Wat zijn parameters?
en als ik IntelIJ heb hoef ik niet meer de parameters in cmd te geven aan de compiler maar aan intelij (,netbeans of eclipse)
en JRE is dus gewoon om het programma uit te voeren en met notepad kan ik programma's maken.
dan weet ik hopelijk genoeg en ga ik iets proberen.

bedankt, jeroen

EDIT: Ik heb nu intellij 9 prof en kan ik dan daarmee een java programma van maken?
Ik heb ook al een klein java progje gedownload om te zien hoe het eruit ziet, en als ik rechter muisknop doe kan ik het met winrar uitpakken en er zitten nog aardig wat bestanden in.
Hoe kan ik nu een programma maken?

jeroen

PS: ik heb intellij 9 demo prof gedownload en ik heb ergens (ik mag niet zeggen waar, staat in faq) een productcode vandaan gehaald dus ik kan er alles mee, en niet alleen de demo functies.

[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (45%)]

Je zal intellij nu moeten duidelijk maken waar je jdk zich bevind. Ik heb nog IntelliJ5. Er kan (en zal) dus wel wat gewijzigd zijn.

Ik denk dat het te ver gaat voor dit forum om hier alle instellingen van intellij te gaan uitleggen. Contacteer me daar even voor. Als ik het goed heb staat mijn mail in mijn profiel.

Ik zou lekker Eclipse nemen :-)

Volledig gratis
Opensource
Supersnel
Zeer goede debugger

noem maar op :-)

Ik heb ooit ook wel eens intellij gebruikt, en dat was behoorlijk *meh*

buckfast beekeeper, de mail staat in je profiel dus ik zal je wel een mail sturen.
en daan timmer, ik denk dat ik nu de software houdt die ik nu heb, anders verander ik zo vaak!

[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (40%)]

Op 20 november 2010 01:17:45 schreef Daan Timmer:

Ik heb ooit ook wel eens intellij gebruikt, en dat was behoorlijk *meh*

Dat was ook onze eerste reactie als onze docent Java IntelliJ voorstelde in plaats van JBuilder. Hij heeft dan enkele lesuren gespendeerd om de kracht van IntelliJ aan te tonen en de IDE correct in te stellen. Daarna hebben we uren gewonnen. Ik heb destijds IntelliJ geïnstalleerd met studenten licentie.

Eclipse gebruik ik dan weer wel voor het programmeren in C voor AVR.

Vroeger @ school als eerst met JBuilder, daarna IntelliJ (andere docent :P) Daarna happily overgestapt op Eclipse.

Zowel voor java, C++, PHP en VMWorks/Tornado

Hallo,
iedereen bedankt voor het helpen, ik ben nu met java begonnen.
Ik werkt met Intellij.
Ik heb alles ingesteld voor java maar ik krijg een error.
Als ik een nieuw project heb geopend.
dan klik ik op crs(rechter klik)>>>new>>>class, en dan krijg ik de error:

This template did not produce a Java class or an interface
/**
 * Created by Beginner(tje).
 * Name: Owner.
 * Date: Nov 24, 2010
 * Time: 5:36:53 PM
 */package PACKAGE_NAME;

in file templates in settings staat in include, de file header, daarin staat dit:

/**
 * Created by Beginner(tje).
 * Name: ${USER}.
 * Date: ${DATE}
 * Time: ${TIME}
 */

Wat heb ik verkeerd gedaan?

mvg jeroen

Hallo,
Dit probleem heb ik opgelost.
Nu zou ik graag software voor de k8055 schrijven.
Maar zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat moet, of een tutorial geven waarin staat hoe je JAVA kan programmeren voor electronische apparaten.

mvg Jeroen

Ik heb dat programma gedownload, dat werkt perfect, maar het gaat me eigenlijk om een tutorial, zodat ik er wat van kan leren, ik heb om precies te zijn 0.00% ervaring met JAVA...

mvg jeroen

Open de zip file. In de package (map)src_sample staat TWUsbTest.java. Pak dit uit.
pak ook TWUsb.jar uit op een gekende plaats.
Open dit in IntelliJ. Een mooi en passend voorbeeld. In het Duits. Niet zo moeilijk te begrijpen.

Bij het openen zal je zien dat er allemaal rode streepjes verschijnen in de IDE.

Eerste oorzaak is package test.de.wenzlaff.twusb.schnittstelle; op regel 10. Verwijder dit.

Open project structure. Kies project settings > modules. Kies daar het tab blad dependencies. Kies Add. Kies optie 1. Surf naar de plek waar TWUsb.jar zich bevind. En bevestig. Zet nog een vinkje bij export. Klik apply en sluit het venster.

De rode lijntjes zouden nu moeten weg zijn. Je kan nu normaal ook runnen vanuit IntelliJ.

Hallo,
Ik ben nu begonnen aan een Tutorial van JAVA (http://www.teleco-it.be/java/TeLeCo-IT_leren%20programmeren_met_JAVA_e…)
Bijna aan het begin leggen ze al uit hoe je een .java file moet compileren naar een .class file.
Ik heb de code in notepad gezet, in E:\program files\java\jdk1.6.0_22\bin opgeslagen als MijnNaam.java
Ik ga naar cmd, ik typ in>> javac MijnNaam.java << maar dan staat er:

javac: file not found: MijnNaam.java
Usage: javac <options> <source files>
use -help for a list of possible options

Ik heb al op internet gezocht maar ik heb de oplossing nog niet gevonden.
Kan iemand mij helpen?

Mvg Jeroen

Je hoeft het .java bestand niet in de JAVA bin map op te slaan, het is netter een map in je documentenmap te maken.

