SBRC type 20 ding is inderdaad een mid- of far ir sensor, bedoeld voor inbouw in een dewar. De sensor is een soort LDR, het materiaal is afhankelijk van het golflengte gbied.
Het venster kan van fluoriet gemaakt zijn, voor kortgolvig ir wordt ook wel kwarts gebruikt.

Het buisje van Fred is naar mijn idee een IR image sensor, ook bedoeld voor koeling. (Die PMT was onzin, die hebben nooit meer dan 14 trappen).Het ding lijkt op het sensordeel van deze: http://www.sofradir.com/products/epsilon_mw.htm

Leuke buisjes.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
fred101

Golden Member

Bij de mijne is de buis toch doorzichtig van binnen. Ik zie de draadjes helemaal naar voren lopen. Ik zie geen kwadranten. Het lijkt gestippeld maar dat kan ik helemaal fout zien. Als ik met een zaklamp in het pijpje op de zijkant schijn zie ik dat licht als ik door het centre gat in het buisje kijk. Dus dat pijpje komt uit in de buis.

Zou zo'n ding nog wat doen en zo ja, hoe werkt dat. Ik dacht dat het licht op zo'n stukje "zonnecel"(?) een stroompje veroorzaakte.

Edit, die sofradir dingen hebben er wel iets van weg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Leuk Kees, Vooral die link naar Sorfradir.
Vergat te zeggen: de diameter is c.a. 1/2"
Die Sofradir dingen hebben in ieder geval het venster gemeen. dat is naar mijn idee alleen een IR filter. de eigenlijke sensor zit bovenop het binnenste buisje en maakt geen contact met dat 'filter'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten