levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

Dag allemaal!

Kort: schrijf eens op elke nieuw geinstalleerde spaarlamp (liefst van gerenomeerde merken, want er bestaat nogal wat brol) de aankoopdatum met een marker. Zo weet je na een tijdje hoelang die in werkelijkheid meegaat! Men zegt te gemakkelijk "spaarlamp die hééél lang meegaat...". Ik geloof er niets meer van... Het zijn te dure dingen ZONDER garantie....

En wat vinden jullie?

Groeten,
Marc

Ik heb hier in huis een aantal spaarlampen. Deze branden vrij weinig, maar toch, ze hangen hier al 24 jaar. Best aardig dus.

Op sommige lampjes staat de datum leesbaar. Dat is wel niet de aankoopdatum, maar dat scheelt maar weinig.
Het is me tweemaal gebeurd dat een lamp te kort meeging. In beide gevallen kreeg ik een nieuwe.

Heb dat vele malen ondervonden bij PL-lampen van dat Eindhovense filiaal in Terneuzen. De armaturen stonden op een tijdschakelaar plus schemerschakelaar (mechanische relais!!), dus ze brandden alleen als het echt nodig was.
Steeds binnen het jaar kapot! Uiteindelijk de lampen maar afgeschakeld; ik werd er zo moe van :(
Heb er nu een SOX18 branden :).

@hadv:
Ik heb hier lampen die nooit branden, die houden het al vele decennia uit. Goed hè? >:)

Heb dit (nog) niet ondervonden met spaarlampen. Echter met tl buizen ben ik hiermee al enkele jaren bezig. En daar ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat 9 van de 10 buizen niet het gemiddelde haalt van wat de fabrikant opgeeft.( buizen worden 1 maal per dag aan en uitgeschakeld met een gemiddelde brandduur van 9 uur)

Op 23 november 2010 12:15:36 schreef hadv:
Ik heb hier in huis een aantal spaarlampen. Deze branden vrij weinig, maar toch, ze hangen hier al 24 jaar. Best aardig dus.

24 jaar?!? Ben je niet in de war?

Het zullen wel SL-lampen zijn, die kunnen het behoorlijk lang uithouden.
Thuis inderdaad ook al wat slechte ervaringen gehad met (electronische)spaarlampen.

[Bericht gewijzigd door bjokal op (37%)]

Mijn ervaring is dat de goedkope spaarlampen het ongeveer een jaar uithouden hier. De duurdere lampen doen het ruwweg net zo lang als een gloeilamp van 80 cent.

Nou is dat wel allemaal op plekken waar de lampen regelmatig in- en uitgeschakeld worden en nooit langer dan een paar uur achter elkaar branden.

Vind de bewering dat ze zo enorm lang meegaan dan ook knap misleidend.

Dan nog iets anders: bij twee lampen heb ik al gehad dat de elektronica uitgefikt is met rook, stank en dat soort dingen. Is dat gebruikelijk? Wat dat betreft is de failure-mode van een gloeilamp een stuk veiliger...

De enige spaarlampen die bij mij zijn stukgegaan zaten in een buitenlamp met schemerschakelaar. Andere ( van supermarkt, Ikea, bouwmarkt ) gaan al jaren mee. Tl lampen in de garage branden al 16 jaar ( niet continu ). Dus eigenlijk valt het mij niet tegen. Waarom heb je trouwens geen garantie ?

Ben drie jaar geleden in mijn huidige huis gaan wonen. Ik heb toen alle lampen vervangen voor spaarlampen (liefst zo goedkoop mogelijk, voornamelijk ikea). Er is er tot nog toe geen een kapot gegaan.

Opgelet: die "levensduur" is de duur waarop je nog 80% van je lichtsterkte overhoudt. M.a.w. - als de hoeveelheid licht per lamp ca gelijk blijft - dan geldt die levensduur voor 8 op de 10 lampen. En dan uiteraard bij een vastgelegd aantal schakelingen. 't Is een beetje zoals de verbruikswaarden van een auto...

Op 23 november 2010 13:25:00 schreef Sponcebert:
De enige spaarlampen die bij mij zijn stukgegaan zaten in een buitenlamp met schemerschakelaar. Andere ( van supermarkt, Ikea, bouwmarkt ) gaan al jaren mee. Tl lampen in de garage branden al 16 jaar ( niet continu ). Dus eigenlijk valt het mij niet tegen. Waarom heb je trouwens geen garantie ?

Hangt er van af of je een mechanisch(-relais) schemerschakelaat hebt of eentje met een solidstate rlais. Bij het laatste ervaar ik kortere levensduur.

Het was een electronische. Soort van proportioneel, als het schemerde knipperde hij een beetje... Dat soort zaken is minder goed voor spaarlampen heb ik het idee.

een spaarlamp levensduur is behoorlijk afhankelijk van de opstart temperatuur en de ruimte in het armatuur . een pl-s heeft ook maar 6000 branduren en de vsa in die armaturen kan ook vaak 7 , 9 , 11 watt aan en dus gaan 7 en 9 watt sneller stuk als de 11 watter.

een sox lamp haalt een 18.000 uur als deze veel uren aaneen brandt steeds . voor buitenlampen heb je echt aparte spaarlampen nodig voor buiten , anders wordt het opstartten met kou uiteindelijk de reden van doorbranden . de huidige philips master lampen , konden eerst nog 15.000 uur halen volgens verpakking , nu staat er al 20.000 uur op . de goedkope spaarlampen van de bouwmarkt , dus merkloos en de philips lampen met groene doosjes halen niet meer als 6000 uur , wat er vaak niet opstaat idd. zitten deze in armaturen die een 5 uur per dag branden gaan ze nog geen 3 jaar mee . vaak is de electronica ook eerder stuk als de fluor buis zelfs .

overigens zijn schemerschakelaars en bewegingsmelders ook geen levensduur verlengend iets , daar aangaan met beweging en na 3 minuten weer uitgaan erg slecht is voor een spaarlamp .