Verder zijn er 2 manieren om javac aan te roepen, de eerste is door het uit te voeren in dezelfde map als je java bestand. Je moet de java bin map wel aan je environment path hebben toegevoegd.
De ander manier is om javac aan te roepen met het volledige pad naar je .java bestand, bijvoorbeeld javac c:\temp\test.java

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie, de java installatie toevoegen aan je path en vervolgens in een projectmap gaan werken.

Waarschijnlijk zit jij nu met cmd in een andere map dan waar je .java bestand staat.

Beginnertje heb je al wel eens software geschreven?

Uit je vragen en opmerkingen vermoed ik dat je nog nooit een geprogrammeerd hebt. Meteen iets maken wat iets externs aanstuurd en met dll gaan klooien is dan wat lastig.

Geen enkele programeer taal is in weze goed of slecht. Het is slechts een een manier om voor de computer uitvoerbare opdrachten te genereren in een min of meer voor mensen begrijpbare taal. Deze taal word door een compiler of interprenter vertaald naar iets waar de computer iets mee kan. (bijvoorbeeld een EXE bestand)

Niet dat programeren echt moeilijk is. Ik zetten mijn eerste schreden op dat gebied toen ik nog in groep 8 van de basisschool zat.

@mbbneon, Ik heb nu een map gemaakt waar de javac en de MijnNaam.java in staan.
Ik heb hem aan de PATH toegevoegd.
Eerste keer in cmd zei hij "er mist een jri.dll" die heb ik erin gezet, en nu staat er dit:

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

E:\Documents and Settings\Owner>javac MijnNaam.java
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: com/sun/tools/javac/M
ain
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: com.sun.tools.javac.Main
        at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
        at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
        at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
        at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
Could not find the main class: com.sun.tools.javac.Main.  Program will exit.

E:\Documents and Settings\Owner>

De code van de MijnNaam.java is

public class MijnNaam { 
public static void main (String[] args) { 
System.out.println("Mijn naam!"); 
 }
 }

Wat doe ik nu eigenlijk verkeerd?

@Jan Klaasen
Ik heb nog nooit echt geprogrammeerd, maar daarom probeer ik deze tutorial eens, het is volgens mij niet echt een moeilijke tutorial, en ik ga ook nog niet meteen iets programmeren voor mijn electronica, daar begin ik mee als ik een beetje kan programmeren.

Jeroen

Weet echt niemand wat ik verkeerd doe?
Ik heb van alles geprobeerd, maar het blijft hetzelfde.
Ik heb ook al een bericht op een ander forum geplaatst, maar daar weet ook niemand het...
Een paar keer heb ik ergens gelezen dat ik javac in "PATH" moest toevoegen, dat heb ik al lang gedaan, maar er staat ook "CLASSPATH" moet ik daar ook nog iets mee doen?

Jeroen

/*
 * To change this template, choose Tools | Templates
 * and open the template in the editor.
 */

package mijnnaam;

/**
 *
 * @author maartenoostra
 */
public class Main {

/**
     * @param args the command line arguments
     */
    public static void main(String[] args) {
        // TODO code application logic here
        System.out.println("MijnNaam");
    }

}

Hallo,
Ik heb nu deze code gebruikt voor mijnnaam.java
maar nog steeds lukt het niet...
nu komt er dit te staan:

E:\Program Files\Java\jdk1.6.0_23\bin>javac E:\Documents and Settings\Owner\My Documents\JAVA
javac: invalid flag: E:\Documents
Usage: javac <options> <source files>
use -help for a list of possible options

E:\Program Files\Java\jdk1.6.0_23\bin>

Ik heb het deze keer geprobeerd anders te compileren op deze manier:

Je kan ook zonder het path in te stellen werken door naar de mappen te
verwijzen, bijvoorbeeld:
C:\Users\owner>cd "C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_23\bin"
C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_23\bin>javac
"C:\Users\bert\Desktop\MijnNaam.java"

Is JDK niet goed geinstalleerd, of doe ik iets fout?

Jeroen

PS: Iedereen een gelukkig 2011!

Hallo ik zit ook met een probleem

ik heb altijd het k8055d bordje op school gebruikt maar nu wou ik het thuis gebruiken

mijn leraar zei dat enkel het d8055d.dll bestand in win32 plaatsen zou volstaan om het bordje te laten runnen maar wanneer ik nu een programma probeer te simuleren (wat in school wel werkte) krijg ik volgende fout wanneer ik op "connect" klik

waarde_schakelaar = ReadAllDigital >> wordt geel gemarkeerd
Poging om een programma te laden met een onjuiste indeling. (Uitzondering van HRESULT: 0x8007000B)

volgens mij klopt er toch nog iets niet met de "installatie" van het bordje

kan iemand me (vlug) helpen?

grtz

Hallo,

Misschien is het bestand K8055D.dll niet goed? (opnieuw downloaden en erin zetten)
Misschien kan je het demo programma downloaden om te testen of die het wel doet met dat programma.(als je dat nog niet hebt gedaan)
wat er verder aan de hand zou kunnen zijn weet ik niet, ik heb die error nog nooit gehad.
Of misschien is het programma die je gebruikt niet goed (poging om programma te laden MET ONJUISTE INDELING)

Jeroen

[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (14%)]

Waarschijnlijk een 32-bit/64-bits compatibiliteit probleem (32-bit DLL in 64-bits programma of andersom). Als het programma een .NET applicatie is (en je systeem 64-bits) moet je het niet als AnyCPU compileren maar als 32-bit.

hmm ik heb ondertussen verder geprobeert en een andere DLL gevonden, het demo programma werkt wel
maar als ik deze code kopieer in een ander programma krijg ik weer dezelfde error