Koude omgeving -> koelvriescombi stopt met werken?

Ik heb een koelkast-vriezer-combi in een koude ruimte staan.
Vanmorgen merkte ik dat zowel de koelkast als de vriezer warm(er) waren...
Deze nacht is de temperatuur waarschijnlijk gezakt tot rond het vriespunt in deze ruimte, kan dit er mee te maken hebben? :s

Erg vervelend dat de vriezer en koelkast warmer worden dan de temperatuur buiten :s

Toen de ruimte verwarmd werd sprong de vriezer op toen het 15 graden was...

Iemand die kan helpen?

Gebruik de ZOEK functie eens. dan had je op hier uitgekomen.

Da's een heel bekend verschijnsel bij combi's. Al verklaart dat nog niet waarom ook de koelkast te koud wordt. Kan inderdaad te maken hebben met de plaats van de sensor, maar ook met het koelsysteem zelf. Dat is gebouwd op in-huis temperaturen. Er zijn speciale versies van koelkasten voor lage temperaturen (SN of zo?).

hoe hou je in godsnaam in de winter eender waar de temperatuur boven de 15 graden :s

Centrale Verwarming?

[Bericht gewijzigd door VanDee op (26%)]

gaat 's nachts af, dan durft het al eens onder de 15 graden te gaan... is dat hulpmiddel van bosh op alle koelkasten van toepassing?

Welk hulpmiddel van Bosch?

een lichtje dat aanblijft had ik ergens gelezen, een lapmiddel tegen dit probleem ...

Ach.. het beroemde lampje in het koelgedeelte.
Ja dat schijnt te werken omdat het warmte afgeeft.
Een andere optie is om de koelkast aan de buitenkant te isoleren maar wel zodanig dat de condensor wel zijn warmte kwijt kan.

is het niet de bedoeling dat een koelkast of vriezer aanslaat wanneer de temperatuur hiervan te hoog is?
waarom wordt dit dan buiten de koelkast gemeten? of ben ik verkeerd?

hoe kan de vriezer/koelkast weten wanneer hij moet koelen als er geen sensor inzit :s

In iedere koelkast of koel/vries combinatie zit een temp sensor.
Als die te dicht bij de buitenkant (bij de meeste is dat het geval) zit, dus de buiten temperatuur meet zal die zodanig schakelen.
Hij (of zij) meet dat de temp bereikt is en dus afschakeld.

Een koelkast of viezer werkt door verdamping van een gas dat door compressie vloeibaar is gemaakt. Verdampen ontrekt energie in de vorm van warmte.

Vermoedelijk gaat dit niet bij lage temperaturen. Of mogelijk zijn er nog andere problemen, ik denk niet dat die sensor er voor niets op zit. Mocht je het ding gaan aanpassen, dan zou dat de betrouwbaarheid kunnen reduceren.

Kan je het ding niet ergens anders zetten of kan je geen 2ehands scoren die wel voor lage temperaturen geschikt is?

Als je het type nr van Koel/vries combinatie hier neerzet zal er genoeg witgoed service monteurs op dit forum reageren.

veel zit er een schakelaartje bovenin de koelkast wat het lampje op halve kracht laat branden ( er zit een diode mee in serie ). een oplossing is een losse vriezer gebruiken , die slaan pas uit bij -25 graden .

Op 4 december 2010 12:27:04 schreef necessaryevil3000:
kan je geen 2ehands scoren die wel voor lage temperaturen geschikt is?

Kan je lang zoeken, heb er nog geeneen tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door VanDee op (13%)]

merk is proline, type vind ik nergens terug

combi's zijn vrijwel altijd vanaf 8 graden werkende , een gewone koelkast heb je ook niks aan die slaat ook niet aan onder de ingestelde temperatuur.

maar waaron koelen naar 3 graden in een schuur van 0 graden? alleen de vriesfunctie is hier belangrijk , dus een losse thermostaat die meet in de vriesruimte van de combi en afschakelt bij -25 graden is alleen een optie.

Op 4 december 2010 11:23:07 schreef babbelut:
hoe hou je in godsnaam in de winter eender waar de temperatuur boven de 15 graden :s

Ik mag toch hopen dat het bij jou thuis niet onder de 15 graden komt snachts? Brrrr.

Koelkasten hebben een classificatie voor de omgevingstemperatuur.

Klasse Kamertemperatuur
SN (Sub-normaal) van +10° C t/m +32° C
N (Normaal) van +16° C t/m +32° C
ST (Subtropisch) van + 18° C t/m +38° C
T (Tropisch) van + 18° C t/m + 43° C

Als de kast onder of boven deze temperaturen komt zal hij problemen geven.

Bij koelkasten met een enkele compressor wordt eerst de vriezer op temperatuur gebracht en hierna het koelgedeelte.
De thermostaatvoeler zit op de verdamper van het koelgedeelte.
Omdat het temperatuurverschil bij de vriezer hoger is dan in het koelgedeelte zal de temperatuur van de vriezer sneller terugvallen dan het koelgedeelte t.o.v. de omgevingstemperatuur,
Door het binnenlampje op halve kracht te laten branden wordt het koelgedeelte langzaam wat verwarmt.

[Bericht gewijzigd door CVT op (42%)]