Op 23 november 2010 13:21:10 schreef 6502:
Wat dat betreft is de failure-mode van een gloeilamp een stuk veiliger...

Dat zou ik dan weer niet te hard roepen. De faillure mode van een gloeilamp is in principe meestal volle sluiting door een vlamboog met een beetje pech gevolgd door een harde knal en glassplinters. Om dat te ondervangen is de interne stroomtoevoer naar de gloeidraad als een soort van zekering uitgevoerd, maar dat voorkomt niet altijd dergelijke gevolgschade. Vandaar dat een lichtdimmer ook altijd met een snelle zekering moet worden uitgerust.

Lang leve de gloeilamp! :D

(dat 5 watt gloeilamje heeft al een aantal spaarlompen overleefd) :P

Meestal niet meer dan 1 tot 2 dagen. Daarna ben ik dat vreselijke licht wel zat en gaat het ding de vuilbak in...

Ik heb een rij spaarlampen die 12 uur per dag brandt, de levensduur van die lampen is 1 tot 3 jaar, dus ongeveer gemiddeld 10.000 uur.

Op 23 november 2010 14:36:09 schreef Sponcebert:
Het was een electronische. Soort van proportioneel, als het schemerde knipperde hij een beetje... Dat soort zaken is minder goed voor spaarlampen heb ik het idee.

Klopt, je mag ze ook niet dimmen.

En ze kunnen heel slecht tegen warmte, in een gesloten armatuur gaan ze sneller stuk.

Verder gaat ze hier redelijk lang mee. Een defecte ikea (van de 6 oid) na iets van een jaar, de rest doet het al iets van 2, 3 jaar.

Op zolder een oude jampot van Philips waarvan ik niet eens weet hoe lang die al meegaat, dat ding is volgens mij nog van voor mijn geboorte.

Zelfs de gruwelijk stinkende (heet phenolpapierprintplaatstank) calex blijft tot nog toe heel. De niet stinkende overigens ook, maar die is minder oud.

De defecte IKEA gaf gewoon geen licht meer. Een "defecte" philips gaf nog wel licht maar ging brommen en gaf paarsig licht.

Verder zit hier in alles spaarlampen, behalve daar waar het niet in het armatuur past. Verder ecohalogeen of nog oude gloeilampen. En waar het even mogelijk is TL.

Goede ervaringen met de goedkope philipsen, ikea gaat ook wel. Calex geeft niet zo aangenaam licht. Gamma spaarlampen geven vooral heel veel licht (dan wel de 14W versie).

Op 23 november 2010 14:13:46 schreef Tidak Ada:
[...] Hangt er van af of je een mechanisch(-relais) schemerschakelaat hebt of eentje met een solidstate rlais. Bij het laatste ervaar ik kortere levensduur.

Apart. Flink denderen is dus gezonder dan gewoon Aan ?

Ik denk dat er veel van die China-dingen zijn, die niet in de nuldoorgangen schakelen en daar houden spaarlampen niet van.

En een mechanisch relais schakelt wel precies in de nul, bedoel je? Nou ja, die dendert zó veel, één van die keren zal misschien wel gedurende een nul gebeuren. :)

Zou het komen dat je door dat denderen een soort van PWM krijgt met een oplopende duty cycle waardoor de C aan de ingang wat beheerster geladen wordt? Is dan ook beter voor gloeilampen zou je zeggen :)

Weet ik niet, maar ik heb van die 'goedkope' dingetjes van de bouwmarkt gehad en die flikkerden af en toe behoorlijk en wat nog erger was, ze gebruikten bijna net zoveel stroom al de spaarlamp zelf. Daarom heb ik later zelf een schakelingetje opgezet en dat gevoed met een 0,5W trafotje en een relais. Werkte perfect.
De SOX-18, die ik nu gebruik heeft een eigen schemerschakelaar in het armatuur (Lelijk Philips ding).
[OT]De kleur is trouwens op het oog precies die van de gele 590nm LED's, die ik elders gebruik. Moet ook wel want de gele Na-lijn is 592 nm en dat valt binnen de karakteristiek van die LED's :) [/OT]

Ik gebruik al een heel lange tijd zoveel mogelijk spaarlampen, goedkope, dure; kleine, grote; binnen, buiten; sommige 24/7, andere intermitterend.

Mijn persoonlijke observatie:
- kleine (3-7 watt) hebben een korte levensduur (<5k uur, 9-23 watt doen het allemaal ongeveer even goed)
- "Ikea" kwaliteit is niet noodzakelijk slechter dan "Osram" kwaliteit, prijs zegt niks over de te verwachten levensduur. Ik heb een reeks Ikea lampen die er al minstens 30k uur (buiten!) op hebben zitten sinds 2000, en die gewoon onverwoestbaar blijken te zijn.
- 10% faalt in de eerste 500 uur, de rest doet minstens 15k uur. De spaarlampen die ik niet "onmiddellijk" vervang, kom ik jaren niet meer aan. Ik zie een echte badkuip-curve.
- een lamp die niet minstens 30 minuten aan een stuk brandt, hoort geen spaarlamp te zijn

En de post-mortems die ik gedaan heb, suggereren het volgende: vroege uitval is bijna altijd te wijten aan de elektronica (halfgeleiders, elcos); late uitval is te wijten aan een opgebruikte buis. Je kan een lamp hebben die 10 jaar, 30k uur, in weer en wind gewerkt heeft, en de ping wong chang elcos zijn nog helemaal goed als het buisje eindelijk het loodje legt.